Hej, Mijn Pony, Prins, Had een dikke pees..Hij mankte niet, zijn been was niet warm, hij had er geen pijn aan..Ik vond het zo raar dat hij er geen pijn aanhad ofzo, dus de dierenarts is geweest voor alle zekerheid..Met de echo had ze gevonden dat er iets bijna gescheurd was..Kweet nimeer hoe het noemt, ma het is zo een pees da hij ni voelt, pas als ze helemaal gescheurd is.Ik mag er alleen mee stappen, want als hij ermee draaft of galoppeert is de kans veel groter dat ze sheurt..6 weken moet ik stappen en dan mag hij 1 minuutje draven per dag, zo moet ik het opbouwen.Nu is het probleem..Mijn pony is nogal actief, er zit een beetje arabisch bloed in en hij loopt zo graag..Hij staat op de wei, want in de stal laat ik hem niet graag staan en de veearts zei ook dat het beter was dat hij een beetje wandelde, dan gewoon in zijn stalletje..Maar het probleem nu is, hij galoppeert zo graag en gisteren heeft hij zitten crossen en bokken omdat hij dat gewoon echt super vind! Maar hij mag niet galopperen..Wat moet ik nu doen? In de box zetten? Dat wil ik niet doen, gewoon voor hem, en ook..ALs hij dan uit de box komt gaat hij nog zotter doen dan hij nu doet op de wei. Een stuk in de wei afspannen? Dat gaat ook niet, dan kan hij nimeer in de stal dat op de wei staat, de andere paarden moeten er ook in kunnen.En hij zou nog galopperen op dat kleine stukje..Daarvoor ken ik hem goed genoeg.. Dus wat moet ik nu doen? Ik sluit hem echt niet graag op in zo'n stalletje waar hij alleen staat terwijl de andere paardjes lekker aan het genieten zijn van dat sappige gras! Help mij..!! Aurélie
Mijnpaard had het ook. Hij was harstikke dik maar had er ook geen pijn van. Dus smid er bij en wist bijna zeker dt het atrose is en toen moesten we haar laten scannen en toen wisten we het zeker atrose.Ja idd goed luisteren wat de da te vertellen heeft.
Ja, dat wil ik zeker doen!! Maar hij moet van haar op de wei staan, maar daar galoppeert hij..!!
Helpt het misschien als je een heel klein stukje voor hem afzet? Of wordt hij dan helemaal gek? Mijn paard heeft ook met een peesblessure op de wei gestaan, maar die was gelukkig te druk met eten om te rennen.
ja dat valt mij erg me maar 6 weken?? BIj een ernstige blessure ben je wel 6 maand onder de pannen!! Zit je er op als jullie stappen???Misschien verstandig er gewoon naast te lopen evt. even hoofdstel in,, Nee box is idd niet verstandig want dan maken ze zich alleen maar gekker en dan gaat het mis als ie buiten komt..Succes ermee
Als er een aanhechting oid gescheurd is ben je echt niet met 6 weken klaar hoor. Ik heb ruim een jaar stilgestaan, eerst boxrust, toen kleine stukjes stappen en pas na 3 a 4 maanden mocht hij een drafje...
Het is een pigment fzoiet dat bijna gescheurd is, het is nog niet helemaal gescheurd, heb gisteren nog eens naar de veearts gebeld..Maar een klein stukje wij afzetten gaat ook niet..En dan zou hij nog lopen..=s Maar mijn veearts zei dat ik zes weken moest stappen en dan 1 minuut per dag draven..ZO opbouwen.;Hij krijgt ook nog medicatie voor 2 weken fzo, en zo gaat het ook sneller genezen.Maar het is een pees waar hij echt niks aan voeld, en hij mankt ook zo gemakkelijk, en nu niet..Dus ik hoop dat hij snel beter word =)
Ik denk dat het dan het ligament is? Had mijn paard ook, alleen daar zaten geen scheurtjes oid in. Het was alleen gezwollen en er zat vocht bij. Ben er in totaal toch zo'n 2 maanden zoet mee geweest.
Niet manken wil niet zeggen dat de pees in orde is, das te simpel. Waarom kan je geen stukje afzetten? 6 weken stappen voor een scheur vind ik veel te weinig, maar ja...Met die medicatie geneest het misschien sneller, maar dan scheur je hem ook sneller erna...
Ik kan geen stukje wei afzetten omdat hij dan niet in de stal kan dat op de wei staat en de andere paarden staan daar ook in.Hij staat er bijna altijd in, dus zonder die stal kan hij niet =) En dan zou hij nog lopen op dat stukje, als is het heel de tijd een cirkel.. Mijn veearts zegt 6 weken, ik heb een super veearts!! Als zij zegt 6 weken is het 6 weken, dat was uitgerekend als hij het rustig aan zou doen,, bent u misschien zelf veearts dat u het beter weet?! =)
Nee, maar ik zie het wel in mijn cursus trauma passeren Ik verwonder me gewoon erover dat het met 6 weken stappen gedaan zou zijn. Een gewone blessure zonder scheur duurt al tot een half jaar soms... Maar volg het advies op, is er een echo gemaakt? Ik bedoel het echt goed hoor...
Laatst bijgewerkt door AstraGirlie op 27-07-06 11:10, in het totaal 1 keer bewerkt
Bedoelt je va niet eerst 6 weken stappen en dan opbouwen? Ga je nog een vervolgscan laten maken? Heb ik met mijn paard wel gedaan, dan weet je echt zeker of het over is.
Ik moet zes weken gewoon stappen en dan mag ik een minuut per dag draven fzo, echt niet teveel, en zo moet ik het opbouwen..Dus het gaat ook nog wel een goede tijd duren..Ik ga hem zeker niet overbelasten..Ik ga ervan uit om toch zeker 6 maand nodig te hebben voor een uur echt te werken!! Zeker zes maand! Ik denk wel dat ik nog eens een scan ga laten maken, zo na 2 maand fzo om te zien wat hij nu al mag doen..
waarom een minuut per dag draven als ik vragen mag? En als ik jou was zou ik jepaardje gewoon zo in de wei laten waar die nu is , anders worden ze alleen maar drukker en belast ie het alleen maar meer
Krijgt je paard krachtvoer? Zo ja, hiermee stoppen. Staat er voldoende gras op de wei? Niet, voer hem dan veel hooi. Staan de andere paarden rustig of staat er een gangmaker tussen die ervoor zorgt dat er regelmatig gerend wordt?
Ik zou er (gezien de consequenties wanneer het mis gaat) voor zorgen dat je paard, evt. samen met een ander rustig paard, op een klein afgezet stukje zet. Waarom moeten de paarden de stal inkunnen? Is er verder geen schaduw? Dan moet je snel opzoek naar een plek waar dat wel mogelijk is, wanneer je ervoor kiest hem niet op stal te zetten.
Mijn paard krijgt geen krachtvoer, daar had ik zelf ook aan gedacht! =) en er is voldoende gras op de wei.. =) neen, er is geen "gangmaker" die ervoor zorgt dat er gerend word, en hij moet in de stal kunnen omdat hij er graag instaat voor de schaduw, en vooral voor de vliegen, en nee, ik kan geen stukje wei afzetten, want dat zou ook niet gepast zijn voor de huisbaas..De wei is al in twee gedeeld en ik zou het ook niet willen trouwens!!!