Hoe pony af laten vallen die niks krijgt?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

LadyMadonna

Hoe pony af laten vallen die niks krijgt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-06 12:33

Ik snap het niet, Honey, 12 jarige shetland merrie, wordt me te dik. Nu zijn shetlanders natuurlijk snel dik, en daarom krijgt ze altijd al nauwelijks wat. In de winter leeft ze op hooi en een handje brok, in de zomer puur op de wei.
De wei is nu kaal en verdort, maar ze staat wel aan de droge sprietjes te knabbelen. Er ligt een grote baal hooi in de wei, maar daar heb ik haar nog niet van zien eten. Af en toe krijgt ze na het werk een handje lucerne, and that's it.
Ze wordt 2x in de week ohz gereden, ik probeer haar eens in de week voor de wagen te hebben (lukt niet altijd) maar nu met die warmte doet ze weinig.
Ben net naar stal geweest met het plan om haar te longeren, maar het is gewoon niet te doen, ze is zwart en staat al te zweten in de wei.
Ik zit eigenlijk te denken om haar binnen te halen, in overleg met de stalhouder op zaagsel/vlas en dan een dieet van water en hooi.... Maar aan de andere kant vind ik dat ook weer sneu omdat ze dan als enige binnen staat (de rest van de paarden staan allemaal 24/7 buiten)

dit is haar huidige postuur:
Afbeelding

Wesco

Re: Hoe pony af laten vallen die niks krijgt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-06 13:11

elke dag beweging geven en met deze warmte s ochtends of s avonds

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 08:48

Ik denk dan toch ook dat ze meer beweging nodig heeft. En zoals hierboven al gezegd wordt, heel vroeg of heel laat. Ik zou haar niet van de wei af halen, ik denk dat het weinig uithaalt namelijk. Van die paar sprietjes wordt ze niet dik, en dan moet ze toch hooi eten tegen de verveling.

knollebol

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 08:53

meer laten lopen

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 18:52

Dat ze staat te zweten in de wei is niet erg, jij zweet toch ook met dit weer al zit je gewoon op een stoel in de zon?
Alsnog moet je wel naar je werk Clown

Gewoon aan het werk zetten dat dier en naderhand lekker het zweet eraf spuiten.

Yank

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 18:56

Met deze warmte gewoon 's ochtends vroeg of 's avonds laat met haar werken (als dat kan met je werk). Aan haar voeding ligt het waarschijnlijk niet, want dat klinkt gewoon goed.

Haar binnen zetten (vooral in de zomer) vind ik een beetje oneerlijk tegenover het paard. Het paard heeft alleen een wat minder sierlijk hangbuikje, maar echt bedreigend voor de gezondheid af wat dan ook is het niet. En om een paard alleen binnen te zetten omdat ze misschien wat minder mooi is met dit postuur zou ik zelf niet belangrijk vinden.
Tevens is een schrale wei al minder voedingsrijk dan een volle wei, dus heel veel voeding (waar ze dan eventueel te dik van wordt) haalt ze er ook niet echt uit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 20:40

Maar toch; Misschien dat jij haar op het moment geen hooi ziet eten, maar wie weet wat ze doet als jij er niet bent. Weet niet of het schraal 'knabbel' hooi is?
Echt binnenzetten puur voor het dieten vind ik net iets té.

Ga maar eerst eens proberen meer beweging te geven, ochtend of in de avond (doe ik met mijn Fries, zwarter dan zwart dus ook).

Barvrouwke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 20:47

shetlanders zijn zo sniekie, tulijk dat ze niet eten als jij kijkt :p
Nee grapje... Ik zal eerst maar eens die baal hooi weghalen, misschien eet ie zich snachts wel tonnetje rond. Shetten hebben echt niets nodig. Mijne krijgt 1 plakje hooi per dag als ze op stal staat. Dus zegmaar een kilootje. De oplossing zit hem in weinig voer en veeeel beweging. Opbouwen, en als het zweet eraf gutst, dan hebben ze het goed gedaan.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-06 21:36

baal hooi weg halen is geen optie, ze deelt de wei met nog een stuk of 10 paarden en pony's.
Heb haar vanavond gelongeerd, er lag nieuw zand in de longeerbak, dus voor haar was het best zwaar met haar korte pootjes.
Toch zweette ze niet, maar haar ademhaling was heel snal, ze stond gewoon te pompen. Ik wil haar ook niet over de zeik helpen, dus toen ben ik maar uit gaan stappen. Ik ben geen watje, maar een pompend paard is niet goed

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 21:39

Je moet het gewoon rustig opbouwen... over een tijdje als je dat regelmatig doet dan houd ze het al veel langer vol Lachen

OemmiejO

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-06 12:59

Idd meer bewegen en het gewoon rustig opbouwen. Knipoog

batje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-06 13:01

En stoppen met de Lucerne, daar worden ze moddervet van!

Simone_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-06 13:29

Ineke2 schreef:
Dat ze staat te zweten in de wei is niet erg, jij zweet toch ook met dit weer al zit je gewoon op een stoel in de zon?
Alsnog moet je wel naar je werk Clown

Haha Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-06 13:34

Ze is wel dik ja, zo ken ik een shet die om de dag op het gras mocht, maar dan wel aan de ketting en de andere dag op een helemaal echt kaal stukje werd gezet. Dus er werden dieet dagen in gebouwd, beestje was niet te vet. Maar zeker oppassen geblazen. Die beesten doen ook helemaal niks, alleen maar vreten en verbranden niks.

Sifra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-06 19:57

Mijn oude verzorgshet lijkt heel veel op jou shet, ook zwart, even groot, maar dan nog net ietsjes dikker. Ook zij leefde in de zomer puur van de weide en in de winter van een handje voer en een plakje hooi. Ze viel maar niet af en viel maar niet af. Toen mocht ze nog maar op een stukje van de weide grazen omdat ze nog dikker aant worden was. Toen kwam ik op een dag daar en lag in het stuk wei dat afgezet was een hele berg met appels, wortels, brood, suikerklontjes enz. Toen heb ik een bord met 'verboden te voeren ivm ziekte' gemaakt en was het over. Ze begon al wat af te vallen! Het eindresultaat heb ik helaas niet kunnen zien omdat die mensen naar erg ver weg zijn verhuist.

Sorrt voor het lange verhaal Bloos . Wat ik probeer te zeggen is, weet je zeker dat ze niet nog door andere mensen word bijgevoerd?

Voor de rest, heel veel beweging geven! En stoppen met lucerne ipv lucerne kun je bv een wortel geven.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-06 21:47

nee, ze staat op een manege (die nu trouwens dicht is ivm vakantie) en bij ons mag er zowiezo niet op de wei gevoerd worden (ivm vechten)
Daarbij is ze vanaf de weg die erlangs loopt niet bereikbaar, om erbij te komen moet je perse het terrein op.
Wist trouwens niet dat ze van lucerne zo dik werden, heb dat bewust gekocht als brok vervanger (aangezien ik het sneu vind als ze binnen staan en alle paarden krijgen voer en zij krijgt niks)

Tibamar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-06 22:45

Veel wandelen, niet alleen maar laten rennen
Lange wandelingen met haar maken, daar vallen ze het beste van af

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-06 18:19

Misschien idd in plaats van de lucerne iets geven wat echt alleen buikvulling is.. Een heel voedingsarme slobber misschien met veel water? Zodat ze echt t gevoel heeft dat ze flink vol zit en misschien dan ook minder hooi eet.. Ik ben niet zo thuis in verschillende soorten voeding, maar er zal toch wel iets zijn hiervoor?

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-06 18:22

stef schreef:
(aangezien ik het sneu vind als ze binnen staan en alle paarden krijgen voer en zij krijgt niks)

Je kan ook tijdens de voerbeurten een paar wortelen klaar leggen, dat ze die krijgt. Heeft ze toch niet het gevoel dat ze overgeslagen word.

Ninla_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-06 21:09

Ineke2 schreef:
stef schreef:
(aangezien ik het sneu vind als ze binnen staan en alle paarden krijgen voer en zij krijgt niks)

Je kan ook tijdens de voerbeurten een paar wortelen klaar leggen, dat ze die krijgt. Heeft ze toch niet het gevoel dat ze overgeslagen word.

idd dat is beter.
Ninla krijgt vande winter alleen een supplement met wortels...

EvaSuzanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-06 12:25

Ik zou haar zeker niet van de wei halen: op de wei bewegen ze veel meer dan op stal! Afvallen zal ze niet doen van stilstaan.

Ik heb ook zo'n veel te dikke shet: fietsen helpt erg goed ( die van mij is nog te jong om iets anders mee te doen). Gewoon hele stukken rustig laten draven, zo verbranden ze het snelst. Veel succes!

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-06 14:36

ze is wel dik ja voor de hoeveelheid voer die ze krijgt.. bekend probleem Bloos
Ik zou proberen om haar toch dagelijks wat te laten werken (desnoods 's avonds of 's ochtends als het zo warm is). Lucerne is naar mijn weten ook een dikmaker inderdaad.
Stappen op een hoog tempo schijnt ook een goede manier te zijn om een paard af te laten vallen.

Heb je het stuk over insulineresistentie op paard natuurlijk al eens gelezen? Ik weet niet of dit verhaal verder op gaat voor Honey en of het echt werk, maar ik zit er zelf op dit moment aan te denken om het bijvoeren van magnesium toch maar eens te gaan proberen.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-06 15:15

Ik las het verhaal en dacht het zal wel mee vallen maar toen zag ik de foto en ze is inderdaad wel een beetje dik.
Ik denk dat de oplossing is proberen meer te laten bewegen en niet na het rijden een handje lucerne geven, dan loopt ze het eraf en stop jij er weer eten in.

lovemonami

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-06 15:00

ik met met de antwoorden hier boven mee wandelen beeje rijden enzo lkkr bewegen is ook gezeli om met je paardje een uurtje te wandelen dioe ik ook wel si Haha!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-06 16:35

Het is wel een behoorlijk forse pens zeg....d'r zit toch geen veulen in zeker ...? Nagelbijten / Gniffelen

Het klinkt alsof je niet veel controle hebt op het hooi , immers de andere paarden eten er ook van dus ze heeft alle kans om er ruim 20 uur per dag van te vreten , lijkt me Knipoog

Tja het enige dat je nu nog kunt doen is meer laten lopen , en Lucerne afschaffen , vervangen door een wortel ofzo....