Pretnisolon

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

amarjet

Pretnisolon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-06 19:59

Hallo allemaal,
Wie heeft er allemaal ervaring met pretnisolon. Ik zou graag jullie verhalen willen horen.

Alvast bedankt Marjet

Nicole85

Re: Pretnisolon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-06 08:16

Het is serieus troep en als je een alternatief hebt ipv prednisolon, dan zou ik dat nemen.
Prednisolon heeft als bijwerking dat er hoefbevangenheid KAN optreden en hier moet e dus op allert zijn door hoeven dagelijks te checken.
Mijn paard heeft 1 dag prednisolon gehad en toen kreeg hij warme hoeven en ben ik gestopt en overgestapt op homeopathie.
Ben blij dat ik die overstap kón maken... Weet niet of dit bij jou kan?

Succes!

Gaia

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-06 09:41

Mijn paard heeft het ook een paar keer gehad. Ze heeft helemaal geen last gehad van bijwerkingen. Dus ik sta er helemaal niet negatief tegenover. Maar je moet natuurlijk altijd alert zijn op bijwerkingen. Ik heb juist zelf weer wat minder met homeopathie.

gekketeckel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-06 09:45

nou ik heb geen ervaring met pretniselon bij me paard maar wel bij mezelf in verband met mijn ms heb ik begin dit jaar 3 keer een infuuskuur met pretniselon gehad en ik kan je vertellen het is vergif (veel bijwerkingen)maar het helpt wel!
dus zal het bij je paardje ook vast helpen
maar het is en blijft troep !
sucses Cool

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-06 10:27

Mijn 3 jarige krijgt nu 3 weken Prednisolon in hoge dosering. Zij heeft een gat in de hartwand en kon het warme weer niet aan. Ze heeft vocht achter de longen en bij het hart en krijgt daarom Prednisolon. Er zijn heel veel bijwerkingen dus als je een alternatief hebt... o.a hoefbevangenheid en maag/darm problemen. Ik houdt haar constant in de gaten. In de eerste week kreeg ze zware diaree en krampen. Nu gaat het goed. Moet nog 9 dagen.

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-06 16:59

Mijn fjordenruin kreeg verslagen droes en hield daar een hardnekkige luchtweginfectie aan over. Ventipulmin en andere produkten deden helemaal niets.
Na 2 weken prednisolon was hij geheel genezen.
De behandelend dierenarts zei er direkt bij dat het een rotmiddel is. Zeker als het langere tijd gebruikt wordt.(maanden)
Zolang je het gebruik kunt beperken tot een aantal weken is er volgens hem niets aan de hand.
Mijn ruin heeft er in elk geval geen bijwerkingen van gehad.

Antgillya

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-06 17:14

Ik heb het (bijna 100 capsules) ook in een hoge dosering moeten geven.
Let wel op het ruimt niet alleen op wat slecht is maar ook wat goed is!
luister naar je paard en lees je paard dan kan het wel, bij twijfel direct dierenarts ongeacht tijdstip of dag.
Succes

amarjet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-06 23:05

Mijn paard heeft vandaag voor de derde dag pretnisolon en ik merk nog niks raars aan hem. Ik heb dit medicijn voor drie weken gekregen.
Mijn paard heeft zware bronchitus gehad en is er nu bijna vanaf maar om hem helemaal schoon te krijgen krijgt hij nu dit. Ik heb veel ellende met hem gehad met dit probleem vanaf de dag dat ik hem heb. Hij is al twee keer naar utrecht geweest na vele bezoeken van mijn eigen dierenarts en is uiteindelijk gelukkig niet dampig blijkt uit de testen. Ik wil er nu gewoon echt helemaal vanaf en hoop dat dit medicijn dat doet.

heleenxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-06 09:47

Dan heb je de prednisolon ook wel even nodig. Het vervelende van prednisolon is dat het flinke bijwerkingen kan hebben, maar daarnaast onderdrukt het de aandoening vaak alleen maar en haalt de eigen weerstand weg. Daardoor komt de bronchitis ws. in korte tijd weer terug.
Ik zou je aanraden de kuur af te maken, maar daarna het paard na te laten kijken door iemand die hem meer weerstand kan geven. Denk aan een homeopaat of osteopaat.
Succes!

amarjet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-06 13:52

Bedankt voor je tip!

Miss_Favre

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-06 09:08

Misschien rare vraag,maar ik heb wel ervaring met Prednison,is dit hetzelfde of iets anders??

mikmak

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-06 09:32

prednison is wel iets anders dan prednisolon maar het zijn beiden corticosteroiden; dit zijn sterke(re) ontstekingsremmers. Zo uit mijn hoofd wordt prednisolon vaker bij paarden gebruikt en prednison vaker bij honden en katten (durf dit niet met 100% zekerheid te zeggen).

Emori

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-06 09:35

loop er ook weer aan
zal ff t topic van mij opzoeken

Emori

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-06 09:35

haha zie net dat dit het paardentopic is.
Laat maar Tong uitsteken
Blond zullen we maar zeggen , haha Nagelbijten / Gniffelen

Miss_Favre

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-06 09:50

Mijn paard kreeg dus een vorm van Prednison (zijn natuurlijk veel verschillende soorten) omdat hij de ene na de andere allergische reactie kreeg. Ik was er niet blij mee,maar er zat niks anders op. Het is natuurlijk echt rotzooi allemaal.

Mijn paard had ineens ook allemaal soort blaren/zweren op zijn tong en tandvlees nadat hij al die medicijnen had gehad,de DA zei dat het niet zozeer van de Prednison e.d. kon komen...maar ik heb daar mijn twijfels bij...

Een van jullie weleens zoiets meegemaakt n.a.v. Prednisolon/Prednison??

Hier mijn topic over mijn paard's allergie:
http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=3&t=615449&start=0&st=0&sk=t&sd=a

spettertjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-06 12:14

Prednisolon is gewoonweg echt regelrechte troep. Het wordt door dierenartsen vaak gegeven als laatste "redmiddel" omdat ze het ook niet meer weten. Vaak wordt het gegeven bij infecties waarvan de bacteriën dood zijn maar de gevolgen nog zijn blijven zitten. Het breekt idd al het kwade maar ook al het goede af in je paard/pony. Ik heb mijn pony zelf al twee keer moeten behandelen met prednisolon maar doe dit nooit weer. Het heeft ook totaal niets geholpen.
Als ik je een raad mag geven.....geef prednisolon/prednison alleen maar als je echt niet meer anders kan maar heb je een uitweg voor andere medicatie/homeopatie e.d. doe dat alsjeblieft. Het is echt gewoon troep.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 12:00

spettertjuh schreef:
Prednisolon is gewoonweg echt regelrechte troep. Het wordt door dierenartsen vaak gegeven als laatste "redmiddel" omdat ze het ook niet meer weten. Vaak wordt het gegeven bij infecties waarvan de bacteriën dood zijn maar de gevolgen nog zijn blijven zitten. Het breekt idd al het kwade maar ook al het goede af in je paard/pony. Ik heb mijn pony zelf al twee keer moeten behandelen met prednisolon maar doe dit nooit weer. Het heeft ook totaal niets geholpen.
Als ik je een raad mag geven.....geef prednisolon/prednison alleen maar als je echt niet meer anders kan maar heb je een uitweg voor andere medicatie/homeopatie e.d. doe dat alsjeblieft. Het is echt gewoon troep.

wat vreselijk, ik heb het ook voorgeschreven gehad een paar jaar terug, omdat mijn paard iets had waarvan ze de oorzaak niet konden vinden... kan hij er permanente schade aan hebben overgehouden? ik heb nl niks gemerkt van bijwerkingen etc...

spettertjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 12:45

Nee je hoeft niet bang te zijn dat er permanente schade is omdat het na een maand uit het systeem van het paard is en alles zich wel weer hersteld. Alleen tijdens het gebruik breekt het gewoon al het goede maar ook al het kwade af. Je hoeft er ook niets van te merken van de bijwerkingen en het kan ook best zijn dat het bij jou paardje heeft geholpen. Ik zeg ook niet dat het niet helpt maar dat het gewoon echt regelrechte troep is wat je aan je paard geeft. Daarom zei ik ook: als het echt niet anders kan maar als je de keuze hebt zou ik voor de keuze gaan en niet voor de prednisolon.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 14:11

Een pony van ons had twee dagen na een buitenrit een allergische reactie op zijn hoofd zitten, waarschijnlijk van een of andere plant (we hadden een pauze gehad waarin we de pony's vast hadden gezet, alleen was hij los gekomen en had door dicht struikgewas heen gewandeld, we weten dus niet zeker dat het een plant was). Hij kreeg rare wonden op het hoofd. Die moesten we schoon houden en insmeren met Hydrocortiderm, maar het bleef jeuken, dus bleef hij het schuren, waardoor het weer erger werd en bleef jeuken, etc. TOen heeft de dierenarts hem ook een corticosteroïd (ik denk dexamethason) ingespoten en als het goed is zou hij dan snel geen jeuk meer hebben. Het kon zijn dat na een dag of 3, als de injectie was uitgewerkt, de jeuk terug zou komen en dan zouden we hem ook op pred-capsules moeten zetten, maar zover is het gelukkig niet gekomen. De injectie hielp goed tegen de jeuk en de zalf heeft er voor gezorgd dat zijn huid weer helemaal genezen is (zonder littekens).
Het is wel erg krachtig, dat middel, maar soms heb je dat echt gewoon nodig.

Kit_for_ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 14:12

Ik heb er ook net 4 weken elke dag 8 capsules op zitten. Samen met een antibiotica kuur van 10 dagen. de antibiotica heeft wel ietsjes geholpen, de prednisolon niet. Ik had het vanwegen hele erge long problemen van mn merrie. Ze heeft geen last gehad van bijwerkingen.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 16:39

spettertjuh schreef:
Nee je hoeft niet bang te zijn dat er permanente schade is omdat het na een maand uit het systeem van het paard is en alles zich wel weer hersteld. Alleen tijdens het gebruik breekt het gewoon al het goede maar ook al het kwade af. Je hoeft er ook niets van te merken van de bijwerkingen en het kan ook best zijn dat het bij jou paardje heeft geholpen. Ik zeg ook niet dat het niet helpt maar dat het gewoon echt regelrechte troep is wat je aan je paard geeft. Daarom zei ik ook: als het echt niet anders kan maar als je de keuze hebt zou ik voor de keuze gaan en niet voor de prednisolon.

nou gelukkig maar. in mijn geval was het niet eens nodig, de DA wist niet wat hij had, en schreef het voor de zekerheid voor. als ik toen had geweten wat het was had ik dat waarsch. niet gedaan, omdat het niet nodig was eigenlijk...

amarjet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-06 20:43

Kit_for_ever schreef:
Ik heb er ook net 4 weken elke dag 8 capsules op zitten. Samen met een antibiotica kuur van 10 dagen. de antibiotica heeft wel ietsjes geholpen, de prednisolon niet. Ik had het vanwegen hele erge long problemen van mn merrie. Ze heeft geen last gehad van bijwerkingen.

Dat is wel een hoge dosering zeg! De mijne krijgt 4 capsules per dag. Wel minder dat het dan ook nog eens niet gewerkt heeft.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 20:47

mikmak schreef:
prednison is wel iets anders dan prednisolon maar het zijn beiden corticosteroiden; dit zijn sterke(re) ontstekingsremmers. Zo uit mijn hoofd wordt prednisolon vaker bij paarden gebruikt en prednison vaker bij honden en katten (durf dit niet met 100% zekerheid te zeggen).

Zijn beide exact gelijk, alleen de naam wil nog wel eens verschillen. De stoffen zijn hetzelfde.

amarjet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-06 21:20

Mij paard heeft nog steeds na een ruime week pretnisolon geen bijwerkingen gelukkig. Wel is de uitslag van de longspoeling gekomen en daaruit blijkt dat hij een allergie heeft. Maar waarvoor is een raadsel?

Miss_Favre

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-06 21:32

Nou dan kan ik je de hand schudden,bij mij zijn ze er ook achter dat mijn paard een allergie heeft,maar ze weten dus ook niet waarvoor...
Waar heeft jouw paard last van?????