Pony kreupel, wat vinden jullie hier nou van?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Matsje

Pony kreupel, wat vinden jullie hier nou van?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-06 15:56

Lang verhaal, zit er nogal mee, wil graag jullie mening weten...

Ik heb een pony ( haflinger ) Lara die ik nu 2 jaar verzorg, in principe 7 dagen per week omdat haar baasje er niks mee doet, vandaar dat ze mij gevraagd heeft destijds. Ik ga meestal 4 keer per week naar haar toe. Ze staat dag en nacht op het land. Ze is 20 jaar oud en ze heeft al jaren astma. Ze is geboren in Duitsland maar is ongeveer 3 jaar terug hier heen gekomen (kust noord-holland) omdat het zeeklimaat beter zou zijn voor haar astma, en dat is ook zo, vorig jaar heeft ze maar 1 weekje zomers benauwd gestaan, wel had ze 's winters bij lage luchtdruk af en toe een kleine aanval.

Maarrr nu komt het dus, haar baasje gaat naar Limburg verhuizen, samen met haar jonge paard. Eerst zou ze mijn verzorgpony hier laten staan ivm het klimaat, maar ze heeft nu toch besloten haar mee te nemen, omdat ze er dan ' zelf tenminste nog wat aan heeft'... Ze heeft de pony 2 jaar terug gekocht om haar een goeie oude dag te geven... beetje tegenstrijdig vind ik dit.
In Limburg is er geen zeeklimaat maar meer warmte en zal ze het dus weer benauwder krijgen.

Maar dan nog iets: Deze pony staat sinds februari kreupel. Het begon bij 1 voorbeen, ook in stap liep ze kreupel. Er is toen geen DA bij gekomen, waar ik erg boos om was maar kon er niet veel mee aangezien het mijn pony niet is.. Het heeft zich herstelt en ze ging beter lopen. Ik ben toen staptochtjes van ong 20 min met haar gaan maken om haar weer wat soepeler te krijgen, dit ging een tijdje goed. Nu wordt ze weer stijver ( vooral achter) ze staat ook wijdbeens om , denk ik, pijn te verlichten.. Als ze door de wei loopt strompelt ze maar een beetje in het rond. Ik haal haar er niet meer uit omdat ze op het erf nog slechter loopt. Goed, wat vinden jullie hier nou van?
In plaats van deze pony 4 uur in een trailer naar Limburg te verplaatsen, is het niet paardvriendelijker het paard een spuitje te geven/ naar de slager te brengen? Of overdrijf ik hier in..?
Zoals je wel kan lezen zit ik echt in een rotsituatie hiermee en ik weet niet wat ik nou moet doen. Praten met baasje heb ik al zo vaak gedaan, werkt niet..

mickey1989

Re: Pony kreupel, wat vinden jullie hier nou van?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-06 16:01

Als praten met de eigenaar niet werkt, zou ik zelf in actie komen. Laat de dierenarts er eens naar kijken, die weet denk ik het beste wat je hiermee moet doen. Zelf zou ik ook overwegen om het dier in te laten slapen, als ze zoveel pijn lijdt. Succes!

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-06 16:03

moeilijk!
ik denk dat jij meer gelijk hebt/ zicht hebt op de situatie dan de eigenaar.
maar ja, eignaar heeft laatste woord, mag zelf bepalen wat ze doet..

heb je geen mogelijkheid om haar over te kopen, of te leasen zodat ze kan blijven?
liefst overkopen, want bij leasen heb je de kans dat eigenaar paard tot in den treure laat leven...

Matsje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-06 16:09

Wel over nagedacht inderdaad om dr over te kopen, maar ik heb nu al een leasepaard, en ik ga in september weer naar school dus dan ben ik mn financiële situatie ook niet zeker..
Maar als ik dan eerlijk tegen mezelf ben denk ik ook waarom zoveel geld uitgeven aan een kreupel + astma paard die ik, persoonlijk, al had weggebracht, of zie ik dit verkeerd? Klinkt natuurlijk heel opperlvlakkig, maar het is wel zo. Als ik een vaste baan had had ik het denk ik wel overwogen en had haar dan helemaal laten onderzoeken om te kijken of er nog iets aan gedaan kon worden.. maar helaas.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-06 16:17

Ze kan het toch proberen in limburg? De oplossing die jij geeft is inslapen of de slager....
Als de pony nog vrolijk is, vind ik dat nogal een overdreven reactie (van een verzorgster Verward )

Matsje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-06 16:20

Een pony die door de wei strompelt lijkt me niet zo vrolijk als zn vrienden lekker rennen. Ik zorg al 2 jaar 7 dagen per week voor dit paard, baas kijkt er niet naar om, dus een overdreven verzorgsterreactie vind ik het niet eerlijk gezegd.
Ik vind het oneerlijk om een pony die zeer kreupel is en astma heeft naar limburg te slepen ja..

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-06 16:33

pff wat moet je je dan machteloos voelen, wat een gezeul word het dan met dat paard, en waar is het voor nodig?
heeft de eigenaar er dan straks wel ineens tijd voor om met het paard bezig te gaan ofzo..
en wat wil ze er dan mee?
op zich zou ze hem net zo goed bij jou kunnen mogen achterlaten lijkt me, zodat jij kan bepalen wat ermee gebeurd, als je haar al zo lang alleen verzorgd.
maar ja zo werkt het vaak niet helaas..
sterkte emee in elk geval, ik hoop dat gebeurd wat het beste is voor het paard..

Matsje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-06 16:52

Ja dat wilde ze eerst dus doen. Ze woont nu hier maar gaat in Limburg wonen omdat ze daar samen gaat wonen met iemand. Lijkt me inderdaad niet waarschijnlijk dat ze er daar wel tijd voor heeft, aangezien ze ook nog een jong paard heeft. De bedoeling wat dus eerst dat de pony hier zou blijven, en ik samen met mn zusje de zorg zou nemen (eigenlijk zoals het nu al gaat) maar toen heeft ze besloten dat ze haar toch meeneemt omdat ze er dan nog een beetje plezier van heeft...?! Begrijp me niet verkeerd, ik baal er niet van omdat ik dan geen pony meer heb ofzo, ik wil alleen het beste voor Lara. Heb het superdruk met werk school en mn Fries dus qua tijd zou het lekkerder zijn voor mij als ze weg was, maar mocht ze hier blijven zal ik er alles aan doen om tijd vrij te maken!

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-06 16:54

ik snap je wel hoor!!

Matsje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-06 16:55

gelukkig! Lachen

xAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-06 20:29

Het lijkt me eigenlijk erg onverstandig om met die pony naar Limburg te komen. Ik woon er zelf en het is nu al een maand rond de, of zelfs hoger dan 30 graden. Niet om uit te houden, en als die pony daar voor niks staat, ze doet er helemaal niks mee, en die pony staat hier in die hitte (de thermometer heeft als hoogste gemeten 37,5 graden) zou ik niet weten wat er van die pony moet worden. Maar goed het is natuurlijk niet mijn keuze. Het lijkt me de beste oplossing als het paardje toch gewoon daar ergens kan blijven staan, waar ze niet zo'n last heeft van haar astma...

Ik hoop dat jullie een uitweg vinden Knipoog
Laatst bijgewerkt door xAmigo op 11-07-06 20:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Germatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-06 20:35

superwoman schreef:
Ze kan het toch proberen in limburg? De oplossing die jij geeft is inslapen of de slager....
Als de pony nog vrolijk is, vind ik dat nogal een overdreven reactie (van een verzorgster Verward )

Als jij de pony ziet staan dan zeg je echt niet "overdreven reactie van een verzorger" Dan roep je eerder, meid je hebt helemaal gelijk, hoe gaan we dit oplossen en kun je de ogen van de eigenaar openen!
Dit is een erg rottige situatie en ik hoop ook zeker dat er een goede oplossing voor komt! die vooral voor lara de beste zal zijn.

Matsje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-06 21:56

Kijk dat is handig: iemand uit Limburg! Heb ik meer overtuigingskracht!

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-06 07:47

Matsje schreef:
Een pony die door de wei strompelt lijkt me niet zo vrolijk als zn vrienden lekker rennen. Ik zorg al 2 jaar 7 dagen per week voor dit paard, baas kijkt er niet naar om, dus een overdreven verzorgsterreactie vind ik het niet eerlijk gezegd.
Ik vind het oneerlijk om een pony die zeer kreupel is en astma heeft naar limburg te slepen ja..

Als die echt strompelt is dat idd belachelijk!
Een D.A erbij halen! Dat zou ik doen,ookal was het mijn paard niet, maar
m'n verzorgpaard.....

Matsje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-06 08:32

Tja en dat mag ik dus niet doen... MOET eerst toestemming hebben... heel lastig allemaal. De volledige zorg word aan mij gegeven maar als er echt iets is mag ik niks..

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-06 15:53

en heb je die mensen al wel uitgelegd dat het beter is voor de pony om daar te blijven, dat zo'n lange reis niet goed voor hem is, dat de pony echt niet meer gebruikt kan worden, dat jij m eventueel wil overkopen (als dat zo is), enz?
dat het gewoon onverantwoord is om hem mee te nemen?

Matsje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-06 22:03

helaas kan en wil ik haar niet overkopen ( zie verder naar boven ) Ik heb al een aantal keer gezegd wat ik er van vind ja, over kreupel en de reis enz. maar het enige antwoord wat ik krijg is: 'maar het is mijn beslissing'
Persoon in kwestie is ook een nogal koppig figuur en een zeer slechte prater..

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-06 22:53

zielig voor de pony..
je bent dus gewoon machteloos..
ik vind het vervelend dat er geen oplossing lijkt te zijn hiervoor pieker me ook suf..

Matsje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-06 14:48

ja stom hè? dank in ieder geval voor je medeleven, ik zal jullie op de hoogte houden..

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-06 17:07

Zeker stom! Hamer

Matsje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-06 17:11

Nog steeds geen verandering helaas..

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-06 17:12

wanneer gaan ze weg dan?

nicky_4you

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-06 10:31

kan je niet een volwassen iemand erop af sturen?en die ermee laten praten?ofaan haar ouders.welzuper zielig voor die pony zeg.misschien komt ze er nog wel achter en brengt ze dr terug

Matsje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-06 12:46

ze gaan in september-oktober weg.. Het probleem is dat deze persoon zelf volwassen is ( niet thuiswonend ed en naar limburg gaat om daar te trouwen & samen te gaan wonen ) Ik heb wel al een goede (en wat oudere ) vriendin van haar gevraagd of die niet wat wilde zeggen maar die zei dat ze dat al gedaan had, en dat ze toch wel doet wat ze zelf wil..
Wie weet idd komt ze er achter dat het toch niet werkt en brengt ze Lara terug.. Het gaat op zich redelijk met haar, ze staat pas de laatste week nu dat het zo warm is een beetje benauwd dus dat is wel beter.. Helaas is ze nog wel kreupel. bedankt wederom voor de reacties, ik hou jullie op de hoogte!

summer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 19:05

Misschien is dit niet de fijnste oplossing maar voor de pony vind ik dat er toch wel naar gekeken moet worden.
Ik begrijp uit je verhaal dat er nog nooit een DA is wezen kijken naar de kreupelheid. En dat jij geen DA mag laten komen. Er is een alternatief alleen dan ben ik wel bang dat je misschien ruzie krijgt. De AID informeren. Zij controleren het welzijn van dieren. Over de astma kan ik niks zeggen, maar een pony die kreupel loopt en waar nog geen oorzaak van is vastgesteld is dieren mishandeling. Kijk als je weet waarvan het is en het is zo dat het nog beter kan worden of dat er mee te leven valt dan kan ik het begrijpen. Maar voor het zelfde geldt heeft de pony iets waardoor het eigenlijk beter is om te laten inslapen. Het lijkt er op dat de eigenaar niet echt veel om haar beest geeft.
Yvette