Wat te doen met hoeven? (foto)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

AstraGirlie

Wat te doen met hoeven? (foto)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-06 11:20

Hallo,

Ik zet hier even een paar fotos neer van Astras hoeven, ze komen maar niet goed, we hebben nu al 3 verschillende hoefsmeden laten komen...Maar het blijft hetzelfde.
Achteraan links vind ik ze redelijk goed, al loopt de hoef iets te breed uit onderaan.
Maar vooraan verergert het...Links voor vind ik de hiel te hoog maar staat de as nog goed,
rechtsvoor is de hiel ook te lang, en zakt ze onderdoor. De hoef komt bol te staan.
Vooraan komt de straal tegen de ijzertakken, dit lijkt me ook te smal...
Wat denken jullie? Wat zeggen we tegen de smid?

Afbeelding

achteraan

Afbeelding

achter links

Afbeelding

en dan vooraan

Afbeelding

detail van rechtsvoor...

sam98

Re: Wat te doen met hoeven? (foto)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-06 11:23

jee.. lijkt me niet echt lekker lopen...
hoe rijdt ze dan onder het zadel??

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-06 11:47

Hoe lang heb je die verschillende smeden erbij gehad? Een smid kan niet in 1x de hoeven verbeteren, elke smid heeft een andere visie en manier van werken en zal (afhankelijk van hoe groot het probleem is) over een aantal 'beurten' de hoef vormen en verbeteren.

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-06 12:00

Er is maar één remedie en dat is ijzers eraf en regelmatig bekappen. Ijzer eraf om de reden dat de hoef zich pas kan spreiden wanneer er goed én regelmatig bekapt wordt, ijzer ligt er minimaal 6 weken onder, periode is gewoonweg te lang. De hoefwand is bol omdat het verzwakt is. Zoals je paard nu op de voeten staat, liggen de verzenen veel te ver naar voren, de onderkant van de gehele voet wordt totaal verkeerd belast. Vergelijk het met schoenen waar het hakgedeelte ontbreekt, maar dan anders Clown . Het regelmatig bekappen en ijzerloos houden, zorgt voor een sterkere hoefwandaangroei en het spreiden van de totale hoef. Het gebeurt niet van de een op andere dag, trek een jaar of langer uit. Ga beslist niet meer in zee met de huidige hoefsmid.

AstraGirlie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-06 12:06

Ik heb mijn vriend (eigenaar) dat ook al uitgelegd, dat ijzers eraf halen het beste lijkt, maar daar is hij niet voor te vinden jammergenoeg...
Het is nu al een tijdje zo hoor, maar ze doen er niets aan...
Enkel de teen wordt bekapt, de rest niet...
Momenteel wandelen we enkel met haar, linksvoor had ze een peesontsteking..

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-06 12:11

AstraGirlie schreef:
Ik heb mijn vriend (eigenaar) dat ook al uitgelegd, dat ijzers eraf halen het beste lijkt, maar daar is hij niet voor te vinden jammergenoeg...
Het is nu al een tijdje zo hoor, maar ze doen er niets aan...
Enkel de teen wordt bekapt, de rest niet...
Momenteel wandelen we enkel met haar, linksvoor had ze een peesontsteking..

Zeg maar tegen je vriend dat wanneer hij deze situatie laat voortduren, het paard straks veel vaker en langer uit de roulatie zal zijn, wanneer je het aandurft

AstraGirlie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-06 12:41

Ik probeer het verder...
Ik heb ook al sites doorgezonden van natuurlijk bekappen ed.
maar die leest hij niet...
Hij is ervan overtuigd dat paarden die op de weg lopen ijzers nodig hebben.
Het baart me gewoon zorgen dat zelfs opgeleide hoefsmeden dergelijke hoeven niet kunnen verzorgen...

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-06 14:07

AstraGirlie schreef:
Ik probeer het verder...
Het baart me gewoon zorgen dat zelfs opgeleide hoefsmeden dergelijke hoeven niet kunnen verzorgen...

Ben je daar zeker van?Elke persoon kan zichzelf een smid noemen
Ik twijfel in jouw geval of hier een smid aangezeten heeft hoor!

Sorry als ik het zeg,maar persoonlijk zou ik zo'n vriend niet willen,een peuter kan zien dat deze hoeven dringend behandeld moeten worden!Of dat nou TB of NB is,maakt niet uit!

AstraGirlie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-06 14:17

Ja, ze hebben alletwee een opleiding gevolgd en geslaagd...

Hij snapt ook wel dat haar hoeven alles behalve goed zijn nu,
en twijfelt wie hij nu weer zou laten komen..
Ik ken via mijn stage een anatomisch bekapper waarvan ik zeker al goede resultaten heb gezien, maar daar twijfelt hij dus ook aan...
Het probleem is dat de 'oude' smid een goede vriend is van hem, ze gaan mee met koetstochten, delen de weides e.d...

Masada

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-06 15:54

Voor zover ik de foto's kan beoordelen loopt het paard op veel te kleine ijzers.
De voet moet ruimte hebben en volgens mij krijgt hij verkeerde hoefvormen omdat de hoef veel te veel opgesloten zit.
Het wordt tijd om naar een goed hoefsmid te gaan.

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-06 15:58

AstraGirlie schreef:
Hij snapt ook wel dat haar hoeven alles behalve goed zijn nu,
en twijfelt wie hij nu weer zou laten komen..

En zo gaat het nooit werken natuurlijk. Kies 1 smid, en gun die de tijd om die probleem in stapjes op te lossen. Zie mijn eerdere reactie, je kúnt dit paard niet in 1 keer weer goed op de hoeven zetten!

AstraGirlie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-06 16:01

Idd Remember, misschien kan die smid nu er wel iets aan veranderen, hij heeft maar 1 keer kunnen komen tot nog toe, ik zal proberen er de volgende keer bij te zijn, zodat ik kan zien of hij er daadwerkelijk ook iets aan doet...
Nu heeft hij balance ijzers eronder gelegd, maar niets veranderd aan de vorm.

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-06 16:09

AstraGirlie schreef:
Nu heeft hij balance ijzers eronder gelegd, maar niets veranderd aan de vorm.

En die zou ik dus niet terug laten komen ! Ten eerste vind ik die balance ijzers écht ondingen, heb er op de lange termijn geen paard van gezien die er beter van werd. Ten tweede begint het juist met de vorm van de hoef, dus dat hij er alleen een ijzertje onder heeft getimmerd getuigt niet van veel inzicht. Alhoewel ik niet van het natuurlijk bekappen ben zou ik hier dus wel de ijzers onder vandaan halen om het zo wat beter bij te kunnen laten houden door een smid, tot de vorm en kwaliteit weer voldoende is om er een ijzer onder te leggen.

AstraGirlie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-06 16:12

Je kan het niet beter verwoorden hoe ik ook erover denk....

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-06 16:21

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-06 16:26

AstraGirlie schreef:
Ik probeer het verder...

Ik heb nu een week een eigen haflinger, die stond 4 kant op ijzers, het eerste wat ik geregelt heb is dat de ijzers eraf te halen. Ik ga veel buitenritten rijden, en volgens mijn hoefsmid moet dat makkelijk gaan, mits je niet te veel over asfalt gaat, dat werkt als een vijl....

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-06 16:28

Idd lijken de ijzers te klein..

AstraGirlie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-06 16:29

Ik denk ook zoals jullie zeggen, dat die ijzers ervoor zorgen dat haar hoeven niet kunnen 'natuurlijk' groeien. Ze heeft van nature smalle voetjes, maar die ijzers maken ze nog smaller...

Probleem is dat we nu juist veel over asfalt moeten, stappen op het harde ivm met haar pezen..
Fjordnina, heel erg bedankt voor de links, alleen ken je er soms ook in Belgie? Lachen

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-06 17:26

AstraGirlie schreef:
Ik denk ook zoals jullie zeggen, dat die ijzers ervoor zorgen dat haar hoeven niet kunnen 'natuurlijk' groeien. Ze heeft van nature smalle voetjes, maar die ijzers maken ze nog smaller...

Probleem is dat we nu juist veel over asfalt moeten, stappen op het harde ivm met haar pezen..
Fjordnina, heel erg bedankt voor de links, alleen ken je er soms ook in Belgie? Lachen

Je hebt een PB gekregen!

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-06 17:34

jeetje, alle 4 de hoeven zijn ook nog is gigantisch verschillend.....

mij lijkt ook, andere hoefsmid ( andere manier van bekappen) en voor een bepaalde tijd die ondingen onder de hoeven vandaan halen !!!!

AstraGirlie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-06 17:40

Bedankt voor de pb!

Ja, als je het zo bekijkt op foto verschillen ze idd veel...

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-06 18:41

AstraGirlie schreef:

Sorry Clown Ik zit richting duitse grens, ver van het belgenlandje dus. Misschien zou je er wel contact mee op kunnen nemen, die mensen kunnen je vaak wel doorverwijzen. Zo weet je zeker dat je erg betrouwbare adressen hebt.
De NB link is van mijn eigen smid, van de ander heb ik alleen nog maar positieve dingen gehoord.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-06 21:33

Takken van de ijzers die de straal raken is nooit goed.

heb je ook foto's van de onderkant van de hoeven. Ben ik wel benieuwd naar!

cissieh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-06 23:00

opala schreef:
Er is maar één remedie en dat is ijzers eraf en regelmatig bekappen. Ijzer eraf om de reden dat de hoef zich pas kan spreiden wanneer er goed én regelmatig bekapt wordt, ijzer ligt er minimaal 6 weken onder, periode is gewoonweg te lang. De hoefwand is bol omdat het verzwakt is. Zoals je paard nu op de voeten staat, liggen de verzenen veel te ver naar voren, de onderkant van de gehele voet wordt totaal verkeerd belast. Vergelijk het met schoenen waar het hakgedeelte ontbreekt, maar dan anders Clown . Het regelmatig bekappen en ijzerloos houden, zorgt voor een sterkere hoefwandaangroei en het spreiden van de totale hoef. Het gebeurt niet van de een op andere dag, trek een jaar of langer uit. Ga beslist niet meer in zee met de huidige hoefsmid.

hoefwanden zijn niet bol omdat ze verzwakt zijn maar die smid heeft te lange tenen gelaten en de teen afgevijld. Verzenen zijn hierdoor teveel belast en staan heus niet tever naar voren.
het is gewoon slecht werk.
Ps waarom zeg jij tegen alles dat de ijzers er af moeten? Kijk niet altijd een kant op, in veel gevallen is beslag juist een noodzaak.

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-06 23:31

cissieh schreef:
opala schreef:

hoefwanden zijn niet bol omdat ze verzwakt zijn maar die smid heeft te lange tenen gelaten en de teen afgevijld. Verzenen zijn hierdoor teveel belast en staan heus niet tever naar voren.
het is gewoon slecht werk.
Ps waarom zeg jij tegen alles dat de ijzers er af moeten? Kijk niet altijd een kant op, in veel gevallen is beslag juist een noodzaak.

Ja,voor mensen die veel buitenritten maken Clown
Tot nog toe heb ik nog geen enkel paard geweten waarbij ijzers noodzakelijk zijn!