slepen met de achterbenen.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

timokyana

slepen met de achterbenen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-06 16:59

vandaag is ons nieuwe aanwinst bij ons gekomen.afgelopen week zijn we bij haar gaan kijken en heb haar even gereden.de merrie liep regelmatig,nu nog,dus niet kreupel.Nu zet ik ze in de wei en ze loopt erg vreemd met haar achterbenen.Het is moeilijk uit te leggen,maar ik probeer het,ze sleept met haar achterhoeven,tilt ze niet goed op.Verder zijn haar ledematen droog (geen vocht of wondjes niets aan te zien).Ze loopt een beetje,tja elastiek.Zelfs mijn ouders a- paarden mensen viel het op dat ze achter wel heel raar loopt.ik wilde eerst de zoekfunvtie proberen maar die werkt helaas nog niet,ik weet niet of het in het goede topic geplaatst is misschien is het wel rijtechnisch.De merrie word zo en zo nog gekeurd door de veearts (er worden geen foto's gemaakt,merrie gaat dienen als recreatie).Dit gebeurt a.s. maandag omdat het nu kort dag is en morgen zondag.(helaas want ik maak me best wel ongerust).de merrie is 4 jaar, werd 1x maal in de week een bosrit mee gereden, niet erg intensief dus.Ze heeft wel wat last van overgewicht (vind ik ) en ze heeft ongeveer anderhalf uur op de trailer gestaan.het is aan beide achterbenen.
herkent iemand dit?voor meer info vraag het ik ben zeer benieuwd en hoop natuurlijk niet dat onze nieuwe aanwinst een miskoop is geweest.
Bij het de 1e keer kijken liep ze goed,regelmatig in stap draf en galop.
Ook op het harde.Kan het zijn dat het medisch is of kan het zijn dat de achterhand (de spieren nog niet goed ontwikkeld zijn?)Mijn hengstje is twee maar tilt netjes zijn benen op.Overigens kan ze ze wel hoog optillen om in haar nek te krabben of om naar een daas te slaan.ze heeft het aan beide achterbenen.Wie heeft enig idee wat het kan zijn?Zou een spatproef kunnen helpen?Eventuele andere tips?

timokyana

Re: slepen met de achterbenen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-06 17:11

Iemand?

Freya_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-06 17:23

Het zou ataxie kunnen zijn.. Je DA zou er idd even naar moeten kijken, het zou ook kunnen dat ze gewoon stijf is van de trailer.

Heb je haar al gekocht?

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-06 17:29

klinkt inderdaad als ataxi

en al neem je haar voor de recreatie, ik zou wel foto's laten nemen.
een paard met artrose kan soms voor de recreatie ook onbruikbaar zijn, evenals hoefkatrol en andere gebreken.
dus liever die extra centen , dan later een dier opgeven waar je van houdt.

maar als ik het zo hoor, dan is de kans groot dat ze klinisch al afgekeurd word.

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-06 17:32

ja ik heb haar al gekocht.ben aan het zoeken bij verschillende gebreken enz.ataxie,ik zou het niet weten,kan dit op zo'n jonge leeftijd?haar staart is/hangt niet slap en slaat vrolijk naar de vliegen.
Vind wel een snelle besluitvorming hoor ataxie.ik hoop het niet in ieder geval.maar kan het probleem ook rijtechnisch zijn,dat haar achterhand nog niet goed ontwikkeld is?Ze heeft het alleen met haar achterbenen.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-06 17:35

ataxi heb je in vele vormen en maten, zwiepen met de staart is in veel gevallen heel goed mogelijk.

het heeft nu geen nut meer haar te keuren, je hebt haar inmiddels al gekocht.
laten keuren doe je voor je een paard koopt, om een bewijs van gezondheid te krijgen, is het paard niet gezond, dan gaat de koop niet door.
nu heb je alleen maar dikke pech als het dier iets blijt te mankeren , dus waarom nu nog keuren??

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-06 17:37

voor mezelf,om de zkerheid te hebben wat ze wel of niet heeft.ik heb ze als gezond gekocht,ze is niet gekeurd omdat ik dit door mijn eigen dierenarts wil laten doen.Bij verborgen gebreken sta ik nog steeds in mijn recht en zal de koop ongedaan kunnen worden.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-06 18:26

nee hoor, bij verborgen gebreken sta je alleen in je recht als je er zelf alles aan gedaan hebt om eerst te checken dat je paard gezond was.
en het kan alleen als je het paard van een handelsstal hebt, niet van een particulier.
je bent nu zelf nalatig geweest door niet eerst te keuren, dit zal de rechtsbijstand of de advocaat jou ook vertellen, dus terugnemen is niet aan de orde,
of je moet dit duidelijk hebben afgesproken met de verkopers, maar blijkt ie niet goedgekeurd te worden, dan is de kans groot dat de verkopers haar niet terugnemen, en dan heb je geen poot om op te staan.

Freya_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-06 18:31

Hoe ga ik dit op een vriendelijke manier zeggen... Je bent een beetje goedgelovig geweest denk ik. Het is niet eenvoudig om een verkoper te dwingen een paard terug te nemen obv verborgen gebreken.

Ik raad je aan om de verkoper binnen 7 dagen na verkoop met een aangetekende brief op de hoogte te stellen dat je de verkoop ongedaan wil maken. Hopelijk neemt hij dan het paard terug. Als dat niet het geval is zal je een rechtszaak moeten voeren en dat zal heel moeilijk zijn. Je moet nl bewijzen dat het gebrek verborgen was en dat wordt heel moeilijk als het dier niet gekeurd is. Neem even contact op met een advocaat.

Ik wens je succes, en koop nooit meer een paard zonder minstens een klinische keuring!

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-06 19:52

ho bedankt voor jullie adviezen,maar er is niets duidelijk of zeker vastgesteld en er word hier van het ergste uitgegaan.maandag komt mijn dierenarts,en de merrie zo als het er nu naar uit ziet blijft.En ja ik ben goedgelovig geweest,maar misschien zijn er ook wel eerlijke mensen en heb mijn paardje niet bij een handelaar gekocht maar een particulier.ik wacht het eerst af,zolang we niet weten wat het is en of het uberhaupt iets is.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-06 20:06

eerlijke mensen in de paardenwereld zijn heel zeldzaam...

we duimen voor je dat alles goed is, laat je ons de uitslag horen?

Xx_Mitt_xX

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-06 20:14

Een fries die ik ken heeft dit ook gehad, was verkeerd beslagen.
(kan volgens mij ook iets te maken hebben met te losse kniebanden ofzo.) igg goed laten keuren! Veel succes:)

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-06 20:18

dank jullie,ik wil inderdaad niet te negatief denken en besef inderdaad dat het niet zo slim was (zachtjes uitgedrukt) om ze klinisch te laten keuren.ik ben zeer benieuwd wat mijn veearts er van te zeggen heeft en hoop dat het meevalt.Ik besef dat er weinig eerlijke mensen zijn in de paarden wereld,maar er steekt een lang verhaal achter deze merrie,wat erg triest is voor de eigenaar.Natuurlijk is dit geen excuus.de merrie eet goed,ziet er goed uit en vertoont geen tekenen van pijn.Ze sloft en dat is het,alleen met de achterbenen.Misschien maak ik er een te grote heisa van,maar ben me toch wel ongerust.kan ook zijn dat ze lui is of iets dergelijks maar wil toch het lichamelijke uitsluiten.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-06 20:33

we zijn er niet op uit jou een rotgevoel te bezorgen.

goed dat je inziet dat je niet superslim hebt gehandeld, maar al doende leert men he, dat hoort er nu eenmaal bij.
wij hebben ook die fout wellicht ooit gemaakt, en zijn daarom wantrouwig geworden.

het kan idd ook slappe knieen betekenen, heel normaal voor een jong paard, maar meestal slepen ze dan niet overduidelijk, maar zie je een andere manier van lopen cq trekken van de achterbenen

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-06 22:07

-> BEH

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-06 09:23

beh?

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-06 09:24

bedankt voor jullie adviezen,en jullie bezorgen me geen rot gevoel hoor,ik ben blij dat jullie eerlijk zijn dat stel ik zeer op prijs.we zullen nog even de dierenarts afwachten en hopen dat het niets ernstigs is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-06 10:16

Ipv ataxie kan dit paard ook extreem slap zijn in de achterhand. Daarmee heb je eigenlijk een heel slecht paard gekocht, maar misschien trekt het nog bijomdat ze jong is.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-06 22:45

Mijn paard sleepte na een ziekte ineens met een achterbeen. Kwam weg uit pijn uit haar bekken. Ze had waarschijnlijk een schuiver gemaakt toen ze ziek was.
Ze is naar de fysio geweest, die heeft haar bekken rechtgezet (chiropraxie) en toen was het over.

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-06 08:49

het wachten is nu op de veearts.Vind het doodeng en ben bang dat ze iets ernstigs vinden.Gisteren rende ze zo lekker door de wei,ze loopt niet kreupel,in stap is het ook erger als in draf.In draf sleept ze niet,alleen in stap.Toch blijf ik het vinden lijken op elastiek,ik heb er nog geen andere benaming voor.Ik hoop dat het iets zal zijn als een te slappe bespiering in de achterhand,maar ja het blijft bij gissen.Als de veearts is geweest zal ik jullie op de hoogte brengen.wish her luck!

Iesj_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-06 08:54

Miss. weet ik wat je bedoeld want mijn vz shet heeeft dat ook !.
De hoefsmit zegt altijd dat het beter is haar naar de slacht te laten gaan.
Maar wij geven het niet op.
Wat helpt is veel balkjes achter elkaar te leggen en dan daar over heen te lopen gewoon een kwartiertje ofzo.
De hoefsmit legten uit dat paarden 3 peesjes hebben (zoiets was het volgens mij) En als ze gaan slapen gaat de 3de op slot en dan soms komt ie niet van slot en gaat tie slepen.
Erg vervelend maar als je veel beweegt en balkjes loopt gaat dat wel goed komen.
xxx Isa

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-06 10:00

Bedankt allemaal voor jullie adviesen.De veearts is geweest,Geen Ataxie pfffff.Daar vreesde ik zo erg voor na dit topic.Draf is goed,loopt niet kreupel.Ze heeft alleen zo als de veearts zegt een flut stap,ze maait lichtelijk met haar benen naar buiten.Het is niet zo'n mooi gezicht maar verder.Ze is zo geboren dus het is niet op latere leeftijd ontstaan waarschijnlijk heeft ze dit altijd al gehad.Nou moest ik natuurlijk effe snel beslissen want kyaan zou anders geent en gechipt moeten worden.(sorry klinkt banketstaaf maar als het een zwaar gebrek was geweest had ik dit niet gedaan en was i.o.m de oude eigenaar terug gegaan).Samen met de veearts de voors en tegens nagegaan.Ze heeft kans op eerdere slijtage maar hij zegt ook dat er vaak bij jongere dieren die normaal rechtlopen dit ook gebeurt.Het is een risico wat je moet nemen.Kyana is puur om recreatief mee te rijden,ik had ze graag western willen rijden,maar ze zal echt geen spins enzo maken.Wat voor eissen stel je aan een recreatief paard?Ze hoeft niet in de sport te lopen dus een kleine afwijking moet ik daar dan zo zwaar aan tillen?Ik heb besloten Kyana te houden.Ten eerste omdat ik gewoon verliefd ben,ten tweede omdat ze teven gekomen is als gezelschapspaard voor Timo (die overigens kerngezond is) en ten derde omdat er recreatief goed mee te rijden is.Misschien zijn sommige het niet eens met mijn keuze.Wat ik wel geleerd heb is laat je paard klinisch keuren.Dat heb ik niet gedaan,maar al had ik het wel gedaan kwamen we toch hier bij uit en had ik dezelfde overweging moeten maken.Iedereen bedankt voor jullie adviesen en ideeen nogmaals ik stel het zeer op prijs en vond het fijn om dit hier op bokt met jullie te delen.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-06 10:51

blij toe !!

fijn dat het niets ernstigs is,
veel plezier met je paardje !

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-06 14:59

dankjewel crossmonster!

Smoske

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-06 21:50

Ik hoop dat je paardje goed blijft lopen en je veel plezier aan haar zult beleven!

Toen ik je verhaal las dacht ik ook meteen aan ataxie, ik heb een jaarling hengstveulen met het wobblersyndroom moeten laten inslapen.

Ben dus heel blij voor jou dat je DA niets verontrustends heeft gevonden!