Hoefzweer {Foto}

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

__inge__

Hoefzweer {Foto}

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-06 20:40

hey, mn VZ Paardje is eergister
weer naar smid geweest,
omdat hij weer een hoefzweer had
(voor de 6e keer in een jaar!),
die moest er dus weer worden
uitgesneden. Het ziet er nu zo uit:
Afbeelding
We moeten het nu dichtstoppen
met watten en dan tape erover,
Zou hij dan wel het land in kunnen?
Volgens de smid wel maar
ik ben bang dat de tape los gaat er
er allemaal 'troep' in het gat komt..
Groetjes, Inge

timokyana

Re: Hoefzweer {Foto}

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 20:42

hoe komt een paard eigenlijk aan zo'n hoefzweer,ziet er wel heavy uit hoor.Veel beterschap voor hem!

judithM

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 21:02

Ik denk dat er in het land minder snel troep inkomt dan op stal, tenzij het land erg blubberig (haha maar dat zal weer niet met dit weer)

Fritsiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 21:05

Ik denk dat als je het goed "vastplakt" en het land droog is, en niet blubberig dat het gewoon kan hoor Knipoog
Ben ook wel benieuwd hoe die eraan komt, want het ziet er erg uit!

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 21:06

shanetimo schreef:
hoe komt een paard eigenlijk aan zo'n hoefzweer,ziet er wel heavy uit hoor.Veel beterschap voor hem!

een genegeerde hoefzweer komt er na verloop van tijd aan de bovenkant uit Knipoog

ik zou hem gewoon buiten zetten, en van die ducktape gebruiken, die is loei sterk !

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 21:07

ducktape is het eerste waar ik ook aan dacht! Niet perongeluk over wat haren plakken Knipoog

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 21:36

Zou je je beter ook niet afvragen WAAROM hij al 6x een hoefzweer heeft gehad?
Ik zie een paard dat een ijzer heeft met dubbele lippen wat zeer pijnlijk is

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 21:40

Als het nu de zesde keer is dit jaar is het gewoon nooit echt weggeweest, maar die ijzers zijn die echt nodig?

windhond

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 21:41

Armaris schreef:
Zou je je beter ook niet afvragen WAAROM hij al 6x een hoefzweer heeft gehad?
Ik zie een paard dat een ijzer heeft met dubbele lippen wat zeer pijnlijk is

Nou hier heb ik nog nooit van gehoord. Dubbele lippen pijnlijk????!!!!!!! (lijkt me stug)

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 21:43

CherokeeChum

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 22:43

Dit is een achterhoef,en dus een achterijzer met dubbele lip,een zogenaamd klapijzer.De reden dat de lippen opzij zitten is dat hij dan met het metaal ervan zich niet aantikt.Bijkomend voordeel
is dat je zo'n ijzer wat verder terug kunt leggen.
@Armaris,wat jij waarschijnlijk bedoelt is dat sommige,,smeden''
een achterijzer voor gebruiken waardoor de voet ingeklemd word.Dat is nu niet het geval,bovendien zou de zweer dan niet aan de toonzijde zitten maar in de zool of wand.
Waarschijnlijk,heeft het paard een wat verminderde weerstand ,
daar willen ze soms wat gevoeliger voor zweren van worden.
Ik kan aan de voeten van een paard zien of hij recent ziek is geweest of anderzins een periode van ongemak heeft gehad.
Het beste is een watje met jodium in het gat te proppen,tot de hoef onder dat watje weer droog en stevig is.Eventueel wat jodium in het gat laten lopen,dagelijks dus en dan het watje er weer in.Beterschap!
Ps, dat gat is er zo weer uit gegroeid.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 22:57

Watjes doordrenkt met betadine erin en afdekken met Ducktape (van dat grijze brede plakband) en dan lekker buiten zetten. Beweging is goed voor de bloedsomloop en bevorderd het herstel.

windhond

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-06 09:48

Ja dat bedoel ik .Dit is een achterhoef. Mijn paarden staan al jaren op zulke ijzers. Nooit last.

Sasqiua

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-06 11:09

Ik zou hem als ik jou was, idd gewoon in het land zetten! Mits het niet te vochtig is, of er veel keien liggen! Knipoog

cissieh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-06 11:36

[Jouw paard kan een traumatische hoornzuil hebben en deze zorgt er voor dat hij iedere keer inwendig ontsteekt en dan boven in de kroonrand uitbreekt.

Ik heb dit van de site www.hoofcare.nl waarom laat je hun eens kijken of stuur een foto naar hun
je krijgt een antwoord met oplossing zodat je van dit probleem af komt.

sucses,
cissie

judithM

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-06 14:26

Armaris schreef:
Ik heb geen zin om de nadelen op te noemen vandaar dat ik je verwijs naar een stuk over dubbele lippen op de site van Van Nassau:

http://www.hoofcare.nl/dubbele%20lippen.htm

Nou ik denk dat je wat beter moet lezen voordat je naar een citaat verwijst!

Dit stuk van van Nassau waar jij naar verwijst gaat over de nadelen van ijzers met dubbele lippen aan de VOORVOETEN!

Het betreft hier een achtervoet en (zelfs) bij van Nassau beslaan ze achtervoeten met klapijzers (die met die dubbele lippen).

__inge__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-06 15:58

De hoef op de foto is een voorhoef, en dr zit een achterijzer om om de 'boel' bij elkaar te houden. dit heeft de smid voorgesteld dus hij zou het wel weten neem ik aan.
ik heb hem nu wel weer op het land gezet met inderdaad extra tape er om, watje met jodium.
En ik ga morgen met hem wandelen, kleine stukjes.
En het is geen genegeerde hoefzweer, we zijn er alle zes de keren op tijd bij geweest, het komt alleen steeds terug.

judithM

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-06 16:46

Ow Bloos
Ik las ergens dat dit een achtervoet was... Slapen

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-06 16:53

als een zweer zo hoog zit, zit er echt iets niet goed in dat been van dat paard.
een normale zweer komt van onderaf, en dus van buitenaf, door een steentje, poreuse hoefzool, of door een kneuzing, komt ie telkens aan dezelfde hoef, op dezelfde plek, dan zit er een chronische ontsteking in die voet, daar moet dan naar gekeken worden !
en wat betrefd die dubbellippen voor , de mensen die daarover beginnen , gaan zowiezo al heel erg off topic, en ik kan de smid helemaal begrijpen, aangezien de toon van deze voet, zo weinig mogelijk klappen moet krijgen , aangezien die wand nu erg poreus is. en met dubbellips, word de kracht van de klappen verdeeld over 2 lippen, en komt de klap niet in het midden van de voet.

CherokeeChum

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-06 19:22

Is dit een voorhoef???vreemd voetje,heeft alleen nu een achter ijzer voor, of altijd?
@crossmonster, hoe verzin je het?omdat te bereiken moet je de hoef vrij leggen van het ijzer, dus plaatselijk niet laten dragen!
Deze lippen hinderen het hoefmech,waardoor je een slechte doorbloeding krijgt@Armaris, je had gelijk.. Haha!

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-06 19:28

judithM schreef:
Armaris schreef:
Ik heb geen zin om de nadelen op te noemen vandaar dat ik je verwijs naar een stuk over dubbele lippen op de site van Van Nassau:

http://www.hoofcare.nl/dubbele%20lippen.htm

Nou ik denk dat je wat beter moet lezen voordat je naar een citaat verwijst!

Dit stuk van van Nassau waar jij naar verwijst gaat over de nadelen van ijzers met dubbele lippen aan de VOORVOETEN!

Het betreft hier een achtervoet en (zelfs) bij van Nassau beslaan ze achtervoeten met klapijzers (die met die dubbele lippen).

Hoe weet jij dat dit een voor of achterhoef is?

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-06 19:41

het eerste waar ik aan dacht was idd ducktape, tis duurder dan gewoon tape, maar stukken steviger
Maar aan de andere kant is gewoon tape misschien beter, gezien eht er elke dag vanaf moet om het watje te verversen...

dillemma dilemma

Zu toch naar voor ducktape gaan, ondanks dat het zo stevig vast zit, het gaat er in ieder geval niet zomaar vanaf Tong uitsteken

succes ermee.

__inge__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-06 19:42

CherokeeChum schreef:
Is dit een voorhoef???vreemd voetje,heeft alleen nu een achter ijzer voor, of altijd?
@crossmonster, hoe verzin je het?omdat te bereiken moet je de hoef vrij leggen van het ijzer, dus plaatselijk niet laten dragen!
Deze lippen hinderen het hoefmech,waardoor je een slechte doorbloeding krijgt@Armaris, je had gelijk.. Haha!

het is echt een voorhoef, en hij heeft alleen nu een achter ijzer. en de doorbloeding is wel goed want de hoorn groeit heel hard.

__inge__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-06 19:43

ma_rie_tje schreef:
het eerste waar ik aan dacht was idd ducktape, tis duurder dan gewoon tape, maar stukken steviger
Maar aan de andere kant is gewoon tape misschien beter, gezien eht er elke dag vanaf moet om het watje te verversen...

dillemma dilemma

Zu toch naar voor ducktape gaan, ondanks dat het zo stevig vast zit, het gaat er in ieder geval niet zomaar vanaf Tong uitsteken

succes ermee.

haha Knipoog
Ik heb er nu wel gewoon tape omheen, omdat het er 2x perdag af moet, omdat hij 2x per dag in een emmer met biotex moet staan en er om de dag peniciline in krijgt.
het gaat goed met hem trouwens Lachen

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-06 20:00

hoe lang moet je nu 2x per dag?
Als het er 2 keer per dag af meot, moet je echt GEEN ducktape gebruiken. Gaat er echt heel moeilijk af namelijk.
Ik zou hem wel lekker buiten zetten (tenzij hij er echt heel erg kreupel op loopt)
dan heeft die nog wat afleiding en kan die toch veel meer bewegen dan in stal (wat natuurlijk ook weer bevoordelijk is voor de genezing)
daarbij is een stal (zeker in de zomer) 1 grote bron van viezigheid, vliegen en bacterien.
Het land daarintegen is nu goed droog en zou dus voor minder viezigheid zorgen.

Je kan em beter op het land zetten dan in de bak met het zand enzo