Stro als ruwvoer ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Siggy

Stro als ruwvoer ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-06 08:52

Normaalgesproken staan mijn paarden in de zomer altijd een uurtje of 8 per dag op een goede wei en krijgen ze 's avonds nog wat krachtvoer. Daar hebben ze in principe genoeg aan. 's nachts staan ze op de paddock en krijgen ze dus niets te eten.
Echter, groeit mijn gras echt mega slecht dit jaar, met als gevolg; max. 2 uur per dag op het gras en de rest bijvoeren met hooi. Op zich geen probleem natuurlijk. Maar... mijn hooi is bijna op en ik heb nog aardig wat stro liggen. Over 3-4 maanden gaan we verhuizen en ik heb natuurlijk weinig zin om ook weer voorraden hooi en stro mee te gaan verhuizen. Kan ik ipv hooi ook stro bijvoeren ? Dit vinden de paarden wel minder lekker, maar het gaat me een beetje om de voedingswaarde. Zouden ze dan voldoende binnen krijgen (shetjes zal niet zo'n probleem zijn, maar zogende merrie ..... ?)

loutjuh

Re: Stro als ruwvoer ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-06 08:57

nee dat lijkt me niet!! stro is iets heel anders dan hooi. In hooi zitten wel voedingsstoffen en is goed voor de paarden. In stro zit volgens mij verder niks, en van teveel stro kunnen ze zelfs koliek krijgen.

je kunt toch ook gewoon een paar balen halen i.p.v. een hele zooi

katrien214

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-06 09:03

Op de stal waar mijn paard staat (24 uur per dag in een paddock) krijgen de paarden muesli, hooi, stro en alfalfa (dat is de spaanse naam ik heb geen idee hoe het in het nederlands heet, het is heel groen en strengelig). Het stro eten ze gewoon net als hooi. Ik geloof dat ze nu zelfs meer stro krijgen dan hooi en alfalfa. Dus ik denk dat het wel goed zit met de voedingswaarden. Ik zou het je paard gewoon geven en als je geen veranderen merkt kan het geen kwaad denk ik!

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-06 09:05

Stro is meer als wat aanvulling en om verveling te voorkomen. Ze staan er de hele dag op de kauwen en het zorgt voor buikvulling. Er zit echter geen voedingswaarde in.

Ik zou maar een paar baaltjes hooi halen zodat je tot de verhuizing wat bij de hand heb.

Jol1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-06 09:36

Stro is niet bedoeld om te voeren. Teveel stro kan koliek veroorzaken. Als je niet teveel hooi haalt dan kun je dat toch gewoon opmaken?

Siggy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-06 11:06

Ik heb dus nog een zooitje stro liggen die ik liever niet mee verhuis. In de stallen gaat dat niet op deze zomer, ze staan 24 uur per dag buiten.
Ik voer nu ca. 3/4 hooi en 1/4 stro bij (dus naast 2 uur weidegang en krachtvoer), maar zou dus evt. wat meer stro bij willen voeren, bv. fifty/fifty. Ik ga deze week zowiezo nog hooi halen.

magicrover

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-06 12:06

Kan je het stro wat je over hebt dan niet verkopen vlak voor de verhuizing? Geen stro voeren vanwege koliek, gewoon hooi kopen en voeren.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-06 16:38

Zogende merrie's hebben hooi nodig. Stro zit te weing voeding in! Als je van de winter je paarden weer aan huis hebt neem het dan gewoon mee of verkoop het aan de stal waar je heen gaat!

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-06 17:39

Een beetje stro voeren zoals je nu doet kan geen kwaad, maar er zit niet heel veel aan voedingsstoffen in, dus je kunt niet je totale ruwvoer uit stro laten bestaan.

Arabian_Girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-06 17:47

ik heb op een manege gewerkt en daar kregen ze alleen stro en geen hooi.

_Sammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-06 17:51

voor even zou het geen probleem zijn (voor de paarden ) maar anders koop je toch een zakje biks ofzo..

Lisa_vD

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-06 17:54

kzou het niet doen . van stro kunnen ze koliek krijgen. Kun je beter nog wat hooi kopen. te veel is altijd beter. dan een paard dat koliek krijgt

Freggel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-06 18:53

Wat ik begrijp uit je verhaal is dat ze dus niet op stal staan en dus geen stro als bodembedekker hebben.

In dat geval kun je best fifty/fifty doen met hooi/stro. Ik zou dan wel de hooi en de stro door elkaar husselen. Paarden die normaal op stro staan knabbelen daar ook genoeg van weg.

Ik zou wel je zogende merrie in de gaten houden dat zij wel genoeg voedingsstoffen binnenkrijgt, maar als ze ook nog krachtvoer krijgt zal dat niet zo'n probleem opleveren. Desnoods geef je haar wat extra krachtvoer.

Jol1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-06 19:17

Voor een zogende merrie kan er toch wel een baaltje hooi af?

Solitair

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-06 19:24

door stro te voeren krijgen ze een behoorlijk opgezetten buik. in stro zit een stof waardoor de dikke darm op gaat zetten. er zit altijd een kans in dat dit slecht af loopt zoals koliek.

LisaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-06 19:31

katrien214 schreef:
Op de stal waar mijn paard staat (24 uur per dag in een paddock) krijgen de paarden muesli, hooi, stro en alfalfa (dat is de spaanse naam ik heb geen idee hoe het in het nederlands heet, het is heel groen en strengelig). Het stro eten ze gewoon net als hooi. Ik geloof dat ze nu zelfs meer stro krijgen dan hooi en alfalfa. Dus ik denk dat het wel goed zit met de voedingswaarden. Ik zou het je paard gewoon geven en als je geen veranderen merkt kan het geen kwaad denk ik!

alfalfa, is dat geen Luzerne??

LisaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-06 19:36

De Shetjes kun je best wel stro voeren, de merrie zou ik ivm de voedingswaarde hooi en stro voeren.
Niet te bang zijn voor koliek, dan moeten ze echt wel heeel veel ervan eten hoor!
Tijdens mijn opleiding Paardenhouderij & Management is ons geleerd dat stro als buikvulling en tegen verveling gevoerd wordt.
Geef ze gewoon over de dag verdeelt af en toe een plak stro, en de merrie hooi en stro.

Jol1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-06 19:46

Een plakje stro tegen de verveling is iets heel anders dan stro als ruwvoer geven. Je kunt overal hooi per baal halen, dus je hoeft niet hele voorraden te verhuizen. Hoogstens dat je een keertje extra rijdt om het stro te verhuizen. Ik vind dat "het stro eerst op moet" eerlijk gezegd niet zo'n goed argument om dan maar stro te gaan voeren. Je gaat een zogende merrie toch geen stro voeren? Als maneges alleen maar stro voeren en geen hooi dan denk ik dat daar eerder kostenoverwegingen een rol spelen. Stro is immers goedkoper dan hooi!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-06 20:23

VSW --> VS.

Overigens kan je wel degelijk stro als ruwvoer bijvoeren. Die van mij krijgen altijd na het grazen op de vette wei een plakje voor de spijsvertering, heb gemerkt dat de mest dan beter wordt. Ook vorige zomer toen ik te krachtig hooi had, ben ik goed langstengelig tarwestro gaan voeren. Deden ze het super op.

Alfalfa = luzerne overigens.

Dat teveel stro koliek kan veroorzaken klopt ook niet, meestal betreft dat paarden die het niet gewend zijn, en dan teveel krijgen.

In jouw geval zou ik het stro vermengen met hooi, en wél opvoeren, en daarnaast je drachtige merrie van wat meer krachtvoer voorzien Lachen

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-06 23:17

Ik ben het eens met Maya.Stro kan je gemakkelijk net zoals hooi als ruwvoer gebruiken hoor!

Voor je merrie zou ik nog hooi gaan halen,net genoeg voor de verhuizing.Het is erg belangrijk dat zij niets tekort komt!

ozzieozzie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-06 02:47

Hier in Australie krijgen de meeste paarden alleen maar stro als ruwvoer. Dit is omdat er bijna geen hooi is, alleen maar luzerne en stro. En aangezien lucerne heel eiwitrijk is word er dus meer stro gevoerd. Op de manege waar ik werk krijgen alle paarden stro als ruwvoer. Ook mijn paarden krijgen stro, en ze hebben nog nooit koliek gehad.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-06 08:34

Ze krijgen inderdaad niet zomaar koliek van stro. Als je ziet hoe sommige paarden hun box leeg eten die op stro staan en nooit koliek krijgen. Kortom, als ze verder niet op stro als bodembedekking staan, kun je het wat dat betreft echt wel geven hoor. Alleen denk om de voedingswaarde, die is echt een stuk lager dan van hooi.
Bij on skrijge de koeien die drooggezet worden (ong. 2 maanden voordat het nieuwe kalf komt krijgen ze rust, worden ze niet meer gemolken) een dag of twee alleen stro, omdat het wel de buik goed vult, maar er amper voedingswaarde inzit (zodat de melkproductie ook echt helemaal stopt). Goede kwaliteit stro kun je dus prima voeren.

Siggy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-06 08:55

Bedankt voor de antwoorden. Voor de mensen die slecht kunnen lezen, nogmaals: de paarden krijgen allemaal krachtvoer (de zogende merrie uiteraard een goede hoeveelheid merriebrok), ze staan 2 uur per dag op de wei en krijgen nu hooi en stro. De paarden staan nu ook aan huis, maar over een paar maanden gaan we dus verhuizen, hopelijk direkt naar een vast stekkie, maar mogelijk moeten we een tijdje overbruggen in een huurhuis, waarbij de paarden een tijdje op een stuk weiland/paddock kunnen staan bij een vriendin. Aangezien ik nog met een zootje stro opgescheept zit, zou ik die dus op willen voeren en wat minder hooi willen geven. Het is dus ook geen kwestie van geen geld uit willen geven ofzo. Het is meer een kwestie van praktisch denken.

Toen mijn merrie ingereden werd stond ze ook op een manege waar alleen maar stro gevoerd werd. Ik denk dat ik toch maar fifty/fifty ga voeren, tenslotte staan ze ook nog op het gras waar ze ook nog voeding uithalen.

He Marije_jiplover: jouw paard heet ook Duvel, wij hebben ons veulen ook zo genoemd ! Al onze paarden zijn vernoemt naar een biermerk Knipoog

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-06 09:18

je zou ze wat voor de nachtelijke uren kunnen geven, dan krijgen ze niks te eten zie ik, waarom is dat? een paard slaapt maar 3 van de 24 uur en kunnen dan ook wel een knabbeltje gebruiken volgens mij Lachen

Ocorde

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-06 12:31

dat jullie paarden dat allemaal zo makkelijk eten. Onze merrie moest enkele weken geleden voor een echo van haar maag en moest daarvoor nuchter zijn. Toen heeft ze dus van 9 uur 's avonds tot 3 uur 's middags op stro gestaan, maar ze heeft geen sprietje gegeten (dit was te zien aan de echo). Persoonlijk houd ik ervan dan paarden goed hooi krijgen, dus zelf zou ik geen stro bijvoeren, ik zie dit echt als bodembedekking.