Springen met spatpaard?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_Kimberley

Springen met spatpaard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-06 20:31

Mijn leasepony heeft spat gehad, ze kan nu weer gewoon lopen en dressuren, ze is al opgebouwd tot een uur gewoon rijden. Wel moet ik nog rustig aan doen.
Ik vroeg me dus af of er ook nog mensen zijn met 'spatpaarden' die ermee springen? Kan dat, gewoon
een klein sprongetje?
Weet niet of het nuttige info is maar ze heeft behandeling met Tildren gehad, en speciaal beslag. Ze heeft dr nu dus helemaal geen last meer van.

dierfysio

Re: Springen met spatpaard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-06 13:37

lijkt me geen goed plan. beweeglijkheid is toch fors verminderd doordat een of meerdere gewrichten in de sprong nu vastgegroeid zijn. dat betekent, dat andere gewrichten dan alle klappen op moeten vangen->sneller overbelast.
ik zou het dus zeker niet aanraden!
wat vindt de behandelend d.a. ervan dan??

Dewi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-06 16:20

dierfysio schreef:
beweeglijkheid is toch fors verminderd doordat een of meerdere gewrichten in de sprong nu vastgegroeid zijn.

Bovenstaande hoeft natuurlijk niet het geval te zijn. Kan uit bericht niet opmaken of het hier gaat om een osteolyse proces. Gezien de toediening van Tildren denk ik hier aan...
Citaat:
Gelukkig is er sinds kort een nieuw geregistreerd diergeneesmiddel voor paarden verkrijgbaar (Tildren®) dat specifiek de osteoclasten (de botafbraak) remt. Het middel is afkomstig uit de humane geneeskunde en is bedoeld om ziekteprocessen waarbij meer bot wordt afgebroken dan aangemaakt, gedurende langere tijd te remmen of zelfs te stoppen. Met name de beginstadia van spat en bepaalde vormen van hoefkatrolontsteking lijken goed op dit middel te reageren.

Mocht het hier gaan om een lichte vorm van spat, dan kun je wel rijden (opbouwen), maar dan wil je schokbelasting zo veel mogelijk voorkomen. Dus niet lang draven over verharde weg enz... Bij springen worden de 'klappen' met name opgevangen door de voorbenen in de landing. De achterbenen moeten vooral veel kracht leveren bij de afzet. Hier is dus geen sprake van echte schokken, maar het aangedane gewricht kan wel overbelast raken. Voordat je aan springen kunt gaan denken moet de dressuur eerst volledig zijn opgebouwd. Een echte springcarriere kun je waarschijnlijk vergeten, maar een hindernisje van 20-40 cm betekend voor een pony niet meer dan een grote galopsprong. Ook dit zal met mate moeten worden opgebouwd, al dan niet onder leiding van bijvoorbeeld een dierenfysiotherapeut. Zulke kleine sprongetjes kunnen onderdeel zijn van een oefenprogramma om de spieren van de achterhand sterker te maken, zodat die spieren de krachten die inwerken op het gewricht opvangen.

XJuul

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-06 11:10

Wat dierfysio zegt dacht ik ook. Ik ben de eigenaar van de pony die Hasten least btw Knipoog
De DA heeft alleen gezegd dat Flair weer aan het werk moest, ik was daar zo door overdonderd dat ik eigenlijk geen details meer heb gevraagd over springen e.d. Ik ging er al heel lang van uit dat ze niet meer goed zou komen en weg zou moeten dus dat interesseerde me op dat moment ook niet.

Ze heeft dus idd behandeling gehad met tildren bij beginnende spat, daarbij is de gewrichtsspleet die dicht moest groeien dus dichtgegroeit waardoor ze idd verkorte gangen heeft en wat stijver is dan daarvoor.

avanoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-06 11:13

Aeris

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-06 11:15

Hey,
Mijn paard heeft ook spat. De vorm die uiterlijk niet te zien is.
Hij is ook nooit onregelmatig, enkel een beetje stijf in het begin, maar wij stappen lang en veel (30min "werken" = 15 à 20min stappen), zodat hij de tijd heeft om los te komen en de spieren te laten opwarmen.

Ik spring wel met hem, maar niet hoger dan 40cm, en ook niet wekelijks. Gewoon voor het plezier eens een sprongetje nemen, en dat kan hij best aan. Hij is nadien nooit stijf of onregelmatig.

Ik zou het eens met de DA bespreken + zelf aanvoelen wat je paard kan.

_Kimberley

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-06 16:49

Dus het is niet goed om te springen? De enige reden die ik kan bedenken dat ik wil springen is dat ik anders niet mee kan rijden in de les. Zo graag wil ik het dus ook weer niet, dus laat ik het dan maar niet doen, echt nodig is het namelijk niet. Tong uitsteken

dierfysio

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-06 18:24

beter van niet dus, zeker na het verhaal van de eigenaar erbij Knipoog

_Kimberley

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-06 19:44

Eigenaar zei zelf dat ik een topic moest openen of de da bellen, koos maar voor het eerste Tong uitsteken

avanoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-06 09:01

Heel apart, je kunt de mening van een dierenarts niet bepaald vergelijken met die van mensen op een forum van internet.

_Kimberley

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-06 09:30

Maar het is beter dan dat ik niets doe en gewoon ga springen huh Knipoog Nu ga ik namelijk niet springen en anders mss wel.

dierfysio

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-06 16:26

nee, maar ik denk dat er bedoeld wordt door avanoort dat het een beetje ene rare keus is: of de d.a. raadplegen of een stel relatieve leken op een forum...
dan zou ik het wel geweten hebben; iemand met 6 jaar universitaire scholing en weet ik hoeveel ervaring met paarden vertrouw ikzelf iets eerder dan mensen die dat niet hebben. maar hee, da's mijn mening Knipoog
gaat het ondertussen wel weer goed met rijden met je vp'tje? succes hoor, geniet ervan van wat je wel kan/mag!

XJuul

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-06 22:04

Natuurlijk had ik er geen toestemming voor gegeven na jullie oordeel. Dat is ook niet wat Hasten bedoelt.

Ik heb gezegd dat ze of meteen de DA kon bellen, of eerst een topic openen met de bedoeling om te kijken wat voor ervaring mensen er mee hebben voor ze uberhaupt de keuze zou maken om de DA te bellen Knipoog

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-06 07:31

Dan even een afwijkende opmerking. Volgens Albert van Schie, DA van het olympisch team in oa Athene, mogen we met onze spatmerrie (ook Tildren) weer volledig gaan springen en crossen, mits inderdaad de osteolyse slaagt.

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-06 08:11

Mijn 7 jarige merrie heeft ook spat gehad (lichte vorm). Ook bij haar is vorig jaar Tildren toegediend (zelfs 2x). Na een lange revalidatie en goede training is ze weer zuiver in haar beweging. Zelfs niet stijf aan het begin.
Ik mag gewoon met haar springen (geen hoogtebeperkingen).

Ik ken overigens wel meer spatpaarden die al jaren in de springsport lopen, zonder enige problemen.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-06 08:19

dat vind ik super om te lezen Ja Hopelijk kan ik volgend jaar hetzelfde zeggen.

XJuul

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-06 14:17

Mijn DA heeft idd ook gezegd dat er meerdere paarden met spat uiteindelijk weer hoog in de sport belandt zijn toen hij spat bij Flair diagnostiseerde. Alleen had ik bij de laatste keer foto's een andere DA en het hier gewoon niet over gehad..

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-06 15:17

maar je kunt hem natuurlijk altijd bellen. Deze behandelingen kosten een vermogen en daar mag een arts ook best wat voor doen. Niet aarzelen, maar de telefoon pakken.

@Lielle en off topic
Als ik het juist heb, is eosteolyse botaanmaak?
Mijn merrie heeft vorig jaar voor de aanmaak van botcellen Tildren gekregen (2 kuren). Na goede revalidatie en dito training, aan de hand en later onder het zadel, (rechtrichten en oprichten/buiging) hebben we deze vooruitgang weten te boeken (ik heb er ook een tijdje geen heil in gezien hoor). Of het de Tildren is geweest of een juiste training en de oorzaak van de spat aanpakken (ze had een scheef bekken). Ja, da's altijd de vraag.
Hopelijk gaat het bij jouw paard net zo goed als bij die van mij.

Dewi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-06 15:27

@alani: osteolyse is juist bot afbraak. Ik denk dat er verwarring is ontstaan door mijn eerdere post.

Er zijn 2 vormen van spat:
1) Bot wordt afgebroken, er ontstaat een soort 'gat' in het botweefsel (hierdoor kan extra beweeglijkheid in het gewricht ontstaan zgn instabiliteit)
2) Er wordt bot aangemaakt, er ontstaat extra bot waardoor de gewrichtsspleet kan dichtgroeien (hierdoor is er geen beweeglijkheid meer mogelijk in het gewricht)

Gezien de toediening van Tildren, dacht ik dat het waarschijnlijk om de botafbrekende vorm ging, aangezien Tildren deze afbraak remt. In dat geval is training (dress, spr) niet zo slecht, als het maar rustig wordt opgebouwd. Overbelasting kan het botafbrekende proces weer stimuleren dus voorzichtigheid is dan geboden

Bij de botaanmakende vorm, dus de vorm waarbij vergroeiingen kunnen ontstaan, kun je beter niet springen door grote kans op overbelasting van andere gewrichten door compensatie. In dat geval sta ik dus achter collega dierfysio. Misschien zijn er artsen die ook in deze situatie Tildren toedienen, maar dan om afbraak van nieuw aangemaakt botweefsel te voorkomen. Bij de botaanmakende spat kan maar beter zsm de boel aan elkaar groeien, daarna is het paard namelijk voor een groot deel pijnvrij mbt het aangedane gewricht...

xCarlyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-06 16:05

Mijn vorige paard *die nu gereden wordt door een vriend* had ook spat. Maar daarbij was er geen beweging mogelijk in het gewricht. Het paard springt nu Z en is eigenlijk al wel klaar voor ZZ. Hij is nog nooit kreupel geweest.

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-06 08:01

Dewi schreef:
@alani: osteolyse is juist bot afbraak. Ik denk dat er verwarring is ontstaan door mijn eerdere post.

Er zijn 2 vormen van spat:
1) Bot wordt afgebroken, er ontstaat een soort 'gat' in het botweefsel (hierdoor kan extra beweeglijkheid in het gewricht ontstaan zgn instabiliteit)
2) Er wordt bot aangemaakt, er ontstaat extra bot waardoor de gewrichtsspleet kan dichtgroeien (hierdoor is er geen beweeglijkheid meer mogelijk in het gewricht)

Ik ben blij dat voor mij de termen naar de achtergrond verdwenen zijn. Ja

Mijn merrie had de vorm van botafbraak, weliswaar in een lichte vorm. Volgens mijn da was dat juist de meest vervelende vorm omdat gewrichten tegen elkaar komen. Of de 2e kuur Tildren daadwerkelijk zijn werk heeft gedaan, weet ik niet omdat ik haar niet weer heb laten onderzoeken. Ze heeft zo vreselijk veel last gehad van het kreupelheidsonderzoek (vanwege scheef bekken) dat ik dat achterwege heb gelaten. Wel heb ik haar door Albert van Es laten behandelen aan het scheve bekken.
Dus waardoor ze nou beter is gaan functioneren is maar de vraag. Ik ga uit van een combinatie van medicijnen, training en behandeling van het scheve bekken.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-06 08:53

bij Raimaer gaat het om de botafbraak variant, ik heb de oplossingen gezien op de foto's. Voor zover ik het begrepen heb moet door de Tildren (10 doses per infuus gegeven) de ontsteking stoppen en de gewrichtsspleet dichtgroeien zodat de gewrichten niet langer tegen elkaar schuren.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-06 09:43

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-06 10:11

Renske_ heeft met haar spatpony na een jaar rust op de wei nog L gesprongen, als ik me niet vergis.

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-06 10:12

Mocht de Tildren niet aanslaan dan kunnen ze de 'spleet' ook nog vastzetten met een stalen plaat. Ook daarmee heb ik begrepen dat de resultaten best goed te noemen zijn (e.e.a. is natuurlijk altijd afhankelijk van de leeftijd). Wat dan de gebruiksmogelijkheden zijn weet ik niet, omdat dat voor mij niet aan de orde was.

@Hasten / Flair
Heb je al contact gezocht met de da? Reactie?