Paard loopt moeizaam, raadsel wat er aan de hand is

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ammy01

Paard loopt moeizaam, raadsel wat er aan de hand is

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-06 08:55

Wie heeft raad over het volgende:

Gisterenavond toen ik ging rijden voelde ik dat mijn paard raar en stijf liep. Ik heb een half uurtje wat licht werk gedaan, maar ben daarna maar opgehouden want het liep voor geen meter.
Hij is wel eens vaker wat stijf, maar dit was anders. Hij was niet echt kreupel.

Toen ik hem in de stal wilde halen, liep hij bijna wankelend naar binnen. Het is daar een stukje harde ondergrond en daar had hij duidelijk meer moeite mee. Ik wilde gelijk de dierenarts bellen maar de nuchterheid van mijn man hield mij ervan af.
Hij at gewoon en oogt totaal niet ziek.

Daarna in de bak bleef het moeilijk om te zien. Hij loopt wel, is wel in beweging te krijgen, en op de zachte ondergrond zie je bijna niets.
Ik heb gisteravond laat toch nog de dierenarts gebeld. Ik ben natuurlijk als de dood dat hij hoefbevangen is, al zou ik niet weten hoe dat nu zou moeten komen, er is niets veranderd in voer of wat dan ook.
Volgens de dierenarts kon ik het nog wel even aanzien, hij dacht niet dat er wat ergs aan de hand was.

Vanochtend stond hij zoals altijd normaal in de bak, geen rare stand, en liep ook wel normaal. Maar toen ik hem eruit haalde om een stukje over de harde ondergrond te lopen, zag het er weer heel vreemd uit. Hij maakt hele rare passen, en tilt zijn achterbenen raar hoog op. Na een paar passen wordt het wel beter.

Ik was toch zo ongerust dat ik weer de dierenarts heb gebeld. Die kwam gelukkig snel. Hij heeft hem getemperatuurd: 37,5 Normaal dus.
Ook zijn hartslag is rustig. Zijn hoeven zijn niet warm en er is ook geen gevoeligheid aan de hoeven merkbaar.
Volgens de dierenarts was dit geen hoefbevangenheid, hooguit wat stijf en misschien heel licht spierbevangen. Hij kon wel zien dat hij flink stijf liep op de harde ondergrond.

Eergisteren is de hoefsmid geweest en heeft hem bekapt. Zijn hoeven waren wat lang, de vorige keer bekappen was 10 weken geleden.
Hij was er wel aan toe zeg maar.
Hij heeft al ruim een half jaar geen ijzers meer.
Hij is heel mooi en goed bekapt (is echt een hele goeie hoefsmid) en er is niets geraakt wat hem zeer heeft gedaan of zo.
De dierenarts denkt dat het een combi is van een beetje stijf door spierpijn en wat gevoelig door het bekappen.
De hoefsmid is ook gebeld en die zei meteen: je had de dierenarts niet hoeven bellen want dit gebeurt wel vaker: hij is gewoon gevoelig door het bekappen.

Ik heb hem voor de zekerheid vandaag alleen nog maar hooi gegeven maar ik twijfel of ik hem straks toch in het weiland zal zetten. Immers als het geen hoefbevangenheid is dan moet dat kunnen en dan beweegt hij ook meer dus dat is alleen maar goed. En bovendien als ik het niet doe dan wordt straks als hij wel weer in de wei mag de overgang weer groot.

Daarnet heb ik hem even op stal gehaald, en toen hij weer naar buiten liep ging dat weer zeer moeizaam en bijna strompelend....

Weet iemand wat dit kan zijn en wat ik het beste kan doen? Help...
Of maak ik me zorgen om niks?

avanoort

Re: Paard loopt moeizaam, raadsel wat er aan de hand is

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-06 09:00

Licht spierbevangen...hmm dat is het absoluut noodzakelijk dat hij ingepoten wordt door een dierenarts.

Waarschijnlijk is het een combinatie van een aantal factoren: bekappen, s'nachts een beetje fris, net teveel energierijk voer....

Ik zou me niet teveel zorgen maken, maar wel het voer onder de loep nemen.
Langduring selenium+vit. E voeren zorgt ondersteunt de stofwisseling.
Hoe oud is het paard? Als ze wat ouder worden kan de stofwisseling wat problemen krijgen...

Wel raar van de hoefsmid dat hij het normaal vindt, gevoelig lopen is heel anders dan verstijft lopen hoor! En je schreef dat hij zo goed is, nou dan hoort hij ook te weten dan spierbevangenheid gevaarlijk is!!!

Freya_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-06 09:14

Heeft je veearts bloed afgenomen? Als hij spierbevangen is kan je het daarmee zeker weten. Ik zou idd beginnen met Vit E en Selenium te voeren. Gewoon als preventie. Let ook op de kleur van de urine, bij zware spierbevangenheid wordt die bruin-rood.

Misschien heeft hij spierpijn omdat de stand van de benen veranderd is omdat de hoedsmid er veel heeft moeten afhalen?

Het klinkt imo niet als hoefbevangenheid: dat zit toch meestal in de voorbenen? Misschien staat hij beter op de wei: dan kan hij zelf wat beweging nemen en is het sneller over?

De laatste mogelijkheid is dat het geen stijfheid is maar ataxie. Dan moet je zeker de DA laten terugkomen om hem ontstekingsremmers in te spuiten. Maar als je het idee hebt dat het spontaan verbetert is dat waarschijnlijk niet het geval. En ik denk ook dat ze dan koorts moeten hebben.

Veel succes, ik hoop dat het snel beter wordt!

Ammy01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-06 09:25

Hij krijgt standaard 3 schepjes, ongeveer 30 gram zeewier, daar zit volgens mij ook selenium in.
En hij krijgt gedroogde brandnetel en kruidenmix met kamille, paardenbloem en nog wat van die kuiden. Volgend de paardendrogist zeer gezonde kruiden waar magnesium, en stofwisselingsbevorderende dingen inzitten.

Hij is 8 jaar en doet alleen een beetje recreatiewerk, stelt weinig voor. 3 keer in de week rijden is het maximum. En dan ook nog een beetje rondhobbelen zeg maar...

Hij staat normaal ongeveer 11 uur per dag in de wei, is rustig opgebouwd. Het weiland wordt wel normaal bemest omdat juist schraal land risico kan geven op problemen, vanwege het hoge fructaangehalte.
Er is hier zondag wel 25 mm regen gevallen, dus er staat nu wel aardig veel...

'savonds krijgt hij nog 2x een klein beetje hooi en van die kruiden, gemengd met wat luzerne (handje vol) en een druppie appelazijn erdoor.

Ik heb hem vanochtend zien plassen en zijn urine ziet er normaal uit.

De dierenarts heeft geen bloed afgenomen, was een vrij laconieke man, eentje van de oude stempel, mijn vast dierenarts is op vakantie...zul je altijd zien Boos!

Jasmijn76

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-06 09:34

..ik ben niet zo thuis in de spiebevangen hoor.....zou zelf kijken waar hij het meeste beweegt, doet hij dat op de wei, zou ik hem op de wei zetten...lopen betekend meer doorbloeding in de benen zodoende komt ie ook sneller van zn stijve spieren af....als je voordat de hoefsmid is geweest, hetzelfde met je paard deed(wei, voer, beweging) en hij is zo geworden na de hoefsmid(niets aan de situatie veranderd)...dan is het idd gevoelig voor bekappen/beslaan..misschien gevoelig,verkeerd nageltje??..als dat bij je paard pijn doet, zal heel zn lichaam pijn gaan doen omdat ie zichzelf wil ontlasten, dag 1 zal er dan nog niets aan de hand zijn...maar dat zal de dagen daarna erger worden...

maar goed, dit is maar een ideetje...veel succes er mee!

Bluem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-06 09:40

Het kan inderdaad wat gewoon stijfjes zijn of gevoelig van de smid, maar ik zou ermee opletten. Dit omdat ik het volgende aan de hand gehad heb: mijn haflinger had dezelfde symptomen, DA laten komen en zijn diagnose was hetzelfde als de jouwe, niets ergs, gewoon wat stijf (terwijl ik haar die week niet gereden had), enkele dagen later echter, was ze enorm bevangen op alle hoeven. Ze heeft uiteindelijk 2 weken tegen de grond gelegen en toen pas stond ze weer een keer recht. Ze is letterlijk door het oog van de naald gekropen en onze DA zei achteraf dat hij eigenlijk de hoop al had opgegeven. Overigens is ze weer helemaal de oude hoor. Ik zou het dus wel degelijk goed in de gaten houden en als je toch niet zeker bent, weer de DA bellen. Beter voorkomen dan.. Knipoog

Ammy01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-06 10:09

Kan de oorzaak worden vastgesteld door bloed af te nemen? Want dan ga ik de DA weer bellen..

Freya_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-06 10:18

spierbevangenheid en rhinopneumonie kunnen in het bloed worden opgespoord. Hoefbevangenheid weet ik eigenlijk niet.

avanoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-06 11:13

Hoefbevangheid is moeilijk aan te tonen in het bloed.
Net zoals een overgevoeligheid, bijvoorbeeld voor appels/wortels, dan kun je ook bovenstaande klacht krijgen.
Dan bel je toch gewoon een andere dierenarts?

Ammy01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-06 11:56

Ik heb net weer met de praktijk gebeld en vanmiddag komt er weer een DA, nu een andere. Had ik niet echt om gevraagd maar dat komt blijkbaar toevallig zo uit...Ik wil graag dat ze een bloedmonster nemen en dan kan die andere DA er gelijk ook weer naar kijken...

Ik heb maar besloten hem niet in het weiland te laten vandaag, want als het wel spierbevangenheid is dan is beweging niet goed voor zover ik het kan vinden. En teveel voer ook niet.

Hij krijgt hele kleine beetjes hooi, dus wat dat betreft kan ik nu niks fout doen lijkt me.
Ik heb gevraagd of ze een bloedmonster willen nemen, om te kijken of het idd spierbevangenheid is. Ik wordt helemaal gestoord dat je niet precies weet wat het is, dus als er iets valt uit te sluiten of juist vast te stellen lijkt me dat wel noodzakelijk...anders weet je helemaal niet waar je mee bezig bent.
Soms snap ik die DAtsen ook echt niet, het lijkt wel of ze standaard zeggen dat je het nog maar even aan moet kijken, terwijl er toch echt situaties zijn waarbij snel handelen curciaal is...
Maar als je dan weer belt voel je je zo'n zanikerd... nou ja jammer dan me paard is belangrijker dan mijn imago..
Als hij vanmiddag bloed komt afnemen zal het niet eerder dan maandag in behandeling worden genomen Boos! Waarom gebeurt dit soort dingen toch altijd als het weekend is Stoom uit je oren

Het wordt er niet beter op, ik geloof zelfs iets slechter, dus je blijft maar kijken, zoeken en toch maar weer bellen...je wordt er helemaal kip zonder kop van.

Kan ik nog wat doen om het hem zo aangenaam mogelijk te maken? Ik ga vandaag toch maar helemaal niet meer naar mijn werk, want ik kan toch niet rustig bij hem vandaan...

En tot overmaat van ramp wordt het ook nog 30+ dit weekend...we hebben geen schaduw in de bak, en op stal zetten (daar is het wel koel) is ook vrij lastig want hij heeft zomereczeem en op stal gaat hij altijd schuren...maar ja dat valt in het niet bij deze ellende geloof ik.
Of zou die warmte juist wel goed zijn?

En als het spierbevangenheid is, is dat dan helemaal te genezen en hoe lang duurt dat ongeveer?

Bedankt voor jullie reacties tot nu toe trouwens. Ben ik wel blij mee.

Freya_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-06 12:15

Misschien kan je hem natmaken? Dat brengt verkoeling. Het is wel niet zo goed als hij echt spierbevangen is. De benen afspuiten kan nooit kwaad.

Ik vind het trouwens een beetje raar dat die eerste DA geen diagnose gesteld heeft. Een goeie arts kan toch ook zonder bloedonderzoek al een idee hebben van wat er scheelt? Dring maar een beetje aan bij die nieuwe DA zou ik zo zeggen. Het verschil tussen spier- en hoefbevangen moet hij ook zonder bloedtest wel kunnen zien lijkt mij zo.

Veel geluk en hou ons op de hoogte!

avanoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-06 12:48

Je zou hem muscle fit van PAVO kunnen geven 10 dagen en dan verder met e-plus (selenium).
Verder, warm afspuiten, lekker 30 graden water. Geef hem voor de nacht een lichte zomerdeken dat de spieren goed warm blijven. Geen krachtvoer geven!
Succes!

Ammy01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-06 12:52

Dankje, hij krijgt al geen krachtvoer, sowieso niet. Hij heeft zomereczeem dus hij heeft een Boett deken aan. En we hebben een thermostatische kraan (zijn prive douche Haha!) dus 30 graden water is geen probleem.
En die vit E ga ik achteraan...

Ammy01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-06 12:58

Freya_bokt schreef:
Misschien kan je hem natmaken? Dat brengt verkoeling. Het is wel niet zo goed als hij echt spierbevangen is. De benen afspuiten kan nooit kwaad.

Ik vind het trouwens een beetje raar dat die eerste DA geen diagnose gesteld heeft. Een goeie arts kan toch ook zonder bloedonderzoek al een idee hebben van wat er scheelt? Dring maar een beetje aan bij die nieuwe DA zou ik zo zeggen. Het verschil tussen spier- en hoefbevangen moet hij ook zonder bloedtest wel kunnen zien lijkt mij zo.

Veel geluk en hou ons op de hoogte!

De dierenarts heeft wel een 'diagnose' gesteld, namelijk hij zal wel spierpijn hebben en het bekappen kan er ook wel mee te maken hebben en misschien is ie ook nog wel heel licht spierbevangen, dus als het mijn paard was zou ik het nog maar even aankijken en als het erger wordt dan moet je maar weer bellen.
Dus in zijn beleving heeft hij gedaan wat hij kon, maar ik vind het niet erg geruststellend en zeker niet bevredigend. Op het moment zelf denk je o, ja ben je allang blij dat ie hoogstwaarschijnlijk niet hoefbevangen is, maar later als je dan weer ziet hoe moeilijk hij loopt ga je toch weer denken: ik wil gewoon weten wat dit is want het is niet normaal!
Hij reageert normaal nooit zo gevoelig op de hoefsmid dus dat kan ik me gewoon niet voorstellen...

Nou ja maar kijken idd wat die andere DA ervan zegt, ik ben nu iig beter voorbereid, met dank aan jullie Haha!

Ammy01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-06 13:25

avanoort schreef:
Licht spierbevangen...hmm dat is het absoluut noodzakelijk dat hij ingepoten wordt door een dierenarts.

Waarmee moet ie dan worden ingespoten?

djuno

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-06 13:37

Maak je geen zorgen...die komt volgens mij puur van het bekappen.
De hoeven van je paard, zijn door dat warme en droge weer, knetterhard geworden. Dan komt de hoefsmid...die bekapt en nu loopt hij weer op zachtere delen en dat is gevoelig.
Wij hebben met één van onze paarden precies hetzelfde...die wordt morgen weer bekapt en je kunt de donder erop zeggen dat hij dan (vooral achter) extreem gevoelig is.
Dit duurt een paar dagen

Ammy01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-06 13:43

Dankje, ik hoop van harte dat je gelijk hebt. Mijn husband die blijft dit ook maar roepen.
Gelukkig dat er ook een zuiver geruststellende reactie tussen zit Afgod

Jamayka

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-06 13:46

Zijn er buigproeven gedaan? Ik vind het een beetje kort door de bocht van de DA dat hij zijn temperatuur neemt en aan de hoeven voelt. Heb je hem wel voor moeten stappen en draven op het harde en even longeren ofzo?

djuno

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-06 13:52

en dan nog wat...zet hem gewoon in het land.
En je maakt je ook vreselijk zorgen over spierbevangenheid...ook dat gaat over. ALS dat het al zou zijn voelt hij gewoon nu precies hetzelfde als wanneer jij enorme spierpijn hebt. Zijn spieren zijn verzuurd en dat moet he lichaam gewoon zelf oplossen en de afvalstoffen zelf afvoeren.

Aan droge hoeven doe je trouwens helemaal niks....het enige wat je kunt doen is een enorme modderpoel maken bij de drinkbak en hem daar in zetten zodat die hoeven lekker nat worden. Maar goed...met dit weer is dat zo weer droog

Ammy01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-06 13:57

Nee er zijn geen buigproeven gedaan. Maar ik denk dat ik wel begrijp waarom: hij loopt sowieso zo stijf als een plank dus dan kun je na een buigproef misschien zien dat hij stijf is, maar dan weet je nog niks. Hij is ook niet kreupel, maar hij strompelt moeizaam. Er is dus niet iets duidelijk te zien aan een bepaald been, het is gewoon helemaal.
Daarom denk je dan het eerste aan iets van bevangenheid. En daarom heeft hij ook getemperatuurd en zo. Ik heb alleen met hem gestapt, zowel op zachte als op harde ondergrond. Draven heb ik niet geprobeerd, maar ik denk dat hij dat helemaal niet wil/kan nu.
Op de zachte ondergrond is er niet veel te zien, op de harde wel. En het is erger als hij net in beweging komt. Dan zie je het ook wel op zachte ondergrond.
Dus die verklaring van gevoelige zolen zou wat dat betreft heel goed kunnen kloppen. Hij loopt op blote voeten, sinds van de winter.
Dus voorgaande zomers had hij ijzers (voor) en dan zal die gevoeligheid minder opvallen omdat hij dat niet op zijn zool loopt en nu wel.
Dus ik hoop maar dat dat het is.
Ik ben het wel met je eens dat het niet echt een grondig onderzoek is en dat het niet fijn is dat je als eigenaar gewoon toch ongerust blijft.
Maar dat kan ook aan mij liggen...misschien stel ik me wel aan.

Ammy01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-06 14:00

djuno schreef:
en dan nog wat...zet hem gewoon in het land.
En je maakt je ook vreselijk zorgen over spierbevangenheid...ook dat gaat over. ALS dat het al zou zijn voelt hij gewoon nu precies hetzelfde als wanneer jij enorme spierpijn hebt. Zijn spieren zijn verzuurd en dat moet he lichaam gewoon zelf oplossen en de afvalstoffen zelf afvoeren.

Aan droge hoeven doe je trouwens helemaal niks....het enige wat je kunt doen is een enorme modderpoel maken bij de drinkbak en hem daar in zetten zodat die hoeven lekker nat worden. Maar goed...met dit weer is dat zo weer droog

Ik zal het overwegen...ik wacht sowieso tot de DA geweest is, want anders kan ik ze er na een half uur er weer uitplukken...En die droge hoeven, tja weet ik, daar doe je niks aan. Vind ik ook niet erg, is de natuur he....

En nogmaals dank voor de geruststelling over die spierbevangenheid. Ik wist niet of dat wel weer helemaal over zou gaan, maar wel dus.

Ammy01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-06 15:17

Dierenarts is weer geweest.
Laten stappen op de harde ondergrond, ging in eerste instantie redelijk, daarna steeds moeizamer. Hij denkt ook aan gevoelige zolen. Heeft nog wat weggekrabt om te kijken of er wat zat, maar kon niks vinden. Spierbevangen wat volgens hem niet waarschijnlijk en hoefbevangen ook niet.
Dan zou hij niet eerst 20 meter redelijk normaal lopen en daarna steeds moeilijker, maar gewoon constant moeilijk lopen.
De hoeven zijn nog steeds niet warm, en ook hij zei dat ik ze het beste gewoon in de wei moet zetten. Eerst even wat hooi (doe ik altijd al Haha! ) en dan lekker op de zachte ondergrond met schaduw erbij en natuurlijke beweging...dus dat ga ik zo maar doen dan...
Hij heeft geen bloed afgenomen voor onderzoek naar spierbevangenheid, omdat er toch niks meer zal worden gedaan dit weekend. Hij adviseerde om het maandag te laten doen, omdat anders de kwaliteit van het monster achteruit gaat.
En misschien dat het maandag al we over was zei hij, dus dan hoeft het helemaal niet meer.
Tot zover...

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-06 15:30

Toch klinkt het als spierbevangen of hoefbevangen. heb zelf namelijk een paard dat chronisch zo liep. je zegt dat het gras een eens behoorlijk is gaan groeien. dan is het fructaan gehalte wel hoog. S'nachts is het vrij fris dus eigenlijk is het de laatste dagen hoog risico.
Ik zou toch bloed af laten nemen. Vitamine E + selenium geven. Heeft je paard een duidelijk voelbare polsslag in de slagader bij de kogel? Dat is vaak een voorteken van hoefbevangenheid zonder dat ze andere symptomen hebben.

Ook in de weekenden kunnen bloedonderzoeken worden gedaan.

Ammy01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-06 15:46

Ik heb net op de fructaanindex gekeken van paardnatuurlijk en daar wordt aangegeven dat het risico op dit moment laag is.
En als het gaat groeien wordt het fructaangehalte juist lager dacht ik. Juist als het niet kan groeien (door bv watergebrek of te weinig voedingsstoffen) dan is het risico hoog. Maar goed deze info heb ik ook maar van wat hierover wordt geschreven, ik ben zelf geen voedigsdeskundige...

Hij heeft geen duidelijke polsslagader bij de kogel. Ik had jouw (zeer uitgebreide en informatieve stuk) er uiteraard ook op nagelezen. Maar al die dingen heeft hij eigenlijk niet. Hij loopt alleen heel slecht op de harde ondergrond. Daarnet in de bak kwam hij ook gewoon redelijk swingend naar me toegestapt...

En dat bloed afnemen laat ik ook echt wel doen, maar ja als die dierenarts zegt dat ze er niks meer mee wordt gedaan in dat lab wat kan ik dan nog verder...ik kan wel allerlei andere dierenartsen mobiliseren maar dat gaat me wel wat ver..

Twee dierenartsen die zeggen dat het geen hoefbevangenheid is, de hoefsmid die ervan overtuigd is dat het komt doordat hij nu een andere stand heeft omdat er aardig wat van zijn hoeven af is, geen rare dingen gebeurd met voer, laag fructaanrisico, geen koorts, geen verhoogde hartslag, niet zweten, als het al spierbevangenheid is dan is dat geen drama en gaat ook weer over, adviezen hier die erop duiden dat het toch wel met bekappen te maken heeft, en ik, die me altijd veel te snel zorgen maak...
Dat heeft me tot de conclusie gebracht dat er geen reden is voor grote zorgen..maar ik hou het wel heel goed in de gaten natuurlijk...en ik hoop dat ik de goeie dingen heb gedaan.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-06 16:42

Ik heb het verkeerd in mijn berichtje geschreven. Vlak voordat het zo eens ging groeien is het fructaan gehalte zeer groot. Door al het opgeslagen fructaan. Het kan zijn dat hij nu de symptomen vertoont van de oorzaak die al even iets terug liggen. Mijn paard werdt eigenlijk van gezecht dat ze hoefbevangen was. We weten nu dat ze deels de symptomen hadt zoals stijf gaan. Lijkt dan net of ze op eieren liep. Op het verharde lichtelijk kreupel. Op het zand goed. Zij kan dus niet tegen het fructaan en ook niet de suikers in het voer. Dat veroorzaakt de vage spierbevangen/hoefbevangen symptomen.