Appelazijn?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ammy01

Appelazijn?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-06 13:30

Gisteren was ik in een winkel en daar loop ik altijd wat rond te neuzen bij de paardenspulletjes, altijd leuk
Ik zag ik fles appelazijn staan (van Hofmans Lieve, dus zuiver en met hele appels zoals het etiket juichte) en omdat het helemaal niet duur was, heb ik die maar eens meegenomen.

Ik geeft mijn paard een mix van een paar handjes luzerne met gedroogde brandnetel, zeewier en natuurmix van de paardendrogist, maar dat is nogal droge meuk. Als hij het eet dan valt de helft op de grond want het is nogal een knoeikont..
Dus ik dacht als ik wat van die appelazijn erdoor doe dan wordt het wat meer een brij en hij is gek op appels dus...

Vanochtend heb ik het geprobeerd en ja hoor, hij lustte het wel graag. Vind ik altijd een goed teken.
Heb altijd het idee dat als ze iets lekker vinden dat het dan 'dus' ook wel goed voor ze zal zijn...(uitgezonderd natuurlijk de junk dingen zoals suikerklontjes en zo)
Zijn stalgenoot vond het maar niks, dus die krijgt het dan ook maar niet.

Nu heeft mijn paard zomereczeem, en bij de paardendrogist beweren ze dat appelazijn zo ongeveer een wondermiddel is tegen ongeveer alles.

Hebben jullie er ervaring mee? Is het echt zo gezond of is het alleen maar lekker? En zou het nog wat doen tegen de zomereczeem?

Nathazzz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-06 13:33

Volgens mij stond er laatst nog een artikel in Bit over appelazijn, dat het allemaal fabeltjes waren! Ik heb het ook een tijd gegeven aan mijn paard, alleen haalde ik het bij de reformwinkel, was € 1.95 per fles. En ik keek een keer bij de ruitershopzaak bij ons en daar was zo'n fles gelijk iets van € 7.95! Ik ben er na dat artikel meegestopt, en merk eigenlijk geen verschil met wanneer ik het wel gaf!

Saszkiia91

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-06 13:38

ik heb laatst appelazijn gewonnenopeen wedstrijd.. stond dat het tegen vliegenwas en tegen jeuk enzo en nou echt het werkt nietsd! het sitnkt ze eten het wel op maar het is gewoonvoor de lekker meer niet, mijnervaring ermee dan hè

Anoniem

Re: Appelazijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-06 19:52

Heb het artikel ook. Kwam erop neer dat het eigenlijk helemaal niet zo zinvol is; het enige punt wat ze helaas niet hadden bekeken was of het het bloed reinigt en dat daardoor steekinsecten het schone bloed niet meer lekker zouden vinden. Het enige waarop de voedingsdeskundige het wel 'aanprees' was het smeren óp het paard voor de vliegenafweer.

Anyway, mocht je een scan willen: PB me maar Lachen !
& in ieder geval: kwaad kan het niet hoor!

caro_vt

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-06 20:26

Volgens de paardendrogist:

reduceert kalkafzettingen op botten , gewrichten en in de aderen.
Het schoont het bloed en verbetert de algehele gezondheid en conditie.
Het bevordert de afvoer afvalstoffen en het evenwicht in de darmflora en draagt bij aan soepele gewrichten.

Door de bloedzuiverende werking helpt het mee aan de insectenwering.

Appelazijn is idd goed voor de darmflora.
(Denk maar aan de mensen die dit nemen om te vermageren!)
Wanneer je een paard ermee bespuit dan blijven vliegen ( geen dazen! ) op afstand.

Het is vooral smakelijk en handig wanneer je een poedertje moet geven.

Ammy01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-06 20:48

Ik gebruik ook al (gewone) azijn idd om hem mee in te smeren tegen de jeuk (helpt ook echt, wel niet zo lang, maar toch) en ik wist ook dat insekten een hekel hebben aan de lucht. Tong uitsteken
En het help ook nog tegen bultjes van insektenbeten.
Dus dat doe ik in ieder geval al goed dan. *LOL*

Maar wat appelazijn inwendig doet wist ik niet. Alleen die hoera tekst van de paardendrogist idd. Maar of het ook echt zo is? Verward
Nog mensen met positieve ervaringen?

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-06 21:34

Ik heb het maanden lang gegeven en merkte nergens verschil mee, en er kwam ook geen vlieg minder op mijn paard zitten. Ben er dan ook maar weer mee gestopt.

Ammy01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-06 21:39

kattebeest schreef:
Volgens de paardendrogist:

reduceert kalkafzettingen op botten , gewrichten en in de aderen.
Het schoont het bloed en verbetert de algehele gezondheid en conditie.
Het bevordert de afvoer afvalstoffen en het evenwicht in de darmflora en draagt bij aan soepele gewrichten.

Door de bloedzuiverende werking helpt het mee aan de insectenwering.

Appelazijn is idd goed voor de darmflora.
(Denk maar aan de mensen die dit nemen om te vermageren!)
Wanneer je een paard ermee bespuit dan blijven vliegen ( geen dazen! ) op afstand.

Het is vooral smakelijk en handig wanneer je een poedertje moet geven.

Dankjewel kattebeest. Lachen Als het idd goed is voor de darmflora, zou dat heel gunstig zijn in het geval van mijn paard. Volgens mij ligt de onderliggende oorzaak van het ontwikkelen van een allergie vaak in een verstoorde darmflora. Dus als die daarmee beter op orde komt, lijkt me dat wel gunstig.. Nagelbijten / Gniffelen

@prompertje: dat van die vliegenafweer geloof ik ook niet. Volgens mij komen die vliegen er pas achter dat het bloed niet lekker is als ze het al geproefd hebben Tong uitsteken , dus lijkt me idd onzin.
Als jouw paard verder gezond is zou het natuurlijk heel goed kunnen dat je dus geen verschil merkt?

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-06 08:30

Dat artikel in de Bit is geschreven naar aanleiding van mijn verhaal.
Ik heb voor ik contact heb gehad met de BIT contact gehad met een natuurgeneeskundige. Die zei dat jehet maar heel zelden moest geven en dan eenhele kleine dosis en dat het dan zou dienen als reinigingskuur. Maargoed toen heb ik dus de vraag doorgestuurd naar de bit en daaruit bleek dat het dus feitelijk allemaal onzin is. Toch zijn er verschillende diergroepeigenaren die er blijkbaar wel in geloven. Duiven/vogels en varkens schijnen het nogal eens te krijgen.
Ik vond het ook jammer dat ze toen mijn merrie niet hebben geprikt om het bloed te bekijken.
Ik heb nog een tank van 25 liter staan dus mocht iemand......

avanoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-06 09:10

@oosterhoff: ik gebruik het wel graag zo nu dan als reinigingkuurtje!

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-06 09:47

Of het daadwerkelijk het bloed 'zuivert' weet ik niet of ik dat moet geloven, maar het zit echt boordevol vitaminen en mineralen Ja! Is dus een erg gezonde toevoeging, en daarnaast vinden de meeste paarden het nog lekker ook. Het spreekt mij vooral aan dat het zo'n natuurlijk product is.

Citaat:
Azijn is een ander oeroud middel dat de tand des tijds heeft doorstaan. Appelazijn werd al lang voordat de kreet " snoep gezond, eet een appel" in zwang raakte bij bepaalde klachten gebruikt. Appels bevatten pectine, een oplosbare vezel, plus allerei vitaminen en mineralen. Appelazijn is rijk aan kalium, dat de celgroei bevordert, bevat tevens veel ijzer en azijn werd eeuwenlang beschouwd als "de bron van jeugd". Hij kan helpen tegen hoge bloeddruk en werkt uitstekend tegen kramp. In het oude Assyrië werd azijn ingezet tegen oorpijn en tijdens de Amerikaanse Onafhankelijks- en Burgeroorlog werd azijn als desinfecterend en ontsmettend middel gebruikt.

Citaat:
Appelcider azijn is een oplossing van azijnzuur geproduceerd door de fermentatie van appels. Appelazijn bevat o.a. cholesterolverlagend pectine, vitaminen en mineralen, waaronder:

Vitaminen
* vit. P
* bètacaroteen (precursor van vit. A)
* vit. C
* vit. E
* vit. B1
* vit. B2
* vit. B6

Mineralen
* kalium
* fosfor
* chloor
* natrium
* magnesium
* calcium
* zwavel
* ijzer
* fluor
* silicium

De voordelen van appelcider azijn zijn groot. Hieronder zijn enkele beschreven:

* beschermd tegen voeding vergiftigingen
* draagt bij aan de vertering
* verhoogt de weerstand
* verhoogt de weerstand tegen/bij ziekte
* bevat bacteriën die bijdragen aan het onschadelijk maken van infectueuze micro-organismen
* draagt bij aan het handhaven van de juiste pH in het lichaam
* draagt bij aan regulatie van bloeddruk
* komt ten goede bij bepaalde ziektes waaronder artritis

Appelcider azijn kan naast het oraal gebruik ook voor verschillende andere doeleindes gebruikt worden. Hieronder vindt u een lijstje met voorbeelden.

* schoonmaakmiddel dat schimmel, geur en bacillen reduceert
* desinfectans voor het schoonmaken van kooien
* schoonmaakmiddel bij het kiemen van zaden

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-06 11:23

Remember schreef:
Of het daadwerkelijk het bloed 'zuivert' weet ik niet of ik dat moet geloven, maar het zit echt boordevol vitaminen en mineralen Ja! Is dus een erg gezonde toevoeging, en daarnaast vinden de meeste paarden het nog lekker ook. Het spreekt mij vooral aan dat het zo'n natuurlijk product is.

Citaat:
Azijn is een ander oeroud middel dat de tand des tijds heeft doorstaan. Appelazijn werd al lang voordat de kreet " snoep gezond, eet een appel" in zwang raakte bij bepaalde klachten gebruikt. Appels bevatten pectine, een oplosbare vezel, plus allerei vitaminen en mineralen. Appelazijn is rijk aan kalium, dat de celgroei bevordert, bevat tevens veel ijzer en azijn werd eeuwenlang beschouwd als "de bron van jeugd". Hij kan helpen tegen hoge bloeddruk en werkt uitstekend tegen kramp. In het oude Assyrië werd azijn ingezet tegen oorpijn en tijdens de Amerikaanse Onafhankelijks- en Burgeroorlog werd azijn als desinfecterend en ontsmettend middel gebruikt.

Citaat:
Appelcider azijn is een oplossing van azijnzuur geproduceerd door de fermentatie van appels. Appelazijn bevat o.a. cholesterolverlagend pectine, vitaminen en mineralen, waaronder:

Vitaminen
* vit. P
* bètacaroteen (precursor van vit. A)
* vit. C
* vit. E
* vit. B1
* vit. B2
* vit. B6

Mineralen
* kalium
* fosfor
* chloor
* natrium
* magnesium
* calcium
* zwavel
* ijzer
* fluor
* silicium

De voordelen van appelcider azijn zijn groot. Hieronder zijn enkele beschreven:

* beschermd tegen voeding vergiftigingen
* draagt bij aan de vertering
* verhoogt de weerstand
* verhoogt de weerstand tegen/bij ziekte
* bevat bacteriën die bijdragen aan het onschadelijk maken van infectueuze micro-organismen
* draagt bij aan het handhaven van de juiste pH in het lichaam
* draagt bij aan regulatie van bloeddruk
* komt ten goede bij bepaalde ziektes waaronder artritis

Appelcider azijn kan naast het oraal gebruik ook voor verschillende andere doeleindes gebruikt worden. Hieronder vindt u een lijstje met voorbeelden.

* schoonmaakmiddel dat schimmel, geur en bacillen reduceert
* desinfectans voor het schoonmaken van kooien
* schoonmaakmiddel bij het kiemen van zaden

Toch apart dat een wetenschapper dan beweert dat het voor ene paard niets doet?!!
En ik denk dat als het toch iets zou doen je er wel een grote hoeveelheid van moet geven.

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-06 14:37

Ik zou me niet blindstaren op de mening van 1 wetenschapper, als er vele 'goede' feiten bekend zijn over een product. Het is gezond en ze vinden het lekker, en natuurlijk zullen ze bij een eetlepel per dag geen baat hebben, dat lijkt me logisch.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-06 15:44

Bij het één lees je dit; vervolgens weer dat.
Hoe dan ook: Paarden zijn er dol op! Dus als je het wilt geven, gewoon doen.. kwaad kan het niet.
Maarja; Mijn paard behoort nou net niet bij die andere paarden, die blieft 't weer niet natuurlijk Haha!

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-06 20:55

Ik heb het ooit zelf eens gebruikt, je kan het gewoon kopen bij de drogist. Het zou zijn om af te vallen (niet dat ik dik ben, maar er mag wel 5 kg. af) maar het enige wat ik merkte is dat ik heel makkelijk kon poepen..

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-06 21:12

Wat ik nu juist grappig vind is dat ik lees dat het goed is voor de darmflora, met als toelichting mensen die afvallen, en nu hoor ik weer iemand die makkelijker kon poepen. Een verstoorde darmflora leidt tot diarree en afvallen. Mij lijkt het dus niet zo goed ervoor.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-06 22:50

was geen diaree hoor... maar ook geen superharde poep.. gewoon lekker makkelijk.. to zover de smeuige details..

caro_vt

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-06 10:45

Het bevordert de vertering.
Niet slecht voor mensen die dikwijls dus opgeblazen zitten en 'niet kunnen'.

Anyway, ik vind het iets goed om poedertjes onder te mengelen.
Zo worden medicijnen vlot opgenomen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-06 10:46

Haha, geweldig.
Ik weet het ook vandat afvallen, dat had toch oa is met vetverbranden te maken ofzo?

Ammy01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-06 10:33

Miirthe schreef:
Bij het één lees je dit; vervolgens weer dat.
Hoe dan ook: Paarden zijn er dol op! Dus als je het wilt geven, gewoon doen.. kwaad kan het niet.
Maarja; Mijn paard behoort nou net niet bij die andere paarden, die blieft 't weer niet natuurlijk Haha!

Ik geloof dat ik me hier maar bij aansluit. Hij lust het idd heel erg graag, en als ik zo als die reacties lees dat zitten er toch wel goeie dingen in...en of het ook echt iets uitmaakt is natuurlijk altijd heel moeilijk te meten....
Maar ik kan me haast niet voorstellen dat al die dingen die er inzitten en wat er wordt beweerd allemaal onzin is. Er zal toch op zijn minst wel een kern van waarheid inzitten..
Maar misschien is 50 ml per dag wel te weinig voor een paard van 600 kg, ik weet het ook niet.

Bedankt voor jullie reacties in ieder geval Haha!

djuraolisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-06 07:20

kan je dit ook gewoon in de supper markt kopen??
of echt aleen bij ruiterzaak of natuurwinkel

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-06 07:40

appelazijn is appelazijn. Dus je kan het ook in de super kopen als ze het daar al verkopen. Kijk even naar het percentage. dat moet 5 zijn. heb je bijvoorbeeld appelazijn met 10 % dan kan je verdunnen met water. doe je de helft azijn de helft water

Homerun

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-06 07:44

Ik (nou ja, mijn paardjes) gebruik al langere tijd appelazijn. Ik had het drie jaar terug ook al eens gebruikt en merkte dat mijn paard minder last van stalbenen had en in de zomer minder last van vliegen en dazen. Als hij toch gestoken werd, kreeg hij geen bulten. Om te testen of de appelazijn (ik gebruik het overigens wel samen met zeewier) ook daadwerkelijk hielp, ben ik ook weer een tijdje ermee gestopt. En ik merkte het verschil bij mijn paard wel degelijk. Dus na een half jaar weer ermee begonnen.

Nu gebruik ik het in de zomer dagelijks; mijn grote paard 40 ml en mijn minishet 10 ml per dag. In de herfst ga ik het weer afbouwen en dan zit ik in de winter op 1 keer per 3 dagen. In de lente bouw ik het dan weer op. Ik voer er nog wel ijslands zeewier bij en ik ben zeer tevreden.

Annemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-06 09:54

Mijn pony heeft zomereczeem, krijgt appelazijn (met knoflook), zeewier, omega olie en knoflooktabletten. Mijn pony heeft toch echt minder last van de steken en van de vliegen zelf. Alleen weet ik niet of het door de appelazijn of iets anders komt, maar het werkt wel Lachen Ik denk dat alles een beetje helpt, en appelazijn dus ook Clown

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-06 09:57

Ik heb Appelazijn ook een tijdje gebruikt, alleen gebruikte ik het niet specifiek ergens voor ofzo en ze vond het ook niet zo lekker. Qua vliegen en stekende insecten vind ik het moeilijk te zeggen; aangezien ik niet gauw dagen zit te observeren.