Paard word niet dikker

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Zera

Paard word niet dikker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-06 21:27

Hoi..

Ik heb een merrie van 2 jaar, en ze krijgt een pak hooi per dag en bijna 5 kilo brok per dag.. Ze krijgt ook op dit moment om de 2 maanden een wormkuur(allemaal verschillende)..Maar ze word niet dikker
Hebben jullie tips voor me wat ik haar eventueel nog bij kan geven

sjorsie

Re: Paard word niet dikker

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 21:30

Zera schreef:
Hoi..

Ik heb een merrie van 2 jaar, en ze krijgt een pak hooi per dag en bijna 5 kilo brok per dag.. Ze krijgt ook op dit moment om de 2 maanden een wormkuur(allemaal verschillende)..Maar ze word niet dikker
Hebben jullie tips voor me wat ik haar eventueel nog bij kan geven

bietenpulp, maismeel beamix, sommige mueuslies bevatten ook veel, waarschijnlijk groeit ze ook gewoon hard en blijft ze daarom slank en hooi onbeperkt geven, biks is eigenlijk alleen energie

Maartje1990

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 21:31

als je té vaak een wormkuur geeft dan kan het zijn dat ze daar niet dik van worden (om de 2 maanden is wel erg veel) en ze is pas 2 jaar zeg je? de meeste paarden zijn op die leeftijd nog erg smal. Heb je misschien een foto? misschien een x de dierenarts er naar laten kijken kan ook. want zoveel eten geven kan niet gezond zijn eet ze het allemaal op? ik weet niet of paarden mogelijk een lintworm kunnen hebben? maar op 2 jarige leeftijd zijn ze ook nog smal.

Zera

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-06 21:35

@ sjorsie.. Dankje voor de tip ik zal het eens gaan uitproberen..

@ Maartje 1990.. Ik geef haar in de zomer ongeveer om de 2 maanden een wormkuur in de winter eigenlijk niet.. Dierenarts is laatst geweest en die zei dat ik haar meer eten moest geven.. Na je ziet het niet goed op de foto's, maar in het echt zie je haar ribben goed..

Zera

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-06 21:38

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-06 07:31

Probeer mais te voeren, en dan het liefste van die kuilmais bij de boer. Niet teveel in 1 keer, langzaam opvoeren en een paar keer per week vers halen.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-06 08:17

Om de 2 maanden ontwormen is helemaal niet teveel hoor, zo doen wij het hier ook en de meeste die ik ken.

Voer je een pak/baal of een pLak? Als het een plak is, ga dan maar véél meer ruwvoer geven en minder de brok desnoods. Das van groter belang!

Verder is je paard niet te vergeten in de groei, dat kan een belangrijke factor zijn in dat geval dat jouw paardje erg dun is. Dus daar moet je rekening meehouden.

Om je paard toch wat voller te krijgen zou je bijv. dagelijks maismeel kunnen voeren met een flinke scheut zonnebloemolie. Ook kan je trouwens kijken naar iets van een muesli voor opgroeiende paarden (of brok natuurlijk)
Succes

Milaaahtjuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-06 08:17

Wat Neonlight zegt kuilmais daar worden ze egt wel dikker van je kan dat zelf opbouwen tot een afgestreken voerbak ze eten het wel niet helemaal op maar dikker worden ze er zeker van het werkt egt en is niet duur !!

Takkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-06 09:22

Je kan ook maismeel bijvoeren. Je moet er wel een slobber van maken (mengen met water)...

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-06 09:24

Maismeel werkt goed, kuilmais (of snijmais) werkt nog veel beter en is een stuk goedkoper.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-06 09:25

Takkel schreef:
Je kan ook maismeel bijvoeren. Je moet er wel een slobber van maken (mengen met water)...

maismeel is inderdaad een goede oplossing.

Verder ik vind wel dat ze iets dikker moet, maar pas wel op dat ze straks niet te dik word.
Een 2 jarige mag best een klein beetje schraal zijn!
(niet TE) maar met die jonge beesten kan je ze beter iets te dun hebben dan te dik, dat is alleen maar slecht voor de gewrichten (groei)

Zera

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-06 09:39

@ Miirthe.. Ze krijgt zo'n klein pak hooi per dag..

En voor de rest, we geven haar in de winter meestal slobber.. Maar voor de rest ga ik jullie tips uitproberen.. Want ze moet egt wat dikker..

Djilna

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-06 10:14

minishet

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-06 13:29

Vaak ligt de oorzaak in niet goed werkende darmen waardoor er onvoldoende voeding uit het eten wordt gehaald. Ik ben even de naam van het spul kwijt maar je kan het kopen via Kees Naalden van Subli diervoeders. Even google en je hebt het gevonden. Heb ik ook al eens gebruikt. Na 2 maanden was alles weer in orde en daarna nooit geen last meer van gehad.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-06 19:55

1 plak maar? Maar er daar gerust 4 van! Hooi mag je sowieso onbeperkt voeren; Zit te weinig in om 'kwaad' te kunnen.
Je kan desnoods dan zelfs brok minderen, ruwvoer is sowieso belangrijker.

Zera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-06 22:55

@ Miirthe.. Nee geen plak maar een pak (je hebt die grote pakken met dat plastic eromheen en die kleine pakken met normale touwtjes) Dat krijgt ze alleen s'avonds te eten overdag gewoon gras

summer06

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-06 23:18

Ontwormen doe je al...
Ruwvoer is erg belangrijk...eventueel aanvullen met olie (plantaardig)

Monster

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-06 07:03

Ze is nog in de groei, die word vanzelf wel weer dikker Lachen

Tanja_dB

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 17:35

Mijn paardje is ook 2 en ook zo mager. Mag ik vragen welke brok je voert? Ik voer zelf 3 kg Pavo veulenbrok en 1 kg Pavo kruidenmelange. Verder staat ze op een kale wei (ivm te dik ponyvriendje), maar mag een paar uur per dag op een volle wei bijeten.

Jouw paard heeft op de foto's precies hetzelfde beeld als de mijne. De ribben kan je tellen, uitstekende heupbeenderen en hoge uitstekende schoft.

Wat heeft ze voor afstamming? Misschien zijn ze familie in is het genetisch Knipoog

Bianca6

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 14:49

PAARDENMEEL!! dat is echt super zonder dat het moeilijk te bewerken is (beetje nat maken dat het niet stoft) en is eiwitarm en ze krijgen er geen extra energie van. Maar ze krijgen een mooie glanzende vacht van en niet te vergeten een mooie gelijkmatige speklaag. Mijn oude merrie is 26 en al 4 jaar op pensioen een anglo arabier dus snel mager maar ziet er uit alsof ze nog word bereden en 10 jaar jonger door de paardenmeel!

Bianca6

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 14:50

Verkrijgbaar o.a. bij de dommelsche watermolen in Dommelen. Maar misschien bij meer molens annex dierenvoer bedrijven.

Zera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-06 23:30

WesseLady schreef:
Mijn paardje is ook 2 en ook zo mager. Mag ik vragen welke brok je voert? Ik voer zelf 3 kg Pavo veulenbrok en 1 kg Pavo kruidenmelange. Verder staat ze op een kale wei (ivm te dik ponyvriendje), maar mag een paar uur per dag op een volle wei bijeten.

Jouw paard heeft op de foto's precies hetzelfde beeld als de mijne. De ribben kan je tellen, uitstekende heupbeenderen en hoge uitstekende schoft.

Wat heeft ze voor afstamming? Misschien zijn ze familie in is het genetisch Knipoog

Ik geef haar 4 kilo pavo veulenbrok
En 1 kilo andere brok (wat voor de botten is enzo)..
Ze staat op dit moment op een kale wei(omdat die van ons gemest is en iets met kalk) maar daarvoor voer ik haar hooi bij..

Haar vader is roven en haar opa voltaire

Prissey

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 23:39

Wat uit mij ervaring ook wel wil helpen is, pap. Dus bambix. Gewoon iedereavond een lekkere bak er van. En slobber wil ook wel helpen bij aan komen. Alleen misschien is het ook verstandig om andere brokken te gaan geven. In hoeverre ik weet Kan je na het 1ste levens jaar eigelijk al over gaan op normale basis brokken. Staat ook op de verpakking aangeven op pavo veulen brokken tot de 1 á 1,5 jaar te voeren dacht ik hoor. Als dat niet zo is spijt het me.

Ik hoop dat je snel een oplossing kan vinden..

Groetjes prissey

Zera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-06 23:43

Na ze raden het me eigenlijk van alle kanten aan om die brok te blijven geven omdat daar genoeg vitamine enzo inzitten..
Ik ben wel van plan om binnenkort nog andere brokken erbij te gaan geven en dan van allebei de helft enzo..

Prissey

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 23:47

Oke dan. Ik hoop echt dat je snel een oplossing vind zoals ik al zij pap hielp bij mij echt super