In de omgeving van de Veluwe is een soort vlieg/spin gesignaleerd die in de schaam streek zich nesteld(delen waar geen haar zit). De vlieg prikt bijv. in de staart wortel wat erg pijnijk is voor het paard en legt daar ze eitjes in.
Ik weet niet of jullie dit herkennen hou er ineder geval rekening mee en let er op. Bij een paard van me vriendin zat er 1 onder de staart toen ze terug kwam van het bos en het paard opeens heel raar ging doen en op zijn kont wilde gaan zitten. Zij is met de vlieg naar de vee arts gereden en die vertelde dus wat voor een vlieg het was en waar die vandaan kwam. Er zijn nu al meldingen uit e.o Ermelo, Vierhouten, Nunspeet, Elspeet, Hulshorst, Harderwijk.
Morgen zou ik een foto proberen te maken van de desbetreffende vlieg, de vlieg kan ook aardig hard lopen en is groter dan een "stront" vlieg.
(verplaats het topicmaar als deze niet goed staat)
Argh... we gaan volgende week met een groepje naar de Veluwe. Nou is de Veluwe gelukkig erg groot en zitten wij bij Wolfheze. Als jullie die beesten nog even bij je wil houden?
Nu ik dit lees.... Toenet was ik brunny aan het wassen... En ik loop even weg en kom weer terug... en er zat echt een MEGA Vlieg op haar kont. Zeker 2 keer zo groot als een 'normale/stront' vlieg. Echt heel vies (Ik had net muggen spray in me hand.. dus dan spoot ik op um.. en dat ding vloog weg. Maar niet meer terug gezien.) Hele vies was ie.
Ik heb gisteren en vanochtend zo'n vlieg bij Lisa weggehaald onder haar straat en bij haar uier. Zit hier al 35 jaar met paarden op de Veluwe en heb ze nog nooit eerder gezien. Paarden reageren er behoorlijk heftig op.......
We hebben hem op stal in een potje maak morgen een foto......de naam weet ik niet meer wel gelezen meisje van me stal heeft t opgezocht en stond meer informatie bij zou het hier even melden. Of de vlieg meer in de buurt van water voorkomt weet ik niet wel dat hij in het bos veel voorkomt.
Hou het a.u.b in de gaten want de paarden vinden het echt niet prettig. Hou jullie op de hoogte........
2x zo groot als een normale "stront" vlieg (die wij op stal hebben iniedergeval) Langere poten en hij is zwart.....als ik de naam weet kunnen we het opzoeken in welke soorten, kleuren en maten ze voor komen.
(probeer dat meisje van stal te pakken te krijgen of ze de naam nog weet?
bahbah... ik haaaaat al die soorten prikdingen( wie niet natuurlijk) maarre...is het echt een soort vlieg of heeft het juist weer meer van een spin weg die kan vliegen ofzo?