Hallo, mijn 15 jarige paard heeft al een tijdje een dikke koker.. Het begon toen ben ik er mee naar de veearts gegaan.. hij heeft toen vochtafdrijf iets gehad een paar dagen.. toen was het ook weg.. En nu heeft hij het de enige dag wel en de andere dag helemaal niet.. Gister was er nix te zien.. En die dag daarvoor was het weer vreselijk dik.. De koker is goed schoon dat is al gecontroleert.. Op aanrade van de veearts krijgt hij nu 1 keer in de week een flesje bier.. gist is er goed tegen.. Maar heeft iemand nog tips?
Schoonmaken is echt een ramp.. Van de veearts moeten we hem verdoven voordat we het schoonmaken.. Ik probeer het zoiezo 1 x in de 2 weken schoon te maken..
oh ik denk juist dat dat weer niet goed is. waarom iets 'schoonmaken' als het er goed uitziet? en zeker met een waterslang erop? dan irriteer je het alleen maar en haal je ook het goede smeer weg. zolang de koker niet rood is en warm aanvoelt zou ik er niet teveel aan omklooien heeft hij er last van denk je?
ik doe er zelf niks aan als de koker alleen dik is. eenmaal heeft ie hem ontstoken gehad, en toen is de DA geweest om hem schoon te maken. hij heeft hem ook wel eens plaatselijk dik gehad, wat warm en rood. ik ben toen gaan smeren met calendula zalf. (wel eerst gewassen met ontsmettende zeep.) daarna kwam er een soort pukkeltje op en ging het weg
Ik heb het altijd al schoongemaakt met desinfecterend iets van de veearts..
Het ziet er niet raar uit.. echt gewoon dik.. Waterslang zet ik er niet op dat is nix.. Maar ik kan ook niet in de buurt komen want hij vind het absoluut niet prettig..
Als het moeilijk is, dan kan je eens een emmer met warm water proberen met baby shampoo, warm water is aangenamer voor ze (lichaamstemp.) en daarna ontsmetten. Babyshampoo bijt niet, tast de ph waarde niet aan en reinigt toch.
mijn pony had het onlangs ook, maar door een insectenbeet...
hij kon zelfs niet meer normaal lopen, zo dik was zijn koker (was ook overgelopen naar d binnenkant van zijn dij etc)
ik kreeg ontstekingsremmers en vochtafdrijvers voor een week en er werd me door de DA vooral aangeraden minstens 2 maal daags een massage te geven met een koude harde waterstraal. dit hielp enorm.
als 1 ding slecht is voor de koker en penis dan is het wel schoonmaken. zeker met allemaal troep die zogenaamd desinfecterend zouden moeten werken.
ik zet bij willem misschien 2 keer per jaar de straal er in en als hij hem eruit laat hangen pluk ik er wel eens wat velletjes af(willem is heel makkelijk, die blijft gewoon staan ) maar verder doe ik er nix mee.
toch heeft hij 3 maanden geleden een hele dikke koker gehad. wat bleek, vanwege datie een kou had gevat en dat op zijnspieren is geslagen waardoor hij niet meer kon lopen, hebben de eiwitten zich opgestapeld, want als een paard niet beweegt kan dat dus niet afbreken.
hij ha naat zijn dikke koker ook een harde grote bult(van 20 cm) net voor zijn koker, alsof hij een navelbreuk had(op zijn 18e )
maar het was dus gewoon opgehoopt vocht. na een week, toen ik wee begon met opbouwen, is het langzaam weg getrokken. nu af en toe heeft hij nog wel eens een bult net naast zijn koker, half in zijn lies, maar die gaat na het rijden gewoon weer weg.
ik denk dat je het gewoon eens met rust moet laten. juist als je er teveel aan gaat doen iriteer je het het meest. je moest eens weten hoeveel ontstekingen er komen van juist teveel schoonmaken.
Loopt je paard dagelijks?? Wanneer paarden namelijk minder lopen maar wel hetzelfde aan voer blijven krijgen kunnen ze naast dikke benen ook een dikkere koker krijgen. Vooral wanneer ze idd voedingrijk hooi en gras krijgen of teveel krachtvoer kan dit voorkomen. Een verzorgpaard van mij heeft het ook gehad toen hij kreupel was en de stalhulp dit niet wist en gewoon normale hoeveelheden bleef voeren. Toen hij minder kreeg was het na 1 dag weg.
ik hoor dat mensen haast niet de koker schoonmaken? Dat hoor je wel 1 keer per maand/2 maand te doen, ik ken een paardje waar de eigenaar dat helemala niet deed, en dat paard had elke keer een onstoken koker, dus afspoelen zo af en toe moet wel gebeuren Hoor! Alleen absoluut geen zeep oid gebruiken,
In principe doe ik ook niks aan de koker. Al dat gemanipuleer van ons is slechter dan er niks aan doen. Alleen als er reden voor is (bijvoorbeeld een ontsteking) dan kun je het wel schoonmaken, anders kun je er beter maar niet te vaak aanzitten.
Mijn vorige paard heeft ooit een bloedvergiftiging gehad en zijn koker is sindsdien altijd dik gebleven. Hij heeft er nooit last van gehad. Wees alert, maar het hoeft dus niet perse iets te zijn.
Ik heb 3 heren op de wei en maak eens in het half jaar schoon. Zolang het niet gaat onsteken hoef je het niet schoon te maken. Even afkloppen maar wij hebben daar nog nooit problemen mee gehad..
ik heb onlangs een homeopaat bij gam gehad en het bleek na doormeten dat hij oa last van zijn prostaat had. ophopingen vanwege een slechte stofwisseling. vandaar dat hij toch regelmatig vies was.
Leuk verhaal! Deze past er ook wel tussen! Enige tijd geleden had een paard bij ons op stal dat ook. Dus DA erbij: Ja, je moet de penis met betadine-scrub afdoen en waterslang in koker doen, arm erin en zo schoonmaken. En dan slinkt de koker na 1 week....
Ok! 2 mnden daarna nog hetzelfde resultaat. Weer DA erbij: Jaha, je hebt hem te vaak gewassen dus nu is ie geiiriteerd! Oh? Spuitje erin tegen ontsteken en klaar!
Dachten zij! Want weer geen resultaat. Toen zijn ze na kliniek gegaan, daar kreeg ie verdovingsspuit. De DA ging met zijn pink in de penis (om de plasbuis heen) en haalde daar 4 smegmaproppen uit en deze afscheiding zorgde dus voor de dikke koker. En wala! probleem opgelost! Paard heeft gewoon iets meer afscheiding dan gebruikelijk en aangeraden werd om 2 x per jaar de koker uit te spoelen, de penis zelf schoon te houden en 1x per jaar te checken op proppen!