Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
talented schreef:Is er een bijzondere manier van beslag dat geschikt is voor een paard dat regelmatig struikelt? Kunnen de ijzers dan bijvoorbeeld op een andere wijze eronder worden gezet?
Citaat:Een ander nadeel van hoefijzers is dat de hoef verdoofd raakt, deels doordat de hoef niet meer zelf de grond kan aftasten omdat er een ijzer onderzit, deels omdat door de verminderde bloedcirculatie het gevoel sterk afneemt. Een veel gehoorde klacht is dat paarden zo vaak struikelen! Er zijn inderdaad maar weinig dieren die zo vaak struikelen als een paard... Tenminste, als ze gedomesticeerd zijn en op ijzer lopen. Paarden hadden in de vrije natuur echter nooit zo lang kunnen overleven als ze zo vaak zouden struikelen. Ze zouden al snel eindigen in een ravijn of in de maag van een of ander roofdier
Arabesk schreef:Citaat:Een ander nadeel van hoefijzers is dat de hoef verdoofd raakt, deels doordat de hoef niet meer zelf de grond kan aftasten omdat er een ijzer onderzit, deels omdat door de verminderde bloedcirculatie het gevoel sterk afneemt. Een veel gehoorde klacht is dat paarden zo vaak struikelen! Er zijn inderdaad maar weinig dieren die zo vaak struikelen als een paard... Tenminste, als ze gedomesticeerd zijn en op ijzer lopen. Paarden hadden in de vrije natuur echter nooit zo lang kunnen overleven als ze zo vaak zouden struikelen. Ze zouden al snel eindigen in een ravijn of in de maag van een of ander roofdier
Bron. Paardnatuurlijk

?Taaclover schreef:
Een ander nadeel van hoefijzers is dat de hoef verdoofd raakt, deels doordat de hoef niet meer zelf de grond kan aftasten omdat er een ijzer onderzit, deels omdat door de verminderde bloedcirculatie het gevoel sterk afneemt. Een veel gehoorde klacht is dat paarden zo vaak struikelen! Er zijn inderdaad maar weinig dieren die zo vaak struikelen als een paard... Tenminste, als ze gedomesticeerd zijn en op ijzer lopen. Paarden hadden in de vrije natuur echter nooit zo lang kunnen overleven als ze zo vaak zouden struikelen. Ze zouden al snel eindigen in een ravijn of in de maag van een of ander roofdier
Bron. Paardnatuurlijk
Dit noem ik kletsen naar hun eigen straatje
Mijn paardje struikelde ook altijd erg veel, niet alleen tijdens het rijden maar op gewoon aan de hand.
Hij heeft nu ronde ijzers aan de voorkant zonder lippen.
Door de ronde vorm kan het ijzers iets teruggelegd worden.
Mede door de opzet kan hij hierdoor heel makkelijk afrollen en struikeld hij zelden meer.

Ptries schreef:Dit gaat toch niet weer een wel <-> geen ijzer discussie worden?).
Tulandro schreef:zitten wij op wilde paarden dan?

Arabesk schreef:Tulandro schreef:zitten wij op wilde paarden dan?
Denk je nou echt dat ons gewicht er voor zorgt dat een paard op een ijzer moet?
Er zijn genoeg voorbeelden van paarden die wel bereden worden, maar toch blootsvoets gaan.
En nee ik ga hier geen ijzer<->geen ijzer discussie van maken.
Ik geef alleen aan, hierboven, dat het struikelen veroorzaakt wordt door het ijzer.
dat even terzijde Arabesk schreef:Nou ik ben zodanig overtuigd van dat feit dat ik 'zou kunnen' overbodig vinddat even terzijde
talented schreef:Dat gehele natuurlijk bekappen is leuk voor een recreatie ruitertje maar dan houdt het ook echt ver op !
talented schreef:Je gaat toch niet met een paard zonder ijzers een Z proef op gras rijden? Dat is vragen om ongelukken. Daarbij komt ook nog eens kijken dat een paard net dat beetje extra beweging krijgt dankzij de ijzers, dus zonder ijzers is geen optie. Overigens vind ik het nogal bekrompen om gelijk te zeggen dat dit paard zonder ijzers niet zou struikelen!Dat gehele natuurlijk bekappen is leuk voor een recreatie ruitertje maar dan houdt het ook echt ver op !

Taaclover schreef:Hij heeft nu ronde ijzers aan de voorkant zonder lippen.
Door de ronde vorm kan het ijzers iets teruggelegd worden.
Mede door de opzet kan hij hierdoor heel makkelijk afrollen en struikeld hij zelden meer.