Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
Rianneke schreef:stomme vraag maar is ze 2 maanden geleden meer op de wei geweest? ken een pony die die opgezette klieren krijgt van gras...

Rianneke schreef:ff off-topic -> grappig veel mensen uit nijmegen!
maar last van het gras komt best wel vaak voor! bij die pony hebben ze er ook heel lang over gedaan om er achter te komen dat het daar door was...
en die had het dus niet constant als ie in de wei stond! ligt er net aan idd het eiwit in het gras ofzo!
ken je batenburg? daar woon ik
Rianneke schreef:nee daar woon ik nietken je batenburg? daar woon ik
integra123 schreef:Mijn pony had ook opgezette klieren een paar weken geleden toen het wat kouder was. Hij hoestte ook een beetje met rijden, dat gebeurt wel vaker bij weersovergangen. Ik geef hem dan altijd een paar druppeltjes betadine oplossing (in drinkbak), dit ontsmet de keel. Het klinkt misschien raar maar het is een tip van een dierenarts en het werkt perfect. Per dag zie je de zwelling minder worden en het hoesten is ook al snel over.
Bij ons op de manege doet bijna iedereen dit als hun paard hoest of een dikke keel heeft en heb er alleen maar positieve berichten over gehoord.

Ursy schreef:Bedankt voor de reacties, echter ben ik er van overtuigd dat het niet komt door te kort gras eten.. Dit omdat het niet wegtrekt nu ze al een week op een andere stalling staat waar ze maar enkele uren per dag naar buiten gaat.
Op het moment dat ze haar hoofd naar mij toedraait komt de klier helemaal naar buiten zetten en kan ik hem gewoon vastpakken. de verdikking is zeker 10 centimeter lang en loopt langs de kaak, het lijkt verdacht veel op de oorspeekselklier. Ik ga zodadelijk toch maar weer eens contact opnemen met de dierenarts. Maar asl iemand nog tips heeft...