Opgezette klieren

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ursy

Opgezette klieren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-06 13:41

Ongeveer twee maanden geleden merkte ik dat Bagheera(6jaar) opgezette klieren had, net achter haar kaak. Hierdoor had ik het idee dat ze wat moeite had met afbuigen en ook met de ademhaling. Ik heb het even aangekeken en toen het niet over ging heb ik de dierenarts erbij gehaald.
Hij constateerde dat Bagheera waarschijnlijk last had van een virusje, want ook haar slijmvliezen waren allemaal wat rood en ze had wat vocht uit haar neus lopen.
Ik heb Bagheera toen ruim een week op rust gezet, tevens heb ik foenegriek door haar voer gemengd.
De klieren werden na verloop van tijd minder dik en ik ben weer rustig aan gaan rijden. Nu, twee maanden later, zijn haar klieren nog steeds dik... Verder heeft ze geen tekenen van een virus. De laatste week merk ik dat ze met het rijden ook wat sterker is geworden dan voorheen, met name wanneer ik haar iets wil sluiten.. Het kantelen is naar mijn idee ook iets verergerd.
Het is natuurlijk ook logisch dat ze het afbuigen moeilijker vindt met die opgezette klieren.
Ik heb besloten om er een paardentandarts naar te laten kijken, wellicht hebben die opgezette klieren iets te maken met een soort van ontsteking achter in haar mond, deze kan veroorzaakt zijn door haken aan haar kiezen. Tenminste dit is wat ik ervan denk.
Maar wat denken jullie als je dit zo hoort?
Zou het inderdaad aan de kiezen kunnen liggen?
Ik hoop snel reactie van jullie te krijgen!
Bedankt

Boktpony

Re: Opgezette klieren

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-06 13:48

stomme vraag maar is ze 2 maanden geleden meer op de wei geweest? ken een pony die die opgezette klieren krijgt van gras...

Ursy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-06 14:21

Rianneke schreef:
stomme vraag maar is ze 2 maanden geleden meer op de wei geweest? ken een pony die die opgezette klieren krijgt van gras...

Ze loopt zeker al twee en een halve maand dag en nacht op de wei. Maar ik heb niet het idee dat het van het gras komt.. Het trekt namelijk niet weg als ik aan het rijden ben.. Ook kan ik de klieren gewoon vastbpakken wanneer ze zich naar mij toe buigt..

RedFlame

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-06 14:25

Mijn pony krijgt het van een bepaald eiwit in het gras wat aangemaakt wordt als het kouder is. (ligt ook aan de bodem en het gras)

Je kan het masseren met wat olie (let wel op dat het niet kaal wordt), daarmee kan het iets minder worden. Verder is het enige wat je kan doen er achter proberen te komen hoe het komt en dat voorkomen.

Van het gras zou in theorie wel kunnen, het is een tijdje warm geweest -> geen last
en nu weer kouder -> wel last
Succes ermee en als je pony er echt last van heeft niet rijden wordt er toch niet beter van en je pony heeft alleen maar pijn.

Casca

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-06 14:27

Mijn paard heeft dat ook, maar al heeel lang. De tandarts kun je er altijd bij halen maar ik denk niet dat die er veel aan kan doen, ik zou sowieso even de dierenarts opbellen (hoeft hij niet per se langs te komen) en gewoon vragen of dat vanzelf langzaam dunner wordt of dat het al dun moest zijn.

Ursy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-06 14:30

Afbeelding

Hier een foto van zo een maand of twee geleden. Het is al iets minder dik en nu zit de verdikking vooral aan de rechterkant.
Maar zo krijgen jullie een beeld van de verdikking

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-06 14:30

ff off-topic -> grappig veel mensen uit nijmegen!

maar last van het gras komt best wel vaak voor! bij die pony hebben ze er ook heel lang over gedaan om er achter te komen dat het daar door was...
en die had het dus niet constant als ie in de wei stond! ligt er net aan idd het eiwit in het gras ofzo!

Ursy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-06 14:34

Rianneke schreef:
ff off-topic -> grappig veel mensen uit nijmegen!

maar last van het gras komt best wel vaak voor! bij die pony hebben ze er ook heel lang over gedaan om er achter te komen dat het daar door was...
en die had het dus niet constant als ie in de wei stond! ligt er net aan idd het eiwit in het gras ofzo!

Aankomende week gaat mijn paard een week op training samen met mij. Daar staat ze niet op gras, misschien dat het dan ook minder wordt! Alleen vorig jaar had ze er naar mijn weten geen last van...

Woon jij soms in persingen?

Bedankt voor de reacties

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-06 14:38

nee daar woon ik niet ken je batenburg? daar woon ik

Ursy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-06 14:56

Rianneke schreef:
nee daar woon ik niet ken je batenburg? daar woon ik

Daar ben ik vorig jaar heen gefietst...
Ik moest daar werken voor de thuiszorg, en juist op die dag begaf mijn scooter het....
(25 kilometer is best ver...)
Maar Batenburg is wel een mooi dorp!

ingvdh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-06 16:42

Mijn paard heeft het ook, in de ene wei erger dan de andere, hij allergisch voor iets dat in de wei groeit, wat weet ik niet. Maar ik kan hem niet bij ons op stal op de schrale wei zetten, want binnen no-time heeft hij hele dikke kaken, die niet wegtrekken na een nachtje stal. Nu staat hij op een andere weide en heeft er veel minder last van.

Ursy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-06 21:51

Hebben misschien nog wat andere mensen ervaring met opgezette klieren?

Ursy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-06 16:33

Ik vraag mij af of nog meer mensen hier ervaring mee hebben? De klieren zijn namelijk nog steeds opgezet, het had niets te maken met de tanden.
En het wordt maar niet minder. Vooral aan de rechterkant zijn ze erg opgezet, ik kan ze zelfs pakken als ze haar hoofd erop zet, ze steken gewoon uit.
Kan het de oorspeekselklier zijn?

_sjors_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 19:09

Mijn pony had ook opgezette klieren een paar weken geleden toen het wat kouder was. Hij hoestte ook een beetje met rijden, dat gebeurt wel vaker bij weersovergangen. Ik geef hem dan altijd een paar druppeltjes betadine oplossing (in drinkbak), dit ontsmet de keel. Het klinkt misschien raar maar het is een tip van een dierenarts en het werkt perfect. Per dag zie je de zwelling minder worden en het hoesten is ook al snel over.

Bij ons op de manege doet bijna iedereen dit als hun paard hoest of een dikke keel heeft en heb er alleen maar positieve berichten over gehoord.

Ursy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-06 21:37

integra123 schreef:
Mijn pony had ook opgezette klieren een paar weken geleden toen het wat kouder was. Hij hoestte ook een beetje met rijden, dat gebeurt wel vaker bij weersovergangen. Ik geef hem dan altijd een paar druppeltjes betadine oplossing (in drinkbak), dit ontsmet de keel. Het klinkt misschien raar maar het is een tip van een dierenarts en het werkt perfect. Per dag zie je de zwelling minder worden en het hoesten is ook al snel over.

Bij ons op de manege doet bijna iedereen dit als hun paard hoest of een dikke keel heeft en heb er alleen maar positieve berichten over gehoord.

Ik ga het eens proberen!
Het lijkt eerlijk gezegd alsof de oorspeekselklier is opgezet, zou dit kunnen?

_sjors_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 21:42

Sorry, dat zou ik echt niet weten, maar bij mijn pony zag het er hetzelfde uit als op jouw foto, dus ik denk dat het meer bij de keel zit.

Hanneke184

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 21:43

Het hoeven niet zijn klieren te zijn. Het kunnen ook de kaakspieren zijn. Dit krijgen ze als ze in een weiland staan met kort gras, ze maken dan steeds een hele kleine kauwbeweging. Waardoor de spieren wat dik worden. Mijne heeft er ook last van, ook iets moeite met ademen, maar met rijden geen last van. Als ie geeuwt kun je voelen of het zijn spieren of klieren zijn, wordt het dan heel hard, zijn het waarschijnlijk zijn spieren.

Succes ermee.

MontyRulezz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 21:49

Heb het ook wel eens meegemaakt en heb elke keer na het rijden de klieren gemasseerd met Heat Lotion gemaakt van Aloe Vera. En na een paar keren masseren werd het al een heel stuk minder.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 07:39

mijn pony heeft het soms:
Afbeelding

het heeft te maken met het gulzig eten van veel kort gras...
daardoor maken de speekselklieren overwerk en raakt de boel opgezet..soms zo erg dat zelfs de wang helemaal dik word.

doordat de paarden met het hoofd naar benee staan kan het vocht niet worden afgevoerd,maar zodra deze dieren op stal komen trekt het echt wel weer weg..

is dat niet zo dan denk ik toch dat er wat anders aan de hand is...

een oud boeren middeltje is het insmeren van dat gebied met boter, gewoon boter voor op brood.
ik heb het eens geprobeerd bij de mijne en toen bleef het een tijd weg( of dat was toeval...dat kan ook)

Fjordenmaniak

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 08:50

mijn Fjord had hetzelde als wat Ellepel beschrijft op mijn vorige stal, daar was er op een gegeven moment erg weinig gras en maar eten. Als er voldoende gras staat is er niks aan de hand.

Ursy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-06 12:06

Bedankt voor de reacties, echter ben ik er van overtuigd dat het niet komt door te kort gras eten.. Dit omdat het niet wegtrekt nu ze al een week op een andere stalling staat waar ze maar enkele uren per dag naar buiten gaat.
Op het moment dat ze haar hoofd naar mij toedraait komt de klier helemaal naar buiten zetten en kan ik hem gewoon vastpakken. de verdikking is zeker 10 centimeter lang en loopt langs de kaak, het lijkt verdacht veel op de oorspeekselklier. Ik ga zodadelijk toch maar weer eens contact opnemen met de dierenarts. Maar asl iemand nog tips heeft...

Zoë_Iris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 12:26

hee hanke!
sorry ik heb geen tips maar wel rot voor je dat je er niet goed achter kunt komen wat het is..! Veel succes nog met het zoeken naar de oorzaak en laten we maar hopen dat dat snel gebeurd

Groetjs iris!

mirellakuijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 11:19

Laat even weten wat de uitslag is.
Mijn pony heeft er ook last van en is ook snel wat buiten adem. Als ik haar nu laat lopen houd ze haar lippen stijf op elkaar en kauwt niet meer op het bid. Ze is ook nu wat chagerijnig. Ze hangt in de hand en wil niet loslaten. Als ik er doorheen ben dan gaan haar ogen op een luie stand. Lijkt net of ze slaperig is en na het rijden staat ze steeds te gapen. koorts heeft ze niet maar ik begin me nu wel zorgen te maken. Heb haar Nu maar even vrij gegeven om te kijken wat het met haar gedrag doet. Het lijkt wel of ze afstand van me neemt en in d'r zelf gekeerd is. Ze vind het de laatste tijd wel erg fijn als ik in haar oor masseer.

Needje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 07:27

Mijn paard had het ook ineens nadat ik van stal verhuisde. Ik vond t heel vreemd, maar de DA zei dat zolang ie geen verhoging en/of neusuitvloeing had, het geen kwaad kon. Waarschijnlijk ligt t aan de verandering in rantsoen. (ander land, gewoon hooi ipv kuil...)
Hij heeft er op zich geen last van. Alleen als ik m met dikke klieren uit t land haal en hij gaat gelijk hooi eten, dan wil ie nog wel eens moeite hebben met t wegkrijgen. Heel apart. Net of ie stikt. Maar als ie eerst z'n brokken/muslie eet heeft ie er weer geen last van.

singasong

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 07:35

Ursy schreef:
Bedankt voor de reacties, echter ben ik er van overtuigd dat het niet komt door te kort gras eten.. Dit omdat het niet wegtrekt nu ze al een week op een andere stalling staat waar ze maar enkele uren per dag naar buiten gaat.
Op het moment dat ze haar hoofd naar mij toedraait komt de klier helemaal naar buiten zetten en kan ik hem gewoon vastpakken. de verdikking is zeker 10 centimeter lang en loopt langs de kaak, het lijkt verdacht veel op de oorspeekselklier. Ik ga zodadelijk toch maar weer eens contact opnemen met de dierenarts. Maar asl iemand nog tips heeft...

Mijn Haflinger heeft zolang ik hem heb (ruim 5 jr.) opgezette speekselklieren. Ik ken hem niet zonder! Alleen zie ik op de foto bij jouw paard dat het lager zit dan bij die van mij. Wat ik wel vreemd vind is dat het aan de rechterkant erger is dan aan de linkerkant?!