Weven, erg schadelijk of niet??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sunrise19

Weven, erg schadelijk of niet??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-06 21:26

Hoihoi, is weven erg schadelijk voor een paard zn gewrichten of niet?
En kan je er ook wat aan doen?
Een paard kopen dat weeft als hij nerveus is is dat een goed idee, of kan je die beter laten staan?
Ik ben erg benieuwd wat mensen er van vinden..
wil heel erg graag advies!!
Groetjes

Sunrise19

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-06 21:28

Iemand die hier iets van weet??

lucas03

Re: Weven, erg schadelijk of niet??

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 21:32

Die van mij doet het ook, als ze denkt dat er iets te gebeuren staat. (eten, naar de wei of zoiets)

Volgens mij kan het wel slecht zijn voor de gewrichten als ze het de hele tijd doen. Maar ik heb er zelf geen last van, zolang ze het maar niet onder het rijden doet

Uppojono

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 21:33

Mijn paard is ook een wever, is inmiddels 19 jaar oud en van voren sterker als van achteren. Het is natuurlijk niet goed voor de gewrichten. Zelf zou ik niet meer een wever kopen, maar weet niet wat je bedoelingen ermee zijn.. Als het paardje veel in de wei komt, valt het weven meestal wel mee.. Ook kun je ze wel erg afleiden met een biksbal enz//

daantjuhhh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 21:33

Tja, ik heb zelf ook een wever gehad,.
Die deed het alleen rond etenstijd.
Ik denk niet dat het goed is voor de gewrichten, nee!
En of je hem moet kopen ligt gheel aan wat je met hem wil en wat hij kan en wat ze ervoor vragen.
Hou er rekening mee dat als je hem ooit weer moet verkopen je hem minder makkelijk verkoopt!
Hou er rekening mee, dat ook al heb je veel tijd en energie erin gestoken (rijniveau) hij niet veel meer waard word dan wat hij was (of hij moet extreem verbeterd zijn)

Hou rekening mee dqat je hem in pension moet zetten en dat niet iedereen een wever op stal wil!

ER zijn een hoop tegens!
Je zult het moeten afwegen.

Squawk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 21:36

kan inderdaad schadelijk zijn voor de gewrichten, ligt aan de mate waarin ze dat doen.

ik heb vorig jaar juli ook een paard gekocht waarbij pas verteld werd dat ze weeft toen de koop al gesloten was. ze zeiden dat de merrie dit alleen deed als ze gespannen was. toen ik haar eenmaal thuis had staan begon ze te weven, heeft ze maandenlang gedaan, daarna heel wat maanden totaal niet meer en nu af en toe op de paddock maar niet echt op stal, alleen als ze helemaal alleen staat..

klinisch en rontgenologisch was ze helemaal in orde..

Squawk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 21:37

zo'n biks bal is inderdaad een super oplossing

Sunrise19

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-06 21:37

Het paard waar ik eigenlijk over wil beginnen is 4jaar oud en staat veel op stal wegens ruimte gebrek hij is daarom waarschijnlijk ook begonnen met weven. Hij kost heel erg weinig dus dat is zowiezo geen probleem en was niet van plan hem nog te gaan verkopen als het eventueel mijn paard zou worden

Sunrise19

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-06 21:38

Ja over zo'n biksbal had ik al eerder een x wat gelezen. maar werkt dat echt of is dat alleen maar verkoperspraat van paardenzaken?

daantjuhhh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 21:39

En waar wil je hem stallen?

Biksbal.. dat zijn ondingen.
Als het doorhebben en de brokjes zijn op trappen ze dat ding met heeeeeeeeeel veel herrie door de stal!

Rijlaarsdam

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 21:39

Alles slijt snellen en waarschijnlijk ook schever.
Weven is een gewoonte geworden door verveling, of af kijken andere paarden.
zo komt er endorfine vrij en voelen ze zich lekker.
Je kan voor afleidingen zorgen in de stal ( beste lekker buiten vaak)
en een weef rek plaatsen.
Als hij het alleen doet bij zenuwen, ( en die niet constand heeft)
is het natuurlijk minder erg dan een paard wat altijd staat te weven.
vraag DA om informatie misschien kan die het beter uitleggen.

groeten en veel succes.

@ lucas03 nou, lekker dier vriendelijk zeg, " ik heb er geen last van"
tja, als je paard kreupel loopt heb jij er misschien ook geen last van, maar om hem dan maar gewoon door te laten lopen.??

Sunrise19

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-06 21:41

Stallen dat is geen probleem heb het er al met mensen over gehad waar ik hem neer zou zetten en die vinden het verder geen probleem.. want hij kan veel op de wei en ze zeiden dat wevende paarden het dan niet doen

lucas03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 21:44

als hij echt HEEL erg weinig kost, kijk dan nog eens goed of er iets anders meer aan de hand is..... Ken je de verkoper? Is het paard al gereden of moet hij nog zadelmak gemaakt worden? Allemaal vervelende vragen van mij maar het zou zonde zijn als je een kat in de zak koopt (ook al kost hij niet veel) Je hecht je toch aan zo'n paard en je zit niet te wachten op een paard dat een probleem heeft.

Een wever is niet door iedereen gewenst maar die van mij loopt er Z1 mee en is een goede fokmerrie en mij stoort het niet. Het is ook onzin dat het "besmettelijk" is want het paard wat er langs en die er tegen over die doen het niet.

lucas03

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 21:47

kvika schreef:
@ lucas03 nou, lekker dier vriendelijk zeg, " ik heb er geen last van"
tja, als je paard kreupel loopt heb jij er misschien ook geen last van, maar om hem dan maar gewoon door te laten lopen.??

Ho ho... ik denk dat je het verkeerd begrijpt. Er staat nergens dat mijn paard kreupel is. Ik heb er geen last van dat ze weeft. Ik weet dat ze geen problemen met haar gewrichten heeft. Ik STOOR me dus niet aan haar weefgedrag.

Hopelijk zo beter???

daantjuhhh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 21:49

wevende paarden kunnen net zo goed op wei weven!
Die van mij deed het ook als het tijd was om naar binnen te gaan in de winter.
Of als het voertijd was op wei.
Als paarden op wei door situatie's nerveus worden, kunnen ze net goed weven.
En weven gaat er nooit echt vanaf.
Het kan wel sterk verminderen, maar zogauw je paard in een nieuwe situatie terecht komt zal hij zijn oude routine weer naar boven komen!

Denk erom weven is niet niks.
Het is niet leuk als je je paardje op zijn 8ste al af kan schrijfen!

@lucas.
Het is wel degelijk "besmettelijk" maar dan bij weefgevoelige paarden.
Mijn paard weefde ook niet tot zijn 4de.
Tot er een paard tegenover hem kwam die weefde!
Het is dus wel degelijk "besmettelijk" maar niet voor elk paard.
Hij heeft hier ook 2 jaar naast 2 merrie's gestaan die hem nooit nagedaan hebben!

Sunrise19

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-06 21:49

Hij is alleen aan de longe geweest met zadel enzo..
er is ook een paar x opgezeten maar hun hebben alleen maar weiland dus vonden ze het toch een beetje te link om er dan op te gaan rijden.
Maar heb iemand die me eventueel zou kunnen helpen met inrijden.
En er is verder niks mee aan de hand het is alleen een volbloed.. weet verder niet of die altijd meevallen in de prijsklasse en het de stal waar die staat is een westernstal. En de andere paarden die te koop staan zijn ook in een normale prijsklasse.

gietepiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 21:51

ik heb jaren geleden ook een wever gekocht, ik wist het niet toen ik hem kocht daar kwam ik thuis achter, maar goed toch gehouden,
het is een paard wat wel werklustig is maar ook vaak erg gespannen, de mijne doet het best wel vaak binnen en buiten (in paddock), vooral als ik een ander paard aandacht geef dan doet hij het erger, maar ja dit verschilt weer per paard. Af en toe word ik er zelf ook gestoord van als hij weer staat te weven dus je moet er tegen kunnen en ik heb vanalles geprobeerd om het af te leren, afstraffen, negeren e.d. maar niets helpt en naar mijn idee is het niet meer af te leren het is nou eenmaal een soort verslaving van het paard, niet te veel aandacht aan besteden dat helpt bij mij nog het beste, en in de wei daar doet hij het zo goed als niet dus weidegang is het beste medicijn hier tegen. Mijn paard loopt op het moment ZI en loopt verder wel lekker maar een wever op stal hebben is niet fijn kan ik je zeggen misschien als ik toen geweten had wat ik nu weet dan had ik hem denk ik niet gekocht, een ding weet ik wel een tweede wever komt er bij mij niet meer in.

daantjuhhh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 21:53

Lees de reactie's hier eens.
Dit zijn mensen met allemaal persoonlijke ervaringen.
Allemaal houden ze veel van hun wever, maar allemaal zouden ze geen wever meer nemen!Voor mij zegt dat genoeg!
Laatst bijgewerkt door daantjuhhh op 01-06-06 21:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Sunrise19

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-06 21:54

Heb al eerder bijna een wever gekocht maar was een verschrikkelijk goed paard.. ik kwam daar ze zeiden hij doet het alleen met voeren nou hij weefde overal met opzadelen in de stal echt heel erg.. dus die werd het zowiezo niet wilde eerst ook niet naar deze gaan kijken maar als het weven in zulke maten erger word kan ik hem terug geven en mn geld terug krijgen dus opzich wel een goed voorstel wil het ook in contract laten zetten zodat ik niet afgezet word ofzo

Sunrise19

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-06 21:55

En proberen kan altijd.. vind ik dan.. Het is eerlijk tegen me gezegt en er word een regeling getroffen als het erger word.. dus vind dit ook wel een goede oplossing of zie ik dat fout?

lucas03

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 21:57

daantjuhhh schreef:
Lees de reactie's hier eens.
Dit zijn mensen met allemaal persoonlijke ervaringen.
Allemaal houden ze veel van hun wever, maar allemaal zouden ze geen wever meer nemen!
Voor mij zegt dat genoeg!

Het is dat ik mijn paard al jaren kende voor dat ik haar overkocht van mijn vriendin en ik dus wist dat ze weefde, en dat ze meer positieve punten dan negatieve had.

Een vreemd paard zou ik waarschijnlijk ook laten staan omdat hij weeft.

daantjuhhh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 21:59

Jij kan een paard waar je je aan gaat hechten zo makkelijk terug geven??

Meid, ik vind je echt naief.
ik heb dit zovaak van dichtbij gezien.
Als je het echt wil kan niemand je tegen houden endan moet je het ook gewoon doen.
Maar luister even naar je verstand. (ik weet hoe moeilijk dat soms is)
Ga er even van uit dat je een paard voor je beste vriendin zoekt en lees dan deze persoonlijke tips!

Sunrise19

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-06 22:01

Ik zeg niet dat dat makkelijk is.. maar ik ga ervan uit dat dat dan al in de eerste weken gebeurd en zo snel hecht ik me niet meer aan een paard omdat we veel handelspaarden hebben gehad dus heb daar iig genoeg ervaring mee.. en als het voor een vriendin zou zijn.. tsjaa een paar vriendinnen van me hebben of een luchtzuiger of hij is vals op stal.. dus die hebben ook paarden met stalgebreken

lucas03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 22:09

Je hebt voor je zelf al de keus gemaakt lijkt het wel.

Zet zwart op wit dat het paard terug kan binnen een gestelde termijn met teruggave van het volledige aankoopbedrag. Als je hier geen afspraken over maakt heb je geen poot om op te staan bij eventuele teruggave van het paard.

Stel voor je zelf ook een duidelijke grens; dit deed hij toen hij daar stond en dit doet hij bij aankomst bij jou. En hoe is hij 3 weken later?
Hopelijk pakt het goed voor je uit.

Squawk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 22:11

daantjuhhh schreef:
En waar wil je hem stallen?

Biksbal.. dat zijn ondingen.
Als het doorhebben en de brokjes zijn op trappen ze dat ding met heeeeeeeeeel veel herrie door de stal!

die van mij niet