Snelle beslissingen maken over dood en leven

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Snelle beslissingen maken over dood en leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 22:46

Nav een topic waarbij iemand besluit haar paard in te laten slapen de vraag wat een redelijke kans is voor jullie om een paard in te laten slapen of nog een kans te geven.

Ik zou mezelf niet onder ogen kunnen komen als ik mijn paard niet eens het voordeel van de twijfel had gegeven. Ik vind 40% een behoorlijk grote prognose. Ter vergelijking, dat is het dubbele van wat de meeste eigenaren van paarden met een fikse peesblessure te horen krijgen.

Ik heb meerdere keren voor een soortgelijke beslissing gestaan en kan me daardoor goed inleven in de situatie. Mogelijk dat het me juist daardoor zo raakte.

Veulenziekte is goed te behandelen en was bij dit veulen ook in een eerder stadium op te sporen geweest.

Met andere woorden: hoe ver gaan jullie voor je paarden en hoe makkelijk geven jullie het op?
Laatst bijgewerkt door Apple op 01-06-06 14:09, in het totaal 2 keer bewerkt
Reden: Kleine wijziging in post gemaakt.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 22:52

Heel ver.......je kan mij gerust penny noemen op dat gebied. Ik vind dat je een verantwoording hebt tegenover een dier. Als er een percentage is van 40% kans op herstel, dan zou ik persoonlijk altijd proberen te behandelen.

Zelfs na alle negatieve ervaringen en de bijbehorende financiele tegenvallers.

Veulentjes hebben zoveel kracht, daar sta je soms versteld van.

Zilion

Re: Snelle beslissingen maken over dood en leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 22:56

Bij ons heeft Brayzlee ook veulenziekte gehad. In eerste instantie dacht ik dat ze kreupel was. We hebben het met excenel (da), homeopathie en reikie gelukkig gered. Ze is er ook supersnle van opgeknapt. De volgende dag liep ze alweer op 4 benen en helemaal rad. Momenteel krijgt het veulen nu Drainage compositum en All-septicum van de groene os om wat aan te sterken.
Ik ga hierin redelijk ver en ben van mening dat alle dingen die je kunt doen moet aanpakken. Ik begrijp uit het verhaal van TS dat zij de kosten te hoog vind naar mate de kans maar 40% is. Ik denk dat dat ieder zijn/haar eigen keuze is.
Voor niemand persoonlijk, maar je kunt niet in elkaars portemonnee kijken. Voor ons was het ook dit en anders opereren en het vocht eruit laten lopen. Gelukkig heb ik heel veel vrienden en kennissen die me hebben gesteunt. Het heeft me een hoop nachtrust gekost, maar het heeft me zeker zoveel opgeleverd.

Ik wil hierbij wel zeggen dat ik het aanbeveel voor alle mensen waarvan het veulen veulenziekte krijgt dit alles samen te proberen. Ik heb zoiezo al een erg goede ervaring met reikie en homeopathie.
Ik weet ook dat er nog steeds veel mensen zijn die dit zweverig vinden, maar what the @#^% als het help waarom niet.

Ook heeft het veulen van ons heel veel vechtlust in haar ogen staan. ook op het moment dat het ziek was! Ik vind dit wel een pré mocht je gaan dokteren. Wanneer het veulen al heeft opgegeven, is er geen redden meer aan.

Billy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 22:57

Maar het veulen was al eerder behandeld, en daarna was hij weer ziek geworden.
Kan me voorstellen dat een veulen niet beter wordt van gewrichten spoelen ed, en ik vraag me af of hij daar geen blijvende schade van oploopt.
En heel eerlijk gezegd, als een veulen 40% kans heeft om uiteindelijk als reacreatiepaard of weiversiering te eindigen kan ik me voorstellen dat 2500 euro een heel bedrag is.

Zilion

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 22:59

Was ik er even vergeten bij te vermelden. Brayzlee was ook al eerder behandelt en alter is het teruggekomen in de gewrichten.

Whiz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 23:04

jah ik denk dat ik wel een behandeling geprobeerd zou hebben. Maar ik zit waarschijnlijk met iets meer financiele zekerheid.

Ik kan me voorstellen dat 2500 euro te veel geld is voor sommigen. En dat ze dat gewoonweg niet kunnen opbrengen.

Maar goed daarbij vind ik ook weer. Dat je van te voren kunt verwachten dat het hebben van paarden veel geld kost.

Apple

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 23:05

Deze discussie is best mogelijk binnen de gestelde regels. En ook hier heb ik iets gesplitst.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 23:05

Als een dierenarts die ik vertrouw in zijn beslissingen zou zeggen dat hij behandeling niet ziet zitten om wille van het (welzijn van het) paard, zou ik misschien wel een rigoreuze beslissing kunnen maken.
Maar als de arts verbaasd is door de snelle beslissing omdat er nog zoveel voor het diertje te doen is en bovendien financiën voor de eigenaar eigenlijk geen rol spelen, dan kan imo toch op z'n minst een poging worden gewaagd.

Nimber

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 23:09

Veulen was al geholpen maar kwam weer terug, 40% kans... maar dan nog of je er ooit nog wat mee kan is maar de vraag. Paarden houden is nu eenmaal duur 2500 euro behandeling en dan word zo'n veulen misschien 25 jaar a stalling van 185 per maand...

wie weet hoeveel hij nog gaat kwakkelen. Moet je dat zo'n veulen aan doen?
Ik ben in een eind penny maar ik heb een paard ook gewoon om mee te rijden. Misschien als je een paard hebt waar je erg aan gehecht bent Of die je allang hebt okee maar zo'n jong dier.

wij hebben ooit voor de keuze gestaan om een veulentje te laten uitgrooeien tot weide paard en mogelijk dat hij geen pijn had. Veulen is dus ook ingeslapen..

Aimee

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 23:11

Billy schreef:
Maar het veulen was al eerder behandeld, en daarna was hij weer ziek geworden.
Kan me voorstellen dat een veulen niet beter wordt van gewrichten spoelen ed, en ik vraag me af of hij daar geen blijvende schade van oploopt.
En heel eerlijk gezegd, als een veulen 40% kans heeft om uiteindelijk als reacreatiepaard of weiversiering te eindigen kan ik me voorstellen dat 2500 euro een heel bedrag is.

Ik heb een behoorlijke tijd een paard gereden waarvan de gewrichten gespoeld waren, twee weken lang, meerdere keren per dag en voor een boel meer geld. Paard heeft geen blijvende schade, is prima geschikt als sportpaard en heeft ook leuke veulens gebracht.

Renske_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 23:12

ik ga héél ver...mits mn DA er achtr staat
en zie hier hoe Destiny wonder boven wonder( nogsteeds is en het super doet (HKO, spat, extra botwoekeringen, verbening hoefkraakbeen en bijna verloren aan koliek)
na behandelingen met Tildren en speciaal hoefbeslag etc is r een wondertje gebeurd, ze doet het geweldig en zelfs de controlefoto's zijn geweldig goed! als je haar zo ziet zou je niet zeggen dat ze al meerdere keren afgemaakt had 'moeten' worden viewtopic.php?f=53&t=597975&hilit=

en naja het verhaal van Quentin, afgekeurd & teruggekocht van de verzekering en weer volop kunnen rijden dankzij Steffi kent heel bokt ook wel

de DA kosten aan deze 2 had ik ook uit kunnen geven een een geweldig goed nieuw paard, maar in plaats daarvan kocht ik een 1,5 jarige en gebruikte ik de res van mn geld om de andere 2 op te knappen, met succes!

ik koop een paard voor het leven, in voor & tegenspoed zullen we maar zeggen

maar een veulen dat er zo slecht aan toe is...ik weet niet wat ik dan gedaan had
met mijn paarden had ik al jarenlang een band en daarom wilde ik er alles aan doen, maar een veulen in zo'n slechte situatie...

slimmerik

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 23:14

Met alle ellende en pijn die dit veulen te verwachten had en idd gezien de hoge kosten had ik ook mijn egoïsme laten varen en het veulen in laten slapen. Ik vind het een juiste beslissing.

Billy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 23:15

Tsja, soms heb je mazzel en soms niet.
Sommige paarden komen helemaal goed, sommige paarden niet.
En als er kans is op schade aan de groeischijven door dit soort ontstekingen, kan ik me voorstellen dat je zo'n beslissing neemt.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 23:18

Zelf heb ik redelijk wat meegemaakt rond paarden en ook eens een paard op tafel moeten achterlaten dat werkelijk geen enkele kans meer had. Van die wisten we vantevoren dat hij de rest van zijn leven, gegarandeerd altijd kreupel zou blijven (want een stuk van een pees volledig weg) dat is naar mijn mening anders dan een gewrichtsontsteking waarbij je een kans op volledige genezing hebt. Ik zou het niet kunnen om die kans zonder het te proberen te laten schieten.

Billy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 23:22

Ik heb het veulen ook nooit gezien behalve op foto's.
Maar de da kende het veulen ook niet, en heel eerlijk gezegd zie je niet vaak dierenartsen die niet willen behandelen, zeker niet bij een jong dier, ook al is het tegen beter weten in.
Daarbij lijkt het wel of dierenartsen niet gewend zijn dat eigenaren zelfstandige beslissingen nemen en knopen doorhakken. De meeste mensen laten de da beslissen wat er moet gebeuren, ook al hebben ze zelf grote twijfels.

Gail

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 23:26

Ik geef haar groot gelijk, lijkt me het beste voor het veulen. Die is verder lijden bespaard! Ik had hetzelfde gedaan!! Ik vind 40% niet veel, en 2500 euro wel, wat ik graag over heb als je echt kans hebt op een gezond paard. Maar ook bij koliek bijv laat ik mijn paarden niet opereren: veel geld kwijt, weinig kans op een gezond paard, wel kans op een paard die een week doodziek is en alsnog moet worden afgemaakt.

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 23:27

Ze heeft ook echt niet zomaar de knoop doorgehakt. Heeft alles goed doordacht in mijn ogen en toen de voor haar zware beslissing genomen. Ik vind deze beslissing extra dapper omdat volgens jullie zij er het geld wel voor heeft. Zij heeft besloten dat het veulen niet langer hoeft te lijden. Hardstikke goed.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 23:28

Dan heb jij in je leven andere dierenartsen meegemaakt dan ik Billy.

Ik heb zelf dus ook voor dergelijke keuzes gestaan (meer dan eens zelfs, ik weet dus heel erg goed wat iemand in zo'n situatie doormaakt!) en heb toch altijd ervaren dat veeartsen dit soort situaties, waarin er over leven en dood beslist moet worden, heel erg goed in kunnen schatten en eigenaren een heel duidelijke voorstelling van zaken geven. Bijv door letterlijk aan te geven vanaf welk slagingspercentage zij mensen aanraden te gaan behandelen.

Juist het feit dat een DA nog wel wat wil proberen bij zo een acuut geval zou voor mij de doorslag zijn.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 23:30

Ik vind 40% heel erg veel. De meeste paarden in acute situaties die ik van dichtbij heb meegemaakt kregen slechtere prognoses voorgesteld.

40% kans op volledige genezing, dat is bijna de helft! Misschien een kwestie van willen zien of het glas half vol of half leeg is....

slimmerik

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 23:31

Nou ze wilden weer met antibiotica aan het klooien terwijl hij net een kuur gehad had. Komt in mijn ogen over van rekken, rekken en rekken....

Prrrr

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 23:33

Er is maar één persoon die alle gegevens heeft, en dat is degene die het veulen kent. En een DA, zeker een academische DA, zal al snel kijken wat hij nog kan behandelen, zonder te kijken naar de 'opbrengst' is voor het veulen.

Kijk naar de opties die gegeven zijn: het gaat alleen maar om minder ingrijpende behandelingen, waarvan je dus vrij zeker weet dat die nog minder kans op genezing geven. Heb je het dan over een echt alternatief? Ik denk het niet.

Iedere paardenhouder hoopt op een gezond veulen; het loopt (lang) niet altijd zoals je hoopt. De beslissing om door te dokteren of ermee op te houden moet soms gemaakt worden. Ik denk dat je nooit zeker weet of je die goed en ook op het goede moment neemt; van een afstand is dat al helemaal moeilijk te beoordelen.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 23:34

Ik heb ook andere dierenartsen meegemaakt dan Billy....
Vaker zelfs het tegenovergestelde... dat de dierenarts zei dat er niets meer te doen viel, eigenaar wilde daar niets van weten, paard is weer 100 %.

Zilly

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 23:35

Persoonlijk zou ik er ook wel alles aan doen om mijn veulen nog een waardig leven te kunnen geven. 40% is best veel vooral voor een jong veulen.
IMO is de beslissing van TS uit oorspronkelijke topic ook wat te snel, zoals het overkomt dan, ik weet niet wat er allemaal aan vooraf gegaan is natuurlijk...

Aimee

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 23:36

Prrrr schreef:
En een DA, zeker een academische DA,

Als het goed is zijn er alleen maar academische dierenartsen....

slimmerik

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 23:38

Ja idd moet de eigenaar de beslissing nemen en in dit geval vind ik als het mijn veulen zou zijn 40 % een té kleine kans. Het wordt dan een gok over de kop van het dier.