Arbeid opbouwen na peesblessure?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

MarchaL

Arbeid opbouwen na peesblessure?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-06 11:48

Afgelopen januari begon mijn paard plotseling licht onregelmatig te lopen. Dmv div. onderzoeken kreeg ik begin maart de diagnose ''peesblessure''. In totaal heeft mijn paard haast 5 maanden stil gestaan waarvan 2,5 maand op boxrust. Inmiddels staat ze weer lekker op de wei van haar ''vakantie'' te genieten en gaat alles weer helemaal de goede kant op! As. dinsdag komt mijn va op huisbezoek om te kijken hoe de zaken er voor staan.

Aangezien mijn paard totaal niet meer kreupel of onregelmatig is (niet op een rechte lijn of volte, zowel hard en zacht) verwacht ik dat we nu wel weer langzaam aan mogen gaan beginnen. (in de zin van stappen onder de man ed.) Ik ben benieuwd of iemand toevallig nog een overzicht heeft van hoe je de arbeid na een peesblessure weer op kunt bouwen. (is er überhaupt zoiets?) Hoe hebben jullie dit destijds gedaan?

Alvast bedankt voor de reacties !

oosterhoff

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 12:45

Dat is voor elke blessure verschillend. Kijk even in een presentatie op onze site: www.equi-info.nl wellicht heb je daar wat aan.
Dat een paard weer helemaal goed loopt wil niet zeggen dat ie goed is. heb je een scan laten maken?

MarchaL

Re: Arbeid opbouwen na peesblessure?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-06 15:51

Hoi, bedankt voor je antwoord.

Ik heb de site die je noemt onlangs al uitgebreid doorgelezen, erg interessant!

Om op je vraag te beantwoorden, ik heb een aantal maanden terug een echo laten maken nadat er bij mijn paard een blessure was vastgesteld dmv verdovingen. Ze bleek een blessure te hebben aan de kapsels om de kogel, de blessure zit echter ‘’dieper’’ in het kapsel waardoor dit niet te zien is op een echo. Hiervoor zou een MRI nodig zijn maar aangezien dit vrij kostbaar is (en niet vergoed wordt door de verzekering) werd dit afgeraden door mijn va. Hij raadde mij aan om haar enkele maanden op rust te zetten en te wachten hoe het uit zou pakken.

Inmiddels ben ik dus al weer enkele maanden verder (dit is gaan spelen begin januari, bijna 5 maanden geleden dus) en is mijn paard helemaal rad. Ze heeft ook al geruime tijd geen dikker of warmer been meer. Mijn va komt dus volgende week langs om haar even te bekijken en te bespreken hoe we nu verder gaan, zo zit het dus in elkaar Ik zou willen dat het allemaal zo simpel zou zijn van ‘’hup, een echo’tje en we weten 100% zeker waar we aan toe zijn’’.

oosterhoff

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 16:26

Als je paard nu weer goed loopt kan je denk ik wel beginnen met langzaamaan weer op te bouwen. Ik raad mensen aan het precies zo te doen als met een jong paard, wat intensiteit betreft. gewoon een paar keer per week lekker op een makkelijke bodem zoveel mogelijk rechtuit! Je kan beter een paar keer per dag iets korts trainen dan een lange training.
het zal vast goed komen!! Ik duim met je mee!

s_uzanne

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 17:00

ik volg dit even

AstraGirlie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 08:33

ik ook

Javayo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 12:57

Ik zit ongeveer op een zelfde punt met mijn paard. Hij liep dan wel niet kreupel, maar had wel een dikke warme plek op het been. Na een echo kwam daar een lichte beschadiging van de strekpees uit. Dit werd begin april vastgesteld. Een lichte peesblessure dus.

Wij hebben een maand aan de hand gestapt, begin mei is hij de wei opgegaan, en heeft er dus een maand 'vakantie' op zitten. Vorige week is er weer een echo gemaakt (in mijn geval was het wel goed zichtbaar!), en dat zag er allemaal weer geweldig uit. Er zit nog een klein plekje op het been, maar dat zal in door beweging vanzelf weg trekken.

Ik mag dus rustig weer beginnen met korte stapritjes op een mooie vlakke bodem (verharding of in mijn geval ook de perfecte bodem van het springveld bij mij op stal), zoveel mogelijke lange rechte stukken er van maken.

En dat rustig uit bouwen, zoals Oosterhoff al zei, net als bij een jong paard héél rustig opbouwen, met een paar keer per week.

Ik ga daar dit weekend voorzichtig mee beginnen, en over een paar weken moet ik de DA bellen om te vertellen hoe het gaat, en dan zal ik met haar overleggen hoe ik het verder moet opbouwen. Maar ik denk dat ik het de komende maand alleen maar bij stappen hou, langzaam aan wat meer, en dan later af misschien stukjes draf erbij gaan pakken. Nogmaals, dit ga ik nog met m'n DA overleggen.

dierfysio

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 12:58

en houd goed in de gaten of het been dikker/warmer/gevoeliger wordt na werk. voor de rest ben ik eens met oosterhoff.
beterschap en succes!

retseH

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 13:13

Dit verhaal heb ik ook met mijn pony gehad.
Hij heeft ook een peesblessure gehad en heeft maarliefst 8 maanden stil moeten staan.
We zijn vaak bij de dierenarts geweest en hij herstelde snel. We konden het werk weer oppakken maar springen hebben we maar achterwege gelaten, dat is te risicovol.
Na 8 maanden weer rustig opgepakt, eerst stappen op het harde, dan draven. en dan weer rustig aan in de bak/wei.
Nu zijn we weer ruim een jaar met wedstrijden bezig en hij loopt nu Z2 dressuur, loopt als een trein en heeft nergens meer last van!
Wel blijf ik oppassen met een te zware bak en na het rijden doe ik toch altijd even de benen met koud water afspuiten.
Ook voel ik vaak aan de pees of hij nog dik of warm is.
Gewoon goed in de gaten houden dus.

MarchaL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-06 08:14

Bedankt voor de reacties!

Ik vind het wel prettig om wat ervaringen van andere te lezen, zo heb ik toch een idee hoe ik alles een beetje op moet bouwen. Ik ben benieuwd wat mijn va mij dinsdag te vertellen heeft, mocht hij een bepaald ''schema'' voorleggen dan zal ik dat hier natuurlijk ook plaatsen voor andere die met hetzelfde probleem zitten.

Meer reacties/tips zijn natuurlijk van harte welkom!

Javayo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-06 08:28

Ik ben zeker ook benieuwd naar het schema dat jij krijgt!

Even een aanvulling. Ik hoor regelmatig dat je beter vaker 10/15 minuten kunt stappen onder het zadel, dan half zo vaak 30 minuten. Dus bijv. beter iedere dag 15 minuten ipv om de dag een half uur.

MarchaL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-06 14:54

Nou, de va is gister geweest hoor Alles zag er prima uit en ik mag weer beginnen Mijn paard moest wat draven op het harde en er werd een buigproef afgenomen. Ik wist natuurlijk wel dat ze weer helemaal rad liep maar voor de buigproef was ik toch wel een beetje nerveus. Gelukkig was hij helemaal perfect! Ik mag per vandaag dus weer gaan beginnen!

Mijn va heeft mij geen schema oid. gegevens maar adviseerde mij om vooral veel lange rechte stukken te stappen. Aangezien het bos tegenover mijn stal ligt adviseerde hij me dus om veel bosritten te maken! Verder mocht ik al vrij snel korte stukjes draf mee pakken en moest ik zelf maar goed aanvoelen wat kon en wat niet. Ik neem het zekere voor het onzekere en doe lekker rustig aan Vanavond ga ik overigens wel lekker in het bos stappen!

s_uzanne

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 20:33

en het maakt dan niet uit hoelang je elke dag stapt?

esther82

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-06 05:51

Mijn paard heeft met zijn peesblessure al met al 7 maanden rust gehad. Dat wil zeggen, box, mini-padock en alle dagen 2 maal 10 minuten stappen. Na die zeven maanden was de scan weer in orde en mochten we weer rustig beginnen. Al met al ben ik toch wel een jaar bezig geweest met opbouwen. Ik was ook vrij bang om de boel te verprutsen, dus ik denk dat we de eerste 4 maanden alleen maar buiten op straat en in het bos gestapt hebben. Later ook met stukjes draf. Inmiddels ben ik anderhalf jaar verder en loopt hij weer op volle toeren, maar voor hem geen zwaar werk meer.
Dat geeft niets, hij is nu 19 en heeft altijd heel hard gewerkt, iets rustiger aan gaat perfect.

Javayo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-06 08:48

Ik rij nu om de dag met m'n paard, daarbij stap ik voornamelijk en pak ik soms korte stukjes draf erbij, nou ja, ik maar dan meer de overgang naar de draf en na enkele passen weer terug naar de stap. Ik doe het heel rustig aan, maar het scheelt bij mij ontzettend dat hij nu al weer ruim een maand 24/7 op de wei staat, daar loopt hij lekker rond, en draaft of galoppeert ook gerust een stuk en ondanks dat is zijn pees alleen maar dunner geworden. Af en toe een stukje draf erbij pakken lijkt me dus ook geen kwaad te kunnen.

MarchaL

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-06 09:17

mira_01 schreef:
en het maakt dan niet uit hoelang je elke dag stapt?

In principe niet nee. Mijn paard staat overdags op het land en maakt hier ook de nodige kilometers. Rechtuit stappen onder de man kan volgens mijn va absoluut geen kwaad (het is niet belastend) en zou alleen maar goed zijn.

Gister ben ik overigens met haar naar het bos geweest. Het ging hartstikke goed! Naderhand was haar pees mooi dun en niet warm oid. Ik hoop dat het goed blijft gaan !

Zucchero

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-06 09:25

Stuur mij even een PB met je emailadres, dan zal ik je de schema's doorsturen die wij hebben gebruikt om Gwendolyn weer op de rit te krijgen.

Succes!

MarchaL

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-06 09:31

Ik heb je gepb't!

Javayo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-06 09:36

Ik ben ook wel benieuwd naar die schema's! Misschien hier een korte samenvatting?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-06 15:47

Mijn opbouwschema onder de man zag er als volgt uit±

15 min. stappen op het harde zoveel mogelijk rechtuit, dit 2 weken
25 min. stappen op het harde zoveel mogelijk rechtuit, dit 1 week
35 min. stappen op het harde zoveel mogelijk rechtuit, dit 1 week
35 min. stappen met 1 min. draven rechtuit/hard, dit 1 week
35 min. stappen met 2 min. draven rechtuit/hard, dit 1 week
35 min. stappen met 3 min. draven rechtuit/hard, dit 1 week
35 min. stappen met 4 min. draven rechtuit/hard, dit 1 week
35 min. stappen met 5 min. draven rechtuit/hard, dit 1 week
10 min. draven rechtuit/hard, dit 1 week
20 min. draven rechtuit/hard, dit 1 week
30 min. draven rechtuit/hard, dit 1 week

En toen eindelijk de bak in....
Weer begonnen met 5 min. in de bak met wel een klein stukje draf erbij.
Iedere week er 5 min. bij en het draven steeds meer opgebouwd en op een gegeven moment de galop toegevoegd!
Toen ik 30 min. reed in de bak ben ik het voor de rest langzaam verder gaan uitbouwen!

Pfff, wat een ellende als ik er nu weer aan terug denk

dierfysio

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-06 20:44

ziet er wel OK uit.
houd wel goed het been / de benen in de gaten: worden ze dikker/warmer/gevoeliger na je "werk" van die dag? ja? dan doe je een stapje terug in het schema. en blijven overleggen met je d.a. natuurlijk
succes hoor!

AstraGirlie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 09:40

Wij beginnen er binnen 2 weken aan, als da DA groen licht geeft, ik zal zeker een paar tips onthouden! Ik dacht om telkens na het stappen te koelen met water of iets anders (ice pack in bandage? mag dat?) en daarna traumeel erop. Het stappen ook opbouwen natuurlijk. Misschien een domme vraag: doen jullie peesbeschermers of dergelijke aan bij het stappen? Omdat de DA hier geen duidelijk antwoord op wist.

dierfysio

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 09:54

peesbeschermers zou ik wel doen: stel hij springt ineens opzij en raakt z'n zere been? gewoon losjes omdoen, zeker niet te strak.
koelen beter met water (slang richten op been op plek BOVEN de pees, zodat het koude water als een stroompje langs de pees loopt). met ijs kan het te koud worden, en de huid zo beschadigen. je laat het dan gauw te lang zitten namelijk.
succes ermee, beterschap!

AstraGirlie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 11:28

Bedankt!

Zucchero

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 19:35

Hmmm grappig. Wij doen dus juist GEEN peesbeschermers om. Het wordt erg warm onder de peesjes en dat is ook niet goed voor je paard, daarbij moet hij ook leren waar hij zijn benen laat. Met springen heb ik natuurlijk wel altijd peesjes om, maar zodra ik ga uitstappen haal ik die er af, zodat de pezen goed kunnen koelen.

Ik denk dat je de voors en tegens zelf even tegen elkaar af moet wegen, want hier zal iedereen wel weer een andere mening over hebben.

Succes!