Tekort bekapt..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xxrobinxx

Tekort bekapt..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-06 11:20

Mijn pony is 2 weken geleden bekapt en is TE kort bekapt.
Dus loopt ie een beetje kreupel op 1 been.
De dierenarts is gekomen (omdat er op de manege verschillende meningen waren en we er een [professioneel] iemand bij hielden)
en die zei dat het tekort bekapt was.
De vraag: wanneer groeit dat weer ? (misschien een domme vraag maar ik vind het gewoon zielig )

EvaSuzanne

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 11:23

Heb het ook een keer gehad, bij mij was hij na 3 maanden nog te kort. Let erop dat je niet op asfalt komt met hem, anders duurt het nog langer voor ze weer goed op lengte zijn. Laat ook een goede hoefsmid even kijken (een andere dan die hem bekapt heeft), misschien kunnen er ijzertjes onder.

Herilda

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 11:24

Dat verschilt per paard, bij de een groeien de hoeven veel sneller dan bij de andere. Ik heb het ook eens gehad, omdat mijn eigen hoefsmid een blessure had, moest ik wel een andere ( de mijne staat op ijzers) maar deze heeft mijn paard ook te kort bekapt. Na 2 weken was er niets meer te zien. Mijn paard is dan ook niet echt kreupel geweest maar meer gevoelig op het been.
Hoe lang het precies gaat duren weet ik niet.

xxrobinxx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-06 16:04

Citaat:
Heb het ook een keer gehad, bij mij was hij na 3 maanden nog te kort. Let erop dat je niet op asfalt komt met hem, anders duurt het nog langer voor ze weer goed op lengte zijn. Laat ook een goede hoefsmid even kijken (een andere dan die hem bekapt heeft), misschien kunnen er ijzertjes onder.

Moet dat echt ijzers ?
M'n ouders willen juist geen ijzers ..
En van niet op de straat en asfalt had ik al meegegregen

xxrobinxx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-06 16:07

Citaat:
Dat verschilt per paard, bij de een groeien de hoeven veel sneller dan bij de andere. Ik heb het ook eens gehad, omdat mijn eigen hoefsmid een blessure had, moest ik wel een andere ( de mijne staat op ijzers) maar deze heeft mijn paard ook te kort bekapt. Na 2 weken was er niets meer te zien. Mijn paard is dan ook niet echt kreupel geweest maar meer gevoelig op het been.
Hoe lang het precies gaat duren weet ik niet.

Ja zeg maar een soort van op eieren lopen
Ik hoop dat het maar gauw stopt.. die pijn.

Vandaar dat ie bijna elke dag lag in ze stal

aerdenhout1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 16:11

Als je het probleem direkt wil oplossen (en echt heel zeker weet dat het door het bekappen komt ) dan moet je hem op ijzers zetten! Dat hoeft natuurlijk niet voor altijd, maar tot de ijzers vervangen moeten worden en dan laat je ze er weer af! Wel even tegen de hoefsmid zeggen dat hij niet te kort bekapt mag! Maar eigenlijk maak ik meer uit jou verhaal op, dat je pony bevangen is! Zeker als hij veel gaat liggen,dat klopt n.l niet helemaal met te kort bekappen! Ze hebben daar n.l niet zoveel last van op zand en zeker na twee weken niet meer!

xxrobinxx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-06 16:30

Citaat:
Als je het probleem direkt wil oplossen (en echt heel zeker weet dat het door het bekappen komt ) dan moet je hem op ijzers zetten! Dat hoeft natuurlijk niet voor altijd, maar tot de ijzers vervangen moeten worden en dan laat je ze er weer af! Wel even tegen de hoefsmid zeggen dat hij niet te kort bekapt mag! Maar eigenlijk maak ik meer uit jou verhaal op, dat je pony bevangen is! Zeker als hij veel gaat liggen,dat klopt n.l niet helemaal met te kort bekappen! Ze hebben daar n.l niet zoveel last van op zand en zeker na twee weken niet meer!

Hij ging alleen maar liggen omdat ie er een beetje last van had dus ..
en een beetje een klein scheurtje in had...
En hij is niet bevangen anders gaat de dierenarts dat toch niet zeggen .. en ik heb het er niet over dat ie dan bevangen is maar hoelang het duurt dus ..

aerdenhout1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 16:39

Hou er rekening mee dat een dierenarts op jou verhaal afgaat! Dat wil dus zeggen dat als jij zegt hij is net bekapt dan is het logisch dat je dierenarts denkt dat dat het probleem kan zijn! En ik zeg ook niet dat hij bevangen is, maar jij zegt dat hij gaat liggen van de pijn, en dat verhaal klopt n.l niet helemaal met te kort bekappen. Na twee weken moeten de voeten eigenlijk alweer zo zijn aangegroeid dat de pijn weg is. Mits je natuurlijk veel op straat hebt gereden, maar dat denk ik toch niet, als hij moeilijk loopt???

xxrobinxx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-06 16:52

Citaat:
Hou er rekening mee dat een dierenarts op jou verhaal afgaat! Dat wil dus zeggen dat als jij zegt hij is net bekapt dan is het logisch dat je dierenarts denkt dat dat het probleem kan zijn! En ik zeg ook niet dat hij bevangen is, maar jij zegt dat hij gaat liggen van de pijn, en dat verhaal klopt n.l niet helemaal met te kort bekappen. Na twee weken moeten de voeten eigenlijk alweer zo zijn aangegroeid dat de pijn weg is. Mits je natuurlijk veel op straat hebt gereden, maar dat denk ik toch niet, als hij moeilijk loopt???

Ja denk dat dat het is want laatst ( woensdag en zaterdag) hebben we een buitenrit gemaakt op de stenen duss..

IceEva

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 17:13

Mijn pony is 2 keer door een andere smid bekapt, ivm vakantie van de vast smid. Toen is ze dus ook te kort bekapt, waardoor ze heel gevoelig liep en kreupel werd.
Wij dachten eerst aan hoefbevangenheid, omdat ze dat al 1 keer eerder gehad had. Maar ze was tekort bekapt en heeft toen ook ijzertjes gekregen.

aerdenhout1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 17:18

Tja xxrobinxx dat is dan niet zo heel verstandig geweest en ik begrijp eigenlijk ook niet dat je met een pony die moeilijk loopt een buitenrit gaat maken en dan ook nog eens over de stenen.Ik zou hem maar even een weekje rust geven zodat zijn voetjes weer een beetje aangroeien en na die tijd nog niet over straat mar het zand zo veel mogenlijk opzoeken!

Chubby

Re: Tekort bekapt..

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-06 08:56

Mijne is vorige week maandag te kort bekapt. Haar hoeven waren erg droog en door een paar keer een buitenrit over het harde waren haar hoeven erg lelijk gebrokkeld en afgesleten. De smid kon weinig anders dan rond maken, waarbij hij niet kon tegengaan dat ze daardoor te kort bekapt werd.

Zeker de eerste dagen wilde ze absoluut niet lopen over het harde. In de weide en op stal (zaagsel) gaf het minder problemen.

Nu een week verder (ze heeft een week rust gehad om te herstellen) kan ik weer in de bak rijden. Op het harde rijden laat ik nog een poosje achterwege.

Ik snap niet dat TS met een paard wat pijn heeft aan haar hoeven, toch buiten over het harde gaat rijden. Dat neigt naar mishandeling. Sorry.

xxrobinxx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-06 10:42

Citaat:
Mijn pony is 2 keer door een andere smid bekapt, ivm vakantie van de vast smid. Toen is ze dus ook te kort bekapt, waardoor ze heel gevoelig liep en kreupel werd.
Wij dachten eerst aan hoefbevangenheid, omdat ze dat al 1 keer eerder gehad had. Maar ze was tekort bekapt en heeft toen ook ijzertjes gekregen.

M'n ouders wilden ook geen ijzers maar mij lijkt het het beste

xxrobinxx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-06 10:43

Citaat:
Tja xxrobinxx dat is dan niet zo heel verstandig geweest en ik begrijp eigenlijk ook niet dat je met een pony die moeilijk loopt een buitenrit gaat maken en dan ook nog eens over de stenen.Ik zou hem maar even een weekje rust geven zodat zijn voetjes weer een beetje aangroeien en na die tijd nog niet over straat mar het zand zo veel mogenlijk opzoeken!

Maar toen we naar buiten zijn geweest toen had ie het nog zooo heel erg ik voelde helemaal niks van maar 2 dagen later wel.

aerdenhout1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-06 11:40

Uit je hele verhaal maak ik toch echt op dat het niet aan het bekappen ligt maar er iets anders aan de hand is! Als ze te kort bekapt zijn zie je dat n.l meteen en niet aan een voet na een paar dagen! Misschien is hij op straat wel op een steentje gestapt en heeft een kneuzing aan z'n voetzool. Dus zoals ik al eerder zei,even niet op straat, en als hij kreupel is helemaal niet rijden tot het over is!

xxrobinxx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-06 12:57

Citaat:
Uit je hele verhaal maak ik toch echt op dat het niet aan het bekappen ligt maar er iets anders aan de hand is! Als ze te kort bekapt zijn zie je dat n.l meteen en niet aan een voet na een paar dagen! Misschien is hij op straat wel op een steentje gestapt en heeft een kneuzing aan z'n voetzool. Dus zoals ik al eerder zei,even niet op straat, en als hij kreupel is helemaal niet rijden tot het over is!

Ja, ik denk ook wel dat ie in een steentje is getrapt en idd ga ik ff niet meer rijden.
Het is al [bijna] een week zo maar ik heb um [zaterdag weet k niej meer ] zondag niet gedaan,maandag en vndaag i.v.m. dat ik ziek ben dus .. [woensdag en donderdag ook niet [denk ik] ].

Maar kun je hem wel longeren dan??

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-06 13:02

Geef dat beestje gewoon even rust. Dan komt het wel goed.
En ik zeg toch ook niet tegen jouw van : 'en nu ga je lekker een stuk hardlopen' ookal heb je een gekneusde voet?

Als ie een kneuzing heeft dan.

xxrobinxx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-06 15:22

Citaat:
Geef dat beestje gewoon even rust. Dan komt het wel goed.
En ik zeg toch ook niet tegen jouw van : 'en nu ga je lekker een stuk hardlopen' ookal heb je een gekneusde voet?

Als ie een kneuzing heeft dan.

Dat heeft ie niet

Ja, hij heeft zondag en gister vrij gehad [en vandaag denk ik ook]
Alleen woensdag en donderdag en vrijdag denk ik dat ie gelongeert wordt [kdenk niet alle dagen hoor ]

aerdenhout1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-06 15:44

Sorry maar dit wordt een beetje vaag verhaal???? Ik dacht dat hij niet goed liep? Dan ga je dus niet longeren, rijden, stappen of wat dan ook maar je geeft je pony rust lijkt me! Met andere woorden is hij nou wel of niet kreupel?

Mexx93

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-06 15:47

Dit is niet fijn voor je pony, dus ik snap ook niet waarom je hem longeert enz!
Ook kan je door de hoefsmid rubberen ijzertjes onder zetten.
Het voelt net alsof je nagel te kort geknipt hebt.
En als je erop gaat lopen, doet dat veel pijn!

Mexx93

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-06 15:50

aerdenhout1 schreef:

Dit is niet helemaal waar.
Als jouwn nagel te kort is geknipt? ga je er toch ook niet de hele tijd op duwen?

Het is logisch dat het paard gaat liggen, want als hij erop staat, dus druk erop zet, doet het veel pijn!

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-06 17:45

ik mishandel mijn paard ook. gam loopt ook weer gevoelig en ik loop ook met hem over het harde. geen hele ritten maar wel stukjes. het hoefmechanimse werkt ook prima op het zachte maar iets beter op het harde. daar is op zich niks mis mee.

en ijzers zijn niet altijd de oplossing. je kan gewoon een tijdje rustig aan doen met je pony, de hoeven groeien vanzelf weer aan, ongeveer een centimeter per maand.

FrankavdT

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-06 17:49

Laat je pony even staan, zodat de hoeven weer aan kunnen groeien. Als het dat niet is, kan het ook een hoefzweer zijn ofzo. Maar vind het wel raar dat je toch gaat rijden/longeren terwijl je pony niet helemaal in orde is. Los het eerst op en ga dan verder!

xxrobinxx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-06 18:06

Citaat:
ik mishandel mijn paard ook. gam loopt ook weer gevoelig en ik loop ook met hem over het harde. geen hele ritten maar wel stukjes. het hoefmechanimse werkt ook prima op het zachte maar iets beter op het harde. daar is op zich niks mis mee.

en ijzers zijn niet altijd de oplossing. je kan gewoon een tijdje rustig aan doen met je pony, de hoeven groeien vanzelf weer aan, ongeveer een centimeter per maand.

Ja dat had ik dus ook al in m'n achterhoofd maar... iedereen heeft weer een andere mening dus moest ik me daar maar mee bemoeien

xxrobinxx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-06 18:07

Citaat:
Laat je pony even staan, zodat de hoeven weer aan kunnen groeien. Als het dat niet is, kan het ook een hoefzweer zijn ofzo. Maar vind het wel raar dat je toch gaat rijden/longeren terwijl je pony niet helemaal in orde is. Los het eerst op en ga dan verder!

Ik zei niet dat ik het ging doen!!!
Ik zei of het kon..
En als het kon dan deed ik het die dagen.. duss..