Helicobacter bij paarden, wie kent het?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Rocamor

Helicobacter bij paarden, wie kent het?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-06 21:52

Mijn paard is nogal moeilijk dik te krijgen. Hij heeft echt gras nodig of kuil. Met overmatig hoeveelheid hooi, zoveel dat ie niet eens opkan, komt ie echt niet verder. Of beter gezegd, je ziet hem in de loop van de weken echt invallen.

Na weer een winter met een vermagerend paard, heb ik hem een hele tijd geleden toch op kuil gezet (gelukkig dat mijn stalhouders hieraan mee willen werken, want ik ben me ervan bewust dat niet alle stalhouders dat kunnen of willen doen). Hierdoor kreeg het beest echter mok aan zijn enige zwarte voet.

De homeopaat is erbij geweest en die heeft geconcludeerd dat hij moeite heeft met het opnemen van voedingsstoffen. Dat uit zich in die mok (dit klopt wel, want knol had normaal alleen in de zomer mok, waarschijnlijk door de vette klaver). Hij heeft sinds een paar weken nu homeopatische druppels om zijn spijsvertering te helpen. En ik moet zeggen, dat, in combinatie met lekker gras (kuil is inmiddels weer vervangen door hooi) wordt paard voor het eerst in zijn leven echt vet. Nog even en hij moet op dieet

Maar nou hoorde ik vanmiddag van mijn vriendin dat paarden ook besmet kunnen zijn met de helicabacter(-ie). Een van de symptomen is dat ze moeilijk dik te krijgen zijn. Een ander symptoom is, dat ze, nou ja, laten we zeggen, lichtelijk gestoord kunnen zijn. Plus dat de spieren rondom zijn ruggegraat wegzijn (uitstekende ruggegraat)

Mijn paard heeft last van alledrie. Ik heb hem nog nergens op laten testen, maar is er iemand van jullie die hier meer van weet?

kiana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 00:42

ik ben heel benieuwd hoe jou paard eruit ziet.
kan je een foto plaatsen ?
Het klinkt heeeeeeeeeel bekend.
De mijne neemt ook moelijk voedingsstoffen op, heeft ook lichte mokplekjes en wordt niet dikker.
Zelfs 8 kg krachtvoer hielp niet, dus daar zijn we mee gestopt.
Ook de homeopaat erbij.........
Alvleesklier werkte zeer slecht,
nieren matig, bijnieren matig, lever matig.

Hij knapte enorm op bij de medicatie, zelfs de mok ging weg zonder er nog aandacht aan te besteden.
Na een week of 6 weer de terugval ( einde medicatie)

Nu ?
Meer ruwvoer, kijken wat er gebeurd, broodmager is hij niet, wel te dun, te droog zeg maar.

Welke medicatie had je en welke homeopaat ?

Heliobacter is een bacterie in de maag, komt voor bij mensen die er oa maagzweren van krijgen. Paarden schijnen er niet gevoelig voor te zijn volgens mijn DA.
Dus ze kunnen de bacterie hebben , maar hebben er geen last van.....

Chivance

Re: Helicobacter bij paarden, wie kent het?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 07:33

Mest het paard goed?

DubbelFun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 07:56

Ik ben erg benieuwd welke homeopatische middelen zowel Rocamor als Kiara hebben gegeven.

Ik heb ook een paard wat moeilijk op gewicht te houden is en ook de ruggegraat zie je al snel. Maar dit is een ouwetje van 20.
In het verleden heeft ze veel last gehad van een te hoge zuurgraad en dus een gevoelige maag/darmwand als gevolg van de Ventipulmin.
Ze was veel aan de dunne en reageert ook nu nog vaak erg sterk op verandering van voer.
Ik hou nu de mest goed in de gaten en als het de verkeerde kant op gaat voer ik een kuur Pronutrin.
Verder geef ik 1x per jaar een nierschonende kuur van de Groene Os.

Tot nu toe lijkt dat erg goed aan te slaan.

Xox

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 09:02

Paarden kunnen wel degelijk zeer gevoelig zijn voor maagzweren en dan dit soort klachten veroorzaken

DubbelFun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 09:30

De medische wetenschap is het er nog niet over eens of paarden de Helicon bacteriën bij zich dragen; de ene zegt van wel de ander zegt van niet.

Iig bij mensen is deze bacterie berucht mbt het ontstaan van maagzweren.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-06 10:29

even een paar antwoorden. Wat is goed mesten. Wij dachten van wel, maar sinds hij op deze druppels staat, is de staat van zijn mest wel veel beter geworden. Lijkt of er nu "een vliesje" omheen zit.

Toen ik hem als 2-jarige kocht, was hij vel over been. Hierbij een foto van hem, toen ik hem een maand of 3-4 had. Hij was toen al enorm opgeknapt.

Afbeelding

Mijn paard heeft, tot 3 jaar terug (toen moest ik noodgedwongen verhuizen en paard dus ook) altijd op kuil, muesli en basisbrok (Subli en later van locale leverancier omdat hij die van Subli heel slecht at) en hele dagen ('s nachts stal) op een vette graswei gestaan. In die periode ging het wel redelijk met hem, maar spieren waren er amper op te krijgen. Het is dan ook een enorme slungel (geweest) met zijn 1.80 m hoog.

3 jaar geleden is ie naar het eerste pension verhuisd. Daar kreeg hij biologisch hooi en biologische haver. Hij kreeg zoveel hooi, dat ie het niet eens opkreeg. Helaas hadden we daar alleen maar paddocks en geen weides. Hij werd ook steeds magerder en we hebben van alles geprobeerd om hem dikker te krijgen. Tot aan bietenpulp met appelstroop toe (anders at meneer het niet).

1,5 jaar geleden ben ik daar weggegaan. Paard zag er toen echt slecht uit volgens kennissen van mij (terwijl hij echt meer hooi kreeg dan hij opat/opkon). Na ongeveer een half jaar kwam hij weer op vol gras (met hooi, en weer de brok en muesli van mijn locale voerleverancier). Hierdoor ging hij er steeds beter uitzien. Afgelopen winter kon ie alleen nog maar in de paddock. Hij kreeg hele dagen door hooi en inmiddels staat hij op Marstall muesli (voor paarden die moeilijk dik te krijgen zijn). Toch ging hij ziender ogen achteruit en heb ik in overleg met de stalhouders besloten dat ie op kuil ging. Hierdoor kreeg hij mok, maar hij kwam wel giga aan. Mijn stalhoudster had haar homeopaat nodig voor haar pony en toen is ie (ben zijn naam even kwijt, man uit dld) ook bij Rock geweest. Hij constateerde dat ie slecht zijn eten opnam. Daardoor kreeg hij ook mokplekken. Hij krijgt nou druppels (zal vandaag even nakijken welke) en het gaat echt beter met hem. Hij wordt nu steeds dikker

Foto's van toen ie te dun was (broodmager is iets anders hoor, maar ik vond het echt te dun) en van hoe ie er nu uitziet, heb ik op mijn andere computer staan, dus die foto's komen morgen.

Aangezien de meningen verdeeld zijn, mbt het hebben van helicobacter bij paarden, zoek ik het hier op Bokt. Huisartsen en dierenartsen beweren ook altijd dat hondenvlooien, kattenvlooien en paardenluizen geen mensen steken, maar ik heb door eerste 2 ontzettende ontstekingen gehad en de laatste hebben me wel degelijk gestoken. Misschien is dit bij die hb ook. Doorgaans hebben paarden er misschien geen last van, maar er zijn natuurlijk altijd uitzonderingen.

Hebben de hiervoor genoemde paarden ook last van "joligheid". Ik zal niet zeggen dat mijn paard lastig is, maar hij is wel tamelijk opgefokt om het zo maar te zeggen. Gelukkig is dit erg veranderd sinds ik op deze pensionstal sta, maar het kan altijd beter haha.

Mijn paard is ook geen zuiger, iets wat je vaak ook hoort van paarden die last hebben van hun maag.

Wat me wel opvalt, is dat ie heel gevoelig lijkt te zijn op zijn rug. Ten eerste omdat zijn ruggegraat altijd zo'n eind uitstak, maar het lijkt erop (nog geen arts of paat bij gehad) dat hij ook last heeft van zijn nieren. Af en toe met rijden kon ie zijn rug zo giga vast zetten, en dan bleek ie toch te moeten plassen. (Elk paard zal daar in meer of mindere mate last van hebben, maar zo erg had ik het nog niet meegemaakt bij paarden). In zijn jongere jaren leek het er trouwens ook op dat hij regelmatig krampjes had. Koliek kan ik het niet noemen (wat het natuurlijk wel is), want daarvoor was het (gelukkig!!!!!!!) niet heftig genoeg.

Ik moet wel nageven dat ik met dit soort dingen toch eerder naar een homeopaat of zo zou gaan, dan naar mijn dierenarts. Ik heb het idee dat de meeste dierenartsen (en ook dus de reguliere paardenartsen) een beetje achter de feiten aanhobbelen... (getuige de problematiek bij luchtzuigers en bijvoorbeeld de zomereczeemproblemen of de rugproblemen)

DubbelFun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 12:18

Goede mest is stevig, zit een beetje aan elkaar geplakt terwijl er toch afzonderlijke 'bollen' in te zien zijn.
Er mag niet teveel onverteerde granen in zitten (wel de vliesjes).
Mest mag iig niet zuur ruiken en moet groenbruinig of bruingroenig van kleur zijn (afhankelijk of ze veel op het gras staan).

Als er een laagje om de mest heen zit zou dat van de medicijnen kunnen komen, ook soja geeft soms een wat slijmeriger uitscheiding.

Heb je al eens de bloedwaarden laten testen ?
Vaak liggen de uitkomsten tussen 2 waarden in en zeggen de DA's dat dat goed is, terwijl voor sommige paarden de waarden die net naar de hoge of te lage kant schieten veel lichamelijke reacties kunnen geven.
Een goede homeopaat kan hier vaak meer mee dan een DA.

Geef je hem ook olie door zijn krachtvoer ??

En als vlooioen of luizen honger hebben dan wachten ze heus niet op een hond of kat, maar voldoet een mens ook prima
Als heeft een hond of kat wel de voorkeur.

Rocamor

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-06 18:26

Vlooien hoeven niet te wachten op de dieren, ze springen van die beesten direct op mij

Zijn mest was redelijk, maar er zijn nu betere "bollen" te zien. Kleur goed, reuk (stank? ) goed.

Ik heb nog geen bloedwaarden laten testen. Heb er al wel paar keer over nagedacht, maar nog niet gedaan. Hij krijgt Marstall E zonder haver, verder geen krachtvoer en ook geen olie erdoor.

Van de homeopaat heeft hij "perfect skin" gekregen. De homeopaat vermoed ook iets in zijn spijsvertering, maar vond het nog niet nodig om direct verder te onderzoeken. Indien het in de winter weer slechter (te slecht) wordt, dan raadde hij aan om verder te zoeken.

Maar omdat iemand zei, dat helicobacter ook een aantal symptomen heeft, die ik ook in mijn paard herken, vandaar mijn vraag hier.

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 18:29

Ik heb ervaring met de Helicobacter (helaas), maar gelukkig niet bij mijn paard, maar bij mijn fretten. 2 fretten van mij zij eraan overleden. Ondanks behandeling, heeft die bacterie lever, maag, darmen, galblaas en nieren aangetast. Ik denk zelf dat paarden er ook last van zouden kunnen hebben, waarom niet?? als honden, fretten en mensen er last van krijgen waarom paarden dan niet?
Ik kreeg voor mijn fretten 4 soorten medicijnen: 2 soorten antibiotica, een middel om de darmen een beschermende laag te geven en een middel tegen branderig gevoel tegen te gaan.
Ik weet niet of dit er voor paarden is.

Ik denk dat misschien wel meer paarden last van hebben dan dat dierenartsen denken. Het zou misschien wel een hoop klachten kunnen verklaren.

Bij fretten zijn de symptomen: vermagering, kleine harde donkere drollen (het donkere komt door bloed in maag en darmen), slecht eetlust, krampen, slechte vacht, voelen zich heel beroerd.

kiana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 19:21

Xox schreef:
Paarden kunnen wel degelijk zeer gevoelig zijn voor maagzweren en dan dit soort klachten veroorzaken

Dat is absoluut waar en dan zie je nog wel vaak dat paarden gaan luchtzuigen.
Maar of de heliobacter daar verantwoordelijk voor is.....volgens mijn DA dus niet.
De bacterie schijnt bij paarden wel voor te komen, maar er is nog niet vastgesteld dat daar de klachten door ontstaan.

Mijn paard had de zelfde symptomen als de topicstarter tot 2x toe.
Vorig jaar in April en dit jaar in Maart.
Ook ik heb het idee dat oa. gras en zon hem doen opknappen.
Zijn mest is goed alleen granen komen er heel uit, dus daar doet hij niks mee.

Mijn paard heeft de 1e keer drainage compositum gehad, een medicijn van zijn eigen bloed ( werd door het lichaam herkend en dus opgenomen) en
diverse kruiden. De 1e keer ben ik dus bij Erik Laarakker geweest.

Dit jaar ben is Gerrit Zomer geweest. ( omdat de wachttijd bij Erik te lang werd).
2 verschillende "homeopaten" 2x de zelfde diagnose.
Bij hem heeft ie 5 verschillende middelen gehad, voor de nieren, spijsvertering en om het imuunsysteem te versterken.
Van beide recepten knapte hij op, maar hij krijgt het dus wel terug.

Via bloedonderzoek bleek de alvleesklier slecht te werken, te laag glucosegehalte.
Ook de spieren vielen weg. Het bloedonderzoek is door een reguliere DA gedaan.
Vanuit de DA ben ik naar Erik gegaan.

Momenteel gaat ie goed.......al mag hij nog voller worden. Spieropbouw is nog traag al wordt hij wel sterker, paard is 4 jr.
Als hij het weer zou krijgen, dan wil Interpolis graag een second opinion in Utrecht.
Dat ga ik dan ook doen.

Rocamor

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-06 21:28

@ Kiana, dat herken ik, die spieren die wegvallen. Mijn paard is al aan de smalle kant, maar door wegvallende spieren lijkt het helemaal niets meer....

Jij schrijft dat je ook het idee hebt dat hij van zon en gras ook opknapt, heb je ook het idee dat het door de homeopaten versneld?

Nu op kuil en op gras lijkt mijn paard ook erg op te knappen. "Mijn" homeopaat vond het nog niet nodig om hem helemaal door te lichten, maar als ie volgend jaar toch weer zo achteruit gaat, dan laat ik het zeker wel doen.

kiana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 21:35

Ja het versneld door de homeopaten.
Wie is jou homeopaat ( mag via pb hoor)
Hij zou hem eigenlijk nu al helemaal moeten doorlichten.
Kuil doet de mijne het beter op. veel kuil van goede kwaliteit, lang en bijna hooi.

Rocamor

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-06 21:45

kuil gaat die van mij ook goed op, en gras ook. Krachtvoer maakt niets uit.

Mijn homeopaat raadde aan om te kijken hoe het van de zomer gaat, en als het slechter gaat (als) dan door te lichten, dus dat doe ik dan maar

Cer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 08:56

Hm, ook maar even meelezen hier...
Ook mijn paard is afgelopen winter erg vermagerd.
Brok voeren werkt zowieso niet. Wat een beetje hielp was maismeel, olie en muesli.

Toen een Osteopaat/homeopaat erbij gehad, die vertelde dat de darmen waarschijnlijk niet optimaal functioneerden. Nu geef ik Probio Forte, en ze staat weer op de wei, en nu wordt ze weer lekker dik.

Maar hoe ik het volgend winterseizoen ga aanpakken weet ik nog niet. Wel weet ik dat ik er verdomd snel bij moet zijn, want ik wil niet nog zo'n magere winter...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 09:23

Een kuurtje pro-prebiotica doen? Ik voer van subli energiekernmix bij, een oliepreparaat met vitamines toegevoegd. Hiervan wordt mijn paard ook wat voller, ook nog een flinke scheut zonnebloemolie, maar voor jouw misschien lijnzaadolie beter.

Als je heel veel koolhydraten gaat voeren, dus pulp etc. dan gaat dat ook ten koste van zijn darmflora.

Mail Henny W eens, zij weet heel veel over voeding en wat voeding in het paardenlijf doet, bacterien ed. die voor de juiste vertering zorgt.

Kuil is per definitie niet goed/het beste voor paarden, kan nl zelfs heel erg slecht zijn.

Ik voer ook mais bij, maar dan de verse maiskolven, maar ook mais kan de darmflora verzuren waardoor er waardevolle bacterien sterven en een andere stam giga gaat groeien waardoor de balans weer is verstoord.

Probeer eens lucernehooi, kun je ook via subli bestellen.

Er zijn een aantal topics over voeding, ook bv bij manenexceem gaan ze diep in op voeding. Lees ze eens, ga er maar van uit dat wij mensen de voedingsfabrieken volgen, terwijl paarden eigenlijk een heel ander voedingsdieet nodig hebben.

Wetende dat onze paarden op weilanden met eenzijdig gras, en dan ook nog koeiengras grazen en hun hooi van krijgen, terwijl paarden eigenlijk kruideneters zijn. Dan geven we nog brokken waar een hoop rotzooi in zit, blijken granen juist opname van voedingsmiddelen te verminderen, het meeste voedingspreparaat suikers en brokken bergen melasse bevatten, iets wat paarden juist niet nodig hebben.

Rocamor

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-06 10:06

@ Cer, stond jouw paard op hooi of kuil? Mijn paard redt het dus niet op hooi alleen, ook al geef ik 2 balen op een dag. Hij eet het ook niet op trouwens. Goede vette kuil gaat goed, maar als ie teveel vet gras/kuil krijgt, dan kreeg hij ook weer mok.

Er zit dus inderdaad iets in zijn spijsvertering. In het najaar gaat ie ook weer op kuil en dan moest ik van de homeopaat kijken hoe het gaat. Als ie dan toch weer verslechterd, dan moest ik hem bellen.

Subli voer ik niet meer. Ik ben er niet tevreden over. Mijn paard ook niet De ene zak eet ie met smaak op en de volgende laat hij weer staan. Heb onlangs ergens gehoord dat Subli redelijk zuur is. De meeste paarden trekken zich daar weinig van aan, maar met een lastige eter is dat weer niet handig...

@Russel, waarom is kuil niet goed / minder goed? Mijn homeopaat vond het prima namelijk.

Cer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 10:09

Ik voerde in eerste instantie kuil, maar de osteopaat zei dat dat niet geschikt was. Ik moest weer terug naar hooi.

Uiteindelijk voerde ik erg veel hooi, 1 kg bix, 3/4 kg maismeel, 1/2 kg kruidenmuesli, 5 kg lucerne en een flinke scheut olie per dag.
En dat scheelde een beetje.

Nu met o.a. die Probio Forte krijgt ze alleen nog maar 1 kg bix, en verder alleen hooi en weidegang, en dat gaat super! Maar ja, dat is de zomer he.
Strakjes komt de winter weer....

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 10:23

Waarom laat je niet een keer grondig bloedonderzoek doen...dan weet je het.... en kun je de juiste remedie toepassen.

Karin

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 10:33

Ik zet dit topic even onder mijn actieve topics. Ik herken best veel in je verhaal.

Mijn paard blijft ook aardig schraal. Daar heeft hij vaker last van in april, net na de winter, maar inmiddels is het al eind mei. Hij krijgt al maanden zonnebloemolie door zijn muesli, staat nu hele dagen buiten en heeft altijd de beschikking over ruwvoer (hooi).

Hij plast ook al een tijdje niet helemaal lekker, dan is het weer een week of wat normaal en dan lijkt hij ineens weer een oud mannetje met prostaatklachten. Toen het even heel erg was (eind februari was dat) heb ik bloed- en urineonderzoek laten doen door de DA, waarbij ook zijn nierfunctie is meegenomen. Er is niets gevonden, behalve relatief veel eiwitten in zijn urine, maar daar hoefde ik me geen zorgen over te maken, aldus de DA.

Inmiddels gaat het wel beter (hij staat nu op een andere stal waar hij ook veel beter drinkt) maar ik zie nog steeds dat hij af en toe moeite heeft met plassen. Het maakt niet uit of dat vlak na een training is of juist als hij een dag of twee niet heeft gewerkt.

Ik ben het ook in de alternatieve hoek gaan zoeken en nu heb ik een kuur voor ruim twee weken om zijn urinewegen te zuiveren. Het vermoeden bestaat dat hij een of meerdere bacteriën in zijn urinewegen heeft die hem dwarszitten. Net zoals je bijvoorbeeld schimmels in je darmen hebt, die er altijd zitten maar waar je ineens (chronisch) last van kunt krijgen, bijvoorbeeld als je even minder weerstand hebt.

Hij bloeit al op nu hij weer lekker in het zonnetje kan lopen op een groene wei, maar ik ben nog steeds niet gerust op die nog wat ingevallen flanken. Zijn ruggengraat heeft er een maand of twee geleden ook echt óp gelegen, dat is gelukkig ook al beter geworden.

Overigens is hij conditioneel (wat uithoudingsvermogen betreft) en tussen de oren prima te pas, daar ben ik wel blij om.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 12:12

Rocamor schreef:
@ Cer, stond jouw paard op hooi of kuil? Mijn paard redt het dus niet op hooi alleen, ook al geef ik 2 balen op een dag. Hij eet het ook niet op trouwens. Goede vette kuil gaat goed, maar als ie teveel vet gras/kuil krijgt, dan kreeg hij ook weer mok.

Er zit dus inderdaad iets in zijn spijsvertering. In het najaar gaat ie ook weer op kuil en dan moest ik van de homeopaat kijken hoe het gaat. Als ie dan toch weer verslechterd, dan moest ik hem bellen.

Subli voer ik niet meer. Ik ben er niet tevreden over. Mijn paard ook niet De ene zak eet ie met smaak op en de volgende laat hij weer staan. Heb onlangs ergens gehoord dat Subli redelijk zuur is. De meeste paarden trekken zich daar weinig van aan, maar met een lastige eter is dat weer niet handig...

@Russel, waarom is kuil niet goed / minder goed? Mijn homeopaat vond het prima namelijk.

Als gras ingekuild wordt, vindt er een proces gaande waardoor er gisting ontstaat en er gistingsproducten ontstaan wat giftig voor paarden kan zijn. Koeien bv hebben 4 magen die verteren al weer heel anders dan paarden. Sommige kuil kan giftig voor paarden zijn, het belast hun verteringsstelsel heel erg. Koeienmest is ook heel anders dan paardenmest, zit veel meer amoniak in, is ook vanwege de kuil. Niet voor niets dat die dieren chronisch aan de diarree zijn. Paarden die datzelfde kuil krijgen gaan ook aan de dia. Diarree is heel slecht voor paarden, ze verliezen hun waardevolle fabriek aan bacterien die een rol spelen bij de vertering en aanmaak van vitamines en andere levensbelangrijke stoffen.

Zo jammer dat men nogal snel koeien en paarden over een kam scheert, het zijn terecht beide grazers maar echt qua vertering niet te vergelijken.

Ik zal eens gaan googlen of ik nog wat kan vinden over de negatieve kanten van kuil. Voor mij nooit meer kuil, ik krijg daar een ziek dier van.

Heb je geld over, laat eens goede paardengrassenhooi testen in een lab, zodat je de voedingswaarde weet en probeer hem eens alleen daar op te zetten en voer lijnzaadolie en aangepast extra een vitamine-mineralen preparaat, dus extra wat hij minimaal nodig heeft. Resultaat zal je pas na een tijdje zien. Paarden hebben tijd nodig om over te schakelen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 12:17

superwoman

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 12:25

Ik volg ook even.....
Alleen om door te lezen, want vind het erg intressant

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-06 13:18

Helaas gaan we (ikzelf ook) erg off topic, want het gaat me eigenlijk om of mensen weten of paarden last kunnen hebben van de helicobacter en wat dan de symptomen en nog beter de bestrijding ervan is.

Maar goed, neemt niet weg dat ik dankbaar ben voor alle ideeen die worden aangedragen.

Russel, dank je wel voor je leesbare teksten. Heb ze helemaal doorgelezen en er een paar dingen uit gehaald.

Ten eerste, we moeten per paard kijken wat het beste is. Dit kan dus inhouden dat wat voor jouw paard geldt, niet voor die van mij anderen hoeft te gelden. Ik vond dit dan ook een heel belangrijke zin in het derde stuk tekst.

Ten tweede stond er ergens geloof ik dat kuil zelf te zuur is. Ik heb een fout gemaakt en scheer kuil en voordroog over 1 kam. Mijn paard krijgt voordroog

Ten derde staat in het tweede stuk tekst dat veel problemen zich oa laten aanzien door huid en vachtproblemen. Dit zal ook wel weer niet voor alle paarden opgaan. Mijn paard krijgt alleen van vette voordroog en een erg rijke (klaver)wei mok. Het wordt nu inwendig behandeld (daar waar het vandaan komt) en dit gaat erg goed. Daarnaast is mijn paard zomer en winter door een spiegel. Hij zit heel goed in zijn vacht, hij glanst en ik doe er niets aan, behalve af en toe een borstel overheen (tot grote mate van irritatie van medestalgenoten )

Citaat:
Heb je geld over, laat eens goede paardengrassenhooi testen in een lab, zodat je de voedingswaarde weet en probeer hem eens alleen daar op te zetten en voer lijnzaadolie en aangepast extra een vitamine-mineralen preparaat, dus extra wat hij minimaal nodig heeft. Resultaat zal je pas na een tijdje zien. Paarden hebben tijd nodig om over te schakelen.

Ten vierde, en hierbij heb ik ook even je quote nodig, er wordt geschreven dat paarden het beste (oke, hier komt dat weer bij kijken dat we het per individu moeten zien) staan op natuurhooi uit Duitsland of Frankrijk. Op mijn vorige stal werd alleen natuurhooi uit zuidduitsland gevoerd en verder extra vitamines en mineralen, naast biologische haver en een tijdlang lijnzaadolie. Hij kreeg zoveel hooi, dat ie het gewoon niet opkon. Moet er wel bijzeggen dat hij hier in paddocks zonder gras stond. Op dit rantsoen trok hij het echt niet. Mijn vorige stalhoudster heeft echt vanalles geprobeerd om hem aan te laten komen. We hebben echt met onze handen in het haar gestaan, niets hielp.

Verder is hij heel erg opgeknapt sinds hij van het hierbovengenoemde rantsoen afkwam, weer gras en Marstall kreeg, doordat ik van stal verwisselde. Hij is beter te pas, is rustiger geworden, maar om daar nou het voer de schuld van te geven, dat gaat me ook te ver. Toen hij van adres verwisselde, veranderde hij ten positieve. Later is hij ook nog in een ander gebouw terechtgekomen, een stal waar het nog rustiger is. En hier is hij gewoon nog verder opgeknapt. Dus heeft met heel veel factoren te maken.

Waar ik wel van geschrokken ben, is dat bij veel gras en kuil (weet niet zeker van voordroog) dat paarden hier last kunnen krijgen van de nieren en de afvoer van gifstoffen. Hier ga ik ook zeker op letten. Zeker ook omdat hij altijd gevoelig is "op zijn rug", wat uiteraard ook kan komen uit zijn nieren. Als ik zorg dat ie geen "tocht" of kou krijgt op zijn rug, dan is er niets aan de hand. Maar ik houd dit heeeeel zeker in de gaten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 13:29

Oke, duidelijk, maar even over je stukje dat je paard nu op de voorjaarswei lekker begint te groeien, klopt ook, voorjaarsgras is vetter, groeien ze ook sneller op, maar dat is maar een paar weken en dan is het voorbij. Het probleem zit dieper. Ik denk dat via een mestonderzoek uit te zoeken valt of je paard last heeft van deze bacterie en dan weet je waar je aan toe bent.

Mestonderzoek op wormen/bacterienbesmetting heb je misschien al laten doen. Ooit ook al een keer ergens gelezen dat glans op de vacht niet per definitie zegt of een paard gezond is. Je kunt het wel als graadmeter nemen, maar is niet absoluut.

Via bloed onderzoek kan er ook enigermate aangetoont worden welke voedingsmiddelen je paard te kort heeft, dus te weinig opneemt.

Je hebt al een alternatieve arts, misschien toch een idee Henny eens te mailen, die heeft ook iets heel interessants bij haar paard laten doen waarop ze haar paard voert.