alleen gras laten eten

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_Dunja_

alleen gras laten eten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-06 16:46

Wie laat zijn of haar paard in de zomermaanden alleen gras eten en voert er verder niks bij?

Of wie vind dat dit juist slecht is voor een paard?

FlynnlOver

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-06 16:47

Ik denk wel dat het beter is dat je hem bijvoerd.
maar als je het niet doet denk ik niet dat het zoveel kwaad kan.
(als je hem niet al te hard laat werken)

hipkippie

Re: alleen gras laten eten

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-06 16:48

Ik denk dat een paard toch wel bepaalde dingen nodig heeft die niet in het gras zitten.

Paard van een vriendin van mij die mag nix anders dan gras, omdat ze te dik is.
Volgens de vee arts mocht ze normaal eigenlijk helemaal nix, alleen wat hooi.

Horse_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-06 16:49

Ligt er helemaal aan wat je van je paard vraagt, wat de voedingswaarde is van het gras, hoe lang op het gras etc. Ik zou gewoon kijken naar het paard veel paarden kunnen op alleen gras goed gedijen.

_Dunja_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-06 16:51

Mijn pony is super dik (zie profiel)
Ik werk op dit moment niet met haar omdat ze bronchites heeft.
Maar over een paar weekjes gaat ze wel aan het werk.

Ik denk dat als ik haar ga bij voeren dat ze dan helemaal tonnetje rond word (24/7 op het land).

Vandaar dat ik me even afvraag wat jullie bokkers met jullie paarden doen in dit geval.

hipkippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-06 16:53

Dat paard van mijn vriendin word gewoon bereden paar keer in de week en die staat 24/7 op het land en is ook nog steeds gezond

melaniepk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-06 16:53

die van mij staan op het moment alleen op gras hoor...wordt het straks wat schraler dan krijgen ze hooi of brok bij...maar ik ga eerst uit van hooi...
geloof me ze komen niets te kort hoor...ze zijn eerder te dik...van mooi gewicht is er nu geen sprake hihi....straks als we weer gaan trainen en flink rijden dan krijgen ze als beloning een klein beetje meusli

Mungbean

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-06 16:57

Mijn paard valt af van in de wei staan omdat ze meer bezig is met soortgenoten dan met gras. Ze krijgt er dus een kilo bij (totaal 4) maar ze moet ook gewoon wedstrijden lopen, als ik er niets mee deed dan gaf ik minder tot niets. Het is niet erg als een paard een beetje aan de magere kant is als ze de energie toch niet nodig hebben. Als ie dik wordt van gras en niet dagelijks hoeft te werken, zou ik minderen of niets geven met hooguit een schepje supplement zodat ze wel alles binnen krijgen.

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-06 16:57

vlasta schreef:
Mijn pony is super dik (zie profiel)
Ik werk op dit moment niet met haar omdat ze bronchites heeft.
Maar over een paar weekjes gaat ze wel aan het werk.

Ik denk dat als ik haar ga bij voeren dat ze dan helemaal tonnetje rond word (24/7 op het land).

Vandaar dat ik me even afvraag wat jullie bokkers met jullie paarden doen in dit geval.

Je kan er ook voor de zekerheid zo'n summerfitkoek van pavo geven of een supplement als je niet zeker bent dat ze alle vitaminen binnenkrijgt. Bijvoeren zou ik dan zeker niet doen als ze zo dik is.

Andortjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-06 17:01

het is echt niet slecht om een paard alleen maar gras te laten eten, een paard dat maar een paar keer in de week hoeft te rijden kan het echt wel aan met alleen gras hoor.
die hoef je echt niks bij te voeren, maar als je er topsport mee rijd, kun je het beste wel bijvoeren, want dan heeft ze ook krachtvoer waar ze voedingsstoffen uit kan halen.

develwife

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-06 20:14

gouda schreef:
Ligt er helemaal aan wat je van je paard vraagt, wat de voedingswaarde is van het gras, hoe lang op het gras etc. Ik zou gewoon kijken naar het paard veel paarden kunnen op alleen gras goed gedijen.

Hoi,

Ben het hier ook mee eens.

Die van mij staat alleen op het gras en krijgt smorgens geen brokken meer omdat er genoeg in het gras zit.
Als ze savonds op stal komt krijgt ze een handje brok met 1 plakje hooi en meer niet.
Ze word anders tonnetje rond.

Groetjes

RicardoOpa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-06 21:33

Brokken zal niet nodig zijn, tenzij je natuurlijk echt veel intensief rijdt
Ik zou wel aan de mineralen en vitamines denken.
Niet alles zit in gras wat ze wel nodig hebben.
Hang bijvoorbeeld een liksteen met de nodige vitamines en mineralen in de wei

Birta

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-06 21:38

Wat een leuk paard!
Gras zal haar zeker meer dan genoeg calorieeen, eiwit, etc. geven.
Alleen om zeker te weten dat ze ook voldoende vitaminen & mineralen is zo'n vitamine-koek wel een goed idee. Brok e.d. is dan echt niet nodig....

Jacimatho

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-06 21:41

mijn knolletjes krijgen geen brok of iets dergelijks, alleen als het land erg kaal wordt gaat er wat hooi in.
In de winter ook geen brok, dan hooi + wortels e.d.
Ze staan 24/7 het gehele jaar buiten.....

paardjes___l

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-06 10:32

het zal niet verkeerd zijn om ook nog wat bij te voeren.
het hoeft niet zo veel te zijn, maar ik denk dat het toch wel belangrijk is.

boldie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-06 10:38

Als er voldoende gras is dan kunnen ze gerust alleen af met gras. In gras zitten voldoende voedingsstoffen.

Het probleem bij mij is dat het gras nu op is, dus het veld is aardig afgekouwd. Nu wordt er alleen bij gevoerd (door pensionhouder) door s morgens en s avonds hooi. Ik vind dat persoonlijk te weinig dus ik voer haar zelf nog wat bix bij.

Ik zou zeggen, kijk goed hoe je paardje eruit ziet. Dat zegt vaak alwel genoeg.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-06 13:11

Kawa is ook een dikkerdje en hij krijgt zomer en winter pavo vital korrels en onbeperkt hooi in de winter, nu gras in een niet te malse wei.
Brokken krijgt hij 200 gram per dag.
Dat is het betertje wat bij de vital korrels zit en dat krijgt hij 'smorgens een bekertje en 'savonds.
Voor het idee dat hij ook brokken krijgt, net zoals zijn stalgenootjes

ellenlouise

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-06 13:15

De meeste weilanden zijn toch behoorlijk eenzijdig. Mijn paard krijgt om de dag een heel klein beetje slobbert (steeds wat meer naar mate het gras afneemt) en daar wat mineralenpoeder doorheen. Voordat ik dat deed was ze toch wat tekort gekomen.

MaiMai

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-06 13:16

De meeste van onze paarden worden niet bijgevoerd, alleen de jonge paarden en wedstrijdpaarden. Er zijn er ook twee die hoefbevangen zijn of zijn geweest en die mogen dus zeker niks extra's!

Venetia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-06 16:15

Alleen de paarden die fiks gereden worden krijgen brok bij ons, als er genoeg gras is.

Van een goed weiland kan een paard prima leven, mits je dan niet teveel van ze vraagt.

palham

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-06 18:44

Als je wei nogal eentoning gras heeft (dus weinig vershcillende soorten gras), zou ik inderdaad bijvoeren, ook afhankelijk van het werk wat je paard doet en het ras. Mijn lipizanerruin krijgt naast het gras, s'avonds 2 plakken hooi en s'ochtens en s'avonds 1/4 kilo haver en muesli. Hij wordt 4 keer per week intensief bereden. Nu we aan het eind van volgende week 2 dagen langer gaan rijden en daarvoor ook al trainen, krijgt hij een halve kilo krachvoer meer en meer hooi s#avonds. Hij doet het daar prima op.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 09:05

Ik voer wel supplementen bij, zeker nu ik over een paar weken met mijn ingereden paard voor het eerst aan de slag ga en een gewone gras wei ook niet alles bevat. Tenzij je natuurlijk een heerlijke kruidenwei met alles erop en eraan hebt, maar die hebben er maar weinig.
Mijn merrie krijgt meestal een scheutje gezonde olie en iets van een vitaminesupplement of kruiden bijgevoerd. En dat geef ik dan over niet meer dan 250 gram (kwartschep) muesli per dag.

RUBYWHITE

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 09:27

De rijpaarden komen overdag in de wei en krijgen op stal hooi en stimix/muesli bij gevoerd.

De enters lopen dag en nacht op de wei en ook die voer ik 2x daags 1/2kilo stimix bij. Ze halen nu eenmaal niet alle vitamines en mineralen uit het grasland.

rick_erika

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 09:35

Bij mij krijgen ze allebei alleen gras,
Na het rijden krijgen ze wel een halve schep muesli of wortels
Ik rij drie keer per week en longeer 2x

kiithos1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 13:27

Alleen gras en wat wortels bijvoeren is alles wat ze hier krijgen en als ze niet op het gras staan krijgen ze onbeperkt hooi.