Paard weer kreupel. Na bijna 1 jaar blesurevrij te zijn.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

khorizon

Paard weer kreupel. Na bijna 1 jaar blesurevrij te zijn.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-06 07:41

Mijn paard heeft in 2004 een peesblesure gehad na val tijdens buitenrit. Zijn been was toen niet dik of warm maar volgens de dierenarts was het een peesblesure. Na 12 weken was hij weer de oude en zijn we weer gaan opbouwen.

In 2005 maakt hij in een weiland een schuiver en zijn we weer 8 weken zoet geweest met zijn been.

Nu belde mijn verzorgster gisteren. Hij liep niet goed. En hij ontlaste zijn been als hij stil stond. Het is verder niet dik of warm. Zou dit weer zijn pees zijn of kan het ook wat anders zijn heeft iemand hier ervaring mee.

De dierenarts heeft nooit een echo laten maken. Ik heb nu het vermoeden dat het zijn pees niet is maar wat anders. Zoals artrose want hij is tenslotte al 17 jaar. Vind het namelijk ook vreemd dat het nooit dik of warm is geweest, wat bij een peesblesure meestal toch zo is.

Ga volgende week een andere dierenarts bellen dan die ik normaal heb en mijn paard even goed laten nakijken.

Heeft iemand ook ervaring met terugkerende blesures.

Zou dit weer dezelfde

Javayo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 09:52

Ik heb geen ervaring met terugkomende blessures, maar in jou geval lijkt het me een heel goed idee om er eens een andere DA bij te halen, want zonder scan is het toch moeilijk om zekerheid te hebben over een peesblessure, of hoe ernstig het is. Ik zou met een kreupel paard zonder warme of dikke plekken bij de pees ook niet aan een peesblessure denken...

Ik ben benieuwd wat je DA zegt!

Shyla25

Re: Paard weer kreupel. Na bijna 1 jaar blesurevrij te zijn.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 10:29

Ik ben al 3 jaar aan het sukkelen met mijn pony.
Ze loopt onregelmatig op linksvoor.
De DA kon niets vinden ze zou gewoon zo lopen door haar bouw.

Nu was ik zondag gaan rijden en werd het steeds erger. Maandag kwam ze kreupel haar stal uit en had ook nog eens rare bulten onder haar buik (misschien drukkingen hoewel daar niets zit).

Donderdag kom de Osteopaat naar haar kijken, hopelijk kan die wel vinden wat het is.

Ik raad je dus eens aan een andere DA te proberen en die zijn mening te laten geven, gewoon doorzeuren want een paard met pijn is niet de bedoeling.

Succes

Herilda

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 10:35

Ik kan er over mee praten! Ook de mijne struikelde bij een buitenritje, en was ineens kreupel. Eerst rust en stappen. Toen ging het weer een aantal weken goed en dan is het ineens weer mis. Atrose is uitgesloten. Ik heb foto's laten maken waarop een fisuur te zien was ( een klein scheurtje in het bot) ik mag rustig werk doen, maar geen gecross, gespring, kleine wendingen en wat je maar kan bedenken. Het kan zijn dat jou paard dat ook heeft, maar een fissuur is in de meeste gevallen niet op een foto te zijn omdat het daarvoor eigenlijk te klein is. Ik zou gewoon naar een goede kliniek gaan, en het been helemaal laten onderzoeken.

biancaremijn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 14:56

Een second opinion kan natuurlijk nooit kwaad en laat het idd maar eens goed nakijken op een scan. Vaak moet er ook eerst een scan of foto's gemaakt worden voordat je een diagnose kan stellen aan vermoedens hebben we niets bij paarden toch? Laat ook even de aanhechtingen van de spieren nakijken bij de hoef. (er is een moeilijk woord voor maar ik weet niet hoe het heet) Een paard bij ons heeft zich verstapt en nu blijken die spieren (of pezen) daar ingescheurd te zijn en dit gaat heel veel tijd kosten. Misschien een idee maar niet om je af te schrikken hoor.

Esther28

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 20:30

Zou zeer zeker een scan laten maken. Een peesblessure is nl. niet een twee drie genezen en als je te snel weer begint is de kans groot dat een oude blessure weer terug komt. Het blijft tenslotte een "zwakke" plek. Maar voor alle duidelijkheid en zekerheid zou ik echt een scan laten maken. Snap trouwens niet dat de da tot 2x toe kan zeggen dat het een peesblessure is zonder een scan te maken....

Esther28

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 20:32

biancaremijn schreef:
Een second opinion kan natuurlijk nooit kwaad en laat het idd maar eens goed nakijken op een scan. Vaak moet er ook eerst een scan of foto's gemaakt worden voordat je een diagnose kan stellen aan vermoedens hebben we niets bij paarden toch? Laat ook even de aanhechtingen van de spieren nakijken bij de hoef. (er is een moeilijk woord voor maar ik weet niet hoe het heet) Een paard bij ons heeft zich verstapt en nu blijken die spieren (of pezen) daar ingescheurd te zijn en dit gaat heel veel tijd kosten. Misschien een idee maar niet om je af te schrikken hoor.

Dit heet ligament, dit is waar mijn paard nu geblesseerd aan is. En idd als het dat is ben je voorlopig wel minimaal een jaar zoet.

khorizon

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-06 13:29

Ik heb vandaag Dierenkliniek Gooiland gebeld en die komen vrijdag kijken wat hij precies heeft. De echo en foto apperatuur was al gereserveerd tot volgende week dus als dat nodig is dan komen ze nog een keer terug voor een echo of foto.
Dinsdag liep hij alweer rad en stond er ook weer gewoon op. Vandaag ontlast hij hem echter weer.

Heeft iemand ervaring met dierenkliniek Gooiland?

Javayo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 13:40

Als ik heel eerlijk ben... zelf zou ik voor een kreupelheid niet een DA aan huis laten komen. Dan kunnen ze ook alleen maar voelen en kijken; om vervolgens te zeggen: "ja hij is kreupel, ga maar zoveel weken stappen en afspuiten of maak een afspraak op de kliniek voor een echo of foto's". Zelf maak ik dan liever meteen een afspraak op de kliniek, scheelt een hoop geld!

Is niet banketstaaf bedoeld hoor! Hopelijk krijg je gauw uitsluitsel van je DA wat het precies is.

Janine_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 14:08

hoi hoi,

Wat een narigheid dat Mikima niet lekker loopt.
Net nu ze weer op de wei mogen natuurlijk.
Misschien een tip voor je, moet je maar eens vragen bij ons op stal aan Anita (van Qubec en Zazu) of Marjolein en Dea is geloof ik ook geweest.......
Er schijnt in de kliniek in Woudenberg een Termografie (schrijf ik dit goed?) gemaakt te kunnen worden.
Je kunt dan zien welk deel van het paard niet goed is.
Maar vraag even na bij de bovengenoemde personen die hebben er in ieder geval ervaring mee.
Succes en hopelijk is je paard snel weer beter

apenstaartje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 14:46

Een peesblessure hoeft niet altijd dik en/of warm te zijn. Dus het kan wel een peesblessure zijn. Maar ik vind de stelling het zal wel een peesblessure zijn van de dierenarts wel heel gemakkelijk. Het zal de 1e arts met echografie ogen. Naar mijn idee is door het dmv echo en rontgen duidelijk in beeld brengen wat er aan de hand is handiger.

Een paard van 17 kan inderdaad wat artrose hebben. Mijn 19 jarige heeft ook artrose en liep behoorlijk beroerd na behandeling met aangepast beslag en supplementen is hij toch weer in het werk.

Ik ben het met Javayo eens. Als een paard kreupel is ga ik naar de kliniek ipv de arts te laten komen. Diagnostische beeldvorming is vaak toch nodig dan moet je alsnog op pad.

Veel sterkte bij de DA

dierfysio

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 17:11

er zijn natuurlijk een aantal aandoeningen te bedenken, waarbij een reisje op een trailer niet zo'n verstandig idee is. bijv. peesblessure, scheurtje in bot, forse gewrichtsontsteking, bevangenheid.
laat anders eerst iemand komen om te zien wat het zou kunnen zijn. mocht reizen veilig kunnen, dan kun je altijd nog naar een kliniek voor nader onderzoek.
hoop voor je dat het meevalt! succes.

fliam

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 17:23

Zo ie zo er een goede veearts na laten kijken. Zou ook een schouderontsteking kunnen zijn (heeft mijn bijrijdpaard, loopt kreupel en ontlast ook voorbeen). Suc6!

khorizon

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-06 07:19

Bedankt voor jullie reactie's. Dinsdag middag was er al niks meer te zien. Nu liep hij volgens mijn instructrice maandag achter niet geweldig net of hij met zijn billen kneep. En dinsdag scheet hij zich helemaal leeg met het stappen. Hij had 2 dagen stil gestaan en liep in de wei. Woensdag ochtend had iemand gezien dat hij hem ontlaste maar toen ik zelf sávonds ging belaste hij hem gewoon en liep ook rad. Volgens iemand anders belaste hij hem s'middags ook gewoon en liep ook rad.

Morgen komt Dierenkliniek Gooiland naar hem kijken. En hopen we meer duidelijkheid te krijgen. Zei maken ook echo's en foto's aan huis.

Sjoe ik zal zeker even wat over de termografie gaan vragen. Bedankt voor de tip.

Ik hou jullie op de hoogte.

apenstaartje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 08:15

@ dierfysio. Ik heb verschillende aandoeningen die jij beschrijft mee gemaakt en de DA was toen geweest en heeft toen toch verder onderzoek op de kliniek moeten doen. Wanneer ik een afspraak maak, overleg ik eerst met de arts of het zinvol (verstandig) is om naar de kliniek te gaan. Moet wel zeggen dat ik brave paarden op de trialer heb en dat scheelt ook.

Steeds meer DA's hebben zo'n mobiele rontgen/echo dat is toch wel erg handig. Zeker voor mensen die zelf geen transportmogelijkheden hebben.

Khorizon veel sterkte bij de DA. Er zit 'm toch iets niet lekker. Ben benieuwd wat eruit komt.

Javayo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 08:48

Ik hoorde alleen laatst van iemand die van een DA had gehoord dat die mobiele rontgenfoto's van zeer slechte kwaliteit zijn in vergelijking met de foto's op een kliniek. Die apperatuur is blijkbaar nog niet sterk genoeg, dus ga ik liever naar de kliniek.

Maar nu heb ik makkelijk praten: mijn paard stapt met plezier in de trailer, en we hebben ook nog een kliniek op 20 minuten wandelafstand, dus zolang hij niet op 3 benen loopt hoeft hij niet eens de trailer op naar de DA.

apenstaartje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 10:33

Het is inderdaad zo dat mobiele rontgen minder van kwaliteit zijn al gaat het de nieuwste apparatuur vaak al beter. Vaak geven ze toch enig inzicht van wat er aan de hand is.

Ik heb met een zware peesblessure gekozen voor een scan op de kliniek en de controle scans aan huis. De laatste scan alvorens weer aan de slag te kunnen is weer op de kliniek gedaan.
Met de controlescans aan huis konden ze al voldoende zien of er progressie was. Maar ik wilde wel zeker weten dat de pees weer voldoende was om mee te gaan werken vandaar de laatste weer op de kliniek.

We hebben eens een paard op stal waarvan vermoed werd dat hij een botbreuk had. Mobiele rontgen kwam hier goed van pas. Paard is na beoordeling van de fotos toch op transport naar utrecht gegaan wel met botbreuk echter wel stabiliseerd.

dierfysio

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 12:08

@Femmy: natuurlijk kun je na overleg met de d.a. wel op transport. maar ik kreeg hier een beetje het idee van: "weet niet wat ermee is, hup op de trailer, op naar de kliniek". goedbedoeld, maar daar kun je veel schade mee doen. vandaar m'n "waarschuwing". zou zonde zijn als je in je goede bedoelingen de blessure verergert!

@TS: weet je al wat er is met 'm? sterkte hoor!

apenstaartje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 12:28

Dierfysio wat mij het meest tegen de borst stuit is dat een da zonder verder onderzoek kan zeggen dat het wel een pees zal zijn.
Wellicht was de pees na de 12 weken rust juist nog niet helemaal genezen en blijft het nu opflikkeren. Naar mijn idee is een scan en controle scan dan toch wel noodzakelijk.

Bij een "normale" kreupelheid kies ik er toch echt voor om naar de kliniek te gaan. De voorrijdkosten vind ik tegenwoordig geen grapje meer. Tevens kost het me dan 2 vrije dagen (want je moet meestal toch op pad) en nu maar 1. Tenzij een paard echt op accuut 3 benen staat dan is het wat anders. Zo heeft iedereen zijn manier.

Ik hoop dat de TS nu wat meer duidelijkheid krijgt. Dat is het belangrijkste.

dierfysio

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 12:38

helemaal mee eens!
TS: sterkte met je beestje...

khorizon

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-06 09:39

Gelukkig valt alles mee. Hij heeft allen wat verdraaid. Maandag had hij nogal gek lopen doen in de wei en toen iets verdraaid.
Hij mag nu 10 dagen 1 uur stappen. En krijgt ontstekkingremmers voor het geval dat er toch een beginnende ontstekking zat.
De buigproef kwam hij echt super doorheen en zijn bennen waren gewoon goed.

apenstaartje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-06 09:42

Gelukkig dat zijn goede berichten. Ik hoop dat hij zich in die 10 dagen kan gedragen zodat hij goed kan herstellen.

khorizon

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-06 09:44

gelukkig mogen we op hem want aan de hand 10 dagen zou een ramp worden. Hij is nogal sterk 1.83m.
En aangezien ik zelf momenteel niks met hem kan i.v.m. mijn zwangerschap is het ook beter.

khorizon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-06 11:33

31-5 Is de dierenarts weer geweest. Ze wou hem aan de longe zien lopen. Maar hij was zo gek als een deur. Dus moest mijn vader erop. Is aan het stappen en wil net de teugels op maat maken om aan te draven gaat Makima ervan door. Mijn vader lag er naast en heeft nu een gekneusde schouder en een scheur in een spier in de schouder.
Makima als een gek te keer gegaan in de bak.
Daarna moest hij nog aan de longe op het harde. En toen belaste hij links voor iets meer. Maar zo weinig dat je het niet kreupel kunt noemen. Moesten nog 5 dagen stappen en dan weer gaan draven. Was er echt geen verbetering dan gaan ze zijn schouder uitverdoven. Want het zit daar ergens. Hij staat wel weer op de wei want er zo opstappen was iets te gevaarlijk. Het gaat wel steeds beter maar nog niet helemaal goed. Sinds we draven zit er geen verbetering in. Hebben het idee dat dit door het zadel komt.
Vandaag komt de hoefsmid en volgende week komt iemand naar het zadel kijken. Is er dan nog geen verbetering op 16 juni dan lasten we kliniek gooiland weer komen.
Hoop dat het snel beter gaat. Valt me allemaal erg zwaar. Komt ook door de hormonen denk ik. En ik zou het fijn vinden als we voor mijn bevalling 17-7 weten wat er nu precies is.

apenstaartje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-06 08:47

Ach jee... Lekker is dat een paard wat zo voorzichtig is met zichzelf. Dat doet er dan ook niet goed aan.

Ik hoop ook dat je wat voor je bevalling te weten komt, dat geeft wellicht wat rust.

Sterkte