Paard blijkt slachtpaard te zijn *help*

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Gullbra

Paard blijkt slachtpaard te zijn *help*

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-06 14:32

Ik weet niet of het topic hier goed staat, maar dat zie ik wel...

Ik ben er achter gekomen dat mijn paard eigenlijk een slachtpaard is geweest. Dit is binnen een jaar, is de koop dan nog terug te draaien?

Ik heb vorig jaar een merrie gekocht, toen ik haar ophaalde kreeg ik haar paspoort erbij. Heb er eventjes ingekeken of de entingen klopte en we hebben haar ingeladen. Nu ben ik er dus gister achter gekomen dat achter in het paspoort staat dat ze als slachtpaard is aangeboden. Is dit een verborgen gebrek? Of had ik als koper het paspoort bij ophalen van begin tot het einde moeten doorlezen? Kan ik hier nog wat aan doen?

Taffje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-06 14:34

Mankeerd ze ook iets?

Blue9

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-06 14:39

Waarom zou je het doen ? Als paard niks markeert? Ik bedoel en jij vindt hem leuk, zou je hem dan alleen weg doen omdat het een slachtpaard is ?

Gullbra

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-06 14:39

Momenteel niks medisch, maar ik heb haar niet helemaal laten onderzoeken... Misschien is het wel iets wat later weer naar boven komt of na het maken van foto's....

jasmijn78

Re: Paard blijkt slachtpaard te zijn *help*

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-06 14:39

Gullbra schreef:
Nu ben ik er dus gister achter gekomen dat achter in het paspoort staat dat ze als slachtpaard is aangeboden. Is dit een verborgen gebrek?

Nee, want het stond gewoon in de papieren. Jij hebt bij de aankoop zelf de papieren niet goed doorgelezen. Na een jaar kun je er zowiezo niets meer mee. Je zit aan het paard vast.

Gullbra

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-06 14:40

Niine schreef:
Waarom zou je het doen ? Als paard niks markeert? Ik bedoel en jij vindt hem leuk, zou je hem dan alleen weg doen omdat het een slachtpaard is ?

Het gaat mij om het financiele plaatje...
Ik heb €4500,- voor haar betaald, beetje veel voor een slachtpaard.
Mocht ik haar ooit om wat voor reden willen verkopen krijg ik dat er nooit meer voor terug natuurlijk...

Gullbra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-06 14:41

jasmijn78 schreef:
Gullbra schreef:
Nu ben ik er dus gister achter gekomen dat achter in het paspoort staat dat ze als slachtpaard is aangeboden. Is dit een verborgen gebrek?

Nee, want het stond gewoon in de papieren. Jij hebt bij de aankoop zelf de papieren niet goed doorgelezen. Na een jaar kun je er zowiezo niets meer mee. Je zit aan het paard vast.

Het is nog geen jaar later en is een verkoper niet verplicht dit te melden?

Wie kijkt er nou bij een nieuw paard op elke blz. van het paspoort?Je controleerd toch altijd of de entingen goed zijn verder niet? Of ben ik de enige die niet verder kijkt... Ik wist niet eens dat ze dit in het paspoort zetten.

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-06 14:42

Als je blij bent met het paard zou ik me er niet druk over maken. Ik neem aan dat de rpijs er ook naar was?
Er zijn veel paarden die slachtpaard zijn....maar die niks mankeren.
Of die voor het gebruiksdoel niet meer geschikt zijn...maar voor jouw doel nog wel...
Dus gewoon genieten van je paard....wees blij dat je haar hebt...anders was ze nu paardenworst!

Jacimatho

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-06 14:43

wat voor paard is het?
Soms worden er ook gezonde paarden aangeboden voor de slacht, er hoeft niet per definitie iets mis mee te zijn.

Gullbra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-06 14:43

polly2 schreef:
Als je blij bent met het paard zou ik me er niet druk over maken. Ik neem aan dat de rpijs er ook naar was?
Of die voor het gebruiksdoel niet meer geschikt zijn...maar voor jouw doel nog wel...
Dus gewoon genieten van je paard....wees blij dat je haar hebt...anders was ze nu paardenworst!

Als de prijs er naar was is het wat anders, maar de prijs was er absoluut niet naar. Ook heb ik met mijn vorige paard veel ellende gehad en uiteindelijk in moeten laten slapen. Ik wil dit niet nogmaals meemaken....

Gullbra

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-06 14:44

jacimatho schreef:
wat voor paard is het?
Soms worden er ook gezonde paarden aangeboden voor de slacht, er hoeft niet per definitie iets mis mee te zijn.

Waarom zou een gezonde ijslander van 6 jaar worden aangeboden bij de slacht? Die zijn zal snel €4000,- waard...

daffodil

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-06 14:45

Ik ben het wel met TS eens dat een bedrag van € 4500 voor een paard dat als slachtpaard weggegaan is, wel heel erg riekt naar oplichting! Ik vraag me dan ook af hoe het komt dat dit paard gewoon weer de handel in gegaan is......voor het zelfde geld is dit dus een paard wat te goeder trouw door zijn eigenaar middels een verzekeringskwestie afgekeurd is en dus geslacht zou worden, maar stiekem gewoon de handel in gegaan is.

Ik vind het in ieder geval wel een vreemd iets! Heb je toevallig de chip al een keer laten controleren, want het zou ook nog zo kunnen zijn dat je het verkeerde paspoort hebt!

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-06 14:46

Gullbra schreef:
Het is nog geen jaar later en is een verkoper niet verplicht dit te melden?

Het is toch in het paspoort vermeld? En het paspoort heeft de nieuwe eigenaar in ontvangst genomen, dus de nieuwe eigenaar was in het bezit deze relevante info.

Gullbra schreef:

Gedane zaken nemen geen keer... Volgende keer beter in de papieren kijken bij de aanschaf van een paard. Het was een goed argument geweest om de prijs flink naar beneden te halen (als je het paard dan nog had willen kopen).

Taffje

Re:

Citaat:
Mocht ik haar ooit om wat voor reden willen verkopen krijg ik dat er nooit meer voor terug natuurlijk...

Niet zonder keuring nee, maar ik begrijp niet zo goed waarom je zoveel geld uit geeft zonder het paard te laten keuren.

Je hebt geen idee waarom ie bij de slacht is aangeboden? Misschien kun je dat bij een vorige eigenaar achterhalen, hoeft natuurlijk niets mis te zijn met het dier, soms mankeren ze iets dat best te genezen is met veel geduld en tijd, dat kan voor iemand al een reden zijn om hem naar de slacht te brengen.

Jacimatho

Re:

idd erg raar dat een gezonde merrie aangeboden wordt bij de slacht, kan het zijn dat ze qua karakter erg moeilijk is geweest?
Anders toch eens navragen bij vorige eigenaar ( via stamboek ijslanders te achterhalen, of genoteerd in papieren )

of idd zoals hierboven gemeld....horen deze papieren bij dit paard?
Laatst bijgewerkt door Jacimatho op 08-05-06 14:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Gullbra

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-06 14:47

daffodil schreef:
Ik ben het wel met TS eens dat een bedrag van € 4500 voor een paard dat als slachtpaard weggegaan is, wel heel erg riekt naar oplichting! Ik vraag me dan ook af hoe het komt dat dit paard gewoon weer de handel in gegaan is......voor het zelfde geld is dit dus een paard wat te goeder trouw door zijn eigenaar middels een verzekeringskwestie afgekeurd is en dus geslacht zou worden, maar stiekem gewoon de handel in gegaan is.

Ik vind het in ieder geval wel een vreemd iets! Heb je toevallig de chip al een keer laten controleren, want het zou ook nog zo kunnen zijn dat je het verkeerde paspoort hebt!

Ik wil de merrie niet kwijt, maar heb ik nog ergens recht op?
Ik heb haar nog geen jaar...

Adrienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-06 14:47

Waarschijnlijk ben je voor niks in paniek.

Als een paard voor de slacht is bestemd moet dat volgens mij tegenwoordig in het paspoort staan omdat er dan bepaalde medicijnen niet gegeven mogen worden. Puur omdat het dier opgegeten wordt.

Ik zou dus bij de uitgever van dit paspoort of je dierenarts eens even na vragen of dit voor jou paard het geval is voor je in paniek gaat rond rennen
Laatst bijgewerkt door Adrienne op 08-05-06 14:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Jacimatho

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-06 14:48

als de papieren niet bij haar blijken te horen, of je kan aantonen dat er een verborgen gebrek is dat al tijdens de verkoop heeft bestaan en bewust is verzwegen....dan wel....anders niet ben ik bang...

polly2

Gullbra schreef:
polly2 schreef:

Als de prijs er naar was is het wat anders, maar de prijs was er absoluut niet naar. Ook heb ik met mijn vorige paard veel ellende gehad en uiteindelijk in moeten laten slapen. Ik wil dit niet nogmaals meemaken....

Als je te veel hebt betaald zou ik daar nog wel even achteraan gaan.

Wat het tweede betreft. Het hoeft helemaal niet dat je ellende krijgt met het paard. Ik snap dat je dat niet wilt meemaken. Maar ook met een rondom goedekeurd paard heb je die garantie niet hoor! Ik ken mensen die al jaren twee slachtpaarden hebben en die nooit iets mankeren. En ik maak ook mee dat mensen een volledig goedgekeurd paard hebben waarmee ze de nodige ellende hebben (spat, hoefkatrolontsteking, kissing spines etc.).
Goed, de kans met een slachtpaard is misschien wel iets groter...maar nogmaals...garanties heb je nooit als je met levende wezens te maken hebt.

KirstenFranc

Re:

maar ook als je zelf de prijs er niet naar vond is het toch ook niet zo slim om hem te kopen? Zat andere goede paardjes voor die prijs. Maar hoelang heb je hem nu al, korter als een jaar, maar als ze niets heeft en ik denk dat je er toch al wel mee gereden hebt enzo dan maakt het toch niets meer uit?

Bianca6

Re:

Wat fijn voor je paard!!!
ik heb ooit gehoord van iemand die een slachtpaard had (ze wist dat die door de vorige eigenaar was gered van de slacht) en die bleek elk moment een hartstilstand te kunnen krijgen (iets aan zn hart) en was naar de slacht gegaan omdat die van een bekende fokker was en die geen paarden met gebreken wilde. Ze heeft heel veel plezier van het paard gehad en de volgende eigenaar ook maart de fokker is uiteindelijk erachter gekomen dat het paard niet was geslacht en was daar boos over. Maar volgens mij zaten bij dat paard geen papieren meer...

Gullbra

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-06 14:49

Tavanta schreef:
Citaat:

Niet zonder keuring nee, maar ik begrijp niet zo goed waarom je zoveel geld uit geeft zonder het paard te laten keuren.

Je hebt geen idee waarom ie bij de slacht is aangeboden? Misschien kun je dat bij een vorige eigenaar achterhalen, hoeft natuurlijk niets mis te zijn met het dier, soms mankeren ze iets dat best te genezen is met veel geduld en tijd, dat kan voor iemand al een reden zijn om hem naar de slacht te brengen.

Ze is klinisch gekeurd, maar heb geen foto's laten maken...

daffodil

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-06 14:50

Ik denk niet dat je bij de verkoper aan hoeft te kloppen maar je zou wel kunnen proberen te achterhalen waarom dit paard als slachtpaard aangeboden is. Dat kan je een hoop ellende en verdriet besparen. Ik vrees dat je het geld gewoon kwijt bent, behalve als je aan kunt tonen dat de verkoper met kwade opzet gehandeld heeft en bewust informatie achtergehouden heeft.

Maar...bedenk wel dat er inderdaad een aantekening inhet paspoort stond en dat heb je niet gezien dus of je echt een poot hebt om op te staan weet ik niet.

Ik zou voor mezelf willen weten of de papieren wel bij dit paard horen (chipcontrole dus) en waarom dit een "slacht"paard is. Alleen al om bijvoorbeeld te weten wat ie dan mankeert en waar je rekening mee kan houden.

Blue9

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-06 14:50

Is ook raar! Als het een slachtpaard is dan moet het inderdaad niet als zo duur verkocht worden! En als het dan een goed rijpaard wordt heb je gewoon geluk! Snap het nu

Gullbra

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-06 14:53

KirstenFranc schreef:
maar ook als je zelf de prijs er niet naar vond is het toch ook niet zo slim om hem te kopen? Zat andere goede paardjes voor die prijs. Maar hoelang heb je hem nu al, korter als een jaar, maar als ze niets heeft en ik denk dat je er toch al wel mee gereden hebt enzo dan maakt het toch niets meer uit?

Als ze geen slachtpaard is vind ik de prijs er wel naar, maar als ze een slachtpaard is geweest is ze dus gewoon de handel in gegaan om geld met haar te verdienen... Ook wil ik graag weten wat er met haar gebeurd is allemaal en waarom enz.

Maar het is als verkoper dus niet verplicht om te melden dat je een slachtpaard verkoopt? Mensen moeten dan zelf maar het paspoort goed lezen (wat ik pas bij het ophalen om een andere lokatie heb gekregen)