sebacil.... hoe en wat precies?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_rosita_

sebacil.... hoe en wat precies?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-06 14:31

helaas heb ik laatst ondekt dat mijn paard luis heeft, had al veeluispoeder gekocht ( omdat mn paard panisch is voor spuitbussen was al het andere geen oplossing) maar dat heeft helaas niet geholpen...

nu heb ik bij een dierenarts in de buurt vandaag sebacil gekocht...
( had eerst al uithof, utrecht en andere DA geinformeerd en alleen bevolen sebacil aan)
nu was het alleen bij deze DA vrij te verkrijgen zonder consult, dus heb ik het daar gekocht... alleen konden zij mij er vrij weinig over vertellen...
- is giftig spul, dus pas op
- niet in ogen, kan blindheid veroorzaken

op mijn vraag of je het spul weer uit moet spoelen, kon de assistente geen duidelijk antwoord geven, volgens haar niet, maar was er niet zeker van en de DA was niet in huis...heb net de DA aan de tel gehad en die zei dat het niet uitgespoeld hoefde te worden...

nu is mijn vraag aan jullie, omdat het zo vaag is allemaal:
hoeft het idd niet uitgespoeld te worden en hoe kan je het hoofd doen, zonder het in de ogen te laten komen.....een klein stukje spons moet lukken, maar dan nog... als het gaat druppelen
herhalen jullie na bepaalde tijd nog een keer?

ik wil sowieso de uithof nog even bellen voor de zekerheid, maar wat handige tips vanaf bokt zijn nooit weg

Kyona

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 15:51

Wat ik me ervan herinner moet je het verdunnen met water (dus in een emmertje). We hebben het wel eens gebruikt bij ernstige mok die nergens van over wilde gaan en het hielp goed. Op het hoofd: dat zou ik idd. nog even goed navragen zodat het echt niet in de ogen komt. Misschien met een heel klein sponsje wat je goed uitwringt en dan deppen (+ het oog wat afdekken).

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 16:08

Misschien met een wattenstaafje? Of zo'n make dep dingetje? Misschien een behoorlijk werkje, maar wel met meer zekerheid.

_rosita_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-06 16:36

Miirthe schreef:
Of zo'n make dep dingetje? Misschien een behoorlijk werkje, maar wel met meer zekerheid.

dat is wel een goed idee idd!!! tis sowieso een aardig karwei, maar dat geeft niet... als die beessies er maar mee weg gaan

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 23:03

Ik heb vandaag een nieuw gekochte jaarling "ontluist" met Sebacil. Wereldspul! Wel handschoenen aantrekken en een mondkapje op doen! Niet afspoelen en na 7 dagen herhalen en daarna weer na 7 dagen, Hoofd heb ik gewoon met een uitgeknepen spons gedaan.

_rosita_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-06 08:51

toos is ook gedaan!! gewoon zonder handschoenen en mondkapje en heb er niets aan over gehouden:) denk altijd maar zo, als mn paard er niet dood aan gaat, ga ik er ook niet dood aan:P
lichaam heb ik met een stuk handdoek gedaan en zo ingewreven dr hoofd heb ik met een stuk uitgenepen handdoek en rondom dr ogen met een make up watteschijfje...thnx voor tip!:P
heb een paard rondjes gestapt en dr toen weer lekker terug op de wei gezet en ben daarna nog wat dingetjes gaan doen en ik toen ik ging kijken zat er het één en ander aan luizen helemaal bovenaan dr vacht, dus denk zeker wel dat het werkt!

mn moeder had trouwens het idee dat het heel vroegah:P ook als anti vlooien middel voor honden gebruikt werd, zelfde geur, zelfde oplossing

Wesco

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-06 15:03

sebasil moet je 1 dopje op 10 liter water verdunnen het is zeer giftig en kankerverwekkend het is niet voor niets uit de handel gehaald

Meavey

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-06 17:34

Sebacil moet je niet uitspoelen en goed opsponzen, deppen met een watje lijkt me nou niet echt voldoende, de huid moet nat worden.
Sebacil werkt net als neocodol trouwens tegen beestjes, luizen en mijten dus, werkt super een keer of 3 doen met 2 weken ertussen.

Met dit mooie weer zou je het paard ook eerst gewoon kunnen wassen voor je hem insponst, dan zijn alle volwassen luizen er al af, het moet een aantal keer herhaald voor de neten die later weer uitkomen.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-06 19:51

Nouja; Dat met Make Up dek ding / Watje / Wattenstaafje ; Dat gebruik natuurlijk na het bevochtigen / natmaken bedoelde ik dus ook.

_rosita_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-06 19:56

meissielief schreef:
sebasil moet je 1 dopje op 10 liter water verdunnen het is zeer giftig en kankerverwekkend het is niet voor niets uit de handel gehaald

ik heb als advies meegekregen 5 ml op 10 l.... das dus nog geen kwart dopje...
ik begrijp dat het niet voor niets uit de handel in NL gehaald is, maar NL loopt vrij snel voor op met dat soort dingen en ik denk eerder dat het een milieu kwestie is en minder een 'slecht voor de mens of dier kwestie' maar goed, das een andere discussie..

mirthe.... ik snap um... zo heb ik het dus ook gedaan, watje onderdompelen en zo haar hoofd gedaan

pubelia

Re: sebacil.... hoe en wat precies?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-06 20:03

Je moet het mengen met water en dan 1 ml op 1 liter. (staat in de bijsluiter van de sebasyl)
Je kan het ook met een waterspuit doen en dan onedr druk maar aangezien het paard bang is voor spuitbussen is het in deze geen aanrader. Wij doen altijd een beetje in de hand en dan over zn hoofd wrijven. maar met een kleine spons kan ook. Bij ons doen ze zo wie zo handschoenen aan als ze het erop doen, maar ik zelf doe dat niet want het tast mijn handen niet aan.

succes wil je meer weten pm maar, ik heb al dit jaar weer veel paarden ge sebasyld
Laatst bijgewerkt door pubelia op 06-05-06 20:07, in het totaal 1 keer bewerkt

pubelia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-06 20:05

janderegelaa schreef:
Ik heb vandaag een nieuw gekochte jaarling "ontluist" met Sebacil. Wereldspul! Wel handschoenen aantrekken en een mondkapje op doen! Niet afspoelen en na 7 dagen herhalen en daarna weer na 7 dagen, Hoofd heb ik gewoon met een uitgeknepen spons gedaan.

Die dagen die er tussen moeten is per vee arts verschillend, ik moest er bv 5 tot 6 dagen tussen houden, en waar ik andere paarden heb gedaan 4 tot 5 dus verschil...

janderegelaa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-06 21:50

Zo'n idee heb ik ook want ze is nog niet luisvrij en ik denk er hard over om haar eerder te wassen.

kiana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-06 00:13

gebruik maar vlooienshampoo voor honden, op basis van permethrin. 10 minuten in laten trekken en uitspoelen. Na een week nog een keer en klaar......werkt perfect.
Minder giftig en het stinkt niet zo.

janderegelaa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-06 08:45

Een vlo is toch geen luis?

kiana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-06 10:31

janderegelaa schreef:
Een vlo is toch geen luis?

Dat klopt, maar permethrin werkt ook tegen luizen, mijten en teken.......

ibikus

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-06 11:11

roossie22 schreef:
toos is ook gedaan!! gewoon zonder handschoenen en mondkapje en heb er niets aan over gehouden:) denk altijd maar zo, als mn paard er niet dood aan gaat, ga ik er ook niet dood aan:P

Mijn Da heeft mij op het hart gedrukt om echt heeeeel voorzichtig met dit spul om te springen en het absoluut niet in contact te laten komen met je huid. Het is geen kinderachtige vent dus ik heb zijn advies goed opgevolgd

Kiara

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-06 11:42

Het is wel verstandig ja.
Ik ben dat niet, en heb al enkele malen zonder hanndschoenen lekker gesopt (mijt in de sokken van een tink, dráma).
Heb er niets aan overgehouden.
Denk ik.
Want op de langere termijn is het allicht zeer schadelijk?
Staat ook op het flesje he...

Vasthi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-06 11:48

Waarom gebruik je geen Eprinex Pour On? Veel minder gevaarlijk (geregistreerd voor melkgevend rundvee dus veiliger kan niet). Dit giet je van staartwortel tot maantop over de rug van het paard en herhaal je na 3 weken. Ik gebruik het ook tegen mijt (dan stip ik het met een kwastje op de huid tussen de sokken). Bijkomend voordeel is dat je paard gelijk ontwormd wordt want de werkzame stof in Eprinex is Ivermectine.

Kiara

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-06 12:03

Wat een goed idee Vasthi!
Dat ik daar zélf niet op ben gekomen
Waar haal je dat?

Meavey

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-06 12:07

Vasthi schreef:
Waarom gebruik je geen Eprinex Pour On? Veel minder gevaarlijk (geregistreerd voor melkgevend rundvee dus veiliger kan niet). Dit giet je van staartwortel tot maantop over de rug van het paard en herhaal je na 3 weken. Ik gebruik het ook tegen mijt (dan stip ik het met een kwastje op de huid tussen de sokken). Bijkomend voordeel is dat je paard gelijk ontwormd wordt want de werkzame stof in Eprinex is Ivermectine.

Dat helpt wel alleen tegen bloedzuigende luizen niet tegen huidluizen.

Vasthi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-06 12:15

Kiara, is een idee van mijn schoonzus. Zij is DA.

Je kunt het krijgen bij de DA. Moet je vragen of ze het kunnen uitschenken in een flesje voor 1000 kg paard. Mijn schoonzus verkoopt er ook kwastjes met stugge haren uit de verfwinkel bij zodat het goed op de huid onder de sokken is aan te brengen. Flesje en kwast kosten 20 euro.

kiana

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-06 12:22

Vasthi schreef:

Ik ben het hier dus totaal niet mee eens. Het is geregistreed en dus getest/ veilig bevonden op koeien. Niet op paarden getest dus en daar zit het gevaar.
Een koe is geen paard. De spijsvertering is al anders en zo ook de huid.
( frontline/ fipronil verhaal........veilig voor kittens va 2 dagen oud, dodelijk voor konijnen die al volwassen zijn)
Ivermectine wordt zeer slecht opgenomen door de huid en werkt dan wel tegen wormeieren op de vacht, maar zeker niet tegen wormen IN het paard.
Bovendien ben ik er niet van overtuigd dat het tegen luizen werkt.

IvysToeter

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-06 12:41

Ik heb zelf ook sebacyl gebruikt als preventief middel.
Ik kreeg van de DA van die korte handschoentjes mee en ook van die lange 'koeienhandschoenen'om over de korte te doen.
ik moest daarna ok heel goed mijn handen wasse.
Hij zei ook dat het heel erg gfitig is, maar iemand anders die ik ken heeft het ook gebruikt en haar DA had niks gezegd over handschoenen ofzo.
Maar ik denk dat het op langere termijn misschien wel schadelijk is en zeker als je het vaker gebruikt.

janderegelaa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-06 14:43

Ik vroeg aan mijn dierenarts of ik nu echt dat mondkapje op moest en toen zei ze: ja, want ik wil niet dat je kanker krijgt.