Schuurplek van singel (dringend advies gevraagd)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Magica

Schuurplek van singel (dringend advies gevraagd)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-06 21:00

Ik zag op de website van Divoza een singelhoes staan van kunstbont. Voor 7,26. Maar er staan geen maten bij, is dit dan enigszins elastisch ofzo? Verder zag ik nog op de website van De Kroo ruitersport shop een singelhoes staan van Acryl/spandex die enorm elastisch zou zijn.
Welke is nou het meest geschikt? Mijn leasepony krijgt namelijk lichte schuurplekken onder haar 'oksels' en ik wil dat dan met zo'n singelhoes verder voorkomen.

Shayla

Re: Schuurplek van singel (dringend advies gevraagd)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 22:21

Singelhoezen hebben over het algemeen een lengte van ong. 1 meter , soms wel iets langer.Vaak is dit lang genoeg omdat de hoes alleen om de buik van de pony hoeft te komen en niet helemaal onder je zadel.

Degene van kunstbont zijn niet elastisch en een nadeel eraan vind ik dat het bont snel viezig en plat word, ook gaan er veel losse haren inzitten. Wat daarvoor helpt is wassen en daarna even uitkammen met een gewone kam , zijn ze weer zo goed als nieuw.Al krijg je niet alle losse haren eruit.

Met acryl / spandex heb ik geen ervaring , wel met neopreen. Dit is wel (licht) elastisch en ook makkelijker schoon te houden.
Zelf heb ik zo'n hoes gekocht voor het borsttuig (voor de kar) van m'n shet. Even afnemen met een natte / vochtige doek na het rijden en hij is weer vrij schoon.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 22:29

Als je een bontje om je singel wilt kopen, koop er dan eentje van echte bont (en lamsvel). Deze zijn veel duurder maar blijven langer mooi en werken beter.

Ook echt bonten singelhoezen kan je gewoon wassen in de wasmachine. Daarna zijn ze weer als nieuw!

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 22:37

Ik ken het probleem maar al te goed, mijn paard had hier ook altijd zomers heel veel last van, vooral voor de wagen...

En niet al te dikke singel met een hoes van echte schapenvacht werkt het beste!

abcde123

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 22:43

Ik heb laatst ook een singelbontje gekocht, omdat die van mij ook schuurplekken onder haar oksel heeft. Heb er 1 van Piaffe gekocht ( http://www.piafferuitersport.nl/prod_de ... d=9&mid=24 ) maar helaas gaat het plekje nog steeds weer open met rijden. Baal er wel van!
Misschien moet ik dan ook maar 1 van echt bont kopen, maar ik wil er niet 1 die zo op valt, vind ik maar niks!

Hebben ze niet ergens zo'n echt bontje in het zwart?

Magica

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-06 06:03

Bedankt voor de tips; ik heb de echte lamsvellen singelhoes ook wel gezien maar ik vond hem wat prijzig maar misschien dat die inderdaad wel beter en duurzamer is. Ik heb eerst de nepbonten versie besteld bij Divoza, hopenlijk dat die wat werkt.

Hannanas

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 08:14

Of zo'n Gel singel hoes?

dierfysio

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 09:15

Ik trek altijd na het aansingelen de voorbenen van m'n paard een voor een naar voren toe. Dan trek je de huid onder de singel strak, en kunnen er geen nare "velletjes" tussen/onder zitten schuren.
Misschien helpt 't je?
Succes ermee, ik zou alleen niet rijden als het echt open is.

BillyJean

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 09:18

Je kan op en om de schuurplekken een klein beetje hoevenvet of ander vet wat huidvriendelijk is, opsmeren voor het rijden, dan schuurt de singel over het vet heen.

regine

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 09:19

dierfysio schreef:
Ik trek altijd na het aansingelen de voorbenen van m'n paard een voor een naar voren toe. Dan trek je de huid onder de singel strak, en kunnen er geen nare "velletjes" tussen/onder zitten schuren.
Misschien helpt 't je?
Succes ermee, ik zou alleen niet rijden als het echt open is.

dit doe ik ook altijd, plus dat ik een Neopreen singel van kieffer heb gekocht. Het was even een inverstering maar ik heb nooit geen singelplekken meer, wat daarvoor altijd drama was tot bloedens toe.

wreckh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 09:24

Lastig probleem. Van de voorbenen even naar voren doen heb k ook gehoord.

Evt. heb ik nog wel een wollen singelbontje te koop. Ik heb er maar een paar keer mee gereden. Als je er belang bij hebt hoor ik het wel.

Gr.

abcde123

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 09:26

En wat is er tegen te doen, als het juist het plekje van dat vel is.
Bij mij is het probleem juist dat er teveel vel voor de singel zit, dat dus steeds tegen elkaar aanschuurt, en dus open gaat.

abcde123

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 23:01

Niemand die hier wat tegen weet?

fransje23

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-06 09:19

Anniek schreef:
En wat is er tegen te doen, als het juist het plekje van dat vel is.
Bij mij is het probleem juist dat er teveel vel voor de singel zit, dat dus steeds tegen elkaar aanschuurt, en dus open gaat.

Zorgen dat de plek waar die huid langs schuurt zo zacht mogelijk is. Dan schuurt het het minst. Dus ook een singelbontje.. Eventulle kan je dat stuk vel insmeren met uierzalf of iets anders vets. Dan glijd het meer dan dat het schuurt.

abcde123

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-06 09:21

Wij smeren er ook al steeds vaseline op, en hebben dan dat singelbontje, helaas gaat het dan nog steeds open.
Maar misschien moeten we dan inderdaad maar zo'n echte bonte singelhoes kopen.

LTBLDS

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-06 11:46

Gelukkig heeft mijn paard er geen last van ik rij met een dikke neopreen singel.
Maar misschien heb je hier wat aan:

Synthetische stoffen worden warm en ruw, ook gaan ze vaak pillen(stof bollentjes) hierdoor krijgt je paard juist meer last,
Je hebt van die echte vachten die zijn heel glad er zijn ook borstels met dat soort haren. Die zijn zacht en geleiden de warmte beter, zodat bij zweten het paard er minder last van heeft.

Als je voor kunststof gaat ga dan voor polyacryl die heeft de gelijke eigenschappen als wol. En voor elastische tijd, polyeurethaan/elastromeer/lycra. Zo iets! Nooit meer dan 10% elastisch!

groetjes

smano

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 15:12

goedkoop is vaak duurkoop. Je moet kopen wat het beste is voor je paard. Echt lamswol is dan wel duur maar het helpt wel.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 17:25

Kunstbont vind ik niks, bij mijn paard schuurde het juist, lamswel is zeer prijzig, maar kwalitatief gezien toch echt wel het beste!
Je hebt ook een soort gelhoes, daar heb ik verder geen ervaringen mee.
Heb zelf momenteel een neoprene singel, superspul is dat ook.

abcde123

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 18:16

Die echte lamsbontsingelhoezen zijn zeker niet in een zwart kleurtje te krijgen?

Ik smeer er nu steeds maar vaseline op, maar ook dan is het na het rijden weer open. Ik zal binnenkort even een foto maken om te laten zien wat het probleem is.

Gimli_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 20:16

*Zucht.. Hier nog een bezitter van een paard met een ontzéttend dun velletje.
Mijn instructrice zegt altijd dat-ie 'n babyhuidje heefgt, zo dun.
Heb altijd met neoprene singel en singelbontje gereden, bij mijn nieuwe zadel heb ik een leren Kieffer singel.
De huid vóór de singel is dus vreselijk dun en nu open.
Ik krijg dit dus met geen mogelijkheid echt 'dicht'.
Smeer altijd voor het rijden vette zalf erop, maar het helpt allemaal niet.
Singelbontjes passen niet om m'n singel, krijg nu een singelhoes van (volgens mij) badstof van mijn instructrice.
Als dat niet helpt ben ik radeloos..

Edit; Aniek, ik zie dat je ook een Trakehner hebt.
Zal het ras zijn, dat dunne velletje.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 20:32

Anniek schreef:
Die echte lamsbontsingelhoezen zijn zeker niet in een zwart kleurtje te krijgen?

Ik smeer er nu steeds maar vaseline op, maar ook dan is het na het rijden weer open. Ik zal binnenkort even een foto maken om te laten zien wat het probleem is.

Niet dat ik weet nee..

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 21:09

Er bestaan ook bontsingels, dus geen hoezen maar de complete singel van lamsvel met een kunststof kern. Ik zag ze toevallig op het foldertje dat bij mijn neusbontje zat. Zullen ook wel verschrikkelijk duur zijn maar ik denk wel een fijnere oplossing dan hoezen.

abcde123

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 21:18

@Basjegurwl... zou het? Die van mij heeft idd ook een heeel dun velletje..

Nou ja ik blijf gewoon lekker vaseline smeren, en dat singelbontje zit er nog bij. Misschien dat het dan ook wel wat dikker word daar.

Magica

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-06 07:41

Ik heb gisteren die nep-bonten versie gebruikt van de Divoza en het heeft wel geholpen; geen open plekken. Het is eerst even een noodoplossing; ik koop later een andere singel of een duurzamere singelhoes

arie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-06 09:34

mijn paard heeft er ook wel eens last van gehad, maar als ik een neopreensingel gebruik en even de voorbenen naar voren trekken, zodat er velletjes tussen zitten, dan heeft ze geen last.