plant waar paard aan dood kan gaan wie weet welke plant?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

01_Mexxlover

plant waar paard aan dood kan gaan wie weet welke plant?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-06 20:58

hallo,

ik heb vanaag gehoort dat er een speciale plant is waar een paard aan dood kan zijn als het paard die plant op eet.
nu heeft me dat heel erg bang gemaakt omdat ik zelf een eigen haflinger ruin heb waar ik erg op gesteld ben en hem ook egt niet kwijt wil door zo'n plant.
en aangezien mijn haflinger nog wel graag lekker wil grazen durf ik hem bijna niet meer in het weiland te zetten.
wie kan mij vertellen welke plant dat is en eventueel een foto of beschrijving van die plant kan geven.

Groetjes mandy

josanne

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 20:59

Sint jacobskruid ofzoiets!!

Pluttersput

Re: plant waar paard aan dood kan gaan wie weet welke plant?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 20:59

Is dat niet Sint-Jacobs kruid? Daar gaan ze dood aan ja. Daar is nog een heel topic over geweest. Ik denk dat las je even zoekt dat je het dan wel terug kan vinden hier op Bokt.
Groetjes, mij

Liezel1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 21:00

jacobskruiskruid.
dat is alleen dodelijk als jet gedroogd is. Als deze plant (groen met gele bloemen) in je wei groeit en gewoon leeft zal je pony er omheen eten.
Echter als deze plant gedroogd in je wei ligt, bestaat de kons dat hij het eet. Ook wordt deze plant regelmatig gevonden in hooi.
Er is niet voor niets een petitie gestart.

Palhaço

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 21:01

tja er zijn wel meer planten.. vingerhoedskruid is ook erg giftig... en natuurlijk het beruchte jacobskruid

_Buddha

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 21:01

Je hebt wel meer giftige planten!! Zoek eens op google naar giftige planten voor paarden. Vind je zat over!
En ze groeien niet zomaar overal hoor.
En een paard gaat niet zomaar dood, ligt eraan hoe snel je erbij ben en hoeveel je paard gegeten heeft;)
Sint jacobskruid is indd een hele bekende

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 21:04

DeadxStar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 21:04

Sint jacobs kruid inderdaad.. Niet fijn voor een paard

DeadxStar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 21:06

* Zat op die site te kijken, ik wist dat er een aantal giftig waren voor paarden, maar zoveel!

01_Mexxlover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-06 21:10

idd zat zelf ook even te kijken

tinatjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 21:14

sint jacobskruid idd!

Tremona

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 21:59

Taxus niet vergeten

Jolandaa_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 22:01

Laurier ook niet.. voor geen enkel dier.. onze geit is er aan gestorven.. Voor paarden is het ook slecht

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 22:02

En buxus toch ook?

Anita_D

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 22:13

Liezel1 schreef:
jacobskruiskruid.
dat is alleen dodelijk als jet gedroogd is. Als deze plant (groen met gele bloemen) in je wei groeit en gewoon leeft zal je pony er omheen eten.

Dat gaat helaas niet altijd op, er zijn paarden die het ook in de wei gewoon eten.
Vooral als je een kale wei hebt, heb je kans dat je paard de plant eet.
Men zegt trouwens weleens dat de kleur geel een waarschuwings kleur is voor paarden, ook dat gaat lang niet altijd op want een van mijn paarden eet in de wei juist de paardenbloemen tussen het gras uit.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 06:43

ja maar paardenbloemen zijn gezond!!!!

paardenbloemen kunnen alle paarden gerust eten hoor is niks mis mee.

MirZam

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 09:16

En Taxus?? Of is dat sint jacobskruid?

YourtheOne

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 09:22

Ja ik heb me ook sintjacobs kruid laten vertellen

Afbeelding

De Giftigheid
De giftigheid van de plant is te danken aan het feit dat het vol zit met alkaloïden. In het bijzonder de pyrrolizidine-alkaloïden (afgekort: PA). Deze stof werkt in op de lever van het dier dat de plant eet. De lever is een orgaan dat vele functies heeft en één daarvan is het neutraliseren van giftige stoffen. Het is deze functie die door de PA wordt aangevallen. Levercellen zijn in staat om zichzelf te herstellen. De PA's verhinderen dit herstel en beschadigen daardoor de levercellen voor goed. Het gif doet vaak niet in een keer zijn werk maar werkt cumulatief. Dat is precies de reden waarom deze stof vaak ook wel als sluipmoordenaar betiteld wordt. Het gif kan ook in de bloedbaan terecht komen via aanraking. Het is in staat om door de huid heen te dringen

Afbeelding

ZALTBOMMEL (Brabants Dagblad) - Dierenliefhebbers in de Bommelerwaard vrezen voor de gezondheid van hun dieren nu het Sint-Jacobs- kruiskruid welig tiert. In bermen, uiterwaarden, en zelfs al in de achtertuin. „Bermen, dijkhellingen, en weilanden staan er op sommige plaatsen vol mee. Waar ik vorig jaar nog enkele planten zag, staan er nu honderden“, aldus Gerdie van Doesburg uit Rossum die zelf vijf paarden bezit.

Levensgevaarlijk kruid
’s Winters eten de edele dieren wel twee pakken hooi per dag. En het is voor Van Doesburg altijd een gok of in het hooi niet het levensgevaarlijke Jacobs- kruiskruis zit. Vooral nu in haar directe omgeving het kruid welig tiert. „Vooral de rotonde bij Kerkdriel, de dijkhellingen rondom Hurwenen en de bermen langs de N322 worden overwoekerd door dit gif.“

„Nu je erop let zie je het overal“, zegt ook Janneke Vos van voerhandel Vos uit Nederhemert. „Wij verkopen hooi en steeds meer mensen vragen of ons hooi wel Sint-Jacobskruiskruidvrij is. Dat kunnen wij garanderen want we kijken al ons hooiland na op het kruid. Als er iets instaat, trekken wij het eruit en gooien het weg.“

Risico’s
De Gezondheidsdienst voor Dieren (GD) heeft in 2001 al de natuurorganisaties attent gemaakt op de risico’s van deze plant voor dieren. Zij geven diereneigenaren het advies om garanties te vragen als ze natuur- of bermhooi kopen. Bij twijfel kan het ruwvoer door de GD onderzocht worden op de aanwezigheid van de plant of de giftige stof.

Hoewel steeds meer mensen zich bewust worden van de gevaren van het kruid, heerst er ook nog veel onwetendheid. „Wij hebben wat schapen in de wei lopen“, zegt Vos. „In de wei ernaast lopen enkele pony’s tussen het kruid. De eigenaar wist niet dat het gevaarlijk was. Dick van den Bogert uit Hedel, vertegenwoordiger bij Alliance Gewasbescherming in Werkendam, krijgt steeds meer vragen over de bestrijding van het kruid. „Loonwerkers, veehouders en mensen die hobbymatig met dieren bezig zijn maken zich zorgen.

Advies
Wij bestrijden het kruid niet zelf maar geven er advies over. Het kruid is zeer lastig te bestrijden. Als de plant in bloei staat, is chemische bestrijding niet meer mogelijk. Het beste kun je hem dan uitsteken en vernietigen. Als de plant in rozetstadium verkeert, is chemische bestrijding wel mogelijk maar gaat nog steeds erg moeizaam.“

Bij de dierenartspraktijken in Hedel en Zaltbommel zijn nagenoeg geen gevallen van vergiftiging bekend. „Dat komt omdat het soms wel tien jaar duurt voordat een paard of rund zoveel Sint-Jacobskruiskruid binnen heeft gekregen dat het eraan sterft,“ laat een dierenartsassistente weten. „Het kruid wordt niet voor niets de gele sluipmoordenaar genoemd.“

Een beetje informatie
Ik weet niet of je er wat aan heb hoor

Anita_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 12:53

ellepel schreef:
ja maar paardenbloemen zijn gezond!!!!

paardenbloemen kunnen alle paarden gerust eten hoor is niks mis mee.

Je hebt gelijk ellepel!
Ik duidde met mijn voorbeeld ook vooral op de gele kleur, er wordt vaak gezegt dat paarden geel als een waarschuwings kleur zien.

Wat info over de paardenbloem:

Paardenbloemen of Taraxacum spp. zijn licht giftig, dat wil zeggen dat je ze niet in grote hoeveelheden moet voeren (geen kilo's), maar verder kunnen ze niet veel kwaad.
Het giftige bestanddeel is taraxine, dat bij contact met de huid irriterend kan werken, en bij inname sterk vochtafdrijvend werkt.

Het zaad van de paardebloem wordt als een van de belangrijkste en meest waardevolle onkruidzaden beschouwd.
Het is eetlust­verwekkend, urine-afdrijvend en vitamine C-aanvullend. De plant bevat geneeskrachtige bestanddelen,
onder andere een bittere stof welke zwak giftig blijkt te zijn naast organische stoffen zoals kalk, kali en mangaan bevat het ook inuline, een zetmeel dat wordt omgezet in een vruchtensuiker.
De vitamine waar de plant rijk aan is, is samengesteld uit vitamine C en B en het pro-vitamine A.
Dit geldt vooral voor de soort welke in het vroege voorjaar, in de eerste helft van april bloeit.

Jade91

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 12:55

Pony's/paarden eten pas sintjacobs kruid als er niks anders in de wei te eten is. En alleen als het gedroogd is is het erg, toch?

Jade91

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 13:02

Een paar giftige paardenplanten zijn:
Jacobskruiskruid,
Paardestaart,
(scherpe) boterbloem,
Taxus/venijnboom,
Buxus,
Dieffenbachia,
Gouden regen,
Rhododendron,
Tabaksplant,
Pseudo acacia/robunea,
monnikskap,
aronskelk,
Bittere lupine,
Vingerhoedskruid,
Doornappel,
Gluriosa,
Klaproos,
nachtschades,
(water)Scheerling,
Beuk,
Wonderboom,
Brem,
wilde liguster,
kardinaalshoed(muts),
Peperboompje,
kerstroos,
ridderspoor,
Varens,
wolfsmelk,
Iris,
herfststijloos.

frunnik

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 13:53

Mensen het is Jacobskruiskruid en Sint Janskruid. Dus niet sint jacobskruiskruid.

Jacobskruiskruid is het meest giftig zowel in verse als gedroogde toestand kan dit ernstige levern en nierschade geven. Dat paarden de plant in de wei niet eten is onzin, sommige paarden eten zeker op een kale wei als ze honger krijgen gerust de plant op. Dus gewoon zorgen dat je weiland jacobskruiskruid vrij is. Planten met wortel en al verwijderen voorkomt dat je met je paard naar de DA kan.

Verder inderdaad alle planten die Jaro_lover noemt. Ook paardebloem en boterbloem zijn in mindere mate giftig. En vergeet de eikeltjes niet te verwijderen als je een eik in je land hebt staan.

Vonnie84

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 13:55

Eikels zijn pas in zeer grote hoeveelheden giftig.

Ik las ooit eens op Bokt een goed hulpmiddel. Alle bomen/planten die in de winter nog groen zijn, zijn giftig voor paarden.
Helaas heb je daar nu niet meer zoveel aan. Dus in de winter goed om je heen kijken.

Dit topic gaat over gevaarlijke en super giftige planten. De gevaarlijke planten zijn pas gevaarlijk bij zeer grote hoeveelheden. Helaas staat er niet echt duidelijk welke plant ècht giftig is, wat de symptomen zijn en welke delen van de plant giftig is.
[MD] Giftige/gevaarlijke planten voor paarden?

Dit topic gaat over wat een paard juist wel mag eten:
[NA] Planten/kruiden eten bij bepaalde omstandigheden?

[Edit: links toegevoegd]
Laatst bijgewerkt door Vonnie84 op 03-05-06 14:04, in het totaal 3 keer bewerkt

frunnik

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 13:57

Er is zoveel in grote hoeveelheden giftig, maar er gaan nog steeds paarden dood aan. Misschien dan toch een kleine moeite om ze even uit je land te harken.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 14:07

Jacobskruid en waterkruiskruid is niet alleen giftig maar ook DODELIJK in zeer kleine hoeveelheden. Dat er gele bloemen aan zitten zal paarden worst wezen, dat verschil zien ze namelijk toch niet .

Ik geloof dat een paard slechts 10% van zijn lichaamsgewicht ervan hoeft binnen te krijgen om het dodelijk te laten zijn. Niks dierenarts, dit proces is onomkeerbaar, je paard is met een te grote hoeveelheid dus 'ten dode opgeschreven' om het zo maar even hard te zeggen. En een zeer onplezierige dood ook.

Daarbij is het effect van dit plantje accumulatief, dt betekent dat gif opgeslagen wordt in het lichaam en dus niet afbreekt. Dat wil zeggen dat je paard dit jaar 100 gram kan eten, over 4 jaar nog eens 500 gram en dan alsnog zal sterven.

Zoals Frunnik al zei dus: VERWIJDEREN met wortel en al anders blijft het terugkomen en handschoenen aan want het is ook giftig voor mensen!

Maar er zijn idd helaas veel te veel giftige planten...