Jullie ervaringen met Bute?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

moekoekoe

Jullie ervaringen met Bute?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-06 21:36

Ben benieuwd naar de meningen/verhalen van diegenen die dit ooit bij hun paard hebben gebruikt...

CarpeDiem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-06 21:41

werkt super!

wat wil je ervan weten precies?
waarom zou je het willen geven?

moekoekoe

Re: Jullie ervaringen met Bute?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-06 21:52

Mijn paard heeft hoefkanker. Hij heeft eerst 5 maanden prednison gehad, maar dit heeft als bijwerking dat hij hoefbevangen kan worden. De pred heeft een hoop genezen, straal en hoeflederhuid zijn op dit moment schoon, maar er blijft een kleine rand over aan de wandlederhuid. Om een losse wand te voorkomen zijn we met de pred gestopt. Het laatste stukje wordt nu behandeld met kopersulfaat. Mijn paard heeft het ernstig en de DA zegt al dat het wsch niet meer echt geneest. Het is zaak de hoef zo hard mogelijk te houden met de kopersulfaat. Dat gaat de goede kant op. Mijn paard loopt nu lekker met de groep op het land, hij voelt zich prima, is vrolijk enz, maar is nog steeds niet helemaal rad. De DA wil eerst de hoef harder maken, eventueel straks een ijzer met siliconenzooltje eronder. Dan heb ik als optie dus daarbij bute te geven: onstekinsremmend (hoefkanker) en pijnstillend. De aandoening wordt niet erger door bewegen. Op dit moment ben ik 24 weken zwanger, mijn paard staat al bijna een jaar stil, in oktober hadden ze eigenlijk gezegd dat het einde verhaal was en hij is toch voor een heel groot deel hersteld! Ik heb me nu voorgenomen hem sowieso deze zomer lekker op het land te laten en pas in de herfst te kijken hoe de zaken er dan voorstaan.
Ik heb bute ooit gehad voor de artrose van mijn hengst, ik heb begrepen dat het nu in NL verboden is (mijn DA haalt het uit belgie, evenals de kopersulfaat). Ik hoef niet zo nodig de sport meer in, maar als we straks dmv de bute weer wat licht werk thuis kunnen doen zou ik wel heel blij zijn. Nu heb ik nl de keuze tussen afscheid nemen en hem op het land houden....en hij loopt enkel wat gevoelig (misschien ook nu nog wel doordat het diep is uitgesneden, dat weet de DA ook nog niet), dus ik vind het wel een optie, ergens volgend jaar. Maar het is ook niet voor niks verboden natuurlijk? Of is dat enkel doordat mensen bute gingen geven bij peesblessures enz en dan stug door gingen rijden?

CarpeDiem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-06 21:57

voor het verhaal wat jij me aangeeft lijkt het me geen probleem je paard bute te geven. Bute verlicht ontzettend, en vaak kunnen ze uiteindelijk op een zakje per dag een heel veel beter leven hebben.
Het is verboden omdat iedereen het misbruikt, en toch doorgaat met rijden ook al kan het officieel niet..

pb me anders nog ff

avanoort

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 09:12

Bute is wel slecht voor lever en nieren bij langdurig gebruik!

MaiNat

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 11:24

Lees mijn ervaring met Bute onderaan in profiel. Het is best een gevaarlijk middel in combinatie met kleine ponies en verkeerde voorschriften.

moekoekoe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-06 11:49

Dat is een heel naar verhaal MaiNat!
Wel apart ook dat het beide bij kleine pony's is gebeurd.
Mijn paard is overigens 1.76...

avanoort

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 11:57

Er zijn trouwens ook andere pijnstillende middelen op de markt die die bijwerkingen niet hebben en wel legaal zijn. Bijvoorbeeld een vedaprufen (Quadrisol).

moekoekoe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-06 12:06

het gaat ook met name om de ontstekingsremmende werking avanoort. Mijn paard heeft 5 maanden prednisolon gehad, maar dat heeft als bijwerking hoefbevangenheid. Daar zijn we sinds 2 maanden mee gestopt, maar het heeft al een hoop opgelost.

avanoort

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 13:40

Dat begrijp ik, maar ik vindt het wel heftige middelen om voor langere tijd te gebruiken.
Quadrisol heeft ook een ontstekingsremmende werking.

Lame

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 13:43

Suus ik dacht dat Bute verboden was inmiddels... Laat het GJ maar niet horen.. Die heeft een keer zelf bute op omdat ie last van kiespijn had...

Gevolg.. hij onderging een wortelkanaalbehandeling lachend in de stoel...

Ik vond het heeeeel eng en ben ook heeeeeeel boos geweest op hem.. Na die behandeling lagen we in bed en hij bleef maar aan het lachen "hihi Ariek.. hihi.."...

De eikel!!!!!

Dus bij ons komt er geen Bute meer in huis.. en als ik het wel zou moeten gebruiken, dan zorg ik wel dat GJ dat niet weet straks krijgt ie spontaan weer kiespijn..

Masada

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 14:04

Ik schrik toch wel van deze bijwerkingen.
Mijn oude paard heeft chronische peesontsteking en loopt daardoor erg kreupel.
Ze kan niet eens meer draven.
Nu staat ze sinds ongeveer een half jaar dagelijks op bute.
Ik heb inderdaad een verklaring moeten tekenen dat ik mijn paard nooit aan een slager aan zal bieden.
Mijn paard loopt nog steeds kreupel maar niet meer zo ontzetten veel als voordat ze de bute kreeg.
Nu valt het me op dat mijn paard die altijd 100 kilo te dik is en dus altijd afgepast eten krijgt ineens de laatste maanden 100 kilo af is gevallen.
Ik kan nu weer normaal voeren en twijfel dus of mijn paard af is gevallen van het afgepaste voer dat ze kreeg of dat het komt door de bute.
Ik heb het verhaal in het profiel gelezen maar kon de engelse tekst niet helemaal vertaald krijgen.
Heeft iemand ervaring wat bute op langere tijd doet met je paard bij een lage dosering.
De DA zei wel dat ik niet meer geven als 2 maal daags een 1/2 schepje.
Ik ben erg bezorgd en moet deze week weer nieuwe bestellen maar weet even niet wat te doen.
Blijkbaar zijn alle andere pijnstillers veel duurder dan de bute.
Met een pot van bijna 40 euro doe ik zo'n 2 maanden.

MaiNat

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 15:00

In mijn geval is er totaal verkeerde overdosis voorgeschreven en het feit dat het voor mensen uit de handel is genomen zegt mij al genoeg. Waarom dan aan dieren geven terwijl er alternatieven zijn met minder ergere bijwerkingen.

AnneOmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 15:04

Ik hoordde laatst van mijn stalgenoot dat Bute voor paarden ook verboden is. Ze had info gevraagd bij de veearts voor haar paard zo'n paar weken geleden en die gaf door dat het verboden is en ze het niet meer mogen voorschrijven. Persoonlijk heb ik geen ervaring met Bute.

Masada

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 15:16

MaiNat schreef:
In mijn geval is er totaal verkeerde overdosis voorgeschreven en het feit dat het voor mensen uit de handel is genomen zegt mij al genoeg. Waarom dan aan dieren geven terwijl er alternatieven zijn met minder ergere bijwerkingen.

Volgens mij is Bute uit de handel genomen omdat het een groeihormoon bevat. En omdat paarden nog steeds gezien worden als een vleesproduct en dus de Bute schadelijk is voor de mens is het een verboden middel en niet omdat het dodelijk zou zijn voor paarden.
Dat heb je natuurlijk met alle medicijnen. Als je overdoseert dan loop je groot risico op letsel of de dood.
Flinke fout trouwens als de DA deze overdosis voorschrijft.
Maar ik wil nog steeds weten wat Bute met het paardenlichaam doet op langere termijn.
Hoe lang mag je het geven voor da het echt fout gaat??

ikwa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 15:19

het is i.d verboden maar mijn paard heeft ziekte van chrohn: chronische darmontsteking. Ongeveer om de drie weken gaat ze flemen en zie ik dat er een buikpijn aan zit te komen. Dan bel ik de veearts en krijgt ze een darmontspanner en een pijnstiller ingespoten, binnen 5 min. is de pijn weg en eet ze weer en is ze weer helemaal top. Ik weet dat als de aanvallen meer frequent zullen zijn ik een beslissing moet nemen of ik haar ga laten inslapen maar op het moment gaat het dankzij de bute erg goed.
Ik heb n.l gevraagd of er een andere mogelijkheid was dan eerst veearts bellen, uur wachten, inspuiten etc. En dat was er: bute.
bij de eerste verschijnselen geef ik een zakje bute en dan event. later nog een. De pijn is zo weg en zet dus ook niet meer door. Meer geef ik dan ook niet. Naar mijn weten is bute op 'de verboden lijst' gekomen omdat het met slachten te maken heeft. Het is bende en daarna heeft iemand een 'gezond' lapje vlees op zijn bord.
Ook ik kreeg het na verklaard te hebben mijn paard niet te laten slachten. Het wordt n.l ook niet in het paspoort bij geschreven omdat het immers verboden is!

Masada

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 15:23

Ik vind het trouwens wel frappant dat het verboden is en dat er blijkbaar zoveel dierenartsen het toch geven.
Ook mijn DA en ik dacht omdat we niet ver van Belgie wonen dat hij zowat de enige is die het gaf maar blijkbaar kom je het nog steeds in heel Nederland tegen.

ikwa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 15:45

In belgie mag het wel? Loopt nederland zeker weer voorop met het naleven van de regels. Volgens mijn veearts worden er steeds meer medicijnen verboden en dit heeft echt allemaal te maken met het vlees voor de consumptie!
Vorig jaar moest mijn paard met spoed naar Utrecht en ze was nog niet gechipt............er werd gevraagd of ik haar wilde laten inslapen of slachten als het erg mocht uitpakken. Ik antwoorde: inslapen! Toen werd er erg blij gereageerd want hadden ze tenminste niet zo'n moeite met de medicijnen. Het gekke was dat ik haar weer ongechipt mee terug kreeg want de chipper was die week niet in Utrecht ofzo............ze is inmiddels gechipt maar nog blanco paspoortje...het is een grote farce!

moekoekoe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-06 15:48

Volgens mijn DA dus ook. Hij haalt de bute uit Belgie, evenals de kopersulfaat die mijn paard nu krijgt en die ook in NL verboden is.Hij zegt: "In NL verbieden ze alle goede middelen ivm de vleesproduktie.."
Bij mijn hengst werkte bute destijds ook goed, maar alle verhalen zijn welkom, ik overweeg de optie nog...
Ik begin maar eens met de homeopatische variant te bestellen...

ikwa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 15:54

ik probeer altijd alles eerst homeopatisch, soms slaat het aan en als het niet lukt dan ga ik over op de 'onofficiele verboden' middelen.
Bij mijn ene paard gaat homeo er goed en de ander reageert er niet echt op!

Cheveyo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 15:54

we hebben het vroeger veel gebruikt en het werkte echt super!

moekoekoe

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-06 16:02

ikwa schreef:
ik probeer altijd alles eerst homeopatisch, soms slaat het aan en als het niet lukt dan ga ik over op de 'onofficiele verboden' middelen.
Bij mijn ene paard gaat homeo er goed en de ander reageert er niet echt op!

Ja precies, dat is mijn idee in dit geval eigenlijk ook...
Ik heb sowieso besloten hem deze zomer lekker op het land te laten, ben zwanger met wat complicaties, dus laten we het allemaal maar een beetje aankijken zo. Maar ondertussen wat homeopatisch gaan geven kan geen kwaad lijkt me. Dan zien we daarna wel weer verder.

frunnik

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 17:32

In bute (equipalazone®) zit dezelfde werkzame stof als in het ibuprofen voor mensen. Het is een sterk werkend NSAID en heeft dus ook een ontstekingsremmende werking.
Het is inderdaad verboden in Nederland in verband met de vleesindustrie. Maar bute heeft weldegelijk ook een aantal vervelende bijwerkingen, waardoor het niet verstandig is om het gedurende lange tijd te gebruiken.
Het geeft een extra belasting van lever en nieren. Maar je moet vooral uitkijken voor het ontstaan van maagzweren, dus zeker als je een stressgevoelig paard hebt goed uitkijken.
Andere diergeneeskundig wel toegestane pijnstillers zijn metacam® en quadrisol®. Homeopathisch kun je duivelsklauw proberen (bijv. No-Bute®) oa bij de paardendrogist verkrijgbaar.

Palhaço

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 21:39

goh iemand die ik ken gebruikte bute.. interessant te weten wat voor bijwerkingen het heeft etc..
ik zou ook eerst homeopatische middelen gebruiken....

Masada

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 23:45

Ik heb vandaag met de dierenarts gesproken.
Een lage dosering bute kan niet zo veel kwaad.
Alleen als je paard een aantal dagen niet eet moet je meteen stoppen met het geven van bute.
Een lage dosering is 2 maal daags een half theelepeltje bute door het voer.
Je kunt inderdaad ook Metacam geven maar dat kost 15 euro per dag en is niet te doen als je paard het langdurig krijgt.
Bute is vele malen goedkoper en is net zo goed als Metacam.
Dus ik weet nu dat ik het mijn paard nog jaren kan geven mits de dosering laag is.