SPOED: Paard met heel veel teken!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

griebels

SPOED: Paard met heel veel teken!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-06 08:28

Gisteren bij mijn merrie in de opfok wezen kijken. Ze ziet er goed uit, alleen zit ze onder de teken, niet een beetje maar echt veel.
Wat kan ik daar tegen doen? En wanneer moet ik besluiten om haar naar huis te halen?
De teken zijn heel klein (ong 2mm doorsnee) maar ze krijgt er bulten van die een doorsnee hebben van 2cm...
Ik weet even niet meer wat te doen
Ze heeft al zoveel pech gehad, ze is deze week 3jr geworden en eigenlijk wilde ik haar door haar pech nog een half jaar laten staan, maar nu is er dit weer aan de hand en word ik toch echt een beetje radeloos...

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-06 08:33

Ik weet niet wat je er tegen kan doen, denk met een tekentang.
Maar ik zou je paard daar direct weghalen, dat is toch geen verzorging!
En bulten zijn slecht aangezien teken ook de ziekte van lyme kunnen dragen (als paarden het hebben dan heet het anders).

benangelique

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-06 08:34

direct contact opnemen met de dierenarts. je moet sowieso alle teken handmatig verwijderen met een tekenpincet. Ga niet met alcohol aan de slag, want dan spuit de teek zijn blaas leeg in het paard.
Teken kunnen gevaarlijk zijn, gezien zij de ziekte van Lime met zich mee kunnen dragen. Het vervelende hiervan is dat je deze ziekte niet direct ziet en bij dieren met een vacht al helemaal niet. Je ziet namelijk na een week of 2/3 na verwijdering van de teek een rode ring om de plek van de beet heen mocht er Lime in het spel zijn.
heel veel succes en laat je weten hoe het is afgelopen?

Anne_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-06 08:36

Ik zou de DA even bellen over war te doen aan die teken.
Ik weet niet goed hoe het zit met paarden..
Ik vrees toch echt allemaal met de tekentang

Kun ja haar niet gewoon naar huis halen en haar daar nog even laten staan?
Je hoeft er toch niet meteen mee aan de slag?

Anne_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-06 08:37

Ik had nog een vraagje; waar staat je paardje? in een bosrijke omgeving oid?

Navidad

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-06 08:38

benangelique schreef:
direct contact opnemen met de dierenarts. je moet sowieso alle teken handmatig verwijderen met een tekenpincet. Ga niet met alcohol aan de slag, want dan spuit de teek zijn blaas leeg in het paard.
Teken kunnen gevaarlijk zijn, gezien zij de ziekte van Lime met zich mee kunnen dragen. Het vervelende hiervan is dat je deze ziekte niet direct ziet en bij dieren met een vacht al helemaal niet. Je ziet namelijk na een week of 2/3 na verwijdering van de teek een rode ring om de plek van de beet heen mocht er Lime in het spel zijn.
heel veel succes en laat je weten hoe het is afgelopen?

ga ik volledig in mee.

meis echt waar ik hoop op het beste ! is niet fijn om alleen maar die pech mee te maken.
succes ermee!

Rashja

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-06 08:40

Ik zal een teken tang pakken.
En wassen met een teken shampo werk ook goed.
En de dierenarts er bij roepen.

griebels

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-06 08:43

Onide schreef:
Ik had nog een vraagje; waar staat je paardje? in een bosrijke omgeving oid?

Nee eigenlijk gewoon in een wei-rijke omgeving, er staan wel bomen om de weides heen.
Ik heb ze er gisteren allemaal (die ik kon vinden) uitgehaald met mijn nagels (ik kan dat MET kop) maar ik weet nu al dat ze haar nu alweer pesten...

griebels

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-06 08:44

Ik weet overigens wel wat teken zijn en wat ze doen... Ook hoe ik ze moet verwijderen bij katten en honden. Maar mijn merrie heeft er nu zoveel dat ik het ff niet meer weet...
Ik ga zo meteen de DA maar even bellen.
Ik kan haar naar huis halen, maar dan staat ze op stal. Heb nog geen wei gevonden...

Navidad

Re: SPOED: Paard met heel veel teken!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-06 08:51

gewoon op de wei laten staan, even de da erbij en afwachten wat die zegt.

Als je paard de ziekte van lime zou hebben zou hele dagen stalrust ook niet goed zijn. (volgens mij hoor)

Dus even afwachten wat de dierenarts te zeggen heeft, even bloed laten prikken en even volledig laten controleren.

Het is tevens ook echt tekentijd. een paard bij ons had er ook een stuk of 20 op zijn lichaam zitten. en niet alle teken hebben de ziekte van lime.

Oydis

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-06 08:56

Alles handmatig verwijderen, en de komende dagen goed controleren. Als je zeker weet dat je alles heb verwijderd is de DA niet nodig maar wel blijven controleren!!

Wij hebben dit vorig jaar ook gehad met een weekendje naar de veluwe met de paarden.

griebels

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-06 08:58

Wat mij het meeste zorgen baart is dat ze die bulten krijgt. En flinke korsten van wrs plekken waar teken gezeten hebben die zich vol hebben kunnen zuigen.
Ik bel de DA en vraag hem ook even om advies.

Oydis

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-06 09:02

In dat geval zou ik idd wel even de DA bellen.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-06 12:00

De DA werkt volgens mij alleen voor spoedgevallen in het weekend. Dit valt naar mijn idee niet onder spoedgevallen. Voor mij wel, maar voor de DA niet ben ik bang...

heleenxx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-06 14:05

Die bulten goed wassen met betadinezeep.
Daarnaast zou ik zelf snel het paard weghalen. Iedere teek erbij is meer kans op lyme-besmetting.
Ik heb hetzelfde aan de hand gehad, het paard is wel besmet geraakt. Weg sportpaard!

griebels

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-06 14:47

Hoorde net dat de DA dus niet bereikbaar is (behalve voor spoedgevallen) omdat het een feestdag is. Ik zal dus braaf moeten wachten tot maandag. Shoot, ik word hier kriebelig van...

Needje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-06 14:53

Nou, ik vind t wel spoed! Je kan toch iig advies krijgen?!

griebels

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-06 15:03

niet als ze alleen in spoedgevallen werken dnek ik.
Toen ik belde kreeg ik een bandje met het nr voor uitsluitend spoedgevallen. Ben bang dat ze dus niet zitten te wachten op iemand die advies wil.

Nienke86

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-06 15:14

Gewoon doen !!!
Een goeie DA geeft je echt wel advies als jij erom om vraagt feestdag of niet !! (vind ik hoor!!)

Djilna

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-06 16:33

Volgens mij is er een middel voor honden om teken te weren dat je ook bij paarden kunt opspuiten om teken weg te houden.
Defendog heet dat....

Renske_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-06 17:43

Harm heeft ma-vrij van half2 tot 2 telefonisch spreekuur
weet niet welke arts er nu weekend-dienst heeft maar ik denk als je nu belt en de DA haar wil zien dat je een probleem hebt omdat ze zo ver weg staat, denk dat ze dan zegen bel maar een belgische DA
als je maandag belt en even naar Harm vraagt zal hij je vast advies willen geven
frontline erop spuiten daarna vallen ze er zelf vanaf, meer kan ik zo 123 ook niet bedenken
en als je een wei hebt dichtbij je stal dan zou ik haar meteen ophalen! denk dat dat voor jou&sabiha een stuk fijner zal zijn, dan heb je haar lekker dichtbij kan je er rustigaan wat meer mee gaan doen en sabiha heeft dan volop aandacht en je kan haar goed in de gaten houden

griebels

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-06 22:21

Dit was ook mijn bedoeling, alleen nu wordt het een spoedje om haar thuis te halen... Ik bel maandag meteen. Ik had nog frontline staan alleen was die maar goed tot 2004, zal dus niet veel meer helpen en heb hem weggegooit.

snaauwtje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-06 22:32

ik zou als ik jou was alleen naar de dierenarts bellen en het uitleggen wat er is en aan de hand daarvan pas gaan ondernemen , het is namelijk heel gevaarlijk als je zelf allerlij dingen gaat doen , en het risico verhogen dat de dierenarts de teken er niet meer uit kan halen , veel succes en ga niet al te snel zelf dierenartsen knuffies

droebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-06 07:50

Ik zou ook geen middelen op je paard gaan spuiten wat niet voor paarden bedoelt is. En zeker geen frontline. dat staat er al bekent om dat er veel honden ziek van worden dus zou ik niet op je paard spuiten.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-06 07:56

Mijn hond kreeg een keer stuiptrekkingen nadat ik fronline had gegeven dus ik zou dat niet gebruiken.