Check / Pees bij paarden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

sammijo

Check / Pees bij paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-06 12:19

Hoi!

Wie is er bekend met beschadiging bij paarden aan de check?
Rondom haar kogel is er veel vocht ophoping en haar pees is ook dik. Ze loopt nog erg kreupel. Ze heeft een misstap gemaakt maar na twee dagen leek dit weer beter te gaan, ze kreupelde niet meer, tot weer twee dagen daarna was het helemaal mis. Nu is vanaf de knie tot haar hoef wat opgezwollen. Ze loopt momenteel weer op 3 benen. De da heeft er een scan van gemaakt en liet weten dat haar check beschadigd is, zijn er mensen die hier mee bekend zijn? Hoe lang hiervoor staat wat rusttijd aangaat. Ze heeft 1 maand boxrust met afstappen op de verharde weg. Hierna terug komen voor controle.

Groeten

Mungbean

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-06 21:53

Chech ligamenten zijn de aanhechting van de pezen als het ware, zie het dus ook als een peesblessure. Veel koelen, vaak stappen. Spier en gewrichtscreme voor mensen die bij 'de Tuinen' (roze zalf) help wel goed voor de doorbloeding, makkel;ijkste in te smeren op nat been. De scan kan alleen maar uitwijzen hoe erg het is en wanneer het week ok is, dat kan niemand van de buitenkant zien.

Kyona

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-06 17:42

Heb het bij een paard meegemaakt. Het lastige is dat de blessure bij de aanhechting (op het bot) zit en daardoor vaak langer de tijd nodig heeft om te genezen dan een gewone peesblessure. Hou er rekening mee dat je zo 3-6 maanden zoet bent.

sammijo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-06 12:58

Bedankt voor jullie reacties, ik heb het advies gekregen van mijn da om 3 weken boxrust te geven met veel stappen en afspoelen, hierna weer even langskomen. Check beschadiging in zijn lichtste vorm??? hij loopt nu niet meer kreupel been maar been is nog niet droog... Afwachten wat ons volgende bezoek gaat brengen....

CM_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 13:03

vergeet rijden inderdaad voorlopig maar.
stappen aan de hand, meerdere malen per dag, dat is het allerbeste.
zo heb ik een van mijn vorige paarden er ook doorheen gesleept, een aantal maanden lang alleen maar stappen stappen stappen op het harde, als het me even lukte deed ik het minimaal 3 x per dag.

veel koelen idd, en voorzichtig masseren.
maar stappen blijft nr 1
want met stappen stimuleer je niet alleen de bloedsomloop, maar maak je ook de pezen veel sterker.
doe liever 2 maanden te lang erover, dan een dag te kort, een peesblessure die te vroeg weer word (over)belast kan ervoor zorgen dat het chronisch word.. teveel mensen pakken hetpaard weer te snel op.
dus vergeet de zomerconcoursen , vergeet intensief rijden, denk daar pas weer aan als je een paar maanden verder bent.

sterkte !

sammijo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-06 13:27

T´is enorm balen allemaal maar belangrijkste is dat met het paard weer helemaal goed komt. Ze was net lekker in training... en dit allemaal door 1 misstap...

CM_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 15:26

ik weet er alles van

een peesblessure is kl0te, maar hoeft niet voor de toekomst een beperking te zijn.

met mijn ruin was ik destijds 6 tot 8 maanden kwijt.
de dierenarts zei 3 maanden rust, maar ik heb het verdubbeld.
ik had gelukkig ook de winter erbij, en in de winter op het harde stappen en later ook draven is nog effectiever dan in de zomer.

als je mijn tips opvolgt, en wanneer je weer aan het trainen gaat, dagelijks blijft stappen en wekelijks een rondje draf maakt op het harde , dan blijven de pezen sterk en is de kans op een tweede peesblessure aanzienlijk sterker.

mijn ruin heeft naderhand weer volop cross gelopen, nooit geen problemen meer gehad met die of een andere pees.
ik ben wel altijd ook op het harde blijven trainen. dat doe ik nu met mijn merrie ook. je leert ervan zullen we maar zeggen ...

nogmaals.. heel veel sterkte !

CouCou

Re: Check / Pees bij paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 08:51

Mijn paard heeft net een blessure van de check ligament pees achter de rug.
Er zat een gaatje in.

Bij Iris is het heel snel genezen.
Ik ben in oktober vorig jaar gaan scannen, toen ben ik vanaf het begin gaan stappen, maar niet te veel want toen liep ze niet zuiver.
Afijn binnen ong 3 weken ging ze weer beter lopen en wij gingen eigenlijk gelijk wat meer stappen.

Tevens heb ik shock-wave therapie gedaan.
Eind december was er niet meer te stappen met iris, toen ben ik erop gestapt. De rondes waren toen al minimaal een half uur. ik heb toen iom de dierenarts 3 keer een half minuutje gedraaft.

In januari was de pees dicht en nu rij ik al weer 1 1/2 maand in de bak, opbouwend naar mijn oude niveau.

Het kan heel snel gaan, maar kijk naar je paard en overbelast nix.
Stappen kan zeker geen kwaad.
Eric Laarakkers zei zelfs tegen mij: Meid pak je paard en loop naar Parijs, als je daar aankomt ben je van je peesblessure af.
tjaaa t is dat ik tussendoor ook nog moest werken dus dat ging helaas niet door

Als je nog meer wil weten dan hoor ik het wel, zonodig pb je me maar.

Suc6.

Palhaço

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 21:10

oh ik mocht met ditzelfde probleem maar 10 minuten per dag stappen..
of geldt dat alleen voor bepaalde gevallen..? (dat onbeperkt stappen)
Eric Laarakkers klinkt bekend in mijn oren David de Wispelaere had het over hem gehad..

succes met je paard!

biewie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 11:33

Bij mijn ruin is aug vorig jaar ook een probleem met de aanhechting aan het bot bij de kogel geconstateerd. Na 6 maanden stappen en lichte arbeid leek het heel erg goed te gaan. Tot een maand geleden, z'n kogel is weer helemaal warm en hij loopt er weer kreupel op. Doe dus aub heel voorzichtig, want ik heb alle hoop opgegeven dat het ooit weer goed komt.
Veel succes en hopelijk valt het bij jou mee!

CM_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 12:28

soms kan het idd verkeerd uitvallen biewie

daarom hamer ik er ook zo op dat je wat de dierenarts aan rusttijd opgeeft, je absoluut mag verlengen. en met echt werken in de bak voorlopig echt nog lang wachten !
stappen, en over 2 a 3 maanden wat draven op het harde kan geen kwaad, maar in de bak rijden kan snel weer problemen veroorzaken, mede door het zand, maar ook mede doordat het paard veel meer moet draaien en wenden in een vierkante bak, buiten rijd je veel meer rechtuit, en dat is zeer belangrijk wat betrefd minimale belasting.

Kenzo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 08:18

Mijn merrie heeft ook een checkligament gehad aan haar voorbeen. Ze heeft toen uiteindelijk 7 a 8 maanden stil gestaan ermee. Ik mocht haar 2 keer op een dag 10 minuten stappen.
Koelen deed ik ook. Ik kreeg toen het advies om het been 15 minuten te koelen. Vaak doen mensen dat maar 5 minuten maar omdat de vacht heel veel kou tegen houdt van het water dringt het pas na ongeveer 10 minuten door naar de pees.

Kenzo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 08:20

Oo het was trouwens ook in de zomer en ik vond het erg sneu voor haar dat ze niet in het land kon wat ze mocht geen stap verkeerd verzetten. Ik heb toen speciaal voor haar een stukje op het land van 3 bij 3 afgezet. Zo kon ze lekker in het land staan en van et zonnetje genieten.
Ik zette haar alleen op het land als ik er was. Zo kon haar als nog niet in de gaten houden. Het maakte haar altijd weer erg blij dat kleine stukje groen.

sammijo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-06 23:17

Hoi nog weer even een berichtje van mijn kant! Het stappen lijkt allemaal prima te gaan ze loopt niet kreupel/onregelmatig máár nu vóór ik met haar a d hand ga stappen is de pijp/pees zo goed als droog maar ná het stappen zwelt deze weer iets op! Hierna koel ik deze ong. weer 10 min. Nu vraag ik me af of ik misschien al weer te veel/lang met haar stap? soms een blokje om van een half uur... Mijn da gaf ook op om véél met haar te stappen. 'T liefst einden... maar nu stap ik 's morgen 10 min. en 's avonds soms ong. een half uur, tussentijds gaat helaas niet ivm werken. Overdag verder alleen boxrust. Hoop niet dat het veel kwaad zal doen maar zal toch moeten afwachten.... Iemand hier ook ervaring mee?

Kenzo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-06 18:07

Als het te dik wordt belast je het toch te veel. Om hele stukken met haar te stappen vind ik persoonlijk best wel veel. Dit ook omdat mijn merrie dus precies hetzelfde had en ik met haar niet langer dan 10 minuten mocht stappen. Haar pees werd ook nooit dikker en is nu voor de volle 100% genezen.
Ik zou toch een stapje terug nemen. Het been geeft aan dat het niet langer kan...

Esther28

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 16:04

Ik denk dat je teveel stapt. Niet meer dan 2x 10 min. per dag de eerste 3 tot 4 weken. Als het dan niet meer dikker wordt, kan je met 5 tot 10 minuten verlengen. Maar wanneer moet je terug voor controle? En wat heeft de da je voor stapwerk opgegeven?
Ik zou in ieder geval heel rustig te werk gaan en eerder meer tijd er voor nemen dan minder.

CouCou

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 21:08

Kijk naar je paard. Die geeft het vanzelf aan. Als je iets minder lang stapt en daarna is het minder dik, dan weet je dat je die tijd even voor een weekje ofzo aan moet houden en daarna met 5 minuten verhogen.
Ik heb de eerste paar weken ook rustig aan gedaan, maar daarna kon ik vrij snel opbouwen en aardig endje doorstappen.

En idd niet te snel in de bak. Toen ik de bak weer in mocht ging ik eerst buiten stappen, daarna even in de bak en zo heb ik het opgebouwd. Ik ben nu zover dat ik ong een half uur in de bak rijdt.

sammijo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-06 10:41

Hallo! Het advies dat ik van de da meegekregen heb is dat ik het liefst véél moet stappen hoe meer hoe beter... dit lijkt dus niet verstandig.. En met 3 weken moet ik weer terug voor controle, zijn vermoeden was een ´lichte´ beschadiging aan de check. Máár de ene dag blijft haar been wel ´droog´ en de volgende dag weer niet maar ben verminderd met de tijd die ik nu met haar aan de hand stap. Ze heeft zoveel energie dat ik zelf het vermoeden had dat het lopen idd niet teveel kwaad kon en ze vindt het héérlijk, haar been dus niet... Afwachten nog 2 weken boxrust...

Kenzo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-06 11:42

sammijo schreef:
En met 3 weken moet ik weer terug voor controle, zijn vermoeden was een ´lichte´ beschadiging aan de check.

Dit snap ik niet helemaal. De arts heeft dus een vermoeden...
Je kan heel goed met een scan zien of de check is beschadigd. Gaan ze een scan maken als je de volgende keer langs gaat? Als het echt de check is moet je weinig stappen en niet zo veel mogelijk

IK zou als ik jou was maar snel een scan laten maken. Dan weet je of je goed doet aan veel of weinig lopen. Nu geeft het been zelf aan dat het niet kan.

vikki

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-06 11:56

Ik zou zeker een scan laten maken. Mijn VA heeft afgelopen vrijdag een scan gemaakt en er zit een gat en scheuren in het check ligament bij mijn merrie. Ze gaat nu een half jaar op rust (lees: 2 x per dag stappen en op het land aangezien ze op stal gekker doet dan op het land) en dan kijken we weer verder. Maar ik ga er maar even van uit dat het vervroeg pensioen wordt voor mijn dame, dan kan het evt. hopelijk alleen maar mee vallen als ze toch nog recreatief te rijden blijkt te zijn in de toekomst.

sammijo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-06 22:38

De scan is al gemaakt toen ze nog op 3 benen liep, dit was de 1e 2 dagen, en hierbij kwam a d h van haar lopen en de beelden die hij zag op de scan dat er bij de check beschadiging zat. Maar wilde voorzichtig zijn met zijn uitspraak "lichte" beschadiging, vandaar de controle van/tot 3 weken. Het voorbeen blijft sinds enkele dagen helemaal droog! Hoop dat het allemaal goed blijft gaan, nú nog een weerkje...

MarchaL

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-06 10:48

Mijn paard staat momenteel met een zelfde soort blessure. Ook bij haar is er een beschadiging geconstateerd aan het weefsel om de kogel. De ellende begon begin januari toen ze plots licht onregelmatig begon te lopen. We hebben toen werkelijk alles laten onderzoeken, foto's maken, meerdere verdovingen, peesscan etc.etc. Uiteindelijk kwamen we dus terecht bij een beschadiging aan de pezen/weefsel rondom de kogel, als het ware ergens in het ''netje'' om de kogel dus. De blessure was echter niet duidelijk op de scan vast te leggen is is uiteindelijk echt ''bewezen'' met de verdovingen.

Inmiddels zijn we al weer maanden verder. Ik stap nu al 3,5 a 4 maanden met haar op het harde en ze heeft er nu haast 3 maanden boxrust opzitten. As. zaterdag mag ze voor het eerst weer de weide op en begin juni moeten we terug voor controle. Al met al een heel gedoe dus. Ze liep trouwens al wel heel snel weer rad toen ze op boxrust ging.

Mocht alles zaterdag helemaal goed gaan en blijven gaan ondanks de weidegang dan kunnen we langzaam weer wat gaan revalideren. Al met al verwacht ik er nu nog wel een paar maanden mee zoet te zijn.

Succes met je paard!

guppytoto

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 12:30

Ik zie super goede tips staan, veel wandelen en koelen is super goed maar ik zie nergens zwavel staan dat moet je je paard geven door zijn voer dat versterkt het nieuwe weefsel. Ik heb mijn paard op zijn 19 jaar gewoon 2 jaar op rust gehad na een super blesure. half jaar onder da behandeling toen 8 maanden de wei op ook in de winter wel s´nachts naar binnen hoor. Daarna langzaam aan de wandel en stappen onder de man weer 4 maanden de wei op en toen zijn we langzaam weer aan het werk gegaan. Ik wil je zeggen 16 mei wordt opa 30 jaar en we rijden nog steeds heerlijk buiten. Dus investeer in je tijd en begin niet te snel met rijden het is sneller stuk dan weer heel. Als ik dat niet had gegaan was ik mijn paard als 10 jaar geleden kwijt geweest. Nu staat zelfs de veearts er van te kijken.

sammijo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-06 12:18

Hoi,
De pees lijkt nu ´blijvend´droog.. We moeten volgende week langs komen voor (voorlopig) één behandeling van shock wave. Ze vond het eerst wel fijn even rust maar wordt nu toch echt weer tijd dat ze haar energie méér kwijt gaat raken! Hoop dat ik binnenkort toch weer wat met haar mag gaan doen...

Kyona

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-06 15:16

Fijn dat het goed gaat. Veel stappen is goed, maar beter is vaak en kleine stukjes zoals hierboven staat. Stapschema is idd meestal 10 minuten zovaak mogelijk per dag. Kan ook als je er bent dan een uur later nog een keer en daarna koelen. Laat je alleen niet te blij maken doordat het nu droog is; helaas zegt dat niets over het herstel. Dat zie je alleen op de scan. Shockwave kan goed werken; helpt voor een beter herstel (ook al duurt het nog steeds lang). MSN ter ondersteuning kan helpen.