Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
paardfysio schreef:ataxie is een aandoening aan het centraal zenuwstelsel met diverse symptomen.
er schijnt nogaleens de fout te worden gemaakt dat slappe paarden met atactische paarden worden verward.
Citaat:1-Cerebellaire ataxie.
Deze vorm van ataxie vindt zijn oorsprong in de zo genaamde kleine hersenen
2-Ataxie in het kader van rhinopneumonie
3-Ataxie als gevolg van de Cauda Equina- neuritis
Citaat:4-De spinale ataxie
Spinale ataxie is de meest geziene vorm van ataxie en is ook wel bekend als het Wobbler syndroom
komt de fysiotherapeut/manueeltherapeut om de hoek kijken. (Training van de reflexen, van kracht en coordinatie en 'tractie' geven)Citaat:dieren moeten snel en hoog gedoseerd met medicamenten ( o.a. ontstekingsremmers) behandeld worden, om de schade aan het ruggenmerg zoveel mogelijk te beperken. In een later stadium worden de coördinatiestoornissen duidelijk minder, deels door de medicijnen, deels omdat de dieren door training van andere onderdelen van het zenuwstelsel, zoals de ogen en de houdingsreflexen, er beter mee om leren gaan. In een gestabiliseerde situatie hebben een aantal paarden baat bij manueel therapie, waarbij middels "tractie" de stand van de wervels ten opzichte van elkaar verbeterd wordt.
Ment schreef:
Zou je mij wat meer info kunnen geven over dat EMG onderzoek? Waar heb je dat laten doen, hoe lang duurde het, hoeveel kostte het etc?
Succes met je paardje!
Citaat:De emg was trouwens normaal, dus het was allemaal ook nog eens voor niets geweest want ze weten nog steeds niet wat er juist mis is.
)
)
Tyke schreef:Luckystory:
Er klinken dingen bekend in mijn oren. Het Blokkeren van de achterhand bijvoorbeeld. Voor mij was het anderhalf jaar geleden echt onderuitschuiven. In de wei dan. In mijn bak gaat hij niet onderuit. Wel het blokkeren.
Inderdaad vreemd dat het bij jou echt periodes zijn. Ok bij mij is het even wat beter geweest maar altijd eigenlijk niet lekker gelopen.
Ze staken het altijd op een zwakke achterhand. MAar goed hij springt wel galopswissels vlekkeloos. Niet 2 achter elkaar op een lijn dat vraag ik niet. Maar soms vraag ik er zomaar eens een en dat doet hij.
) en op enkele meters is ze op topsnelheid. Vroeger stond ze in een boomgaard en daar was haar favoriete spelletje: in crossgalop tussen de bomen zigzaggen.
.