Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
a3a schreef:Zorg er in elk geval voor dat hij het lekker warm heeft. Misschien een iets dikkere deken als je twijfelt. Daarnaast losrijden met uitrijdeken, en dan zorgen dat je niet te veel stapt tussendoor. Maar gelukkig wordt het weer warmer. Is hij minder stijf met warm weer?
) ik heb hem vorige week zijn deken af gedaan omdat het warmer werd.
Miirthe schreef:Goed je paard inrijden, en even goed warm laten lopen. Desnoods even beginnen met wat oefeningetjes aan de longe.
Misschien nog een licht dekentje opleggen? Valt te proberen.
) a3a schreef:Ik zou er voor kiezen om dan zijn (dikke) deken nog even op te leggen. Ik ken het probleem van slopende paarden. Een dagje te warm overleeft hij wel. Gewoon goed kijken of hij niet heeft staan zweten overdag. Is dat zo, (en het blijft warm) dan gewoon zijn deken aflaten.
a3a schreef:Oeps, net vergeten. heb je trouwens al eens gezocht op voeding en beweging? Wellicht dat er supplementen zijn die het wat makkelijker maken voor hem.
Citaat:Heeft je paard trouwens minder bewegingsvrijheid met deken? Dat kan ik me haast niet voorstellen???
Suzan schreef:Mijn paard heeft ook problemen met de rug gehad, kan dus het een en ander uit ervaring vertellen.
Als je paard lange tijd met rugpijn heeft gelopen, dan hebben de rug spieren zich niet goed kunnen ontwikkelen. Het is fijn dat de osteopaat het probleem in de rug heeft weten te verhelpen, maar daarbij is het nog niet opgelost. (ben trouwens benieuwd wie je hebt laten komen, gewoon interesse, mag per PB) De rest moet worden ingevuld met de juiste training, zodat de spieren weer sterker gemaakt worden.
Als je paard een dag na het rijden, zeker als je wat meer hebt gedaan, stijf is, dan heeft hij spierpijn. Dan heb je de dag ervoor dus teveel gedaan, of niet helemaal op de juiste manier getrained. Het is bij paarden met dat soort problemen heel lastig om de hoeveelheid werk juist te doseren. Je wilt je paard niet overbelasten, maar je zal wel langzaam de training moeten opvoeren, anders wordt je paard nooit sterker.
Het is raadzaam om wellicht met de osteopaat of met een fysiotherapeut een trainingsschema samen te stellen. Hoe lang en op wat voor manier je rijdt, longeert e.d. en hoe je dat opbouwt.
Wat in elk geval erg belangrijk is, is een goede warming up en cooling down. En Inspanning tijdig af te wisselen met ontspanning tijdens het rijden. (zoals felthuis al omschreef) De rug spieren worden het meeste aangesproken in stap en galop. In draf kan je veel korte tempowisselingen rijden, om de achterhand aan te spreken. Dan gaat het er niet om dat je een hele lange zijde een perfecte uitgestrekte draf kan laten zien, maar dat je voelt dat als je een pasje wegrijdt, je paard van achteruit vertrekt.
Verder kan je met longeren, laag bijzetten, je paard fijn aan het werk zetten, zonder ruiterbelasting.
Maar alles met beleid opbouwen!
Het is handig om een dagboekje bij te houden waarin je elke dag opschrijft hoelang je hebt gereden, wat je zoal hebt gedaan en wat je opvalt aan je paard. Bijvoorbeeld dat de spierspanning hoger of juist lager is. Dan kan je wellicht een bepaalde lijn ontdekken en ontdekken waarom je paard beter of slechter ergens op reageert.
Ik voer mijn paard, waarmee ik momenteel aan het opbouwen ben na ziekte, vitamine e en selenium ter ondersteuning van spieropbouw / spierfunctie. Het is vaak niet verstandig om allerlei suplementen door elkaar te gaan gebruiken. Maar een paard die aan het revalideren is na een blessure, kan weleens tijdelijk wat extra's nodig hebben.