Stijf stijf stijf!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Arrabel

Stijf stijf stijf!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-06 12:29

Mijn paardje loopt vaak heel stijf, zeker als ik de dag daarvoor wat meer van hem heb gevraagd dan normaal.
Het is een Engels volbloed, mijn vorige Engels volbloed was ook altijd aan de stijve kant.
Zou het aan het ras liggen?

Wat kan ik doen om mijn paard wat soepeler te maken?
(behalve veel voltes 8jes en slangevoltes te rijden want dat doe ik al heel veel)

Jellie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 12:32

Heeft je paardje geen lichamelijke gebreken waardoor die extra stijf is?

Arrabel

Re: Stijf stijf stijf!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-06 12:36

Mijn paard heeft wel lichamelijke gebreken gehad, hij had last van zijn rug, maar dat is na behandeling weer helemaal goed.
Misschien dat die stijfheid daar nog uit voorkomt dat zou kunnen.

Hij heeft erg lang met deze rugpijn gelopen, misschien heeft hij al die tijd ze spieren zo verkrampt gehouden van de pijn dat hij nu weer moet ontkrampen...

Maar hoe kan ik hem daarbij helpen?

a3a

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 12:59

Zorg er in elk geval voor dat hij het lekker warm heeft. Misschien een iets dikkere deken als je twijfelt. Daarnaast losrijden met uitrijdeken, en dan zorgen dat je niet te veel stapt tussendoor. Maar gelukkig wordt het weer warmer. Is hij minder stijf met warm weer?

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 13:04

Longeer anders even voor het rijden, met uitrijdekentje en stap hem ook goed uit. Rij je regelmatig? Als eenpaard niet goed uit word gestapt (wat per paard verschilt) dan kunnen de spieren na het werken mierenzuur (zo heet t toch?) aanmaken waardoor er stijfheid en spierpijn kan op treden. Anders na het rijden even een poosje een dekentje op zodat hij wat langzamer afkoelt. Stap hemeens wat langer in aan een lang teugeltje misschien dat dat helpt.

Per paard verschilt het waarom het stijf is en hoe het weer lekker soepel kan lopen.

Arrabel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-06 13:08

a3a schreef:
Zorg er in elk geval voor dat hij het lekker warm heeft. Misschien een iets dikkere deken als je twijfelt. Daarnaast losrijden met uitrijdeken, en dan zorgen dat je niet te veel stapt tussendoor. Maar gelukkig wordt het weer warmer. Is hij minder stijf met warm weer?

Ik bedenkt me nu opeens (had die link nog niet gelegd... ) ik heb hem vorige week zijn deken af gedaan omdat het warmer werd.
Zou het daardoor kunnen komen?

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 13:10

Ja, dat zou best wel eens kunnen. Is het ook sinds die tijd? Misschien s'avonds nog een poosje de deken op of een dunnere.

Arrabel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-06 13:13

Hij is altijd wel wat stijvig, maar sinds ik zijn deken af heb is het inderdaad meer geworden.
Een deken op doen bij ons is alleen erg moeilijk, ik had een hele stevige waterdichte deken op hem liggen.
Ze staan met ze'n 20tigen elke dag in de wei en hun favoriete hobby is dekens stuk bijten.
Gelukkig zijn ze door de dikke stof van de regendeken niet heen gekomen met hun tanden maar een dun dekentje....
Die leeft niet lang in de kudde..

Afineeee

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 13:13

Mijn paard is ook altijd een beetje stijf, maar na een kwartiertje rijden wordt ze al wat soepeler.
Ik weet niet of je regelmatig rijdt, maar bij mijn paard is het belangrijk dat ze zowiezo elke dag even werkt, op dagen dat ik weinig tijd heb een kwartiertje aan de longeerlijn scheelt al een heleboel!

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 13:16

Goed je paard inrijden, en even goed warm laten lopen. Desnoods even beginnen met wat oefeningetjes aan de longe.
Misschien nog een licht dekentje opleggen? Valt te proberen.

Arrabel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-06 13:19

Ik rij dus niet elke dag, hij heeft dus een rugblessure gehad en dat gaat nu hartstikke goed.
Maar ik ben bang dat als ik nu teveel van hem ga vragen dat hij het dan weer terug krijgt.
Hij was gister heel erg stijf maar dat kan opzich dan kloppen want ik heb zaterdag, zondag en maandag op het gereden en dinsdag niet en nu was hij op woensdag helemaal stijf.
Ik heb hem misschien met de paasdagen een beetje overvraagd... maar het was zulk lekker weer en iedereen was gezellig in de bak aan het rijden en toen ben ik ook gaan rijden....

a3a

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 13:20

Ik zou er voor kiezen om dan zijn (dikke) deken nog even op te leggen. Ik ken het probleem van slopende paarden. Een dagje te warm overleeft hij wel. Gewoon goed kijken of hij niet heeft staan zweten overdag. Is dat zo, (en het blijft warm) dan gewoon zijn deken aflaten.

Arrabel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-06 13:20

Miirthe schreef:
Goed je paard inrijden, en even goed warm laten lopen. Desnoods even beginnen met wat oefeningetjes aan de longe.
Misschien nog een licht dekentje opleggen? Valt te proberen.

In en uitstappen doe ik altijd heel grondig, dit vind ik erg belangrijk en zal ik ook nooit overslaan ik stap de eerste 10 tot 15 minuten en dan pas ga ik draven.
Na het werken laat ik hem nog 10 minuten stappen (soms ga ik er naast lopen dan loopt hij achter me aan )

a3a

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 13:22

Oeps, net vergeten. heb je trouwens al eens gezocht op voeding en beweging? Wellicht dat er supplementen zijn die het wat makkelijker maken voor hem.

Arrabel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-06 13:23

a3a schreef:
Ik zou er voor kiezen om dan zijn (dikke) deken nog even op te leggen. Ik ken het probleem van slopende paarden. Een dagje te warm overleeft hij wel. Gewoon goed kijken of hij niet heeft staan zweten overdag. Is dat zo, (en het blijft warm) dan gewoon zijn deken aflaten.

Ja, zoiets dacht ik ook, maar de eigenaar van stal was erg aan het drammen dat ik die deken af moest doen.
Omdat mijn paard een rugblessure had was het beter voor hem om de deken af te doen zij hij.
Dan heeft hij meer bewegingsvrijheid en dat zou beter voor zijn rug zijn, daar zit natuurlijk wat in.
Maar nu zit ik met een stijf paard....

Als ik de deken nu weer op zou doen en straks als het warmer word weer af word hij dan niet ziek?

a3a

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 13:26

Denk dat dat wel meevalt. Als het warm genoeg is om zonder deken te staan dan is er geen probleem. Hij moet natuurlijk niet nat weggezet worden in de wei, maar dat zal geen probleem zijn denk ik. Heeft je paard trouwens minder bewegingsvrijheid met deken? Dat kan ik me haast niet voorstellen???

Arrabel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-06 13:32

a3a schreef:
Oeps, net vergeten. heb je trouwens al eens gezocht op voeding en beweging? Wellicht dat er supplementen zijn die het wat makkelijker maken voor hem.

Mijn paard krijgt de basis van de basis zeg maar.
Gewoon elke dag 1 kilo bix en een heleboel kuilgras.

De osteopaat die bij mijn paard was heeft mij afgeraden om hem poedertjes en druppeltjes te geven van het een of ander.
Ik heb nog wel een pot van NAF staan voor een goede spieropbouw maar heb dat eigenlijk niet meer gegeven sinds de osteopaat mij heeft afgeraden om hem dat te geven.

Misschien kan ik het is proberen hoe hij reageert op deze poeder.

Citaat:
Heeft je paard trouwens minder bewegingsvrijheid met deken? Dat kan ik me haast niet voorstellen???

Ja dat is wel zo, ik heb wel is gelezen dan een deken een paar maar liefst 40% in zijn bewegingen bellemerd.
Hij heeft natuurlijk de voorgespen die zitten al een beetje in de weg, ook bij het grazen.
Dan nog zijn buik en bil riemen, ik kan me voorstellen dat dat bellemerd.

a3a

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 13:40

Die van de voorgespen kan ik inkomen, zeker bij het grazen. Maar buik en bilriemen belemmeren toch niet, anders zitten ze toch te strak? Of ben ik nu heel blond? Ik kan je trouwens niet helpen met de voeding, daar ben ik niet zo in thuis.

Arrabel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-06 14:37

Voeding ben ik ook niet echt in thuis, je moet tegenwoordig een geleerde zijn wil je alles weten over de voeding van paarden.
Je hebt tegenwoordig zo ontzettend veel!
Zeker wat betreft vitamine's en andere aanvulling op de basisbrok.
Alles is van vrij prijzig tot peperduur en ze beweren allemaal het beste te doen voor je paard.
De menigen zijn er weer over verdeeld, die vind dat het beste en die dat, het word bijna een heel onderzoek om uit te zoeken wat goed voor jouw paard is.
En vaak maakt het niet eens zoveel uit, als je maar genoeg ruwvoer aan je paardje geeft dan is het meestal al goed.
Een paard heeft een heel sterk zelfhelendvermogen, en heeft vaak al die poedertjes niet eens nodig (op uitzondering na).
Mensen die van jongs af aan met bij een paard al met poedertjes en druppeltje beginnen verslechteren zelfs vaak de weerstand van het paard, het lichaam draait helemaal op die poedertjes en als het paard die poedertjes dan niet meer krijgt is zijn weestand een stuk minder dan een paard die nooit aanvulling op de basisbrok en hooi krijgt.
Het is misschien een lekker gevoel, je paard een vitamientje van dit en vitamientje van dat maar in de regel is het vaak het beste je paard zo clean mogelijk te houden.
In de natuur krijgen ze ook geen poedertjes.

Wat de deken betreft, ik weet niet precies hoe het zit met de bewegingsvrijheid, ik kan er op internet niks over vinden, alleen mensen die hun dekens aanprijzen dat ze meer bewegingsvrijheid geven...

felthuis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 19:26

Misschien is het verstandig om in wat kortere sessies te rijden. Met veel stappauzes tussen het harde werk door. Een volbloed heeft de neiging zich snel te druk te maken en zichzelf niet te sparen. Veel rustpauzes in de vorm van even twee ronden stappen aan de lange teugel helpt je paard weer even tot rust te komen.
Na je trainingen lang uitstappen, heel belangrijk voor volbloeds. Eveneens weer aan een langere teugel zodat je paard zich goed kan strekken.

Succes

irmaz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 21:56

Ik zou het toch eens in de voedinghoek zoeken, je hebt met jouw rantsoen een behoorlijke kans dat je een voeding/nierprobleem met je paard hebt. Voor een volbloed vind ik 1 kilo bix erg weinig, tenzij de kuil van erg goede kwaliteit is (lees veel vitamines/mineralen bevat). Probeer eens een kilo goede granenmix/muesli met een hoog vit. E (meer dan 300) gehalte bij te voeren en heeft ze een zoutblok?
Kuilvoer kan voor eiwitproblemen zorgen wat zich kan uiten in stijve spieren. Dus misschien een gedeelte kuil vervangen door hooi?

Suzan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 22:04

Mijn paard heeft ook problemen met de rug gehad, kan dus het een en ander uit ervaring vertellen.

Als je paard lange tijd met rugpijn heeft gelopen, dan hebben de rug spieren zich niet goed kunnen ontwikkelen. Het is fijn dat de osteopaat het probleem in de rug heeft weten te verhelpen, maar daarbij is het nog niet opgelost. (ben trouwens benieuwd wie je hebt laten komen, gewoon interesse, mag per PB) De rest moet worden ingevuld met de juiste training, zodat de spieren weer sterker gemaakt worden.

Als je paard een dag na het rijden, zeker als je wat meer hebt gedaan, stijf is, dan heeft hij spierpijn. Dan heb je de dag ervoor dus teveel gedaan, of niet helemaal op de juiste manier getrained. Het is bij paarden met dat soort problemen heel lastig om de hoeveelheid werk juist te doseren. Je wilt je paard niet overbelasten, maar je zal wel langzaam de training moeten opvoeren, anders wordt je paard nooit sterker.
Het is raadzaam om wellicht met de osteopaat of met een fysiotherapeut een trainingsschema samen te stellen. Hoe lang en op wat voor manier je rijdt, longeert e.d. en hoe je dat opbouwt.

Wat in elk geval erg belangrijk is, is een goede warming up en cooling down. En Inspanning tijdig af te wisselen met ontspanning tijdens het rijden. (zoals felthuis al omschreef) De rug spieren worden het meeste aangesproken in stap en galop. In draf kan je veel korte tempowisselingen rijden, om de achterhand aan te spreken. Dan gaat het er niet om dat je een hele lange zijde een perfecte uitgestrekte draf kan laten zien, maar dat je voelt dat als je een pasje wegrijdt, je paard van achteruit vertrekt.
Verder kan je met longeren, laag bijzetten, je paard fijn aan het werk zetten, zonder ruiterbelasting.
Maar alles met beleid opbouwen!

Het is handig om een dagboekje bij te houden waarin je elke dag opschrijft hoelang je hebt gereden, wat je zoal hebt gedaan en wat je opvalt aan je paard. Bijvoorbeeld dat de spierspanning hoger of juist lager is. Dan kan je wellicht een bepaalde lijn ontdekken en ontdekken waarom je paard beter of slechter ergens op reageert.

Ik voer mijn paard, waarmee ik momenteel aan het opbouwen ben na ziekte, vitamine e en selenium ter ondersteuning van spieropbouw / spierfunctie. Het is vaak niet verstandig om allerlei suplementen door elkaar te gaan gebruiken. Maar een paard die aan het revalideren is na een blessure, kan weleens tijdelijk wat extra's nodig hebben.

Arrabel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-06 07:52

Suzan schreef:
Mijn paard heeft ook problemen met de rug gehad, kan dus het een en ander uit ervaring vertellen.

Als je paard lange tijd met rugpijn heeft gelopen, dan hebben de rug spieren zich niet goed kunnen ontwikkelen. Het is fijn dat de osteopaat het probleem in de rug heeft weten te verhelpen, maar daarbij is het nog niet opgelost. (ben trouwens benieuwd wie je hebt laten komen, gewoon interesse, mag per PB) De rest moet worden ingevuld met de juiste training, zodat de spieren weer sterker gemaakt worden.

Als je paard een dag na het rijden, zeker als je wat meer hebt gedaan, stijf is, dan heeft hij spierpijn. Dan heb je de dag ervoor dus teveel gedaan, of niet helemaal op de juiste manier getrained. Het is bij paarden met dat soort problemen heel lastig om de hoeveelheid werk juist te doseren. Je wilt je paard niet overbelasten, maar je zal wel langzaam de training moeten opvoeren, anders wordt je paard nooit sterker.
Het is raadzaam om wellicht met de osteopaat of met een fysiotherapeut een trainingsschema samen te stellen. Hoe lang en op wat voor manier je rijdt, longeert e.d. en hoe je dat opbouwt.

Wat in elk geval erg belangrijk is, is een goede warming up en cooling down. En Inspanning tijdig af te wisselen met ontspanning tijdens het rijden. (zoals felthuis al omschreef) De rug spieren worden het meeste aangesproken in stap en galop. In draf kan je veel korte tempowisselingen rijden, om de achterhand aan te spreken. Dan gaat het er niet om dat je een hele lange zijde een perfecte uitgestrekte draf kan laten zien, maar dat je voelt dat als je een pasje wegrijdt, je paard van achteruit vertrekt.
Verder kan je met longeren, laag bijzetten, je paard fijn aan het werk zetten, zonder ruiterbelasting.
Maar alles met beleid opbouwen!

Het is handig om een dagboekje bij te houden waarin je elke dag opschrijft hoelang je hebt gereden, wat je zoal hebt gedaan en wat je opvalt aan je paard. Bijvoorbeeld dat de spierspanning hoger of juist lager is. Dan kan je wellicht een bepaalde lijn ontdekken en ontdekken waarom je paard beter of slechter ergens op reageert.

Ik voer mijn paard, waarmee ik momenteel aan het opbouwen ben na ziekte, vitamine e en selenium ter ondersteuning van spieropbouw / spierfunctie. Het is vaak niet verstandig om allerlei suplementen door elkaar te gaan gebruiken. Maar een paard die aan het revalideren is na een blessure, kan weleens tijdelijk wat extra's nodig hebben.

Goede uitleg!
Dankjewel, daar kan ik wat mee.
Het is inderdaad waar dat hij veel kuilgras krijgt, en dat is zeker van goede kwaliteit, maar dat daar veel eiwitten in zitten is waar.
Ik geef mijn paard wel van tijd tot tijd een vitamine injector, dat omdat de osteopaat mij vertelde dat zijn spijsvertering waarschijnlijk niet in orde was, als ik hem poedertjes zou gaan geven dan zou hij de vitamine's niet opnemen en zou ik het dus voor niks geven.
Een vitamine injector is dus het beste voor mijn paard omdat zijn lichaam dan echt niet om de vitamine's heen kan.

Ik zal ook is een zak muesli voor hem kopen, kijken of hij het daar beter op doet.
Een zoutblok heeft hij, hij doet er alleen niks mee
Ik ga er maar vanuit dat hij de zouten niet nodig heeft anders zou hij er wel aan likken.
Ik had ook nog een hartstikke dure pepermunt blok voor hem gekocht (€17,50!) en dan nog even zo'n houder die je moet vastschroeven in de stal. (€9,99)
Daar vind hij ook niks aan....

paardfysio

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-06 22:27

echt mijn complimenten voor het verhaal van suzan.
klopt als een bus.

kleine opmerking over spierpijn:
een paard mag best wel spierpijn hebben (maar niet dat hij de volgende dag niets meer kan), dat geeft aan dat je getraind heb en een trainingsprikkel hebt gegeven--> je hebt overload nidig om vooruit te gaan.
let er wel op dat de spierpijn binnen 48 uur over is, anders is je prikkel te groot geweest.

heel veel succes allemaal

Tilmar

Re: Stijf stijf stijf!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-06 10:28

De oplossingen klinken goed! Mijn paard zet ook snel spieren vast in haar rug, dan kan ze stijf en gevoelig zijn. Ik ben al een hele tijd bezig om voorzichtig de spieren op te bouwen. Warm houden is heel belangrijk !!!
Spanning is slecht, dus als je rijdt en het paard doet zijn hoofd hoog, onderhals dik en houdt de rug hol. Lang en laag rijden (zeker in het begin) doet wonderen.
Ik ben nu zo ver dat ik mijn paard ook goed in tempo terug kan laten komen en dat ze met de achterhand gaat zakken. Dat kost kracht in de rug, dus het gaat goed!
Ter ondersteuning voer ik al 2 jaar maxh poeder, gewoon om zeker te weten dat ze alles binnen krijgt wat nodig is om de spieren goed op te bouwen en de melkzuren af te voeren.