geen leven meer in paard...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Evikes

geen leven meer in paard...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-06 17:59

hallo,

sinds maandag heb ik ondervonden dat mijn paardje zo levenloos is. Als ik erop rijd is ze echt zo mega tam, ze kijkt naar niets, ze is echt levenloos en soms krijg ik ze niet goed vooruit. Normaal is ze altijd goed vooruit en moet ik maar aan draf denken en ze gaat in draf met de minste beenhulp. Als ze dan draaft zit er geen impuls in, geef ik benen, dan gaat ze eens even versnellen maar valt 10 seconden nadien weer in dat ipmulsloosdrafje. Dus het is geen kwestie van geen benen te geven of ze niet genoeg vooiruit te rijden.
Zondag heb ik wedstrijd gereden. Mijn eerste proef was super goed.Voor mijn tweede proef was ze echt helemaal uitgeput. Ik stond zelfs nog op het punt hem niet te rijden, maar aangezien ik er toch klaar voor was heb ik hem maar gereden...de punten waren ernaar... overal impulstekort.
Vandaag heb er terug op gereden en ze was weer zo levenloos (had 2 dagen al strilgestaan). Mijn lesgeefster zei ook dat ze er echt volledig doorzit. Ze zei om de veearts te laten komen en haar bloed eens te controleren en/of vitamines voor te schrijven.

Vrijdag had ze wel koliek gehad (te veel stro gegeten). Dan heeft ze buscopan gekregen tegen de pijn. Zaterdag zijn ik en mijn lesgeefster samen gaan wandelen en toen was ze wel actief.

Zou het kunnen dat mijn paardje in een soort van depressie zit? Ik heb ze deze winter wel hard getraint (en we zijn enorm vooruit gegaan).
Deze winter heeft ze nergens last van gehad, buiten 1 keer koliek en vrijdag ook terug.

Ze staat nog in haar stal aangezien de weiden te nat liggen. Ze krijgt smorgens en savonds 1.5scheppen sportmengeling en 1 grote, of 2 kleine bieten. Savonds een lap stro en om de 2 dagen hooi. Af en toe nog wortels en hard stokbrood als tussendoortje.

Haar trainingsschema ziet er zo uit:

Maandag: 1 uur dressuur, gereden door mijn instructrice (als het zondag wedstrijd geweest is wordt ze op maandag niet gereden)
Dinsdag: 1 uur dressuur (door mezelf)
Woendag: 1 uur dressuur, LES
Donderdag: rustdag
Vrijdag: 1 uur dressuur en erna een wandeling
Zaterdag: 1 uur dressuur met tussenin enkele cavaletties
Zondag: 1 uur dressuur OF een lange wandeling

Dit is maar een schets. Ik probeer alle dagen te rijden. Ze houdt niet van springen dus ik forceer haar er ook niet in, dressuur is ons ding .
Meestal rij ik een klein uurtje en gaan we daarna het blokje om wandelen (duurt ongeveer een 30 minuutjes in stap, 20 minuutjes als je draaft en galopeert ook). Het gaat over een dressuurpaard van 6 jaar. Af en toe krijgt ze ook een week vakantie (meestal om de maand-2 maand). Dan wordt er een week niets met gedaan, en gaat ze de weide op.

Weet er iemand wat er zou kunnen schelen en wat ik eraan zou kunnen doen? Hebben jullie paarden dit ook?

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 18:02

Misschien zit ze in een dip, een supplement als Opkikker proberen is daarvoor wellicht een optie : www.paardendrogist.nl ; meer info.
Wordt ze netjes ontwormt? Eet ze goed? Als dit aanhoudt zou ik de DA contacten.
Verder zou ik der zo na der een koliekaanval misschien een weekje op rust zetten. Gewoon lekker zoals je nu al doet wat wandelen, en extra 'in de watten' leggen, wellicht is dat net datgeen wat je paard nodig hebt.
In ieder geval, Sterkte!

Evikes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-06 18:03

ze is netjes ontwormt. Ze eet ook normaal.

Armaris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 18:05

Heb je die buscopan gegeven op aanraden van de DA?

romeorowan

Re: geen leven meer in paard...

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 19:15

Je schrijft: om de 2 dagen hooi. Hoe moet ik mij dat voorstellen? Krijgt ze in 1 keer voldoende hooi om 2 dagen van te eten?

Mist

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 19:19

Ik zou de DA langs laten komen, misshcien is die verstopping nog niet helemaal over !

Nibbit

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 19:24

Als het niks medisch is, maar tussen de oren zit: lekker 2 weekjes vrij geven, zo mogelijk op de wei.
Mijn paard heeft net ook 2 weken `vakantie`gehad, en ze loopt nu beter/ lekkerder/ meer impuls dan de hele winter!!
Succes ermee!!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 06:41

vrijdag had ze koliek...zaterdag heb je gestapt en zondag wedstrijd gehad??

volgens mij heb je je paard een beetje overvraagd...
naar mijn weten is het ook nog zo dat paarden na een koliek anaval toch drie dagen alleen mogen stappen?
denk dat je haar niet voldoende rust gegund hebt en je dier misschien nog last van de maag heeft gehad en daarom zo rustig was.

dan nog dit:
Citaat:
Ze krijgt smorgens en savonds 1.5scheppen sportmengeling en 1 grote, of 2 kleine bieten. Savonds een lap stro en om de 2 dagen hooi. Af en toe nog wortels en hard stokbrood als tussendoortje.

om de 2 dagen hooi snap ik niet helemaal?
wat bedoel je daar precies mee?
krijgt ze wel gewoon elke dag 3x een portie hooi?

heleenxx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 08:59

Het paard is duidelijk nog niet in orde. Inderdaad, vrijdag koliek, zondag wedstrijd? Met pijnstillers in zijn mik, hop wedstrijd rijden??
Lijkt mij niet zo vreemd dat hij niet in orde is...
Wat veel mensen vergeten, is dat verharen in deze tijd en de lange winter ook veel energie kosten.
Zelf rij ik momenteel gewoon even wat minder, ze hebben vaak even een dipje nu. Als je dan veel vraagt krijg je problemen.

Trieske_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 09:04

wat minder stro en meer hooi?
ook ik zat aan opkikker of een vitaminestoot te denken, beide paardendrogist.
Als mijn paard in een dipje zit is het met de vitaminestoot snel over.
probeer wat meer af te wisselen in het rijden, ga vaker een rondje buitenrijden zonder te dresuren van te voren.

Charaz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 09:08

Staat ze helemaal niet buiten? ook niet in een paddock oid.

050206051012

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 09:11

Vakantie geven

Vitaminestoot erin en lekker even zichzelf laten worden op de wei.

kjoetie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 10:06

ik mag toch hopen dat het beestje toch ook buiten komt he?

Ik denk dat ze behoorlijk overvraagt is en vind het ook niet echt fair om met een paard dat op vrijdag nog met koliek staat zondag op concours te gaan.

Ik sluit me aan bij de rest, vitaminestoot en de wei op, en zorgen dat ze dat dagelijks kan... dat scheelt al de helft. 23 uur in een box staan en alleen maar eruit om serieus te trainen en dan weer erin, je zou om minder depressief worden...

_RobinA_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 11:09

Die van mij had dat ook. Heel weinig impuls en niet meer zo goed aan het been. Maar dat had hij in de herfst ook. Hij heeft namelijk heel veel last van het verharen. Dus ik heb gewoon rustig aan gedaan. Maar twee keer in de week een half uurtje gereden, waarin veel stap en geen galop. Ik voer hem nu gewoon wat meer muesli (kruiden en vitamines) en hij krijgt ijslands zeewier. Nu anderhalve week later is hij weer zo fit als eerst.

Arrabel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 12:34

Ik denk dat een osteopaat heel veel voor jouw paardje zal kunnen doen!
Mijn paard had precies dezelfde symptomen als jouw paard (en mijn paard is een volbloed) hij was ook depri, down, nergens zin in en zeker niet om lekker te gaan rijden.
Hij was sloom, gaaf nergens om, je kon een bom naast hem afsteken en het kon hem niks schelen.

Ik heb een osteopaat laten komen en die heeft echt wonderen gedaan voor mijn paardje, hij is weer helemaal opgeknapt en heeft er echt weer zin in!

www.osteonet.nl

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 12:37

romeorowan schreef:
Je schrijft: om de 2 dagen hooi. Hoe moet ik mij dat voorstellen? Krijgt ze in 1 keer voldoende hooi om 2 dagen van te eten?

Vroeg ik mij ook meteen af?
Staat hij genoeg los?

Ik zou anders even de da bellen om raad te vragen. Misschien kan hij dan ook met het dieet helpen eventueel.

CarinaR

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 14:09

om de 2dagen hooi?
Hou ff dit topic in de gate

Evikes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-06 16:12

Om alles ff recht te zetten, want het is net of ik mijn beestje mishandel .
Ze staat niet 24 op 24 buiten. Ze gaat alleen naar buiten als het niet regent want dan liggen de weiden veel te nat. Als ze niet op de weide kan gaat ze 2 uur samen met mijn ander paard de piste in om wat te ravoten.
Ze krijgt om de 2 dagen hooi, dus een dag wel, een dag niet, een dag wel, een dag niet enzovoort. Dit is op aanraden van mijn veearts omdat ze snel kolieken heeft, omdat ze niet goed tegen hooi kan. Maar ze heeft wel hooi nodig om die vitamines, dus oplossing: om de dag hooi.
En over de koliek: heb weinig ervarring met koliek, dus ik weet ook niet wat mag en niet mag. Mijn veearst is ze zaterdag komen controleren of alles terug in orde was en hij zei dat alles weer in orde was. En dat ik er eens best mee kon gaan wandelen. Zondag heeft ze een hele dag op de weide gestaan en maandag op wedstrijd geweest (srr, was fout, door die paasmaandag hadden we op maandag wedstrijd). En het mocht van de veearts want ik heb het die nog uitdrukkelijk gevraagd.

Evikes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-06 16:19

vergeten zeggen: de VA heeft gisterenavond nog geweest en heeft bloed genomen omdat ze misschien een tekort aan ijzer zou hebben... we wachten dus ff af op de resultaten....

050206051012

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 16:24

Maar om de dag heeft je paard dus niet te eten? Juist door je paard geen ruwvoer te geven kweek je koliek

Ben blij dat ik geen verstand van paarden heb

Evikes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-06 16:26

ze krijgt wel elke dag stro, bieten, en korrels...

Ik doe ook maar wat mijn veearts zegt...

lindsey

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 16:35

Weet je wel zeker dat je je veearts goed verstaan hebt?
Heeft hij niet gezegd 2x per dag hooi ipv 1 x in de twee dagen? Zou kunnen dat je door de koliek een beetje overstuur was en het dus niet goed gehoord hebt.
Een paard hoort namelijk elke dag hooi te krijgen en liefst in meerdere porties ipv in één keer.

aerdenhout1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 16:37

Ik denk dat er hier een hele hoop mis is!!!!Om de twee dagen hooi??????Dat heb ik nog nooit gehoord dat dat goed zou zijn .Je paard eet dan als een idioot het hooi op en kan dan inderdaad koliek krijgen!!!Vitamines in hooi??Hooi is buikvulling en alleen als je heel goed weidehooi hebt zit er nog iets van vitamines in of kuilgras maar dat is allemaal te verwaarlozen.Kracht halen ze uit krachtvoer!!! Dus bix,haver enz.De dag na de wedstrijden worden hier de paarden juist wel gereden omdat ze een behoorlijke inspanning hebben gehad!Je rijd ze dan weer even los.Meestal even lekker naar buiten of longeren maar zeker iets doen..De dag erna krijgen ze altijd vrij.....maar dan wel naar buiten en spelen met hun vriendjes.Persoonlijk denk ik dat je paard een tikkie overwerkt is met te weinig buikvulling.Geef hem een paar weken rust op het land,wel afbouwen natuurlijk,en bouw daarna alles weer op.Dan zou ik ook nog maar eens de mening van een andere dierenarts vragen i.v.m het hooi.Succes.

orri

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 16:45

Stro is een koliek veroorzaker, je zegt zelf al dat ze koliek kreeg van het te veel aan stro eten. Dus die plak stro weg laten en vaker hooi geven! geef liever vaker kleine porties. Zoveel mogelijk buitengang en als ze te gulzig is met voer wordt ook weleens aangeraden om er een steen(?) in te leggen zodat het paard meer moeite moet doen om het voer te pakken. Het klinkt alsof je paard nog wat onder de leden heeft, geef het eerst lekker vrijaf op de wei!

Evikes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-06 16:58

ok, ik ga ze zeker een weekje vrijaf geven. Zou het dan eigelijk niet beter zijn om mijn paard op houtkrullen of op vlasvezels te zetten als stro een koliekveroorzaker is?
Dat van dat hooi ga ik zeker nog eens navragen! Was nogal in paniek vrijdag dus misschien heb ik dat wel verkeerd begrepen.