Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

kenneth schreef:net als wat de dierenarts zegt heel erg binnendoor zetten en misschien is een ijzertje even beter want je moet hem even ontlasten

BlazingBoots schreef:mijne heeft het ook sinds zondag...Zijn knie zat niet goed en schoor toen terug..nu blijft hij wel in de kom zitten.
vandaag loopt ie al stukken beter.
Mijn paint is een jaarling en is heel snel gegroeid de laatste maanden dus waarschijnlijk dat de de kom te groot was voor het gewricht en dat hij daardoor makkelijk uit de kom raakt.
mij is verteld dat het met de tijd goed komt, veel rust geven en aan de hand stappen.
verder spoot ik hem maandag en dinsdag onstekinsremmer en smeer ik zijn knie 4x per dan in met Spiroflor van VSM..(goed spul!)
succes, ik zou ook graag op de hoogte blijven van jouw voortgang.
Groetjes Angela
en ik had nog wel zo duidelijk gevraagd of hij vandaag zou kunnen komen. Ik hoop dat hij nu morgen komt, anders moet die van mij de hele tijd op stal staan. Ik durf hem er nu niet uit te halen want als ie wat raar gaat doen dan maakt hij het straks erger. Ik ga vanmiddag ook spiroflor kopen, misschien dat het ook bij hem helpt. Ik zal je op de hoogte houden. 
Quartertje schreef:Ik hoop dat hij nu morgen komt, anders moet die van mij de hele tijd op stal staan. Ik durf hem er nu niet uit te halen want als ie wat raar gaat doen dan maakt hij het straks erger.
Paard voelt heus zelf wel aan hoever hij kan gaan. ALs ie in beweging blijft is de kans dat de knie weer op slot schiet veel kleiner. Foogul schreef:Inderdaad door een hoefsmid de hoef wat op de binnenkant laten zetten, eventueel met een ijzer, maar dat is niet altijd noodzakelijk. Wel regelmatig de smid even laten komen.
Het is niets ernstigs en heeft ook met de leeftijd van je paard te maken. Hij is jong en maakt groeispurten door. Paard zo weinig mogelijk op stal en zoveel mogelijk in de wei laten zodat hij in beweging blijft. Verder moet hij wat sterker worden, maar dat komt vanzelf wel. Regelmatig wat met hem doen helpt. Waarschijnlijk groeit hij er vanzelf overheen
Het ziet er rot uit als die knie op slot zit, maar je hoeft je er niet al te veel zorgen over te maken. Goed samenwerken met je smid is het voornaamste. Succes ermee!
CoolCorrie schreef:Hoe minder beweging het paard krijgt, hoe slechter zijn banden en spieren gaan functioneren.
Als hij ouder was, zou ik adviseren om hem goed voorwaarts te rijden, de achterhand goed te laten werken, cavaletti lopen. Of zet hem voor een koets, en laat hem heuveltjes lopen.
CoolCorrie schreef:Hoe minder beweging het paard krijgt, hoe slechter zijn banden en spieren gaan functioneren.
Als hij ouder was, zou ik adviseren om hem goed voorwaarts te rijden, de achterhand goed te laten werken, cavaletti lopen. Of zet hem voor een koets, en laat hem heuveltjes lopen.

paardfysio schreef:ik hoop dat ik je wat antwoorden kan geven
een knie op slot kan verschillende oorzaken hebben:
- 1x kan een verkeerde beweging zijn, ( gek gedaan, vast gelegen etc)
- komt het vaker voor--> bij jonge paarden is het vaak slapte van de spieren (kan bij oudere paarden natuurlijk ook)
- soms zijn de kniebanden te ruim of de groeve waar de knieschijf in loopt te ondiep.
wat kun je eraan doen:
- bij zwelling-->in eerste instantie rust
- bij regelmatig op slot--> hoefsmid en oefeningen doen
welke oefeningen:
- balkjes lopen, heuveltjes lopen, tempowisselingen aan de hand of onder het zadel (bij jou dus nog niet), m.n. oefeningen rechtuit
tip: bij op slot springen--> pasje achterwaards laten gaan--> vaak weer van het slot af
ik hoop dat je er wat aan hebt.
groetjes,
linda
) maar dat moet hij nu juist niet doen dacht ik toch?