aardappelschillen giftig?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

tuttifrutti

aardappelschillen giftig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-06 11:43

ik hoorde van iemand dat aardappelschillen giftig zijn, is dat zo???
wij hebben de paarden altijd al die schillen gegeven en niks aan de hand...
ben benieuwd wat jullie ervan vinden...
xxx

katrienh

Re: aardappelschillen giftig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-06 12:12

aardappels zijn ongekookt idd giftig. Ik denk wel dat het om een grote hoeveelheid moet gaan, eer het echt schadelijk is. Weet ik wel niet zeker

Iepoetjuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-06 12:19

Ja aardappels kunnen giftig zijn bij een grote hoeveelheid.
Misschien als je ze eerst kookt en dan geeft dat het wat minder schadelijk is, maar ik denk dat ze van 10 schillen ook nog niet echt iets krijgen.

katrienh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-06 17:02

maar waarom zou je ze aan een paard geven

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-06 17:20

de schil is niet goed voor het paard omdat daar bestrijdingsmiddelen op zitten tegen ziektes, slecht voor de maag dus;)

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-06 20:31

Gekookte aardappelen zijn best gezond, maar ivm met het koken en de schil kun je beter iets anders gezonds verzinnen; zoals een lekkere winterpeen of een ander stuk groente of fruit.

ikke17

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-06 20:37

NEE dat zijn ze niet! de wortel van de aardappel plant is giftig! en niet de schil of aardappel. Ik ken kinderen die vroeger geen eten hadden en leefden van rauqwe aardappels met schil.

Geef je paarden niet te veel schil want in aardappels zit zetmeel! Dat zetmeel kan in de maag gaan schuimen en de maag,dunne darm en twaalvingerige darm kunnen hierdoor kantelen de maag wordt geheel afgesloten en er ontstaat dan gisting als dit te lang zit met alle gevolgen vandien verschijnselen die op koliek lijken etc. etc. vaak met de dood tot gevolg...

Schillen zijn niet erg maar voer niet grote hoeveelheden in ene keer..

Maar de aardappel en de schil zijn NIET giftig

De wortel van de knol is wel giftig, mischien kennen jullie het verhaal an colombus ofzo, die ontdekte de aardappel at de knol zei tegen andere dat deze eetbaar was, de mensen aten ook de wortel en stierven, en hij werd uitgemaakt voor moordenaar...

Grote hoeveelheden zijn niet giftig maar wel gevaarlijk omdat het gaat gisten en er zit giga veel zetmeel in aardappels..

Over de bestrijdingsmiddelen kan ik kort zijn, die eten wij ook, ik eet vaak genoeg aardappels met schil ( wel gekookt) en ondervind geen last rauw kun je ook gewoon eten hoor, gaat niemand dood aan..

Armaris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-06 11:27

Lydian schreef:
NEE dat zijn ze niet! de wortel van de aardappel plant is giftig! en niet de schil of aardappel. Ik ken kinderen die vroeger geen eten hadden en leefden van rauqwe aardappels met schil.

Geef je paarden niet te veel schil want in aardappels zit zetmeel! Dat zetmeel kan in de maag gaan schuimen en de maag,dunne darm en twaalvingerige darm kunnen hierdoor kantelen de maag wordt geheel afgesloten en er ontstaat dan gisting als dit te lang zit met alle gevolgen vandien verschijnselen die op koliek lijken etc. etc. vaak met de dood tot gevolg...

De wortel van de knol is wel giftig, mischien kennen jullie het verhaal an colombus ofzo, die ontdekte de aardappel at de knol zei tegen andere dat deze eetbaar was, de mensen aten ook de wortel en stierven, en hij werd uitgemaakt voor moordenaar...

Grote hoeveelheden zijn niet giftig maar wel gevaarlijk omdat het gaat gisten en er zit giga veel zetmeel in aardappels..

Over de bestrijdingsmiddelen kan ik kort zijn, die eten wij ook, ik eet vaak genoeg aardappels met schil ( wel gekookt) en ondervind geen last rauw kun je ook gewoon eten hoor, gaat niemand dood aan..

Aardappelschillen zijn WEL giftig!
Zit blauwzuur in!!

Mieke_Cunna

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-06 12:05

haaj!
Zolang als ik met paarden omgaa.
Geef ik wekelijks aardappelschillen aan een pony.
Nu met anisha ook geef ik om de week een flinke hand aardappelschillen VERS van de tuin dus niet besproeit!
En Anisha leeft nog steeds hoor

Mierke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-06 12:10

Ik heb altijd al aardappelschillen aan mijn pony's gegeven, er is nog nooit iets ergs gebeurt dus...

Rijlaarsdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-06 12:12

pony hier op het erf is al 28 jaar en krijgt ook al heel zijn leven aardappel schillen en andere schillen hij doet het ook nog steeds.

ben er zelf ook niet mega voorstander van, ik heb altijd geleerd dat aardappelen familie zijn van de nachtschade plant, die dus giftig is.

maar denk dat je een paard dus zoveel moet geven eer dat hij er last van krijgt.
en idd er zitten ook vaak middelen op tegen het wortel schieten tegen te gaan enz.
dus hier worden de schillen altijd even afgespoeld.

Schimmelig

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-06 12:18

In grote hoeveelheden zal het best giftig zijn, in kleine hoeveelheden vast minder schadelijk...
Ik denk echter niet dat het een 'gezonde' bijdrage is, dus waarom zou je je paard die schillen voeren als ze 'geen' of slecht effect hebben?

Oliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-06 13:27

Volgens mijn DA zijn ze niet goed voor paarden.
Je kunt beter iets anders voeren.

xxJacqyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 15:01

Vroeger kregen de paarden toch ook aardappelschillen?

Als er een verdwaalde aardappel tussen mijn penen zit, geef ik die ook gewoon aan mijn paard!

Hij vind het wel lekker geloof ik!

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 15:04

Ik had vroeger een meisje in de klas haar pony overleed door een overdosis aardappelschillen.

xxJacqyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-06 07:16

Teveel is natuurlijk nooit goed..............!

Bluebontje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-06 14:30

Lydian schreef:

Idd de wortel en de spruit zijn giftig!

xxJacqyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-06 21:59

Duidelijk!

Mexxuna

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 13:57

Mijn shetten krijgen 1 x per maand weleens wat schillen, maar of ze het ook echt lekker vinden weet ik eigenlijk niet!!
Ze eten liever wat muesli of een broodje!

dingetje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 13:58

Ik voer het altijd aan onze geiten ....
Kan ik dus maar beter niet meer doen

marsi

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 14:21

Ik zal jullie even uit de droom helpen dat aardappelen niet slecht zijn voor paarden: Mijn vorige paardje is eraan dood gegaan, dus goed is het écht niet!
Ze was op een nacht los gebroken en had rauwe aardappelen staan eten...de volgende dag kon ze haast niet meer staan! Naar de DA gegaan, bleek dat rauwe aardappelen gaan gisten in de maag! Ze kreeg toen een buisje door haar maagwand heen, om zo het gas eruit te kunnen laten. Dit ging een paar dagen goed, maar helaas heeft het allemaal toch niet mogen baten...

*Hoe het met de schillen van een aardappel zit weet ik niet, maar ik zou toch een beetje opletten!*

Blend

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 23:19

Ja mijn vader zei laatst ook , zal ik de aardappelschillen ook bewaren voor je paard? Want het paard van de schilleboer vroeger at het ook.
Ik heb dus ook zoveel verschillende dingen gehoord dat ik het niet aandurf om hem de schillen te geven. Dus heb mijn vader bedankt voor zijn goeie bedoelingen (al snapt hij het niet, want vroegah!) Maar nee, ik hoor net zo veel voors als tegens, dus ik neem het risico niet....

BiBaMi

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 13:57

Het zal allemaal best, maar ik heb 2 weken geleden met bio op school geleerd dat ongekookte aardappels giftig zijn.
INc. schil dus.
Groeten!

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 11:14

mijn oude [bijna 40 jr geworden]shet stond bij een aardappel boer samen met hun drachtige shet
en ze kregen elke dag aardappele te eten,en gelukkig zijn ze er nooit ziek van geweest

moet je maar eens op een kinderboerderij gaan kijken daar voeren ze ook de schillen.

TE zal niet goed zijn ,maar dat is met alles zo!

Prescious

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 17:31

aardappel schillen, hoorde bij nachtschade en die zijn giftig