Paard kan voorbeen niet verplaatsen...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Francis

Paard kan voorbeen niet verplaatsen...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-06 21:47

Vanavond even snel paarden binnen willen zetten, wil Dot niet bij me komen... nadat ik de shet eerst maar binnen heb gezet Dot alsnog gepak, wil ze niet van haar plek komen.. wat blijkt, ze kan haar linker voorbeen nauwelijks optillen en verplaatsen.. met heel veel moeite, stap voor stap (en af en toe echt weigeren om verder te gaan) heb ik haar op stal gekregen.
Uiteraard de DA gebeld, maar aangezien beide paarden artsen al weg waren in overleg met dienstdoende DA besloten tot morgenochtend af te wachten... Dot volgestopt met Trauma Vetsem en Arnica en later op de avond nog weer naar haar toe geweest. Om haar uit stal te krijgen (moest em nog uitmesten) heb ik haar uiteindelijk geholpen het been te verplaatsen. Ik kon em wel optillen en de knie buigen gaat zonder probleem, maar vanuit de schouder verplaatsen wil niet.
't Zit me helemaal niet lekker (ook niet dat DA niet kon/wilde komen trouwens, maar goed, hondjesdokter kan hier waarschijnlijk toch weinig mee) en ik vroeg me af of iemand hier zoiets wel es heeft mee gemaakt.
Ik kon in de paddock niet ontdekken wat ze gedaan heeft (vast gelegen of wat dan ook) Enige wat ik kan bedenken is dat ze is uitgegleden met idioot doen (was vanochtend beetje dol met buiten zetten), de bak was vanmiddag behoorlijk nat...
Been is nergens dik of warm of opgezet, hoef ook niet, kan gewoon niks ontdekken, maar weet nagenoeg zeker dat het vanuit de schouder komt. Iemand een idee? (zit zelf aan een zenuw blokkade ofzo te denken en vraag me dan direct af of zo'n nacht afwachten geen kwaad kan i.v.m. permanente uitval).

crazycactus

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 21:53

Jeetje... wat een raar verhaal joh... Hopelijk is het niets ernstigs. Zou zo even niets kunnen bedenken wat het zou kunnen zijn.

Francis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-06 22:01

Ja, 'k kan me ook niet veel anders bedenken... nergens warm of dik ofzo.. heel raar... Als ze probeert te lopen ziet het er uit alsof het been 'slaapt' zeg maar... als je dat zelf hebt loop je ook zo raar.. beetje als met een houten been... zoiets. Ze heeft buiten niet van haar plek willen lopen, kon gewoon op 2 plekken kuiltjes zien van't ronddraaien om dat been en op stal deed ze dat ook.. wel d'r acherhand verplaatsen, maar dat been wil ze liever niet verzetten. Zodra ze dat wel doet gaat het heel ongecontroleerd.
Ze ontlast em ook als ze staat.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 22:04

Kan ze geen klap van een ander gehad hebben Francis, met een flinke bloeduitstorting als gevolg? Die zul je nu van buitenaf nog niet voelen (morgen wel) maar doet haar dan al wel goed zeer...

Klinkt niet prettig in ieder geval.
Morgenochtend gewoon verder kijken. Veearts doet nu waarschijnlijk toch niets, die zeggen ook alleen maar 'laat maar even op stalrust staan, kom ik over 3 dagen terug als er geen verbetering is'. Ik zou me er dus niet te druk om maken dat hij vanavond niet meer komt.

Ik hoop dat het allemaal meevalt met Dot, en dat jij vannacht gewoon lekker slaapt
Sterkte ermee!

silvester

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 22:05

Inderdaad, wat een raar verhaal.
Toen ik de titel las dacht ik aan zoiets als knie op slot of zo. Maar uit je verhaal maak ik op dat ze haar knie wel gewoon kan gebruiken.
Kan je geen andere kliniek bellen om wat informatie te vragen. Ik weet dat de kliniek bij ons in Woudenberg een nummer heeft dat je dag en nacht kunt bellen.

Francis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-06 22:12

@ Sonja: 't zóu kunnen, ze staat samen met een shet, maar die zou normaal 't lef niet hebben Dot te trappen.. moet dan in een vlaag van verstandsverbijstering of woest spel gegaan zijn.
Als dat zo is zou de arnica wat moeten gaan doen (hoog potentie gegeven én trauma vetsem)
Idd zei de DA dat 'ie nu toch niks kon doen, hoogstens een pijnstiller geven, maar dat lijkt me op 't moment dat je nog geen idee hebt wat het kan zijn ook niet echt een verstandige zet.
Dus afwachten ja... (en slapen zal idd wel ff duren.. pff, als er wat met Dot is ben ik gelijk in alle staten hoor...ik weet het..doos die ik ben).
@ Silvester: Nee, knie is het niet, die kan ze goed buigen, meerdere keren geprobeerd.. Ik kan haar voorbeen vanuit de knie goed optillen, buigen strekken e.d. maar het been vanuit de schouder naar voor en naar achter brengen wil dus niet/nauwelijks. 't Voelt niet echt alsof het 'op slot' zit, ze houdt het denk ik zelf tegen omdat het pijn doet. Opzij zetten van het been gaat iets beter...

Anya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 22:28

Wat rot Francis. Zoals jij beschrijft klinkt het inderdaad als de schouder. Uitgegleden misschien? Vaak leveren dat soort blessures acuut pijn op zonder dat je wat kunt zien. Een paard op een wedtrijd (jaren geleden) had ook zoiets. Die kwam wat ongelukkig terug uit uitgestrekte draf, liep wat hinkepinkig door en was na een half uur niet meer op te trailer te krijgen omdat hij zijn voet niet wilde bewegen. Dat was een blessure in de schouder. Is indertijd met rust overgegaan. Dat kan ik me nog herinneren omdat de hele rijvereniging het erover had.

Maar ik weet dus niet of het hetzelfde is.

Sterkte! En ik duim voor je.

rina

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 22:30

He jakkes Francis, Dot geblesseerd.
Ik heb dit nog nooit meegemaakt, en dus ook geen ideeen of tips voor je. Kan alleen maar bedenken of idd een trap ertegen, of verdraait met gek doen.

veel sterkte meis .

Francis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-06 23:04

Ja Anya, dat was dus ook wat ik als meest plausibele optie dacht.. uitgegleden... verrekt o.i.d. Nahja, hoop maar dat het zoiets simpels is, dan kan ik gewoon lekker met m'n druppeltjes aan de gang en is't zo weer over... hoop niet dat het iets 'ernstigers' is...

Nee Rina, zelf dus ook nog nooit zoiets gehad.. vandaar da'k het maar ff hier zette. Vanalles mee gemaakt, maar dit nog niet. There's a first for everything zullen we maar zeggen.

Vippie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 05:54

Herkenbaar< tJo heeft zoiets 2 jaar geleden gehad op het land. Kon ook niet meer lopen en deed over een stukje van 10 meter ruim een half uur, ook dr voorbenen idd maar niet aanwijsbaar warom oid.
Die bleek spierbevangen te zijn wat in dr schouderspieren tot uiting kwam (normaal dr achterwerk, ze had dit al vaker gehad).

Hoop dat de VA Dotje kan helpen, tis nooit fijn als ze voor jouw lieveling geen tijd hebben terwijl die ook pijn heeft. Ik ga voor je duimen vandaag dat je eigen middeltjes al beetje geholpen hebben en dat de VA niet lang op zich laat wachten.

Dikke knuf...

__Suzanne__

Re: Paard kan voorbeen niet verplaatsen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 06:48

jemig Francis, wat vreemd! Ook ik kan je niet helpen Hopelijk de dierenarts straks wel. Hoe is het nu na de nacht?

Lientjee

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 06:53

Oh wat raar... Bij ons was er op de manege een keer een tinker, en die kon ineens z'n rechterachterbeen niet meer bewegen... Je kon hem wel optillen, maar bewegen dat ging niet echt.
Toen hebben ze heb toch opgetild en zegmaar heletijd proberen te laten bewegen, door heb omhoog en omlaat te doen.. Na een lange tijd kon ze weer lopen. Dat was echt een opluchting...
Lijkt dat van jou misschien een beetje hier op of is het toch wat anders? Iig, heel veel sterkte, ik hoop dat het lukt!

Francis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-06 07:02

Net naar stal geweest en 't lijkt er op of m'n homeopatie in ieder geval wát gedaan heeft, want ze kan weer iets makkelijker bewegen. Vannacht ook nog een keer heen geweest en toen lag ze, wat ik op zich ook een geruststelling vond én ze kon, zei het met enige moeite, ook weer overeind komen. Nu kan ze d'r been iets makkelijker verplaasten. Gekke is wel dat de gal die ze al vanaf jaarlingleeftijd op d'r knie heeft wat dikker leek te zijn dan normaal. Terwijl ze op d'r knie dus geen last heeft. Ik vermoed dat dat komt omdat ze de rest van de nacht gestaan heeft en dat hele been nu vermoeid raakt ofzo.. DA had net nog 't bandje op staan, ga nu weer ff bellen, 't is 8 uur geweest dus ze moeten er nu maar zijn vind ik.

diola

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 07:03

Goeiemorgen ...... kan het geen acute Zoolzweer zijn omdat ze maar problemen heeft met 1 been en hem verder wel gewoon wil optillen? Ik heb dat wel meer gezien en dan staat er zo veel druk op de hoef dat het paard gewoon echt niet meer wil lopen.

Heel veel succes en hopen dat de dierenarts het kan vinden.

Francis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-06 07:08

Nee, dat is het niet. Heb m'n ervaring met hoefzweren wel en is ook 1 van de dingen die'k direct gechecked heb. Maar ze kan haar knie buigen en bewegen, maar haar been niet naar voren en naar achteren verplaatsen, vanuit de schouder... echt optillen wil dus ook niet, op het moment dat ik haar voetje vraag en em dus vanuit de knie optil zeg maar gaat dat wel.

Francis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-06 08:24

Nou, DA is geweest en dan zul je zien, dan lopen ze weer redelijk goed... 't Is natuurlijk nog lang niet goed, maar een wéreld van verschil met gisteren en zelfs met vanochtend vroeg, want als ze vanochtend zo gelopen had, had ik het nog even aan gekeken.
Toch een verstuiking/verrekking o.i.d. en blijkbaar doen de homeopatische middeltjes hun werk (zoals altijd).
Ze blijft vandaag op stal, ga vanmiddag wel een stukje met d'r wandelen zodat ze wat gecontroleerde beweging krijgt en we gaan uiteraard door met de homeopatische middeltjes.
Pfff, ben wel flink opgelucht dat het zo mee lijkt te vallen...
Bedankt voor de tips en't meeleven.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 08:27

ik heb mijn berichtje maar weer verwijderd

DA is al geweest en gelukkig valt het mee!
veel sterkte met dot en hopelijk is het gauw weer over

Anya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 08:40

Gelukkig! Goed nieuws op de vroege ochtend.

meikie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 08:43

Gelukkig Francis, ik hoop dat het snel helemaal over is! Je kunt bij paarden niet alles verklaren helaas, mijn paard had laatst een hele jaap op haar been linksachter en een dikke kogel, hoe ze daaraan komt? Ik zou het niet weten, ze staat alleen in de wei. Feit is dat die dingen wel weer overgaan. Maar lastig blijft het! Sucses!

Mac

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 09:06

Pfoei! Blij dat het mee blijkt te vallen! Reden tot heel veel grijze haren, zo'n zielig paard!

crazycactus

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 09:08

Gelukkig niets ernstigs Francis... je houdt je hart vast met zoiets...

Arrabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 09:28

Citaat:
Trauma Vetsem en Arnica

Wat zijn dit voor middeltjes dan?

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 10:14

*PFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFF*
(haalt opgelucht weer adem)

Gelukkig Francis....

rina

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 10:42

Idd gelukkig dat het niet zo erg was als het leek. Verwen dr maar lekker vandaag, de arme. En hopenlijk loopt ze snel weer normaal.

__Suzanne__

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 12:25

pfff....gelukkig!