Gele beestjes die pony kaalvreten!?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Melia

Gele beestjes die pony kaalvreten!?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-06 11:01

Heey

Mijn verzorgshetje die heeft allemaal gele beestjes op z'n hals zitten en dit schijnt ook over te kunnen gaan naar andere pony's maar nu kwam ik (en de eigenaar) er vandaag achter dat ze helemaal word kaalgevreten?
Het zijn van die gele beestjes (kleine stipjes, lijkt wel een beetje op een soort luizen ofzo) en die plek word dus steeds groter, en straks is ze helemaal kaal
De eigenaar gaat vandaag de dierenarts bellen en vragen of hij langskomt om te kijken wat we hiermee/hiertegen kunnen doen.
Wie weet wat dit voor beestjes zijn, en evt. hoe hebben jullie dit opgelost, behandeld?

weet niet of het hier goed staat hoor

ikke

Re: Gele beestjes die pony kaalvreten!?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 11:09

Klinkt als luizen. Dierenarts vragen voor middel hiertegen.
Kijk uit met andere paarden, het is besmettelijk!!!! Ga dus niet naar andere paarden toe, tenzij je jezelf grondig omkleed en wast.

Miss_Maya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 11:11

Idd soort luizen ! Dat is besmettelijk ze kan het ook van andere paarden gekregen hebben . Het best laat je de DA komen

Melia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-06 11:13

ikke schreef:
Kijk uit met andere paarden, het is besmettelijk!!!! Ga dus niet naar andere paarden toe, tenzij je jezelf grondig omkleed en wast.

oke.. maar is het ook besmettelijk tegenover mensen?
De DA. zij een tijdje geleden van niet

en ze staat met een ander shetje in het weiland

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 11:19

Wan schreef:
ikke schreef:

oke.. maar is het ook besmettelijk tegenover mensen?
De DA. zij een tijdje geleden van niet

en ze staat met een ander shetje in het weiland

Ja, het kan overgaan op mensen, maar hoeft niet. De kans is klein, maar niet 100% uitgesloten. Goede hygiene doet wonderen.
Uit voorzorg ook die andere Shet behandelen, maar dat zal de dierenarts ook wel zeggen.

Melia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-06 11:22

ja idd.. dat heeft hij ook gezegt.. bij het andere shetje is nog weinig te zien gelukkig maar die andere is echt zielig want die plek word steeds groter en ze worden geborsteld met dezelfde spullen en krijgen af en toe ook hetzelfde dekje op dus alles ontsmetten?

Nijn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 11:25

Inderdaad alles ontsmetten, waarschijnlijk hoor je dat ook van de DA.

Melia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-06 11:27

sronnie schreef:
Inderdaad alles ontsmetten, waarschijnlijk hoor je dat ook van de DA.

oke, zal het even (na)vragen als ik de volgende keer kom
of alles even in de was/ontsmetbeurt mag/moet

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 11:50

VSW --> MD.

_Maggy_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 14:55

( ik ben dan de andere vz) maar ze is nooit met andere paarden in contact geweest.. dat vind ik heel apart hoe kan ze het dan krijgen

RUBYWHITE

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 15:48

weet je zeker dat ze geen amandelvormige oogjes hebben?

_Maggy_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 15:50

amandelvormige oogjes bedoel je dan de vorm van die beesjes of.. ?

Melia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-06 17:43

Maya schreef:
VSW --> MD.

dacht ik al
Enne, over die amandelvormige oogjes; dat snap ik ook niet helemaal.. bedoel je de ogen van de pony?

Antheman

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 18:37

Luis! ontsmetten de hele handel.

Melia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-06 19:46

ja dat gaan we/ze ook doen z.s.m!!

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 19:47

zijn het geen horzeleitjes??

Melia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-06 19:48

maar heeft iemand een tip hoe we dat kunnen doen met poetsen.. want ze hebben van de meeste borstels maar 1 borstel van.. en straks is die andere ook besmet, en zit die er ook onder.. maar om nou overal dubbele borstels van te kopen de kans is groot dat die andere pony het ook heeft

Melia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-06 19:48

bizzybijtje schreef:

denk het niet.. want het zijn bewegende beestjes.. je ziet ze bewegen.. en ze vreten de haren op, ze word steeds kaler

_Sammy_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 19:52

toen sunny nog niet van mij was en dus niet top verzorgt werd had ze dit ook alle paarden kregen het en hele supper grote kale plekken waar je het haar gewoon eraf kon trekken met een laagje(Oud):D huid..
hij heeft er niks aan gedaan en is wel weer ne een paar maanden weggegaan maar weet ook niet wat het is nog steeds niet..

Antheman

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 21:19

Wan schreef:
maar heeft iemand een tip hoe we dat kunnen doen met poetsen.. want ze hebben van de meeste borstels maar 1 borstel van.. en straks is die andere ook besmet, en zit die er ook onder.. maar om nou overal dubbele borstels van te kopen de kans is groot dat die andere pony het ook heeft

Gewoon alles mee naar huis nemen. Goed ontsmetten. Ieder gebruikt daar zijn eigen middel voor. ik gewoon heet water en adfwasmiddel.

1 borstel,liefst plastic, neem je mee en gebruik je, Niet naast je andere spullen leggen! Wanneer je je paard weer wast/behandeld, /behandel je ook die ene borstel weer.

Als het over is, gebruik je je poetskist weer. Anders blijf je al je borstels ontsmetten.

gillian

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 22:04

Met dettol kun je alles ontsmetten.
Denk er ook aan dat je steeds schone kleren aandoet en deze thuis meteen weer uittrekt, zeker als je thuis andere huisdieren hebt!!

Melia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-06 09:54

Antheman schreef:
Wan schreef:

Gewoon alles mee naar huis nemen. Goed ontsmetten. Ieder gebruikt daar zijn eigen middel voor. ik gewoon heet water en adfwasmiddel.

1 borstel,liefst plastic, neem je mee en gebruik je, Niet naast je andere spullen leggen! Wanneer je je paard weer wast/behandeld, /behandel je ook die ene borstel weer.

Als het over is, gebruik je je poetskist weer. Anders blijf je al je borstels ontsmetten.

Ok dus je bedoeld zegmaar dat ik 1 borstel apart moet leggen en dan die moet gebruiken voor die pony, en voor de andere pony de rest van de borstels (wel eerst ontsmet natuurlijk)
Ben trouwens blij dat het niet mijn eigen borstels zijn

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-06 09:41

Wan schreef:
bizzybijtje schreef:

denk het niet.. want het zijn bewegende beestjes.. je ziet ze bewegen.. en ze vreten de haren op, ze word steeds kaler

oeps ja niet gelezegn:P

__Suzanne__

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-06 11:33

Ik denk dat je het beste beide ponies kan behandelen met het spul wat je van de dierenarts krijgt, en daarmee (of met Dettol) ook je borstels, dekjes en andere spullen ontsmetten. Ook al zie je bij de andere pony nog niets, kans is groot dat ze al beide besmet zijn. De dierenarts heeft vast ook goede tips hoe je dit kan aanpakken. Succes!

Melia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-06 07:31

SuzanneAAHCH schreef:
Ik denk dat je het beste beide ponies kan behandelen met het spul wat je van de dierenarts krijgt, en daarmee (of met Dettol) ook je borstels, dekjes en andere spullen ontsmetten. Ook al zie je bij de andere pony nog niets, kans is groot dat ze al beide besmet zijn. De dierenarts heeft vast ook goede tips hoe je dit kan aanpakken. Succes!

oke bedankt voor de tip, de dierenarts is er idd al mee bezig geweest