wat kan dit zijn? kale plekken (foto's)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Kims

wat kan dit zijn? kale plekken (foto's)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-06 11:39

Mijn paardje zit nogal in de lappenmand deze week. Gisteren is ze keihard onderuit gevallen en is daardoor kreupel en vandaag ontdekte ik dat ze overal op haar lichaam kale plekken heeft.

Hier foto's :

Afbeelding
Op deze foto zie je dat de kale plekken ook op haar been zitten.

Afbeelding

Afbeelding

Wat kan dit zijn? Ze is op dit moment wel enorm aan het verharen. Kan het zijn dat ze daardoor kaal is? Of kan het een schimmelinfectie wezen?
Aan haar deken ligt het niet, die zit namelijk helemaal niet op die plekken en die ligt perfect.

Bedankt voor het lezen!

renes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 12:28

Volgens mij is dit inderdaad van het verharen. Hoe oud is je paard? Wat oudere paarden krijgen hier vaker mee te maken, dan duurt het wat langer totdat de nieuwe haren erdoor komen. Dan worden ze even tijdelijk kaal. Maar dit is wat ik zo van een foto kan zien!

Zunzuncito

Re: wat kan dit zijn? kale plekken (foto's)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 12:38

Hmmm, ziet er niet helemaal okidoki uit. Heeft ze er jeuk aan? Hoe is de huid? Droog, schilfertjes, korstjes? Zij dit de enige plekken waar ze het heeft? Je hebt het erover dat de deken goed ligt, maar op haar voorbeen zitten ook plekken met minder haar, of lijkt dat maar zo op de foto?

Ibalia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 12:40

Misschien stress van de val ??
Laat anders even je DA er naar kijken

Kims

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-06 13:07

@ renes: Mijn paard is nog niet zo oud, maar 9 jaartjes dus aan de leeftijd kan het niet liggen...

@ Ekkie: Het jeukt niet bij haar. De huid is wel erg droog maar er zitten geen schilfertjes op. Op haar voorbeen zitten inderdaad ook kale plekken, eigenlijk over haar gehele lijf. Ook op haar onderbenen waar de deken niet komt.

@Ibalia: Zou kunnen dat het de stress van de val is al denk ik daar niet meteen aan. Het begon met wat kale plekjes. Maar vandaag ontdekte ik pas dat de kleine plekjes ineens heel groot waren.

Ik wacht het nog eventjes af. Zodra het erger wordt bel ik de dierenarts wel even op. Kan hij gelijk even kijken naar haar been.

Zou het een schimmelinfectie kunnen zijn? of een bacteriële infectie?

sandr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 13:11

onze oude pony die toen al beetje op leeftijd was( boven de twintig) had dit ook maar dan meer tussen de achterbenen. Ze ging volop verharen maar er zat nog geen nieuw haar onder. suf gezicht maar dat groeide wel weer bij.

xtostarlight

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 16:02

Dit lijkt op wat mijn paard elk voorjaar heeft. We hebben er jaar na jaar de dierenarts bijgehaald die niet goed wist wat het was. Kreeg ik schimmelshampoo en imaverol om haar mee te wassen. Maar aangezien ze dit alleen had in het voorjaar, het geen schimmel bleek te zijn en het weg was zodra de zomerharen doorkwamen, hebben we het eens een keer afgekeken, en toen bleek dat het vanzelf wegging toen de haren doorkwamen.
Dit jaar heeft ze er (nog) geen last van, maar alle voorgaande jaren wel.
Ik weet dus niet zeker of dit hetzelfde is, maar zo ziet het er wel uit.

xtostarlight

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 16:03

Mijne is overigens nu 13, maar had dit ook al toen ze 8 was.

Julia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 16:04

Dat ziet er erg vreemd uit. Mijn eerste gedachte was ook van het verharen. Wel eens gezien bij oudere paarden. Maar dit paard is in de bloei van zijn leven. Misschien stress? Mijn advies: Misschien even de DA er naar laten kijken! Heel veel strekte ermee!

Kims

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-06 17:26

Ik heb het aan mensen van stal gevraagd en die denken ook allemaal dat het door de verharing komt...
Ik denk dat ik het gewoon even moet afwachten wat het is. Als het binnen een maand niet weg is zal ik de DA wel even bellen voor advies en misschien als het nodig is hem langs te laten komen.

Ik denk niet dat het stress is, integendeel.
Ze is voor mij eigenlijk 5 jaar lang verwaarloosd en mishandeld. Sinds een maand staat ze nu op een andere stal waar ze het echt super naar haar zin heeft.

monique3

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 20:21

hey,
Ik kom net van de manege. Ik ging mijn paard poetsen (tinker) en ik merkte dat hij allemaal losse haren op zijn kont had. Nou is er niks mis met losse haren, hij is namelijk nogal erg aan het verharen. Aan die lossen haren zaten een soort korstjes, het leek een beetje op zand. Dit had ik nog nooit eerder gezien. Nou zag ik net op de foto's dat jouw paard ook kaal is tussen de benen en dat heeft de mijne ook. Ik dacht eerst dat het van de singel kwam. Ik wilde dus morgen de dierenarts bellen maar nu weet ik niet of ik het af moet wachten?. Het viel mij wel op dat de huid er onder er prima uit ziet en hij is ook niet aan het schuren van de jeuk.

irmaaatje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 14:49

nou, ik heb dit wel eens vaker gezien, ik weet niet of ik gelijk heb, maar het kan zijn dat je paard luizen heeft, om dat te behandelen moet je hem met een specialen shampo wassen, dat moet je even aan de dierenarts vragen wat voor shampo je moet gebruiken!
dat je paard pas geleden gevallen is, kan toeval zijn.. maar het kan ook daarmee temaken hebben, want ik weet het helemaal niet zeker! het is miss gewoon iets wat je even kan navragen!

Kims

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-06 20:31

@ monique3 ; lijkt precies op mijn probleem inderdaad!
Laat me weten wanneer je er meer over weet, dan doe ik dat ook bij jou

@ irmaatje; ik heb vroeger een paard verzorgd met luis en ik weet dat mijn pony dit niet heeft. Ik herken namelijk de symptomen en ik heb ook even bij de staartwortel gekeken

sax89

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 20:33

ik denk dat het komt door het verharen..

lailapri

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 06:17

Ik denk ook verharen. Ik heb mijn oudje iets teveel gerost, die is nu helemaal kaal op haar borst. Haar hoofd gaat altijd in gedeeltjes. Je hebt nieuw haar, een strook kaal en oud haar, en dat schuift steeds op tot hele hoofd is verhaard

Mijn fjord heeft het ook een beetje, op zijn achterbenen.

irmaaatje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 19:53

ik denk eerlijk gezegd niet dat het door het verharen komt, daarvoor vind ik het te kaal! de huid ziet er wel een beetje droog uit. mischien is het een allergische reactie ergens op?

Fielychi

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-06 07:49

als je het niet vertrouwt, kan je een afkrabseltje laten maken.
Kunnen ze ook een schimmelkweek doen, heb je na ong. 2/3 wkn uitslag van, en ook onder de microscoop kunnen ze even kijken.
Voor de schimmelkweek worden wat haren verwijderd, voor het afkrabsel van de huid wordt er wat geschraapt tot op net bloedens toe. Dus niet schrikken.
Gelukkig jeukt/irriteert het niet.
Succes ermee!

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-06 16:18

Zie de tip van Fielychi

Ik vind het er niet echt als schimmel uitzien, maar ik ben geen dierenarts verder, dus dat zegt niet dat het ook geen schimmel is. Ik zou het nog even aankijken, het kan door stress komen of misschien toch door die val, dat het je nu pas opvalt?
En de meeste paarden zijn momenteel in de rui, dus dat zijn al een hoop factoren die een rol zouden kunnen spelen.

bambi

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-06 16:23

sommige paarden hebben ook gewoon een hele gevoelige huid, en zeker nu ze verharen kunnen ze daar last van hebben.
Zolang ze er geen last van heeft kun je er weinig aan doen.

Luuz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-06 16:35

Misschien dat haar zomervacht er zegmaar nog niet onder zit maar ze toch al verhaart. Mijn pony heeft oook een paar van dit soort kleine plekjes. Ik zou zelf even afwachten als ze er verder geen last van heeft qua jeuk. Als ze luizen of schimmel zou hebben zouden de andere paarden die erbij staan (of staat ze alleen?) het ook moeten hebben/krijgen. Dan moet je wel oppassen. Als je de gelegenheid hebt om haar te wassen (daarna dus warm met dekens op stal) zou je voor de zekerheid toch met imaverol kunnen wassen, dat kan nooit kwaad. Maar toch zou ik even afwachten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-06 16:37

Bij ons op stal hebben een aantal paarden hier ook last van...
Ik gok dat het door het verharen komt!

Allejandro

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-06 16:43

Goh wat een toeval.
Mijn 2,5jarige ruin heeft dit op dit moment ook.
Precies dezelfde soort plekken, alleen dan thv het halster (en nee het zijn geen schuurplekken). Ook onder zijn kaak zitten kale plekjes.
Het is droog en schilfert erg.
Maar het trekt vanzelf weer weg
Dus ik doe er niet zoveel aan..
Mssn als het mooier weer is eens grondig wassen

Maar zijn dit ook de symptomen van luizen dan?

Lonan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-06 19:06

ík was op zoek naar een soort gelijk tropic, de mijne heeft over haar lichaam kleine ronde kalende plekken. Ik dacht eerst dat het bijt plekken waren maar volgens mij ziet dat er toch anders uit. Er zitten geen korsten op, gewoon (nette) kale plekjes her en der. Ik zie ook geen schimmel ofzo. Wel heeft ze een bijt plek op de borst momenteel waar ook een dikke korst op zit. Wat denken jullie?

leOnie__

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-06 19:07

ja dat is gewoon verharen mijn paard heeft het ook maardan op haar hals, het lijken net als je goed kijkt baby haartjes

Allejandro

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-06 11:40

Ja klopt er zitten hele kleine haartjes op.
Kan je hier ook nog iets tegen doen bijv.. voer/ of iets?
Of wat?
Want mijn paard is ook nog niet zo oud..
En sinds de deken af is, vrijdag, is het veeel meer geworden!