Tekenbeet!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

chantal1

Tekenbeet!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-06 16:24

Hallo allemaal,

We hebben vandaag bij mijn paard een teek weggehaald en nu heeft hij een bult ter grootte van een hand. Heeft iemand ervaringen met tekenbeten, symptomen en gevolgen?

Groetjes chantal.

Pluttersput

Re: Tekenbeet!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 16:26

Oew ter grootte van een hand is wle aardig groot. Ik zou het even aankijken, en als het niet minder wordt, dan moet je denk ik de DA erbij halen...
Meer weet ik je ook niet te zeggen..
Groetjes, mij

Robin

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 16:27

Dat is heel erg groot ter grote van een hand.. kijken of het wegtrekt.. en anders DA erbij

Succes

Nicky__

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 16:28

je kan ook de da even bellen, en vragen wat hij ervan vind, en als het ernsitg is, vragen offie komt want als het dat wel is, en je "wacht tot het wegtrekt' zul je daar wel spijt van hebben...

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 19:18

Ik zou bellen, zo'n bult klinkt niet best. Heb je de teek verwijdert met een speciale tekentang, anders kan het 'kopje' van de teek onder de huid blijven zitten en zo een ontsteking veroorzaken.

Francien_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 19:19

Miirthe schreef:
Ik zou bellen, zo'n bult klinkt niet best. Heb je de teek verwijdert met een speciale tekentang, anders kan het 'kopje' van de teek onder de huid blijven zitten en zo een ontsteking veroorzaken.

Wilde ik net zeggen . (Mijn hond had ook een keer een ontstoken teek.)

Schimmelig

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 19:21

Je kunt beter snel de DA bellen denk ik... Kunnen paarden ook ziek worden van teken beten

Weet niet zeker, maar dacht het wel ...

Xox

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 21:51

Paarden kunnen van teken Borreliose (lyme), Ehrlichiose en Babesiose (piroplasmose) krijgen. Ik zou de DA bellen en niet te lang wachten. Het kan meerdere oorzaken hebben zoals een allergie voor teken, ontsteking enz.

arno8

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 21:53

en even langs de Boerenbond om een tekentangetje te halen voor de volgende keer. Als je die nog niet had.

Xox

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 21:59

Wat ook handig is: Na het verwijderen van de teek de plek insmeren met een antibiotische oogzalf dan is de kans op onstekingen veel kleiner

chantal1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-06 23:26

Nou, ik heb als eerste de teek verwijdert en toen de DA gelijk gebeld, deze wil het afwachten.
Ik ben nu net wezen kijken de bult is kleiner maar wel een harde bult.
Geen temperatuur dat is positief, eerst ging de thermometer naar 39.40, dus daarna nog 2 x gemeten en bij een ander paard en toen was het 2 x 37.37, dat zit gelukkig wel goed.
Verder heb ik het 2 x ontsmet met betadine.
Borreliose (lyme), Ehrlichiose en Babesiose (piroplasmose); wat zijn de symptomen van deze ziekte en hoe lang na een beet komen die te voorschijn?

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 06:50

Bij de ziekte van Lyme kan op den duur verlamming en pijn aan de gewrichten ontstaan, is bij mensen in ieder geval zo.

Xox

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 09:18

Er zijn heel veel symptomen bij deze ziektes. Ze zijn vaak pas merkbaar na zo'n 2 maanden en er zijn dan verschillende stadiums. Vaak worden de symptomen verwisselt met andere ziektes zoals hoefbevangenheid, insuline resistentie, enz. Hoe eerder er behandelt wordt met antibiotica om de bacterie tegen te gaan hoe minder kans op blivende schade zolas gewrichtsproblemen die in de laatste fase kunnen ontstaan en ook inderdaad verlammingen. Je dierenarts kan je paard testen of hij besmet is.

chantal1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-06 13:13

Bedankt Xox, hier kan ik veel mee.
Na hoe lang kunnen ze dat testen. Welke antibiotica wordt er gegeven, kan dat al preventief gegeven worden.
Ik heb nog een kliniek aan de lijn gehad, deze zeggen dat ik het moet afwachten en een maand zijn temperatuur moet op nemen en dat er een kleine kans is dat hij er wat aan over houdt.

Xox

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 13:38

In principe kun je preventief antibiotica geven. Mijn hond hadt eens een teek en na het verwijderen ook een behoorlijke bult. Die heeft 3 weken antibiotica gehad. hebben we gelijk gedaan. heeft er ook niks aan over gehouden. Er zijn veel soorten teken en maar een klein % is besmet (worden er wel steeds meer) . Maar toch zie je steeds meer paarden met vooral Borreliose. testen kan heel lang daar hoe langer de bacterie in het lijf blijft hoe groter de kans is dat hij in het lijf blijft. Bij behandeling in later stadium kan het paard klachten vrij worden maar kan de ziekte weer oplaaien daar de bacterie zich zo gemanifisteerd heeft dat hij niet te bestrijden is. Weet niet hoe je Duits is? In Duitsland is veel meer bekend over teken en de ziektes. daar zijn vele site's over bekend. Zoeken maar eens op de Duitse google en dan zecken Pferde of Borreliose pferde

carlijn83

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 14:35

Xox schreef:
Paarden kunnen van teken Borreliose (lyme), Ehrlichiose en Babesiose (piroplasmose) krijgen. Ik zou de DA bellen en niet te lang wachten. Het kan meerdere oorzaken hebben zoals een allergie voor teken, ontsteking enz.

echt? jeej, ik had vorig jaar een teek weg gehaald bij mn paard en toen de DA gebeld en die ass. zei dat ze er niets van kunnen krijgen

Maar bij hem was het toen niet dik geworden oid, dus verder niets aan gedaan.

Xox

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 15:23

Een beet van een besmette teek is vaak zichtbaar door een dikke plek, rode kring, koorts enz. Maar dit kan ook gebeuren als er iets achter blijft bij het uitdraaien. Niet elke teek is besmet. maar elk jaar komen er meer besmette teken voor. In Duitsland is dit al langer bekent en komen steeds meer dieren met de verschijnselen. In Nederland wordt het vaak niet herkent daar daar meestal gedacht wordt dat de teken in nederland niet besmet zijn. maar door Internationaal verkeer zoals honden die ze meenemen en het toch steeds warmer wordende klimaat kunnen die teken uit de warmere landen hier ook overleven. en zich vermeerderen.

chantal1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-06 17:21

Nou, ik heb mijn DA gebeld, en gezegd dat er tests voor bestaan, ik had gister een collega van hem aan de lijn en de DA van vandaag bevestigd dat er testen zijn maar hij weet niet concreet vanaf wanneer hij kan testen.
Hoe dan ook naar veel gepraat krijg ik antibiotica; Cubar Mix. 1 kg, deze moet volledig op en 2 x 2 schepjes per dag dus ik denk dat ik er 2 weken mee zoet ben.
Sowieso is het al preventief tegen de beet zelf en de bult er rond, deze verzakt ook steeds en er is echt een harde plek.
Misschien ben ik wat te overgevoelig maar ik wil gewoon niet dat er iets met mijn paarden gebeurd en zeker niet door laksheid.
Verder ben ik best kwaad dat mij gisteren niet is verteld dat er tests zijn!
Wat betreft de rode kring, deze kan ik niet gelijk vinden maar hij is een vos en een vos (sommige) heeft zwarte kringen/plekken op zijn huid. Ik heb het haar er rond al weg geschoren zodat ik de beet in de gaten kan houden.
Thanks voor de tip, mijn Duits is best goed, ik ben zelf half duits.
O,ja de DA zegt dat 10 % van de teken de bacterie dragen.

Moon

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 17:25

dat kan ziekte van lyme zijn.. zou zekers naar DA gehad..
ik heb het ook gehad.. en de helft van mun gezigt was verlamt.. ga zo snel mogelijk naar DA

Xox

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 17:28

De meest gebruikte antibiotica in Duitsland tegen Borreliose is Doxycycline.

heb nog even wat voor je opgezocht. Hoop dat ik het plaatsen kan.

Borreliose
Borreliose infiziert Menschen und Tiere - und sie ist schon so verbreitet, dass man sie lt. aktuellen Berichten aus den USA schon als Pandemie einstufen könnte - wenn, ja wenn da nicht so viele neue Erkenntnisse aus wirtschaftlichen Interessen verheimlicht würden und sie von den Ärzten so oft falsch diagnostiziert werden würde.
Auch die Symptome und die Behandlung unterscheiden sich bei Menschen und Pferde nicht nennenswert - lediglich bei den Tieren gibt es kaum Erfahrungswerte damit, daher greifen Sie bitte als Pferdebesitzer auch zu den Infos auf den Menschenseiten.

Die interessanten und neuesten Nachrichten kommen mal wieder aus den USA:
In Amerika gibt es jetzt einen völlig neuen Test, der im Gegensatz zu allen bisher gebräuchlichen Test sehr zuverlässig sein soll. Lesen Sie hier: http://www.bowen.org/

Noch interessanter aber ist der dazugehörige Artikel aus USA: http://www.rense.com/general43/kly.htm

Lyme Disease - Misdiagnoses And Medical Dictatorship

Linda Mattmann ist wohl das gleiche passiert in USA mit Borreliose wie Frau Dr. Bode mit Borna hier bei uns. Labor geschlossen, weil sie zu hohe Durchseuchung festgestellt hat, was für politische und offizielle Stellen nicht genehm war/ist.

Lida Mattman, die Mikrobiologin und der Autor von "Heimlichen Krankheitserregern" ist, hat die Lyme-Borreliose,spirochetes, seit fünfzig Jahren studiert. Sie glaubt, dass das Berühren damit Lyme-Krankheit verbreiten kann. Das spirochete ist in Tränen gefunden, das bedeutet, dass es die Hände und irgendetwas kontaminieren kann, die sie berühren. Wissenschaftler finden, dass das lyme spirochete sehr zäh ist und, wieder aktiviert, für lange Zeiträume lebensfähig sein kann. Könnte dieses möglicherweise eine Übertragungsart sein innerhalb von Familien 2B? Oft sind ganze Familien krank! Ein Mitglied kann mit Lyme-borreliose diagnostiziert werden, ein anderer mit ALS diagnostiziert werden kann, oder mit Parkinson, Alzheimer ist ADD Fibromyalgia, usw. Immer Patienten mit diesen Krankheitsbezeichnungen werden positiv getestet für lyme, mycoplasma und andere Krankheits-Zeitbomben. Aber diese Informationen werden unter Strafandrohungen zurückgehalten.

Das ist so interessant, dass ich es mit Hilfe eines Übersetzungsprogrammes ins Deutsche übersetzt habe. Es kann gerne verbessert werden durch einen med. Fachmann.

Interessant dazu auch ein Bericht vom FLI, unserem Hochsicherungsinstitut für Tierseuchen, auf der Pferde-Symptom-Seite:

Die Übertragung von Borrelia.Burgdorferi vom Tier auf den Menschen ist ungeklärt! Die ganze Zeit war überall nur zu lesen von allen Fachleuten: Für die Übertragung braucht Mensch unbedingt eine Zecke! Inzwischen kommt aus Amerika die Nachricht, dass es bestimmt 200 Arten gibt, die Borrelien und borrelienähnliche Bakterien übertragen können!

Und noch ein interessanter Artikel aus den USA: ins Deutsche übersetzt:

1989 veröffentlichten Preac-Mursic et al. einen bedeutenden Artikel(30), in dem sie die Anzüchtung von lebenden Borrelia burgdorferi bei Patienten dokumentierten, die durch die bei ihnen durchgeführte Therapie als geheilt galten. Dazu gehörte ein Patient, der zehn Tage lang intravenös mit Ceftriaxon behandelt worden war und von dessen Liquor der Organismus angezüchtet werden konnte (30). Dieser Bericht stieß auf ungläubige Skepsis von einigen Seiten. Es wurde die Vermutung geäußert, daß die Kulturen kontaminiert waren oder daß der Bericht auf andere Weise falsch gewesen sei. Seitdem sind jedoch eine Reihe von Berichten erschienen, die das Überleben von B. burgdorferi trotz aggressiver antibiotischer Behandlung auch bei Anwendung der wirksamsten intravenösen Anbitiotika bestätigen (12, 22). Die medizinische Fachwelt tut sich noch immer schwer, diese anscheinend anormalen Beobachtungen, die die Unzulänglichkeit des bestehenden Lyme-Paradigmas enthüllt, zu akzeptieren (15). Die Ergebnisse zeugen jedoch vom Beginn einer veränderten Wahrnehmung dieser Krankheit. Eine andere Haltung wird aber notwendig sein, um den biologischen Realitäten von B. burgdorferi Infektionen wirksam begegnen zu können (1). Lesen Sie weiter bei:

http://www.ariplex.com/lyme/lymlieg1.htm

Infocenter für Menschen:
Ich möchte hier auf das beste und umfangreichste Borreliose-Forum für Menschen hinweisen, dass ich kennengelernt habe: www.borreliose-treffpunkt.de

Dort finden Sie alle Fragen rund um Borreliose beantwortet: Labors, Testmethoden, Therapeuten, Fachärzte, Forscher, alle FAQ, Erfahrungswerte etc.

Nützliche Links:
http://free.pages.at/ah-borreliose/merkbl.html

http://www.medizinfo.de/waldundwiese/forschung/fo2.htm

http://www.nervenschaeden.de/zeckenbiss/

http://dr.huldaclark.de/Borreliose.htm

http://www.borreliose.de,

http://www.pferdemedizin.com/borreliose/ Zwar sehr unübersichtliche Page, aber es lohnt sich, auch entsprechend tiefer zu klicken, für Mensch und Tier

http://www.borrelioseforum.de/

www.borreliose-treffpunkt.de

akt. 25.3.06

Xox

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 17:31

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 18:14

Tuurlijk mag je bezorgd zijn, tzou toch wat zijn als je wat gebeurd; en je doet nu alles aan wat kan; hou goed contact met de DA, maak de kuur af, er is nog hoop. Wens je sterkte!

chantal1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-06 19:47

Dank je voor het plaatsen van het artikel!
Ik ga die andere links ook door lezen/
Nou, nu is het dus afwachten. Verder is hij super fit, eet erg goed en geen koorts. Dus ik verwacht dat alles goed komt mede ook omdat hij nu de Cubarmix heeft.
Xox, hoe lang na de beet kan je gaan testen?

Wilawander

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 10:34

In principe kun je na een paar dagen al testen. Ik zal morgen mijn chef even vragen na exacte tijden.

chantal1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-06 13:10

Minder goed nieuws, gisteravond de eerste antibiotica gegeven. Vanochtend gelijk een dik achterbeen. Ik heb al vaker gedacht dat hij dat van antibiotic kreeg (de laatste keer idem dito) maar DA zei dat het niet kon.
Enfin, nu is hij het er wel mee eens en stoppen we met de antibiotica. Over 3 weken wordt er getest.
Mocht het dikke been niet over zijn binnen 2 dagen dan komt hij langs en wordt er tevens antibiotica ingespoten.
Als jullie zouden willen navragen hoe lang erna ze getest kunnen worden, heel graag!