Dik been (bij pees)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Pivanti

Dik been (bij pees)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-06 13:07

Hey

Een paardje hier op stal heeft al een poosje een dik been. Het zit bij de pees, boven de kogel. Het is dik, maar niet zacht van het vocht, maar hard en ietsje warm... Ze loopt wel goed, zowel op het zachte als op het harde. We denken dat ze een klap heeft gehad in de wei. Weet iemand misschien wat je het beste kan doen? De eigenaar wil gewoon weer rustig aan gaan rijden. Ze denk dat het altijd wel zo hard zal blijven... Wat denken jullie??

Bianca6

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 13:16

ik zou ff een DA laten kijken...
Bij mensen is het zo dat als het een peesontsteking is dit de pezen kan aantasten waarna ze kapot kunnen gaan.

Bianca6

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 13:16

weet dus niet dat het voor paarden geld maar zou geen risico nemen

Pivanti

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-06 13:17

Ja als het een peesonsteking is, dan kan dat inderdaad (vertelde een fysio). Maar het is dus echt heel hard... ik vind het vaag :S

Bianca6

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 13:22

peesonsteking bij mn vriend was ook hard.

Pivanti

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-06 13:23

ohh oke, bedankt.

Pivanti

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-06 13:51

Maar ze loopt dus wel gewoon goed, zowel op het zachte als op het harde...

SannevdM

Re: Dik been (bij pees)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 20:39

Hoi!

Toevallig heeft mijn leasepaard op dit moment het zelfde, ze heeft bij haar achter been iets boven de kogel een hele harde dikke bult zitten maar die is echt heeeel groot, als je erin drukt dan lijkt het alsof er vocht inzit ofzo, maar dan zoveel dat als je er iets in zou prikken dat je dan denkt dat het zo kan ontploffen!! Het is ook iets warm, als je haar been hebt afgespoten dan is de bult wat dunner en dan is het niet meer warm. Maar na een half uurtje is het weer even dik en warm!!
Maandag komt de DA, alleen dit paard loopt dus ook niet kreupel en de eigenaresse wilt haar daarom gewoon laten lopen...
Wie heeft hier ervaring mee of weet wat het misschien zou kunnen zijn! Want ik maak me echt superrr zorgen!!

Pivanti

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-06 06:35

Maar bij het paard hier op stal is het niet hard dik van het vocht, maar gewoon echt hard dik!!

mariska75

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 12:17

Bij peesblesures zou ik zeker geen risico's nemen, anders blijft het z'n hele leven een zwakke plek. Ik zou met je arts een revalidatieschema opstellen. Misschien moet je wel koelen met ijs of water of gellen, zou zeker niet zomaar weer gaan rijden!! Het is een afwijkende plek, dus dat moet je niet negeren hoor!

Karin

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 12:21

Mijn paard had ongeveer dezelfde verschijnselen. Dat bleek een (lichte) peesblessure te zijn, wat goed te zien was op de scan. Advies van de DA: minimaal drie maanden geen arbeid, maar liever nog langer om de risico's zoveel mogelijk uit te sluiten. Mijn paard is vervolgens een half jaar de wei op geweest en toen was de pees schoon op de scan. Gelukkig waren wij er heel snel bij: direct niet meer onder het zadel toen we de blessure ontdekten. Dat heeft het paard veel ellende bespaard.

Wees alsjeblieft voorzichtig met dat soort blessures. Als je ermee doorrijdt, maak je meer kapot dan dat je ermee wint. Mijn advies zou zijn om een scan te laten maken door de DA. Niemand kan zo met het blote oog zien hoe het er van binnen uitziet, dat kun je ook niet aflezen aan een zwelling of (al dan niet) kreupel lopen.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 14:47

De pest met peesblessures is dat paarden al vrij snel weer voor het oog goed kunnen lopen. Ik sluit me dus volledig bij Karin aan: neem geen risico's!

SannevdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 20:44

Ik ben het ook helemaal met jullie eens, helaas heb iik er alleen niet veel over te zeggen....
Maar gelukkig komt de DA maandag en die komt dan ook gelijk een scan maken van een ander paard, misschien wilt hij die van mij dan ook gelijk doen... Hij komt er iig wel naar kijken!
Ik hoop dat het mee valt, het klinkt misschien heel egoistisch maar ik heb vanwege een zware schouder oparatie nu al 6 maanden niet kunnen rijden, er is voorspeld dat ik over ong 1 1/2 weer mag beginnen! Ik zou het dan knap banketstaaf vinden als mn paard het niet doet! Maar ik hoop gewoon dat het meevalt en als we dan een paar maanden moeten gaan stappen om het dan beter te krijgen dan doe ik dat natuurlijk!! Ik heb er alles voor over! Bedankt iig voor jullie reacties!

xLuus

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 20:46

Mijn paard heeft dat ook gehad! Ik heb 4 maanden niet mogen rijden. Rust houden is het beste en elke dag met koud water een paar minuten afspuiten ! dan komt het goed. Ik zal wel eventjes de DA bellen.

SannevdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 21:06

@ Luusjee en de rest: Liepen jullie paarden ook gewoon normaal??
Pff ik begin nu toch best zenuwachtig te worden van al die verhalen
Ik hoop zo dat het meevalt!

SannevdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 21:12

O, ja als dit paard op rust moet word dat nog een heel probleem!
Ze is vroeger een keer half over/ door een hek gesprongen. Daardoor zijn haar kniebanden in haar achrebeen opgerekt enz. Daarom moet zij elke dag min. een uur hard aan het werk, dwz nageeflijk rijden, dat ze haar achterhand moet gebruiken enz. Dan gaat het allemaal goed en heeft ze nergens last van. Ze kan ook wel is een keer 2dagen achter elkaar naar buiten (buitenrit) of is een keer een dag een poosje met dr wandelen of longeren... Maar of zij dat stappen maanden gaat volhouden met dr benen... Als je geen rekening met haar benen houd, springen dr knieen steeds op slot!!
Maarja ik moet te voorbarig worden, misschien valt het wel allemaal mee en is dit helemaal niet aan de orde... We wachten af tot maandag!!

SannevdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-06 20:47

Niemand meer?
Adviesen, tips enz.....
Ik weet wel dat jullie vanaf daar natuurlijk niet kunnen zien hoe het eruit ziet!! Maar het gaat om het idee!

Pivanti

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-06 20:48

Ja ik hoor het ook nog graag, als iemand ervaring heeft met een been dat echt hard dik is!!

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-06 20:51

sannuhh schreef:
Niemand meer?
Adviesen, tips enz.....
Ik weet wel dat jullie vanaf daar natuurlijk niet kunnen zien hoe het eruit ziet!! Maar het gaat om het idee!

Ik herhaal mijn advies: DA erbij halen. Alleen een DA kan hierover een oordeel geven, dat kunnen wij niet en al helemaal niet via internet.

Ik snap ook dat het lastig is als het je eigen paard niet is, dan ben je afhankelijk van wat de eigenaar doet (of laat). Maar ook daar kunnen wij niets aan veranderen. Hooguit kunnen we het advies geven dat je de eigenaar moet overtuigen.

s_uzanne

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 17:05

en is de DA al geweest?

zappa_Pat

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 17:12

mijn paard heeft ook een peesblessure gehad en ja ik heb een half jaar niet mogen rijden..
alleen stappen op het harde en dan afspuiten of ijscompressen om doen.
hij heeft het daarna nog 2 keer gehad maar nu gaat het al anderhalf jaar goed.
en inderdaad haal de DA erbij en laat een scan maken. dan weet je
meteen waar je aan toe bent

sterkte ermee!

s_uzanne

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 17:13

klein vraagje.. als die bult zacht geweest zou zijn (soort van vocht zoals het voelt) wat kan je er dan aan doen? en als het een peesblessure is is het dan altijd hard of zacht? (in dit verhaal van de topicstarter gaat het om harde bult)

SannevdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 17:25

De DA is geweest. Ze heeft een ontsteking in haar peesschede, dat komt voort uit overbelasting daardoor komt er een ontsteking te zitten en krijg je vocht ophoping!. Omdat ze niet kreupel loopt, mogen we gewoon door rijden. We moeten voor en na het rijden haar been afspuiten en krijgen we evt. een gel dat smerend en ontskeings remmend werkt. Met rijden moeten we dr goed over de rug. Dat er zo dan gezorgd word dat dat gedeelte van haar been ontlast word. Ze moet ook door de smid iets binnendoor worden gezet. Als het goed is moet het been dan iets dunner worden. Helemaal dun zal het niet worden.. OP den duur zal het alleen maar erger worden. Maar als we haar op de juiste manier rijden en verzorgen moeten we een heel eind komen! Als het been dan zo dik blijft kunnen we een keer er een spuit in zetten zodat het vocht weg kan lopen..
Dit is wat ik van het verhaal begrepen heb!! Ik hoop dat we het op zo'n manier kunnen oplossen, dus al met al valt het nog enigzinds mee, al is dit ook niet fijn..
Bedankt in ieder geval voor jullie reacties!!

s_uzanne

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 17:59

aan sannuhh: is het bij jou pony ook echt hard of juist zacht (dat als je erin drukt zachtjes dat je vocht voelt)?

ElCamino

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 07:38

hmmm, beetje typisch hoor om met een peesschede-ontsteking door te mogen rijden.... Dit geneest doorgaans met rust...
De andere "aanpassingen" van over de rug rijden en zo om het been te ontlasten, tja....als er bedoeld wordt minder op de voorhand duiken...
Vind het zelf beetje vreemd

In elk geval voorzichtig ermee en doe rustig aan !! Succes