Gemaaid gras eten, slecht voor een paard?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

gianlucka

Gemaaid gras eten, slecht voor een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-06 10:52

Hallo allemaal,
Ik weet niet of ik het hier goed heb gezet, dus laat me even weten als dat niet zo is.

Een tijd terug zei iemand eens tegen mij, dat als je met een paard gaat grazen, je dat niet moet doen op een stuk gras dat net gemaaid is. Dat het heel slecht is voor een paard als ie dat gemaaide gras opeet. Is dat echt zo? en zo ja, waarom is het zo slecht?
Iemand enig idee??? alvast bedankt!

Groetjes

_Ananas_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 11:07

Het punt met gemaaid gras is dat het flink gekneusd wordt. Op de punten waar het gras gekneusd is komt het vocht naar buiten wat een broeiplaats van bacterien wordt. Het ligt er een beetje aan hoe het gras gemaaid is (met landbouwmachine of de huis- tuin en keuken grasmaaier) De landbouwmachine snijdt het in een stuk af en dus kneusd hij het gras bijna niet. Dit kan dus wel gevoerd worden (zoals op bij Diergeneeskunde in Utrecht). Maar goed alles in bermen is toch al minder en wordt niet gemaaid voor consumptie dus blijf ermee oppassen!

dorientjuh

Re: Gemaaid gras eten, slecht voor een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 11:39

Nou, volgens mij is het slecht om een heel andere reden:
gemaaid gras is erg kort, waardoor het slecht verteerd kan worden en er een verstopping kan ontstaan.

gianlucka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-06 12:37

Bij onze manege is voor een stuk met gras. Dat wordt gemaaid door de gemeente. Wij grazen daar wel eens met de paarden. Toen zei iemand dus een keer tegen mij, toen het gras dus net gemaaid was, dat ik moest oppassen dat mijn paard het losse gras niet opat. Het gras zelf was niets mis mee, maar met het afgemaaide gras. En ik vroeg me dus af, wat daar dan zo slecht aan is. (overigens let ik er wel op dat ze dat niet eten hoor, kan beter het zekere voor het onzekere nemen)

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 13:42

Is niet goed, ze kauwen er minder op waardoor het verteren minder goed gaat.
En het is vaak ook in het voorjaar, dus vers gras dat iets te rijk is aan voedingsstoffen, wat meer met hoefbevangenheid heeft te maken.

Rijlaarsdam

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 13:47

slokdarm verstopping kunnen er toch ook van komen dacht ik.
verder weet ik ook wat annepanne zegt over wat soort machine je het mee snijd, maaid

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 13:47

Volgens mij heeft het inderdaad met de manier van maaien te maken, maar daar wil ik toch iets aan toevoegen. Als het gras erg gekneusd is kunnen paarden veel moeilijker de giftige planten onderscheiden die er mogelijk in zitten. Dat is mij altijd verteld.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 14:15

Das ook een optie ja.. geldt nl. ook voor hooi.
De meest voornamelijke rede is het verteren ervan en de kans op verstoppingen.

Iepoetjuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 19:29

Ligt het er ook niet aan dat er geen olie aan het gras zit van het maai-mes. Volgens mijn mama mag je het niet geven omdat er dan olie aan het afgemaaide gras zit..

Iepoetjuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 19:30

Ik bedoel wél olie aan het gras zit.

hakkie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 20:48

gras dat net gemaaid is kan niet heel veel kwaad volgens mij want wij laten de pony's ook vaak grazen op een grasveld en ze hebben nooit ergens last van gehad!!! afgemaaid gras dus het losse is wel heel gevaarlijk want dat gaat gisten in de buik...zo heeft mijn pony een keer strak van de koliek gestaan door de buurman die dacht lief voor hem te zijn..

Maroush

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 22:06

Volgens mij komt er iets van blauwzuurgas (?) ofzo vrij uit kort gemaaid gras ...
Voor zover ik weet is het iig niet goed voor je paard ...

Jolandaa_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 22:08

gemaaid gras met zo'n klein ding als grasmaaier is wel erg.. omdat het verhit is door de maaier en er zo bacterien inzitten. met een hooimachine niet,, omdat die niet zo warm word

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 08:02

volgens mij heeft het maar 1 reden, en dat zou zijn omdat door het maaien er wel ens olie an het gras kan zitten end at is niet gezond als de paarden dat binnenkrijgen....

verder krijgt mijn pony altijd het gras uit de tuin wat net gemaaid is en dat gaat altijd goed, als het langer ligt op een bult bijv. zou ik t niet meer geven,dan broeit het wat en zit je idd met meer kans op koliek

gianlucka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-06 10:34

Nou als ik het zo lees, zijn er dus verschillende theorieen waarom het slecht is voor je paard. Maar wat de reden precies is, dat is dus niet echt duidelijk, begrijp ik........

Het is me in ieder geval wel duidelijk dat het slecht is.

Cyntje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 10:37

ik heb toen der tijd les gehad van Dr. Marc van de Top (schrijft ook voedselcolums in Bit) en die raadde het af, ivm met verstopping en gemaaid gras bevat te veel eiwitten om welke rede weet ik niet... ik zou het evt nog op kunnen zoeken maar ik zou zo snel niet weten waar het ligt

gianlucka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-06 10:38

Nou ja, mocht je het toevallig tegenkomen, dan wil het natuurlijk wel graag weten, maar het heeft geen haast hoor!

Cyntje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 10:39

ik zal kijken wat ik voor je kan doen, mss heb ik de aantekeningen nog wel op de computer staan

alano

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 10:40

ik heb altijd gehoord dat als het gras net geaaid is dat er dan een stof vrij komt die schadelijk voor paarden is. (dus een stof die het gras gaat aanmaken ong. 15 min na het maaien)

Cyntje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 10:41

ja dat is dus waarschijnlijk het teveel aanmaken van eiwitten, en dit kan dan uiteindelijk ook weer koliek veroorzaken...

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 10:42

Mijn oude paard kreeg iedere dag een krat met de zeis gesneden gras. Hij kon geen kuil/hooi meer eten ivm gebit. Het was wel lang gras en hij heeft er nooit last van gehad werd wel iedere dag vers gesneden.

Cyntje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 10:55

ja ik geloof dat langer gras op de een of andere manier toch anders is... tis ten eerste al langer dan kleine sprietjes

Maroush

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 11:31

Ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat gras meer eiwitten gaat aanmaken als het gemaaid is ... Maargoed, ben benieuwd
Het zal idd ook wel met verstopping te maken hebben

Jules

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 12:38

Ja, dat denk ik ook

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-06 13:06

Vers gemaaid gras kun je gewoon aan paarden voeren, (doen ze bijvoorbeeld op de Uithof in Utrecht ook) maar het mag niet een dag hebben gelegen.
Gemaaid gras dat je aan paarden voert behoort langstengelig te zijn. Het gras dat je van je gazon afhaalt is te kort en kan voor verstoppingen zorgen.