wie heeft ervaring met toedienen van parafine bij zandkoliek

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

nikyta34

wie heeft ervaring met toedienen van parafine bij zandkoliek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-06 07:18

Mijn dochter dr shet had van de week zandkoliek veearts is erbij geweest en hij heeft een spuit gehad voor pijnstilling en ontspanning van de darmen.
Nu moest ik hem sand clear gaan voeren en/of gekookte lijnzaad,maar het probleem is dat ie de sand clear niet eet en de lijn zaad ook niet echt lekker vind ik heb al van alles geprobeerd om het lekker te maken maar hij trapt er niet in!!
Nou las ik dat er ook mensen zijn die dan parafine toe dienen, ik weet dat je dat gewoon bij de apotheek of drogisterij kan halen, maar ik heb geen idee in welke mate je dat kan geven of hoe je het het beste kan toedienen.
Ik wil onze shet graag helpen dus ik wil alles proberen!!!

grtjes Daan

ibikus

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 07:37

Eet hij de gekookte lijnzaad ook niet als je het vermengt met een paar handen muesli?
Ze moeten er vaak ook even aan wennen dus misschien met kleine beetje beginnen? Mijn paarden lieten het ook allemaal staan toen ze net op stal kwamen, maar als ze het eenmaal een paar keer gehad hebben zijn ze er dol op.

Lot

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 07:43

Muesli werkt goed inderdaad. En extra appelmoes doet ook wonderen! Succes!

nikyta34

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-06 08:38

We hebben het van de week geprobeerd met slobber,musli ,appelmoes , honing hij wou echt helemaal niks.
Nou kom ik net bij hem vandaan en heb hem eerst wat wortels gegeven en daarna de wortels klein gesneden en door de lijn zaad gedaan en hij heeft gelukkig toch wel wat daarvan naar binnen gekregen!!Maar ik zou zo happy zijn als ie die sandclear zou binnen krijgen want dat schijnt goed te helpen!!Het is echt ongeloofelijk hoe die overal zn neus voor op trok Nikyta (mijn fjord) die at de sandclear gewoon puur en ook de lijnzaad vind ze heerlijk maar degene die het echt nodig heeft doet er zo moeilijk over!!
Maar in ieder geval alvast bedankt voor jullie reacties

grtjes

Snovje

Re: wie heeft ervaring met toedienen van parafine bij zandko

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 08:41

Mijn paard doet er ook moeilijk mee...ik doe het volgende....

Bak brokken doe sand clear er overheen en een beetje water en dan mengen maar. Op deze manier plakt sand clear aan de brokken en die wil ze wel eten ......dussseee op die manier doe ik het

Suc-6

nikyta34

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-06 08:44

Snovje schreef:
Mijn paard doet er ook moeilijk mee...ik doe het volgende....

Bak brokken doe sand clear er overheen en een beetje water en dan mengen maar. Op deze manier plakt sand clear aan de brokken en die wil ze wel eten ......dussseee op die manier doe ik het

Suc-6

Maar heb jij de sand clear in poedervorm of net zoals mij in brokjes??
Ik ga het vanavond gewoon weer wat proberen ik ben al blij als ie steeds een beetje binnen krijgt

Snovje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 11:02

Nee ik heb geen brokjes (weet niet dat die er zijn ) ik heb dus gewoon poeder vorm...

Suc-6. Het blijft moeilijk ook bij die van mij...

Suzan1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 12:40

je kunt dat spul toch gewoon vermengen met wat appelmoes en in een spuit doen? je geeft het dan als een wormspuit. Daarna geef je als beloning iets lekkers...

nikyta34

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-06 12:56

Suzan1 schreef:
je kunt dat spul toch gewoon vermengen met wat appelmoes en in een spuit doen? je geeft het dan als een wormspuit. Daarna geef je als beloning iets lekkers...

Zelfs dat hebben we geprobeerd ik heb een wat grotere spuit gebruikt en de brokje fijn gestampt en dan vermengt met appelmoes maar ten eerste als je de hele dosering er in wilt hebben moet je 3 a 4 keer zo'n grote spuit geven en hoe hij het voor elkaar krijgt weten we niet maar hoever je het ook er in spuit hij krijgt het nog voor elkaar om de helft er uit te gooien!!Ten tweede dat spul wordt heel snel harder en dan krijg je het haast niet door die spuit meer heen en er zat best wel een groot gat in het tuutje!!

Vandaar dat ik dus ook vraag wie heeft ervaring met parafine omdat we echt zo goed als alles hebben geprobeerd!!!!!!!!!!!!!!!!

Erretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 13:16

Volgens mij werkt parafine ontzettend laxerend, wordt gebruikt voor paarden met darmverstopping. Lijkt me niet zo'n goed idee dus omdat regelmatig te geven, want ze lopen helemaal leeg.

Roxatte

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 13:23

Onze pony heeft een paar jaar terug ook zandkoliek gehad, DA erbij, alles geprobeert en als laatste redmiddel op de derde dag heeft de dierenarts een fles parafine naar binnen gegoten en dat heeft ontzettend goed geholpen ! Met een paar dagen was ze er weer door.

nikyta34

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-06 13:27

mhartog schreef:
Volgens mij werkt parafine ontzettend laxerend, wordt gebruikt voor paarden met darmverstopping. Lijkt me niet zo'n goed idee dus omdat regelmatig te geven, want ze lopen helemaal leeg.

Bedankt voor je reactie, het is mijn bedoeling ook niet om het regelmatig te geven maar meer om nu het ergste zand er uit te laten komen
ik had nl ergens gelezen dat parafine daar ook gebruikt voor kon worden vandaar mijn vraag naar ervaringen

grtjes

Snovje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 13:46

Hee die spuit ga ik eens uitproberen.......en waaromga je niet over naar poeder vorm dan gaat die spuit ook gemakkelijker

Katja

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 14:20

Parafine lost de verstopping door zandkoliek wel op maar lost het probleem van zand in de darmen niet op.
Ik zou het persoonlijk niet doen.

magicrover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 14:56

parafine wordt dmv een slang in de neus door naar de slokdarm van het paard met veel water ingebracht, door de dierenarts. je kan namelijk de slokdarm ernstig beschadigen als je mis steekt of gaat emmeren met de slang. zoals katja al zei parafine lost de verstopping op er zal wat zand met de mest naar buiten komen, maar het probleem van zand in de darmen wordt niet opgelost. ik toch maar even gaan worstelen met spuiten appelmoes, zandclear etc. weet die va niet een middeltje wat wel smakelijik is?

nikyta34

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-06 21:21

harstikke bedankt voor jullie info, maar het gaat wat beter bij ons ik heb vanavond zemelen met wortels en gekookt lijnzaad gegeten en meneer heeft het schoon opgegeten HOERA!!
tja weet je als ze ziek zijn dan wil je alles proberen om ze weer beter te krijgen,maar ik ga nooit over 1 nacht ijs en als hij vandaag nog zo moeilijk had gedaan dan had ik morgen de DA weer gebeld voor verder advies

NewJersey

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 02:28

Als je pony altijd op een schrale weide staat is de kans op zandkoliek erg groot. Vroeg of laat krijg je daar dan mee te maken. Laat je paard/pony niet eten in een zandpaddock, dus geen hooi voeren in die ruimte. Wat je tegen zandkoliek preventief kunt doen is gewoon de "rauwe" zaadjes van lijnzaad (bijv. een handje) over het krachtvoer te gooien en dat 2x per dag hierdoor glijdt de mest wat makkelijker naar buiten en dat is ook het effekt van Paraffine dus dat heeft wel degelijk effekt tegen zandkoliek.
Veel suc6 ermee!!

NewJersey

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 02:29

Oja paraffine kan je zelf ook geven door het in een spuit op te zuigen en in de mond ingeven of anders door de DA te laten doen

Katja

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 09:31

Rauwe lijnzaad mag niet gevoerd worden ivm blauwzuur wat erin zit. Verder geloof ik dat het probleem inmiddels is opgelost.

Sjen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 17:47

Wij hebben de parafine destijds door de slobber gedaan met wat stroop. De stroop is nogal favoriet bij mijn paard, dus dat at ze wel. Duurde wel even voordat ze het opat, maar ze kreeg wel de parafine binnen. Al het zand is er toen uitgekomen

nikyta34

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-06 08:00

Katja schreef:
Rauwe lijnzaad mag niet gevoerd worden ivm blauwzuur wat erin zit. Verder geloof ik dat het probleem inmiddels is opgelost.

hai

ik heb ook gehoord dat je de zaadjes wel gewoon mag geven zolang het maar niet in aanraking met water komt dus gewoon zo uit het handje, ik durf het niet maar het schijnt te kunnenm.

En het probleem is redelijk opgelost hij krijgt nog steeds gekookt lijnzaad en heeft tot nu toe geen aanval meer gehad!!De sandclear eet hij nog steeds niet oh hij is zo kieskeurig!!!

Maar tot nu toe bedankt voor jullie reacties

chantal1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 09:11

Er is een verschil tussen parafine en lijnzaad. Lijnzaad kan je gewoon een paar x op de week geven, ter voorkomen. Zou ik zeker doen en op den duur eet hij het wel. Lijnzaad lost op parafine niet. Zodra het binnen komt gaat het dus mee tot dat het uitgescheiden wordt.
Parafine kan je ook mondeling toe dienen met een spuit. Gaat de DA het door de neus toe dienen dan is het niet de simpelste koliek.
Hoe dan ook, ik vind het een zeer goed middel.

MISTRAL94

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 21:16

Is parafine zo te krijgen dan? Die van mij is vorig jaar ernstig verstopt geweest, heeft daardoor een week op de kliniek gestaan.
Ze hebben bij haar ook parafine gebruikt. Het duurde een tijd voordat het "los" kwam. Maar toen hebben ze het daar ook geweten, werkelijk overal zat de mest

xtostarlight

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 16:19

Ik meen dat er hier op bokt ergens een topic is over lijnzaad ipv sand clear. Dat is fijn voor de vacht en schijnt dus ook nog eens te werken tegen zand in de maag en darmen.
Ik heb het zelf nooit geprobeerd, maar het is denk ik wel het zoeken waard.

xtostarlight

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 16:20