Is dit schieffel? (met foto's)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Javayo

Is dit schieffel? (met foto's)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-06 21:49

Mijn paard heeft al een tijdje een lichte bolling op het pijpbeen aan de voorkant van een voorbeen, zo'n 5 cm onder de knie. Het is geen vochtophoping, eerder wat aan de harde kant. Ik weet niet of het daadwerkelijk dikker wordt, maar ik begin er wel de zenuwen van te krijgen.

Mijn paard heeft er helemaal geen last van, en loop dus helemaal zuiver. Als ik het aanraak komt er geen pijnreactie. Ik heb wel het idee dat het sinds een paar dagen wat warmer is.

Ik ga hoe dan ook een afspraak met de DA maken. De kliniek is om de hoek, dus zonodig zetten ze het been maar ff op de foto. Al is het maar om mezelf gerust te stellen. Ik wil zeker weten dat hij hier in de toekomst geen last van kan krijgen.

Wat kan een DA aan schieffel doen? Ik hoorde iets over een zalf die de verdikking weg zou kunnen nemen? Of zou hij echt geopereerd moeten worden?

Afbeelding

Afbeelding

Barvrouwke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-06 21:55

Ik denk indd. een schieffel. Mijn paard heb ook zo een enorme bonk op zijn been, maar heeft er geen last van. Op de thermografie zag je iets wat warmte, maar op de rontgen niets.

Twinklebel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-06 21:56

Ziet er inderdaad uit als een schieffel. Dat had Tos ook, daar heb ik voor de zekerheid een foto en een peesscan van laten maken. Als die niet tegen een pees aanligt kan het geen kwaad. Dan krijg je inderdaad een middeltje om het mee in te smeren, dat de groei stopt.

Kyona

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 12:12

Vaak hoef je geen scan te maken en zien ze zo wel of hij op de plek van een pees ligt of niet.

Javayo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-06 12:15

Hij ligt volgens mij niet op een plek waar een pees zit, het zit echt op het pijpbeen. Maar ik laat er wel een DA naar kijken.

AnoukShel

Re: Is dit schieffel? (met foto's)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 17:15

Als het op een gunstige plek zit, en niet groter wordt, wordt het niet meer gezien als een schoonheids foutje. Maar het is altijd verstandig om er een keer een dierenarts naar te laten kijken!

_Ananas_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 21:17

ik dacht eigenlijk altijd dat een schieffel een verdikking van/op het griffelbeentje was, dit zit duidelijk aan de voorkant op het pijpbeen. Zou het wel ff na laten kijken, maar verwacht niet iets spectaculairs.. Maar je weet het nooit!

Laat je het hier even weten als je meer weet?

Succes!

Javayo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-06 10:59

Ik heb voor aanstaande maandag een afspraak op de kliniek (ook voor gebitscontrole, is om de hoek). Als ik meer weet laat ik het weten. Ik verwacht ook niks ernstigs, maar dan ben ik ten minste gerustgesteld!!

Needje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 12:41

Annepanne, volgens mij kunnen schieffels overal voorkomen. Op t moment dat t bot een tik krijgt en daardoor t botvlies iets beschadigd, dan reageert t door snel bot aan te maken. Dat wordt dan de schieffel.
Ze zeggen dat ze nooit weggaan, maar ik heb wel vaker gezien dat ze toch na een tijd ineens niet meer te vinden waren....
Zolang een schieffel niet bij een pees zit kan t ip principe geen kwaad. En is t idd een schoonheidsfoutje.

samoth

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 14:29

ik kan dat niet meteen zeggen dat een schieffel is. Voor zekerheid zou ik zeker afspraak maken met een VA om te laten scannen-foto maken

vuurneon

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 14:33

Wat is een schieffel
Ophoping van extra bot?

Javayo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-06 15:19

Th0mas schreef:
ik kan dat niet meteen zeggen dat een schieffel is. Voor zekerheid zou ik zeker afspraak maken met een VA om te laten scannen-foto maken

Ik heb inderdaad een afspraak met de DA gemaakt, waarbij ik het probleem heb omschreven (onder het mom van: ik denk dat het een schieffel is), en ook aangegeven dat er zonodig een foto of scan kan worden gemaakt.

Ik wil gewoon zeker weten dat het ok is, hij is pas 4 en die benen moeten dus nog heel wat jaren mee

Javayo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-06 15:21

Welshcobfan schreef:
Wat is een schieffel
Ophoping van extra bot?

Volgens mij is schieffel inderdaad een botwoekering door een tik van buitenaf... maar verbeter me als dat niet klopt!

Aanstaande maandag ga ik de DA er wel over uit horen

Allejandro

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 18:29

Ben benieuwd
(wat de DA zegt )

AnoukShel

Re: Is dit schieffel? (met foto's)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 15:06

Hoe is het gegaan bij de dierenarts?

Javayo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-06 20:32

Vanmiddag was ik op de kliniek. De DA vond het een vreemde plek voor zo'n verdikking. Even op de harde bodem heen en weer gedraafd, een buigproef, Volumia bleef gewoon zuiver lopen. Toen maar foto's gemaakt: mooie benen, geen enkele bijzonderheid te zien. Dus geen schieffel! Toen heeft de DA zijn been gescand: er is een verdikking en lichte beschadiging van de strekpees zichtbaar. Waarschijnlijk heeft Volumia zichzelf op één of andere gekke manier keihard gestoten (ik denk in z'n stal, want ik heb niets gezien).

Hij loopt dus niet kreupel, maar om de strekpees de kans te geven zich te herstellen zodat de verdikking kan verdwijnen moeten we de komende twee weken gaan stappen. Gelukkig moet dat voldoende zijn om de pees te laten genezen, zodat Volumia straks gewoon samen met zijn vriendjes de wei op kan. Dan kan hij zich lekker uitleven. We gaan het rijden volgende maand ook nog op een laag pitje houden zodat hij lekker bij kan komen, dus dan eerst rustig opbouwen met wat kalme buitenritjes.

pfff, toen ze over een peesblessure schrok ik wel zeg! Ik zag allemaal doemscenario's voorbij komen, maar gelukkig is de prognose heel goed. Over 2 weken wilt de DA even komen kijken.

aerdenhout1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 21:09

Ik ben blij voor je meid dat het niets ernstigs is.Je hebt een heel leuk paard .Heb even op je profiel gekeken.

Javayo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-06 09:46

Bedankt Aerdenhout1! Ik ben ook erg blij met Volumia, en ik schrok wel ff toen de DA over de pezen begon, maar inmiddels ben ik blij dat we maar 2 weekjes hoeven te stappen, en dat hij dan begin mei lekker de wei op kan.

Greentea01

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 09:52

Mijn paard heeft ook een kleinschieffeltje.. DA laten komen, foto's gemaakt... en wat bleek? Een gebroken griffelbeen. Gelukkig komt het helemaal goed na 2-3 maanden rust. Ze loopt er gewoon goed. Niet kreupel en ontlast het been ook niet. Wat ik hiermee wil zeggen is dat het het beste altijd even kan laten kijken. Dan weet je wat het is, wat je ermee kan en wat de consequenties zijn voor jou en het paard. Veel succes!!!

Esther28

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 11:41

Hi Gishlaine,
Gelukkig valt het mee he. Ik kan me voorstellen dat je schrikt. Je hoort de laatste tijd zoveel doemverhalen bij ons op stal. Het ene na het andere paard mankeert wat en niet of nauwelijks te genezen.

Javayo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-06 13:55

Esther, er is inderdaad weer een hele golf aan blessures in meer of minder ernstige mate op stal. Ieder jaar zijn er dergelijke periodes, dat is inderdaad niet bevorderlijk voor mijn zenuwen geweest Maar gelukkig blijkt het mee te vallen.

Jacqueline4

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-06 21:52

Dat zou zo kunnen zijn maar een expert weet er meer van.

Quarterh0rse

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-06 22:49

Gelukkig dat het zo weer over is!
Paard wat ik doe heeft ook een schieffel, ze zijn toen ook bij de kliniek foto's laten maken, zolang het niet verder groeit is er weinig aan de hand, wel een soort van gel/zalf/klei achtig spul gekregen wat na het werk er op gesmeert moest worden om te koelen.

Javayo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-06 07:23

Jacqueline4 schreef:
Dat zou zo kunnen zijn maar een expert weet er meer van.

Als je een stukje had terug gelezen, dan had je kunnen lezen dat ik inderdaad bij een expert ben geweest. Het bleek uiteindelijk geen schieffel maar een lichte peesbeschadiging door een klap van buitenaf. De DA had het ook nog niet vaak zo gezien, maar na foto's en scannen kon haar idee bevestigd worden.

Inmiddels na een week stappen, is de verdikking zeker voor 75% weg!! Er zit nu nog een lichte onregelmatigheid om de voorkant van z'n been, hopelijk trekt dat komende week nog weg, maandag komt de DA ter controle langs.

Javayo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-06 08:58

Nou, gister vond ik Volumia's been weer dikker

Er zijn 2 mogelijkheden: of het komt doordat de kuur ontstekingsremmende pillen afgerond is (sinds maandag) en dat de ontsteking weer aanzwelt, of hij breekt z'n stal af.

Aangezien hij zo heftig deed gister, en overal wondjes heeft die hij op stal oploopt, heb ik hem toch maar los gezet... misschien niet het slimste, maar hij had het echt nodig, werd veelste baldadig. Dan zie je ook weer dat hij loepzuiver loopt!

Vanochtend bleek dat z'n been in ieder geval niet dikker is geworden door zijn uitspattingen, en Volum keek weer wat rustiger uit de ogen. Alleen als het been zondag nog zo dik is (wel dunner dan 2 weken geleden, maar dikker dat van 't weekend) dan bel ik de dierenarts af. Heeft dan totaal geen nut dat ze op stal komt kijken om dan alleen te kunnen beoordelen dat 'het been nog steeds dik is', dan kan ik beter naar de kliniek gaan, dan kan ze hem ten minste nog scannen om verbetering te herkennen.

Maar het lijkt me beter om dat nog even uit te stellen, wellicht pas als hij een paar weken op de wei staat. Nu kan ik zelf ook wel zien dat de pees nog steeds niet in orde is.