Equipalazone, vraagjes

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

jiehaaa

Equipalazone, vraagjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-06 13:34

Wie is er bekend met het medicijn "Equipalazone"?

Waar hebben jullie paarden het voor voorgeschreven gekregen, en wat was het resultaat?
Ben ook erg benieuwd naar de bijwerkingen.

En is er misschien iemand die onderstaande Duitse info voor mij kan vertalen?

Equipalazone Pulver Antipyretisches Analgetikum für Pferd und Pony Zusammensetzung 1 Beutel enthält: Phenylbutazonum 1 g Conserv.: E 215, E 217, E 219 Excip. ad pulv. pro charta Wirkstoffe / Inhaltsstoffe: Phenylbutazon Eigenschaften / Wirkungen Equipalazone-Pulver enthält Phenylbutazon mit Hilfsstoffen gemischt. Dank Phenylbutazon wirkt Equipalazone-Pulver analgetisch, antiphlogistisch, antipyretisch und antirheumatisch, während die Hilfsstoffe gewährleisten, dass Equipalazone-Pulver ohne Schwierigkeiten aufgenommen wird. Indikationen Muskel-, Sehnen- und Gelenksaffektionen als Folge von Prellungen, Quetschungen und Zerrungen nach Unfällen, sowie andere entzündliche Veränderungen von Weichteilen (z.B. Einschussphlegmone). Nach konservativer oder operativer Behandlung von Knochenbrüchen. Bei chronisch entzündlichen Veränderungen an der Wirbelsäule (z.B. Spondylarthrosis). Dosierung / Anwendung Pferd (ca. 450 kg): 1. Tag 2 Beutel zweimal täglich 2. - 4. Tag 1 Beutel zweimal täglich folgende Tage 1 Beutel jeden Tag oder jeden 2. Tag (je nach Bedarf) Pony (ca. 225 kg): 1. - 4. Tag 1 Beutel täglich folgende Tage 1/2 Beutel täglich Equipalazone-Pulver wird über etwas Kleie oder Hafer (gut vermischen) verabreicht. Anwendungseinschränkungen Kontraindikationen: Herz-, Leber- und Nierenfunktionsstörungen. Vorsichtsmassnahmen: Bei länger dauernder Verabreichung sollten Blutbildkontrollen durchgeführt werden. Sonstige Hinweise Das Präparat darf nur bis zu dem auf der Packung mit "Exp." bezeichneten Datum verwendet werden. Vor Kinderhänden geschützt aufbewahren. Lagerung bei Raumtemperatur (15 - 25°C). Packungen: Schachtel mit 100 Beuteln zu je 1 g Phenylbutazon.

Alvast bedankt!!!

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-06 13:37

Mijn paard kreeg het voorgeschreven toen er bij hem artrose en hoefkatrolontstekeing werd geconstateerd, het was geloof ik pijnbestrijdend, aangezien Artrose zelf ongenezelijk is.

Het was rond die tijd al verboden, en mocht eigenlijk niet meer voorgeschreven worden, maar mijn veearts moest door zijn voorraad heen en het hielp goed. Hij kreeg 3 zakjes per dag door zijn voer.

Maar het staat geloof ik op de lijst van verboden middelen en mag in Nederland niet gebruikt worden door veeartsen.

dblijham

Re: Equipalazone, vraagjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-06 13:39

Heb het wel gehad voor kreupelheden en gebruikte het nog wel eens voor een merrie die vaak "vast" staat ( soort tying-up). Het mag alleen in Nederland niet meer verkocht worden omdat het vrij heftig spul is wat lang in het lichaam blijft. Het levert daardoor risico's op voor mensen die paardenvlees eten waar nog sporen in kunnen zitten van het medicijn. ( heb dit van de fabrikant gehoord )

jiehaaa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-06 13:49

Mag het hier niet meer verkocht worden????
Ik heb het onlangs nog van mijn veearts gekregen als ontstekingsremmer omdat mijn paardje kreupel is, de oorzaak zit in de hoef, vermoedelijk een ontsteking, maar meer weten we nog niet, op de foto's is niets te vinden.
Mijn DA zei wel dat mijn paardje dan niet meer voor menselijke consumptie geschikt is, maar dat maakt me niets uit. Als het maar werkt.
Heb wel gemerkt dat zijn mest een stuk dunner is, tussen gewoon en koeievlaai in zeg maar.
Ga morgen sowieso de DA bellen om te vragen of dat normale bijwerkingen zijn, maar wilde graag nog wat extra info van mensen die het ook gebruikt hebben.
Ben dus heel blij met jullie reacties.
Ik begrijp dus dat het eveneens pijnstillend werkt?

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-06 14:15

Ik heb het ook een paar x gebruikt bij mijn haf.

Het is idd pijnstillend en ontstekingremmend.

PatsyDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-06 17:37

Hoi,
Equipalazone is de 'verpakkingsnaam' van het alombekende 'bute'.
Een onstekensremmer dus. Niet te gebruiken bij wedstrijden. Zoals hier eerder vermeld is Bute in Nederland niet toegestaan, maar kan bv. wel nog in Belgie verkregen worden.
Wanneer gegeven als pijnstiller in kleine dosissen zoals 1gr per dag, kan het niet zo'n kwaad. Maar langduring gebruik kan wel op nieren gaan werken. Alhoewel ik ken chronisch kreupele paarden (hoefkatrol ed) die reeds jarenlang op 1gr bute daags staan en geen bijverschijselen vertonen.
Het geneest niet echt, stopt gewoon ontstekingen en vermindert de pijn.
Equipalazone heeft hetzelde ingredient als bevoorbeeld 'Ibuprofen' voor mensen (Advil ed.)
Gr. P.

Keukenkast

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-06 17:41

Toen mijn paard een hoefzweer had (been werd er dik van etc.) heeft ze het gekregen. 15 zakjes voor 2 weken. Snel resultaat!

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-06 17:41

Ik weet nog wel dat toen ik het kreeg, dat de veearts me waarschuwde dat mocht ooit iemand er naar vragen, dat ik nooit moest zeggen dat hij het gegeven had, anders kon hij een enorme boete krijgen

Keukenkast

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-06 17:43

Dat heeft mijn arts niet gezegd, wel heeft hij gezegd dat het een 'verboden middel' was, maar omdat mijn paard toch niet naar de slager zou gaan , het geen kwaad kon

jiehaaa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-06 18:46

Mijn DA heeft niks gezegd, vind ik toch niet netjes. Want ik had graag weloverwogen willen beslissen of ik een verboden middel wilde toedienen of niet.
Maar het belangrijkste is dat het werkt. En dat weet ik nog niet. Heb het nu al 10 dagen gegeven, nog 12 te gaan.

frunnik

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-06 20:12

meer informatie over diergeneesmiddelen is te vinden op www.fidin.nl de diergeneemiddelendatabank

rainbowcash

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-06 00:08

maar paard heeft er voor een langere tijd op gestaan 1 zakje per dag en het heeft hem enorm geholpen, geen bijwerkingen gehad.. en nee het mag inderdaad niet meer verkocht worden, en die diereanartsen kunnen flinke boetes krijgen!! Ik zelf haal het uit Spanje en heb het gewoon voor de zekerheid in huis!

katrienh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-06 00:11

als equipalazone niet meer gegeven mag worden, welke ontstekingsremmer wordt dan voorgeschreven ?

Vala

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-06 09:58

Ik kon equipalazone gewoon nog krijgen als ik even een verklaring tekende dat ik mijn paard niet zou slachten. Het betreffende paard is ondertussen al dood, vorig jaar ingeslapen in de kliniek. Ik kreeg dit middel gewoon bij een bekende kliniek. Ik hoor wel vaker dat het toch gegeven wordt door veeartsen dat terwijl het volgens mij al een jaar of 7 geleden is dat het verboden is. Dus het door de voorraad heenkomen van de veearts is niet altijd waar. Veeartsen kunnen het volgens mij nog steeds in bijvoorbeeld Engeland bestellen.
De vervangende middelen zijn Metacam en Quadrisol. Ik heb deze middelen ook eens gehad voor mijn paard, ze zijn makkelijker toe te dienen want equipalazone is poeder. ik hoor weleens van mensen dat de ouderwetse 'bute' toch het beste werkt.
Het was/is in ieder geval goedkoper dan quadrisol, zeker als je een paard met artrose ondersteunende pijnstilling wil geven.

ellenlouise

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-06 10:33

De legale vervanger is inderdaad Quadrisol. Erg duur. En de enige reden dat bute hier verboden is, is dat een paard hier als consumptiedier te boek staat. In landen waar dat niet zo is is bute gewoon verkrijgbaar. In o.a. Engeland wordt een paard gezien als een gezelschapdier en speelt dat consumptieprobleem dus niet.

Veel veeartsen vinden het jammer dat bute niet meer mag worden voorgeschreven omdat het zijn nut allang heeft bewezen. Er stond een aantal maanden geleden in de column van Welling in de Bit ook een stukje over.

muiszje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-06 13:38

mijn pony heeft ook een tijdje op de Bute gestaan, maar het werkte niet.
Ook als je bedenkt dat het pijnstillend werkt: Paard gaat rare sprongen maken en als een gek spelen, omdat hij de pijn niet meer voelt: hij geschadigd zichzelf alleen maar meer.
Als je toch besluit om Bute te blijven geven, doe dit dan in korte periodes met lange rustperiodes: zo weet het paard dat een beweging pijn kan doen en doet geen gekke dingen die funnest kunnen zijn voor hem.

Memuska

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-06 14:21

Hier wordt het nog gewoon voorgeschreven, als ontstekingsremmer.

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-06 14:39

Metacam is een goede vervanger, maar behoorlijk wat duurder.

Mijn pony heeft het van de zomer een periode gehad, toen ze erg kreupel was (zonder verklaarbare rede). Ze had nogal wat napijn van de onderzoeken die gedaan waren op de kliniek, dus eerst heeft ze een vrij hoge dosis gehad omdat ze letterlijk op 3 benen liep, daarna een lagere "onderhoudsdosis" als pijnstilling. Op een gegeven moment ben ik op de metacam over gegaan.

Mij is inderdaad ook wel vermeld op de kliniek dat het in nederland een verboden middel is. Mijn pony gaat toch niet naar de slacht. Ik wist niet dat het al mogelijk was om te tekenen dat je paard niet geslacht wordt en dus dit soort medicijnen mag hebben? Een goede pijnstiller is het wel.

jiehaaa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-06 16:47

frunnik schreef:
meer informatie over diergeneesmiddelen is te vinden op www.fidin.nl de diergeneemiddelendatabank

Ik kan het daar niet vinden, moet je je daarvoor eerst inloggen?
(Of kan je misschien vertellen waar meer info over equipalazone staat op die site?)

jiehaaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-06 16:54

PatsyDB schreef:
Hoi,
Equipalazone is de 'verpakkingsnaam' van het alombekende 'bute'.
Een onstekensremmer dus. Niet te gebruiken bij wedstrijden.

Hoe lang na het toedienen van equipalazone mag je dan wel weer wedstrijden rijden? Tot hoe lang na het toedienen werkt de pijnstiller dan door (want het wordt blijkbaar als doping aangemerkt)?
Weet iemand waar ik dit terug kan vinden in de reglementen?

Knavia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-06 17:43

De werkzame stof van Equipalazone is idd bute, dat is de afkorting vaan phenylbutazon. En dat is echt niet hetzelfde als wat er in Advil zit of ibuprofen!!!!
Phenylbutazone wordt nooit bij mensen gebruikt omdat je beenmerg eraan kapot kan gaan, je verliest dan elke weerstand voor infecties en maakt geen bloedcellen meer aan. Daarom is het in Nederland ook verboden om het aan paarden te geven. Niet dat paarden die bijwerking kunnen krijgen, maar omdat ze veel te bang zijn dat zo'n paard toch geslacht zou worden en op je bord belandt (frikandel, kroket enzovoort).
Ook al teken je bij je veearts een verklaring dat je paard niet geslacht gaat worden, ook al wordt het in het paardenpaspoort gezet dat ie het krijgt, dan mag het nog niet. Veeartsen die het toch op voorraad hebben en die het verkopen overtreden de wet en zijn strafbaar, ook al is hun bedoeling nog zo goed. En je kan als eigenaar wel beloven of ervoor tekenen dat je paard niet geslacht gaat worden, maar als jou iets overkomt en je erfgenamen verkopen het paard toch voor de dood dan kan het heel vervelend zijn voor diegene die een kroket eet met restjes van je paard erin.
Dat veeartsen vaak geloven dat het de sterkste en goedkoopste pijnstiller is voor een paard is voor de wet geen excuus om de volksgezondheid in gevaar te brengen. Bovendien moet je je afvragen of paarden die echt bute nodig hebben om een pijnvrij leven te hebben (en dus niet afdoende hebben aan Metacam of Quadrisol) niet beter af zijn als ze zonder bute tot kroket worden verwerkt.

jiehaaa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-06 18:40

Maar wordt het vlees eigenlijk niet eerst getest op verboden stoffen nadat een paard geslacht is? Of wordt het gewoon klakkeloos verwerkt tot consumptievlees? Nee toch??? Waar is anders de RVV (Rijksdienst voor Vee en Vlees) voor?
(please correct me if I'm wrong)

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-06 18:47

Ireentjuh schreef:
Metacam is een goede vervanger, maar behoorlijk wat duurder.

Mijn pony heeft het van de zomer een periode gehad, toen ze erg kreupel was (zonder verklaarbare rede). Ze had nogal wat napijn van de onderzoeken die gedaan waren op de kliniek, dus eerst heeft ze een vrij hoge dosis gehad omdat ze letterlijk op 3 benen liep, daarna een lagere "onderhoudsdosis" als pijnstilling. Op een gegeven moment ben ik op de metacam over gegaan.

De hogere startdosis heeft niets te maken met dat ze toen nog meer pijn had dan later. Dat heeft te maken met hoe het stofje zich in het lichaam gaat gedragen, hoe snel het in het bloed komt en hoe snel het weer afgebroken wordt. Altijd als je met metacam gaat behandelen bestaat de eerste dosis uit een hogere (dubbele) dosis dan de daaropvolgenden. Dat hoef je niet altijd zelf te doen, soms geven ze de aanvangsdosis als injectie in de kliniek, waarna je zelf de onderhoudsdosis thuis kunt gaan geven.

Vala

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-06 19:06

Als je als mens zijnde af en toe een tijdje pijnstilling nodig hebt om in beweging te blijven wil dat toch ook niet zeggen dat je beter dood kan zijn????
Ik vind de uitspraak over dat een paard beter af is als kroket als wanneer hij een onderhoudsdosis pijnstilling nodig heeft erg bot en kort door de bocht.
Maar goed daar gaat dit topic niet over.
Natuurlijk is het goed als er nauwkeurig naar de volksgezondheid gkeken wordt. Maar hoe werkt dat dan met vlees uit het buitenland? Want volgens mij hebben we dat meer op ons bord dan nederlands vlees.
Verder is het gewoonweg vervelend dat als je paard dus wel een onderhoudsdosis pijnstilling nodig heeft je veroordeeld wordt tot erg dure en minder werkzame middelen.

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-06 19:15

Marije_jiplover schreef:
De hogere startdosis heeft niets te maken met dat ze toen nog meer pijn had dan later. Dat heeft te maken met hoe het stofje zich in het lichaam gaat gedragen, hoe snel het in het bloed komt en hoe snel het weer afgebroken wordt. Altijd als je met metacam gaat behandelen bestaat de eerste dosis uit een hogere (dubbele) dosis dan de daaropvolgenden. Dat hoef je niet altijd zelf te doen, soms geven ze de aanvangsdosis als injectie in de kliniek, waarna je zelf de onderhoudsdosis thuis kunt gaan geven.

Dat was in haar geval niet zo, omdat het niet de bedoeling was een onderhousdosis te gaan geven. De pijnstilling was puur bedoeld tegen de napijn van het onderzoek, maar later bleek dat ze toch nog niet zonder pijnstiller kon.

Echt heel jammer, dat het nog niet op een veilige manier geregistreerd kan worden dat je paard niet meer geslacht mag worden.

Waarom zou een paard dat pijnstillers nodig heeft geslacht moeten worden? Mijn paard is die periode goed doorgekomen (met pijnstillers) en het gaat nu, zonder medicijnen, weer erg goed met haar!