uierontsteking? maar niet drachtig

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

cissy

uierontsteking? maar niet drachtig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-06 12:17

Mijn paard mankeerde zaterdag nog niks en gisteren haal ik haar van stal met een enorme (zeer pijnlijke warme en harde) uier en 39,1 graden koorts!

Ze kon bijna niet lopen vanwege de pijn en uiteraard heb ik de DA al laten komen. Hij tast echter een beetje in het duister, normaliter hoort een paard met een inactief uier (dwz niet drachtig en geen veulen aan de voet) geen uierontsteking te krijgen.

Er hingen kegels aan de uier en de ene tepel geeft zelfs melk!

Er was in het najaar sprake van een mogelijke drachtigheid (ongelukje in de wei met de shetlander vd buren ) en ze is toen gescand en leeg bevonden.
Nu echter twijfelt de DA en wil nogmaals scannen want stel je toch eens voor....
Hij heeft haar gisteren opgevoeld en zou 'het veulen een hand moeten kunnen geven' want dan zou het eventuele veulen al 10 mnd moeten zijn, hij voelde echter alleen keutels...
Ok mams is een quarter en de paps zou dan een shetlander zijn (ja dat kan!) en het veulen zou dan niet zo groot kunnen zijn, maar ze is ook niet dik en had tot voor kort ook een 'normaal' uier, was zelfs 3 weken geleden nog hengstig ????

Iemand een idee/ervaring?
Medisch wonder?

DubbelFun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-06 12:32

Uierontsteking kan altijd gebeuren, daar hoeft een merrie niet drachtig voor te zijn.
Ook 'hengstigheid' hoeft niet altijd hengstigheid te zijn maar kan een baarmoederinfectie zijn en die kan weer leiden tot uierontsteking.

Verder heb ik merries meegemaakt die melk produceerden terwijl ze zelf geen veulen gekregen hadden.

Geen medisch wonder dus, maar waarschijnlijk wel heel pijnlijk voor je merrie.
Sterkte dus.

Een shetveulen in een Quarterhorsemerrie kan erg klein zijn.
Ik hoop dat de DA echt niets heeft voelen zitten.

FlyingHigh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-06 13:14

Mijn merrie heeft in 2004 een veulen gehad en momenteel geeft ze nog steeds melk terwijl er geen drinker is én ze niet drachtig is...........

mbkaatje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-06 13:18

Mijn merrie heeft het ook gehad en toen liep er geen veulen bij. Ik neem aan dat ze antibiotica heeft gehad. Het is wel pijnlijk voor de merrie want ze moet wel "gemolken" worden. Tenminste dat was bij mij zo. Ik vond het wel zielig. Succes ermee.

cissy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-06 13:36

vanavond komt de DA weer en neemt de scanner mee om zeker te weten dat er geen shettie op komst is.
Ik hoef niet te melken, althans daar heeft ie niks over gezegd, zal dat vanavond ook eens vragen.
Ze krijgt nu inderdaad antibiotica en ze had vanochtend 37,4 en net 37,1 dus kennelijk gebeurt er wel wat....

Het is nog zeer pijnlijk en ze loopt letterlijk 'met een volle (l)uier', ik moet dr voorzichtig met een zacht straaltje afspuiten, par keer per dag 5 tot 7 minuten.
Dr veulen is al bijna 2 en vorig jaar was er niks aan de hand ze is gewoon opgedroogd en nu kennelijk weer begonnen ???

SM, baarmoederontsteking zou ook nog kunnen, maar er komt geen prut uit dr geslachtsdeel en ze is niet gevoelig op dr buik, ken jij nog wat symptomen?

DubbelFun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-06 13:46

De koorts is waarschijnlijk gezakt door de antibiotica en als je haar gaat melken dan neemt de druk in de uier wel af (wel prettig voor de merrie) maar blijft ze wel meer melk produceren. En dan zit je dus in een vicieuze cirkel.
Overigens mocht er wel een veulen in zitten en je gaat melken dan haal je de biest weg die het veulen nog hard nodig zal hebben.

@Baarmoederontsteking: dit moet met een bloedtest aan te tonen zijn (zowel oude als 'verse'ontsteking kun je aan de waardes zien).
Prut en puinlijke buik zegt niet altijd iets; prut kan met plassen goed afgevoerd worden en bij sommige die-hards merk je van pijn ook niets.

Sluit ook de mogelijkheid niet uit dat er een afgestorven embryo aanwezig is. Dit kan ook 'normale' drachtsymptomen afgeven net als hengstigheidssymptomen.
Gezien de shet-inbreng kan dit maar zo over het hoofd gezien worden.

cissy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-06 14:21

dat laatste opperde ik gisteren ook gelijk al aan de DA, vandaar dat ie ook perse wil scannen, hij kan door dr dikke billen (tja, das vaker zo bij een quarter) bijna niet opvoelen en wil vanavond een darmverslapper geven en dan scannen.

Melken zal gezien de pijn nu ook niet meevallen, als je er al naar wijst krijg je een blik van dr....

DubbelFun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-06 14:56

Maar als er een veulen naast zou staan moet die daar ook doorheen komen, de eerste slokjes zijn dan ook het moeilijkst.
Bij een van mijn merries moest ik een been optillen omdat ze anders het veulen schopte en haar neus vasthouden omdat ze anders zou bijten

Ireen_

Re: uierontsteking? maar niet drachtig

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-06 18:52

mijn merrie heeft vorige winter ook een uierontsteking gehad, zonder drachtig te zijn.. dus het is wel mogelijk!
(ik zat trouwens ook wel even in de stress toen, omdat mijn merrie (haflinger) ook een "ongelukje" had gehad met een shetlanderhengstje.

vreemd wel dat ze melk geeft, mijn merrie had alleen koorts en een pijnlijke/opgezette uier. ik ben benieuwd wat er uit de scan komt!

Jeddah

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-06 19:07

Een drachtige merrie gaat meestal niet van niks naar alles in 1 dag, al is het wel mogelijk. Haar temp is wat lijkt mij wel duidt op een ontsteking.
Raar hoor! Ik ben heel beniewud wat de DA vindt! Geef haar maar een dikke knuffel van ons!

cissy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-06 14:38

DA is geweest en gescand, niet drachtig, ook geen baarmoederontsteking en geen achtergebleven dood fotus of zoiets, gelukkig maar.
Raadsel blijft wel de uierontsteking...

Hij heeft dr gemolken en uit 1 tepel kwam zgn heksenmelk en uit de andere pus. Ik moet dus toch zachtjes proberen de pus eruit te melken zodat ze wat verlichting krijgt (auw auw baassie nie zo nijpen!)

Ze moet zoveel mogelijk zachtjes (zelf) wandelen dus ik heb mn stalgenoten ingeschakeld om dr zoveel mogelijk eruit te krijgen overdag.
Zelf ga ik 3 x per dag afspuiten en dan moeten we maar afwachten, net had ze nog 37,9 dus weer verhoging helaas.

santerra

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-06 15:21

Mijn merrie ( 4 jaar, nooit geen veulen gehad) had laast ook aan 1 uier, ontsteking. Moest haar ook elke dag even melken, toen ze door kreeg dat dat de druk, dus de pijn verminderde, vond ze het goed dat ik haar melkte.

DubbelFun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-06 15:39

@Cissy: heb je verder nog een ontstekingsremmer oid gehad??
Idd pijnlijke kwestie voor je merrie, maar met al de andere opties was je ook niet blij geworden waarschijnlijk.

Hopelijk is het snel achter de rug.

cissy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-06 15:42

ze heeft een pijnstiller gehad intraveneus gisteren en vandaag ga ik met bute verder. Als het met een paar dagen niet beter gaat (lees koorts/verhoging weg en uier kleiner) gaan we met een ander medicijn verder.

DubbelFun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-06 15:58

Stop iig niet te snel met de medicijnen als lijkt dat het over is. Eenmaal een uierontsteking kan lang blijven sluimeren en ook problemen geven bij een volgend veulen en melkgift.

cissy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-06 16:03

ik was van plan gewoon lekker door te gaan met de antibiotica tot het niet meer 'mag' zeg maar ook juist om die reden.... maar bedankt voor de tip! Heb je nog meer goede ideetjes? Hoe de pijn te verzachten met een of ander huismiddeltje?

DubbelFun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-06 16:11

Kamille is altijd verzachtend/verkoelend, maar er zijn meer gel's die daarvoor helpen.
Nu ze medicijnen heeft zou ik geen kruiden geven om van binnenuit te werken. Eea kan tegenstrijdig zijn.

Als de kuur is afgelopen kun je wel een 'schonend' kuurtje ter ondersteuning geven.

Jeddah

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-06 16:38

Ahhh wat sneu dat ze zo'n pijn heeft eraan! Beterschap voor haar!

cissy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-06 16:42

ze vind me niet lief als ze naar de wasplaats moet.... kouwe (wel zachte) straal op die pijnlijke harde uier....
ze loopt al steevast de andere kant op. Gelukkig vertrouwt ze me wel volkomen en laat het ook gelaten toe maar staat ondertussen wel te shaken en te mesten als ik bezig ben... maar wat moet ik dan anders?

Francis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-06 17:13

Achossie... Jee, 'k weet niet of't ook bij paarden helpt, maar ik heb hier een super 'paardenmiddel' dat ik voor kneuzingen e.d. gebruik (is't ook voor bedoeld hoor) maar wat bij koeien voor kwartieronsteking (uierontsteking dus) gebruikt wordt. 't Is een of ander chinees goedje, kan je dus ook niet zeggen hoe't heet, maar de dierenarts/veeartspaktijk hier in Kootwijkerbroek verkoopt het.
Even fototje gemaakt voor je:

Afbeelding

Ik gebruik het ook voor mezelf bij kneuzingen en blauwe plekken en daar helpt 't echt súper voor... (direct spuiten als paard op je voet gaat staan en géén blauwe plek en kneuzing binnen dag niet pijnlijk meer. Spierpijn is er in een paar uur van over...) Zoals gezegd, ze verkopen het ook voor uierontsteking bij koeien (grappig, ze hebben twee soorten doosjes, met een paardje er op is 't dus voor kneuzingen, spierpijn e.d., doosje met koetje d'r op en't is voor uierontsteking... zelfde flesje, zelfde spul).
Als je't bij jou niet kunt krijgen en je wilt het proberen (je gebruikt het uitwendig en't is puur natuurlijk spul...) wil ik morgen wel even naar de praktijk rijden om een flesje voor je op te halen en te versturen.

DubbelFun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-06 17:16

Maar helpt dat ook nog als de ontsteking al wat ouder is ??

Francis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-06 20:11

Geen idee, ik weet zowiezo niet hoe't precies op ontstekingen werkt (wel dat het de bloedtoevoer bevordert, dus dat is ook in geval van ontstekingen goed). 't Viel me destijds op toen ik 't spul kocht (had eerder een flesje zonder doosje gekregen) dat ze 't in twee verschillende doosjes hadden en dat op één dus een koetje stond. Toen ik er naar vroeg werd dus gezegd dat het voor koeien bij uierontsteking gebruikt wordt. Ik kan morgen wel even bellen en informeren. Vragen kost (bij de dierenarts in ieder geval nog) niks.

cissy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-06 09:29

als je dat doen wilt graag! alle kleine beetjes helpen nietwaar...
Of als je me kunt vertellen hoe dat spul heet? ik ben vanmiddag vrij dus kan gaan shoppen. Ik zal je mn telnr even PM-en.

voorlopig had ze vanochtend nog 37,7 en was het nog steeds pijnlijk, ik heb wel het idee dat het iets geslonken is *duim duim*, of misschien wil ik dat wel te graag

cissy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-06 09:13

het bewuste middeltje is besteld, kan het vanmiddag ophalen bij de DA, thanks Francis! Het heet alleen anders maar is hetzelfde zei de DA, zal mij verder w*rst zijn als het maar helpt!

Vanochtend had ze nog steeds 37,9 maar de uier is wel al geslonken en niet meer zo hard gelukkig. Ze voelt zich ook wat beter of de pijnstillers werken erg goed, maar ze was gisteren zelfs aan het rondrennen in de paddock ???

Ook is er nu een heel stuk schrale huid langs de binnenkant van dr achterbeen langs dr uier, kennelijk heeft het daar zo strak gestaan dat eea langs elkaar heeft geschuurd. Ik ben al lekker aan het smeren met.... jawel!.... Uierzalf!!! hahaha!
Vreemd alleen dat ze nog steeds verhoging heeft, kennelijk is dat lijf nog steeds bezig met 'schoonmaken'.

DubbelFun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-06 09:15

Door de pijnstillers voelt ze zich beter (is ook altijd licht opwekkend), maar de ontsteking zal door een BSP aangepakt moeten worden en het duurt gewoon even voor die aanslaat.

Laat je dus niet misleiden door haar 'vrolijk' zijn. De koorts in de gaten houden is een betere graadmeter.
In een ander forum kwam "sticky Legs" van de Paardendrogist naar boven als iets wat heel erg verkoelend werkt.