Snotneus, zwaar ademen, slijm uit mondhoek, griep?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

svenlOver15

Snotneus, zwaar ademen, slijm uit mondhoek, griep?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-06 16:04

Mijn pony heeft sinds Maandagavond last van hoesten. Dinsdag ging ik hem longeren, en toen ademde hij best wel zwaar. Woensdag weer gelongeerd, weer zwaar ademen, dit keer ook hoesten. En vandaag weer gelongeerd, hij ademde weer erg zwaar, hoeste, maar.. nu kwam er ook slijm uit zn neus en linkermondhoek! Wat moet ik doen? Dit is echt de eerste keer dat hij ziek is, terwijl ik hem toch al ruim 6 jaar heb, dus iik heb echt geen idee wat dit kan zijn. Da bellen? Nog even aankijken?

Oja, de reden dat ik hem longeer is omdat ik een zwaar gekneusde voet heb, en hij heeft erge stijve spieren dus ik moest hem van mijn instructrice elke dag even longeren (10 min) zonder bijzet en daarna lekker masseren..

Ir111

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-06 16:06

Ik zou de DA bellen, zeker omdat het maandag al begon.

PS ik dacht in eerste instantie toen ik de titel zag dat het om jezelf ging...

svenlOver15

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-06 16:31

Ir111 schreef:
Ik zou de DA bellen, zeker omdat het maandag al begon.

PS ik dacht in eerste instantie toen ik de titel zag dat het om jezelf ging...

Nee, t gaat niet over mezelf..

Rukaro

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-06 16:34

Zou zeker even de DA bellen, je weet het maar nooit met dit soort dingen.

superwoman

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-06 16:34

D.A bellen ja!
sterkte

svenlOver15

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-06 16:49

Kan je de da altijd bellen..? of alleen s'ochtends..?

superwoman

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-06 16:57

gewoon bellen - anders krijg je wel een bandje te horen...

svenlOver15

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-06 17:11

Ik heb even op de site gekeken, het nummer is voor spoedgevallen 24 uur per dag beschikbaar, en anders s'ochtends tussen 8 en 9. Volgens mij is dit niet echt een spoedgeval, of wel..?

gwen9

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-06 19:18

misschien droes??

svenlOver15

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-06 20:13

gwen9 schreef:
misschien droes??

Dat lijkt me niet, ik kom namelijk bijna iedere dag met mijn pony op de manege, dus dan zouden ze het daar ook moeten hebben. Heb al gebeld, en daar is niemand met droes. Lijkt me niet dus.

Maar even een centraal vraagje, hoe meet je de temperatuur?

en nu niet zeggen met een termometer he..

Utrolig

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-06 20:19

Gewoon met een thermometer in de anus, wel even vasthouden. Alles boven de 39 graden (in rust) is verhoging, hoger dan 40.5 gelijk de dierenarts bellen!
Op de thermometer even wat vaseline doen of wat spuug, glijdt wat makkelijker erin. (klinkt wat raar maar wel duidelijk)

Een hoestend paard moet je altijd wat aan doen. Ook al geef je maar wat sputolysin, een aantal dagen een goed hoestdrank helpt ook.

Succes

svenlOver15

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-06 20:22

Utrolig schreef:
Gewoon met een thermometer in de anus, wel even vasthouden. Alles boven de 39 graden (in rust) is verhoging, hoger dan 40.5 gelijk de dierenarts bellen!
Op de thermometer even wat vaseline doen of wat spuug, glijdt wat makkelijker erin. (klinkt wat raar maar wel duidelijk)

Een hoestend paard moet je altijd wat aan doen. Ook al geef je maar wat sputolysin, een aantal dagen een goed hoestdrank helpt ook.

Succes

Oke, bedankt!

svenlOver15

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-06 08:34

Even een update: heb de da gebeld, die komt vandaag even langs. Ik heb ook verteld dat mn pony stijf en kreupelig is, hij vond het niet echt te vertrouwen... nouja, weten jullie er eerst even weer wat van en als ik meer weet zal ik het natuurlijk even hier neerzetten..

meisje

Re: Snotneus, zwaar ademen, slijm uit mondhoek, griep?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-06 08:48

Klinkt best wel ernstig, als hij nu ok stijf en kreupel loopt.
Heb je paardje wel getemperatuurt?

Unfaithful

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-06 08:54

Fijn dat de DA vandaag even komt kijken! Mijn pony had dat ook, maar hij zat ook vaak in echte ademnood, en had artrose in z'n knieën waar hij ook echt pijn aan had. Daar was jammer genoeg niks aan te doen, en hij is gisteravond ingeslapen Ik wil je hiermee niet bang maken hoor, want als ik jou zo hoor is het bij jouw pony nog lang niet zo erg, gelukkig. Je kunt ook Ventipulmin, Sputolysin en/of Foenegriek door het eten heenmengen. Een goede hoestdrank helpt vaak ook. Succes ermee en sterkte!

svenlOver15

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-06 08:56

Hij is al een stuk of 6/7 weken een beetje stijf, en ong 3 weken kreupel. Maar dat was volgens mij instructrice geen reden tot paniek. Maar omdat hij nu ook slijm heeft en hoest, en in draf en galop zwaar ademd..

Oja, gister en vandaag liep ie weer niet kreupel..?!

svenlOver15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-06 08:57

_Lisanne_ schreef:
Fijn dat de DA vandaag even komt kijken! Mijn pony had dat ook, maar hij zat ook vaak in echte ademnood, en had artrose in z'n knieën waar hij ook echt pijn aan had. Daar was jammer genoeg niks aan te doen, en hij is gisteravond ingeslapen Ik wil je hiermee niet bang maken hoor, want als ik jou zo hoor is het bij jouw pony nog lang niet zo erg, gelukkig. Je kunt ook Ventipulmin, Sputolysin en/of Foenegriek door het eten heenmengen. Een goede hoestdrank helpt vaak ook. Succes ermee en sterkte!

Ah.. Sterkte ermee..

Unfaithful

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-06 09:31

svenlOver15 schreef:
_Lisanne_ schreef:

Ah.. Sterkte ermee..

Dankje
Ik zou gewoon even wachten totdat de DA is geweest en dan zijn advies opvolgen.

superwoman

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-06 11:19

Ik ben benieuwd!
Als ze ziek zijn , hebben ze al snel last van stijve spieren hoor....
Ik hoop ook dat het niet ernstig is!
sterkte!

@_Lisanne; jij ook sterkte!

MissDonna

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-06 14:29

mijn pony aademde ook zwaar.. en had droge hoest en snot uit nzn neus.. hij had een longontsteking.. hoop dat het bij jou neit zo is

svenlOver15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-06 16:16

De da is geweest.

Lichte bronchitis..

Hij moet nu 5 dagen boxrust, en daarna moet ik hem in de trailer naar de manege vervoeren, en hem daar los laten in de bak. Dat ie zich helemaal kan uitleven. En dan moet ik 3-4 weken longeren, rustig opbouwen. En dan mag ik weer rustig beginnen met rijden.

Ook is hij waarschijnlijk licht spierbevangen.. komt doordat hij kreupel was rechtsvoor, en hij is raar, onregelmatig gaan lopen. En nu dus licht spierbevangen. Vind het wel raar, maar zo zei de da het..

Sven, mijn pony dus.., moet van de stro af, op grove houtkrullen. Als het verergert of terug komt moet het hooi 24 uur worden geweekt.

Best wel slecht nieuws vind ik, maar gelukkig is het te genezen.

Nu alleen nog maar hopen/zorgen dat het niet chronisch word.

Ir111

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-06 16:28

Je moet je pony losgooien om hem gek te laten doen terwijl hij licht spierbevangen is? Klinkt mij raar in de oren, heb altijd geleerd dat ze juist niet gek moeten doen als ze spierbevangen zijn. Maar goed, ik ben geen DA. Suk6 ermee!

svenlOver15

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-06 16:34

Ir111 schreef:
Je moet je pony losgooien om hem gek te laten doen terwijl hij licht spierbevangen is? Klinkt mij raar in de oren, heb altijd geleerd dat ze juist niet gek moeten doen als ze spierbevangen zijn. Maar goed, ik ben geen DA. Suk6 ermee!

Idd, ik vond het ook gek. Ga het ook niet doen denk ik, weet nog niet. Maar hij moet nu eerst 5 dagen stil staan..

Ir111

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-06 17:02

Als je twijfelt misschien nog een keertje de dierenarts bellen om te vragen of je het goed begrepen hebt? Gewoon voor de zekerheid? Heb ik ook wel es gedaan hoor, ze vertellen je vaak zoveel in een korte tijd...

svenlOver15

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-06 17:04

Ir111 schreef:
Als je twijfelt misschien nog een keertje de dierenarts bellen om te vragen of je het goed begrepen hebt? Gewoon voor de zekerheid? Heb ik ook wel es gedaan hoor, ze vertellen je vaak zoveel in een korte tijd...

Klopt.. Ik heb al even gebeld, en het was de bedoeling dat hij nu 5 of 6 dagen stilstaat. Daarna dus met de trailer naar de manege. (t' is niet vertrouwd om dat met hem te gaan lopen, na een aantal dagen is hij nogal heet:P) Als we dan op de manege zijn moet ik gewoon, in de bak, rondjes met hem gaan lopen. Als hij te gek doet, toch maar loslaten. Veiligheid gaat voor..