Tips om het diepe in straal schoon te maken?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Tyrza

Tips om het diepe in straal schoon te maken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-06 23:09

Ik heb een paard die vrij verkrampt is met zijn achterbenen en het is dus erg moeilijk zijn achterbenen vast te houden.

Nu heeft deze erge rotstraal en moet ik van mijn smid dit dagelijks schoonmaken met betadine, maar dan wel een halve vinger diep in de straal zelf. Ik heb nog nooit geweten dat je zo diep kon gaan in een straal en echt prettig vond ik het niet

Maar wie heeft er voor mij tips om in een hele korte tijd een doordrenkt stuk watten die diepte in te kunnen duwen (voor het weken)?

ElCamino

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-06 08:57

Geen idee eigenlijk, met je hoevekrabber erin proppen duurt natuurlijk te lang...
Misschien een optie om gewoon het voetje in een emmer te zetten met betadine?? Dan laat je het paard gewoon 10 minuten zo staan.... mits hij dat niet eng vindt natuurlijk.
Mijne kan ik met 4 benen in 4 emmers zetten als het moet, hihihi

droebel

Re: Tips om het diepe in straal schoon te maken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-06 10:30

moet je het er echt mee schoonmaken of er in laten lopen en dan een watje erin proppen??
bij mijn paard liet ik het gaatje helemaal vollopen met jodiumtinctuur en daarna propte ik er nog een watje in zodat er geen vuil bij kon komen.

Mri

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-06 10:44

ik ga zit zeker even volgen, mijn paard heeft voor een hele diepe straal, gelukkig nog geen rotstraal. maar wat niet is kan nog komen.

emmer met oplossing klinkt als het meest aannemelijk

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-06 10:46

Ik duw met de hoevenkrabber een doordrenkt watje helemaal in de straal. Nou is mijn merrie makkelijk met voetjes geven dus dat scheelt wel.

Kyona

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-06 10:59

Hoe reageert hij als je zijn teen weer op de grond zet? Mijn paard laat zijn voet dan zeg maar netjes in rust staan dus dan kan je er makkelijk bij. Misschien werkt het bij de jouwe ook.

8nnemiek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-06 11:03

Ik doe zelf altijd met een klein hard kwastje en wat water eerst alles helemaal goed schoonmaken binnenin en dan mat de achterkant van het kwastje een watje erin duwen, maar dat duurt natuurlijk wel erg lang. Kun je niet aan zo'n ding komen wat hoefsmeden vaak hebben, waar je zijn hoeven op kunt laten rusten?

Tyrza

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-06 13:17

MysticTinker schreef:
Kun je niet aan zo'n ding komen wat hoefsmeden vaak hebben, waar je zijn hoeven op kunt laten rusten?
Nee, zo hoog kan hij zijn benen namelijk niet optillen. Hij staat dan ook hardstikke te trillen als je zijn been optilt, omdat hem dat echt moeite kost.

En in een emmer staan is ook geen optie, hij is heel sensibel daarin...

itske

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-06 13:26

probeer eens een klauwzak(is eigenlijk voor koeien).
Betadine oplossing erin , been erin en dichtknopen.
Been weer op de grond en na verloop van tijd er weer afhalen en klaar is kees.

Dit deed ik bij mijn paard toen die een hoefzweer had.
http://www.vtrade.be/nl/base/shop/article.php?id=9188
Succes

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-06 13:38

gisteren was de DA bij mijn merrie voor haar oog en heb hem ook naar haar achtervoet laten kijken.
de straal was wat zacht geworden ,en ja hoor rotstraal
ik heb een spuitbus CTD gekregen en dat moet ik in de straal spuiten.

Samo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-06 13:49

Toen mijn paard rotstraal had heb ik van de hoefsmid een busje met hoof and sole harderner gekregen. Hier zat een rietje aan zodat je goed bij alle diepe plekjes kon komen.

meisje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-06 14:12

als je je paard nou eerst gewoon afspuit zijn benen, meestal zijn dan die hoeven helemaal schoon van binnen.
Dan snel die betadine op wat erin duwen, of in een zak met daaronderin een spons met veel betadine erop

Marije_jiplover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-06 14:13

Estor had ook diepe smalle middelste straalgroeven en als het nodig was (ong 1x per maand bij hem) maakte ik die schoon met een pluk watten die ik diep erin propte met een houten ijsstokje (zo'n platte). Er steekt altijd nog wel een punt watten uit en daarmee kun je het dan vrij makkelijk er weer uittrekken.

RainyDays

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-06 14:18

Ik gebruik een spuitje, zonder naald natuurlijk. Dan kan ik de betadine er helemaal inspuiten.

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-06 20:05

ja il wilde ook een spuitje opperen, misschien kun je wat van je HA, apotheek oid kopen.

simodi

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-06 20:05

Nathalie1983 schreef:
Ik gebruik een spuitje, zonder naald natuurlijk. Dan kan ik de betadine er helemaal inspuiten.

Da's een handige tip!

Tyrza

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-06 20:12

Nee, de smid wilde dat het echt een beetje gaat "sponzen". Inspuiten is niet helemaal te doen als je het zo diep wilt hebben. Het weekt dan niet genoeg. Ik heb inmiddels zo'n "hoefzak" besteld. Is zeker te proberen, maar andere tips zijn zeker nog welkom

beantsje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-06 20:26

Wil hij bij de smid wel gewoon voetje geven? Vraag die anders eens om tips.
Mss helpt het als je hem langs een wand laat staan, zodat hij steun heeft.

Tyrza

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-06 20:31

Met moeite. En hij heeft me wel tips gegeven, heb zelfs een paar keer onder zijn begeleiding echt goed voet gevraagd. Maar ik heb rugklachten en bukken is sowieso een crime voor me, laat staan als ie gaat hangen en ik moet dan nog eens een prop watten erin proppen. Iemand erbij om te helpen is geen optie, want hij kan per ongeluk door de verkramping een rare beweging maken wat gevaarlijk is voor die persoon.

jackie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-06 20:57

kijk eens op www.hoofjack.com. en als je paard zijn voet niet hoog op kan tillen neem je de mini uitvoering.

PhiaBink

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-06 23:16

Mijn smidje had een supergoed idee om met Betadine de straal schoon te maken.
Koop een hogedrukplatenspuit. Water erin en Betadine en je kan zo heel diep in de straal de troep eruit spuiten. Ik heb er ook 1 staan met rotstraal. Je moet dan zorgen dan de straal goed droog is en dan een stro touwjte in de teer dopen. De pot teer even op warmen in een emmer met warm water. Touwtje in de teeer dopen en met een hoevenkrabber in de straal duwen en dit na 2 dagen herhalen.
Als ik er 1 met rotstraal heb staan is het meestal binnen een week weer goed.

Tender

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-06 09:48

Ik wilde eigenlijk voorstellen of je je paard niet voetje kon laten geven en hem dan leren de voet met de teen op de grond te laten rusten, zodat hij hem niet op hoeft te tillen en jij bij de straal kan, maar als je zelf ook last hebt van je rug en bukken moeilijk is, dan is dat dus ook niet een oplossing?

Kan iemand anders het misschien op die manier voor je doen?

Xox

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-06 13:21

Kun je hem met het been in een emmer zetten? Ik deedt dit namelijk in zo'n geval. Je hebt tabletten Rivanol die kan je oplossen in water en dat werkt hetzelfde als betadine. Daar kan je hem dan even inzetten. Werkt perfect als je paard het toelaat

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-06 15:05

Thirza ,ik heb een meerie met straalkanker dus van achterhoeven behandelen weet ik ondertussen genoeg en een krampentrekker heb ik ook al gehad dus ik weet ook hoe vervelend ze zijn om te verzorgen.
Probeer zijn been op te tillen maar alleen maar een paar centimeters van de vloer en probeer dat ie steun heeft met het voorste deel van de voet op de grond . Ik neem het betadine flesje met het smalle teutje en duw dat teutje in de straal en duw een grote hoeveelheid in de straal en dan duw ik een watje (niet te groot dat maakt het alleen maar moeilijker en duw dat met de achterkant van een theelepeltje erin of met de niet scherpe kant van een mes ..dat past net in de straalgroeve .
Goed in het oog houden hoor want zo begaon het met de merrie in mijn profiel maar het was dan uiteindelijk straalkanker

Gerrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-06 15:30

Euh,is het misschien een idee naast all tips dieer al gegeven zijn om achter de oorzaak van het niet goed op te tillen been zit??
Zit er nog een ijzer onder of niet?

Ik heb zelf nu de blue shoe (eenmaal per week erin met RWL Pro Ablutio) en daarna druppel ik tea tree erin met een stukje gaas (5x5)met een pincet.