Hoefzweer

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lisa0710

Hoefzweer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-06 17:38

Hallo allemaal

De DA heeft vandaag ontdekt dat Sientje een hoefzweer heeft
Eergisteren haalde ik Sientje uit haar stal en ze kon niet op haar voorbeen lopen, ze liep heel erg te hinken en had heel veel pijn. We hebben er meteen iemand naar laten kijken en die zei dat we de DA maar moesten waarschuwen. Dat hadden we natuurlijk meteen gedaan. De DA heeft er naar gekeken en ging met zo'n tang in haar hoef om te kijken of het een hoefzweer was, ze reageerde nergens op. Hij gaf ons pijnstillers die we haar moesten geven, 2 keer per dag. Vandaag is er een andere DA voor een ander paard gekomen en toen heeft mijn moeder gevraagd of hij ook meteen even naar Sientje kon kijken. Hij ging ook haar hoef in met een tang en na een tijdje zoeken heeft hij toch een hoefzweer gevonden. Hij had de hoefzweer weggesneden en er kwam allemaal pus uit. Ze loopt nog steeds te hinken, want er zit nu een gat in haar hoef.
Wat mogen we nu allemaal met Sientje doen? We hebben al gehoord dat we niet op harde stenen mogen lopen, maar mag ze wel in de binnenbak lopen? En moet ze een hoefzakje ofzo om haar hoef heen?
Wie kan mij meer info geven over een hoefzweer?

Alvast bedankt!

Groetjes van Lisa

Pinot

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 17:44

Toen mijn paard een hoefzweer had moest hij vooral op het harde lopen, en niet in de bak.
Juist omdat daar veel vuil in zit. En hij mocht niet kort draaien om zijn been.
Ook mocht ik een tijd niet rijden.
Maar mijn paard had het onder zijn hele hoef.
Hij moest ook naar de dieren kliniek en daar een paar dagen blijven. Dus ik weet niet of dat voor jou paard ook zo is.
Kan je niet beter je dierenarts bellen?

NehnaDagmar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 17:47

De hoefzweer die mijn pony had was denk ik niet zo erg als die van jou want ze kon er nog wel redelijk op lopen. Ik heb een paar dagen 2 keer per dag haar in de soda gezet om de laatste restjes er uit te krijgen. Verder kwam ze overdag wel gewoon in de buitenbak.
Ik denk dat je ook het beste even de VA kan bellen om te vragen wat allemaal wel en niet mag.

Lisa0710

Re: Hoefzweer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-06 17:49

Oké dankjulliewel

Lisa0710

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-06 18:08

Ik heb van alles op het internet gelezen over hoefzweren en veel mensen gebruiken een hoefzak, mijn moeder en ik hebben het meteen besteld. Heeft iemand ervaring met het gebruik van een hoefzak?
En moet je in de hoefzak soda of biotex doen?

Sven002

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 18:46

Nog geen ervaring met hoefzak..

Wij deden ook stukjes stappen op het harde en 2 a 3 maal per dag (als je daar tijd voro hebt ik wel ) ff in de soda..
Dagje of 2 rust en toen er weer op..

Maar het zat nooit diep

Lisa0710

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-06 18:48

Sven002 schreef:
Nog geen ervaring met hoefzak..

Wij deden ook stukjes stappen op het harde en 2 a 3 maal per dag (als je daar tijd voro hebt ik wel ) ff in de soda..
Dagje of 2 rust en toen er weer op..

Maar het zat nooit diep

Ja, de meeste mensen zeggen dat je moeten stappen op het harde, maar de DA zei juist dat je niet moest stappen op het harde.. Sientje loopt echt te hinken.. het zat ook vrij diep want hij kon het eerst niet vinden, ik denk dat we haar rust moeten geven en wel in de soda of biotex.

Groetjes van Lisa

missnynke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 18:49

hoi,
mijn paard heeft in het najaar een hoefzweer gehad.
wij hebben hem 2x per dag in een bak met soda gezet, omdat hij een emmer steeds omgooide en daar heel erg van schrok., hebben we de emmer doorgezaagd, zodat hij maar 5 cm hoog was ofzo, dat ging prima.
Toen hij de hoefzweer net had liep hij alsof zn been gebroken was, hij is een maand of twee kreupel geweest. (later alleen in draf)

Lisa0710

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-06 18:51

missnynke schreef:
hoi,
mijn paard heeft in het najaar een hoefzweer gehad.
wij hebben hem 2x per dag in een bak met soda gezet, omdat hij een emmer steeds omgooide en daar heel erg van schrok., hebben we de emmer doorgezaagd, zodat hij maar 5 cm hoog was ofzo, dat ging prima.
Toen hij de hoefzweer net had liep hij alsof zn been gebroken was, hij is een maand of twee kreupel geweest. (later alleen in draf)

Ja, Sientje loopt inderdaad net alsof haar been gebroken is. Wij hebben een hoefzak besteld, kunnen we daar ook de soda in doen? En dat moet dan 2 keer per dag?

Lisa0710

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-06 19:29

Oh, ik zie net staan op bokt dat soda een keer bij een pony naar binnen is geslagen en naar de kliniek moest.. Dan doen we maar biotex, gelijk m'n vader naar de winkel gestuurd om biotex te halen
Morgen komt als het goed is de hoefzak binnen.. Vandaag maar even met een bakje proberen
Iemand ervaring met groene biotex?

Lisa0710

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-06 08:12

Ben gisteravond weer langs Sientje geweest, er zit nu een groot gat in haar hoef maar ze loopt al een stuk beter. We hebben spul van de DA gekregen om op haar hoef te spuiten. Blauw spul, speciaal voor de hoeven van vee ofzo
Ik hoop dat het snel weer over is allemaal!

zynoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-06 11:06

Hoi,
Ja groene biotex werk heel goed. Je kan dat het beste gewoon minmaal 2x per dag zn hoef erin zetten. Een laagje sop van 2 cm hoog in de emmer is voldoende. het gaat erom dat het weer schoon is.
Verder zou ik hem in zijn stal laten staan als het lopen zoveel pijn doet. Het wordt na een dag of 2-3 wel minder en dan kan je wer voorzichtig uit stal halen. In de binnenbak liggen juist veel zand en dus ook viezigheid. Daarom lopen de meeste mensen (ik ook) op de straat als ze een hoefzweer hebben.
Schoon houden dat is het belangrijkste. Dus een schone stal is ook erg van belang !!.

Succes..en eehh.. het komt wel goed hoor

Suusjeher

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-06 11:44

Mijn paard heeft enorm veel last gehad van hoefzweren.
Hij stond op zaagsel en ben over gestapt op stro en nu heeft hij er geen last meer van gehad.
Mijn paard kon gewoon niet meer op zijn been staan als hij last had van een hoefzweer. Dus wandelen konden we niet.
Veel met het been in de soda of biotex staan, zodat het schoon wordt.
Daarnaast heb ik een hoefschoen gebruikt waar ik sodawater in had gedaan.

Succes ermee!

Lisa0710

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-06 13:19

Dankjulliewel voor het reageren
Sientje staat op vlas, we houden haar stal goed schoon! We leggen over het vlas altijd nog een beetje stro waar ze aan kan knabbelen.
Als het goed is komt vandaag de hoefzak binnen, ik denk rond 4 uur. We hebben al biotex groen gekocht dus we gaan het vanavond gelijk uitproberen! We halen haar altijd wel even uit haar stal om haar binnen te poetsen. Ondertussen mesten we de stal uit en ze kan er weer in Dan heeft ze toch even gelopen. Ik ontdekte gister ook dat ze aan het hoesten was. Soms een zware kuch Misschien was het een strootje die vast in haar keel zat, maar ze kan ook verkouden zijn.. Er loopt geen snot uit haar neus en ze heeft een warme winterdeken om. Nou ik hoop dat alles maar snel weer goed komt!

Lisa0710

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-06 21:09

?!

Wodile

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-06 22:53

bij mijn merrie is gisteren een hoefzweer uitgesneden.
ik hoef van mn hoefsmid maar 1 x per dag 15min te weken in biotex
vandaag heeft ze stalrust gehad, morgen gaat ze op de wei met een hoefschoen aan.
ze heeft nu op haar zere hoef een ijzer met een zooltje.
weken die ik in een emmer, ze heeft het aan dr achter been, en til ik dr voorbeen op zodat ze mooi in de emmer blijft staan.
het uitsnijden heeft de hoefsmid gedaan. heb er geen da bijgehad. er moet nl een ijzer onder gedaan worden en dat kan de da niet.

beantsje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-06 23:35

Een hoefzweer is gewoon pech. Sommige hoefsmeden zeggen dat paarden op krullen het vaker krijgen. het kan ook het gevolg zijn van een kneuzing bijv. van een steentje.
Als de zweer eruit is gesneden, moet het wel snel opknappen.

Lisa0710

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-06 08:35

Dankjulliewel!

Arabesk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-06 08:42

beantsje schreef:
Een hoefzweer is gewoon pech.

nou dat is niet helemaal waar

een hoefzweer ontstaat door gebrekkige doorbloeding. Dit treedt op bij te weinig beweging en met name de beweging verdeeld over de hele dag. Een paard op stal beweegt te weinig om de doorbloeding van de hoef voldoende te stimuleren. Afvalstoffen worden daarom maar matig afgevoerd, dit kan ontstekingen geven in de hoef ---> hoefzweren

utjelover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-06 08:57

Bij mijn paard is er gister ook een klein hoefzweertje weggesneden. Hij was er echt goed kreupel van. Nu loopt hij nog wel voorzichtig, maar al wel een stuk beter. Er zit nu wel een zooltje tussen de hoef en het ijzer, daar zit teer tussen (ik weet niet of het alleen teer is) Zo moet het beter worden.

Hetja

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-06 10:13

Arabesk schreef:
beantsje schreef:
Een hoefzweer is gewoon pech.

nou dat is niet helemaal waar

een hoefzweer ontstaat door gebrekkige doorbloeding. Dit treedt op bij te weinig beweging en met name de beweging verdeeld over de hele dag. Een paard op stal beweegt te weinig om de doorbloeding van de hoef voldoende te stimuleren. Afvalstoffen worden daarom maar matig afgevoerd, dit kan ontstekingen geven in de hoef ---> hoefzweren

En dat is ook weer niet helemaal waar, (althans, het zal gerust waar zijn, maar er zijn meer dingen die een hoefzweer kunnen veroorzaken)

Een hoefzweer kan ook ontstaan door een kneusing/beschadiging, bijvoorbeeld als het paard op een scherp iets heeft gestaan, waardoor de zool dus gekneusd raakt.
(en nee, daar hoeft een paard niet perse dunne zolen voor te hebben, hangt er net vanaf waar hij opgestaan heeft...)

rick_erika

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-06 10:23

Mijn Paard heeft een half jaar geleden ook een hoefsweer gehad.
De eerste dag liep hij er helemaal niet meer op, nadat de DA de hoefzweer weggesneden had moest er verband omheen. zodat er geen vuil in kwam. De dagen erna heb ik het geweekt in soda. (dit omdat mijn pony gewoon buiten stond) en heb ik het gat dus iedere keer goed schoon gemaakt. na 2 weken was alles weer weg, en zijn we weer rustig gaan stappen en opbouwen, daarna hebben we er weer ijzers ondergedaan en is alles weer opgelost.

Mijn Pony heeft dit waarschijnlijk gekregen door het te strakke ijzer lipje.
de zweer zat dan ook precies in de middelste punt van de voet.

Lisa0710

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-06 16:10

Sientje heeft geen ijzers. We gaan de Hoefsmid er ook even bij laten komen om te vragen wat hij ervan vindt. De DA heeft er natuurlijk een flink stuk uitgesneden, hij heeft er niet netjes gedaan, alleen om de zweer eruit te halen. De Hoefsmid kan het weer netjes bijwerken zodat Sientje er weer een beetje normaal op kan lopen!

Moska

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-06 18:27

Mijn paard heeft in november eerst linksvoor een hoefzweer gehad en toen die over was kreeg ie er een rechtsvoor... Hij was er flink kreupel aan, ben zelfs naar de kliniek geweest. En van die laatste hoefzweer heeft ie zelfs bloedvergiftiging opgelopen ,omdat de ontsteking omhoog sloeg. Wat wij gedaan hebben is idd een hoefzak om de hoef. Pas wel op met biotex, het is toch nog best agressief spul. Van de dierenarts kreeg ik het advies om 1 eetlepel te gebruiken op 2 liter water (een dunne oplossing noemde hij dat)en zelfs dat heeft kloofjes veroorzaakt, ondanks dat ik maar weinig water in de zak had gedaan. Ik heb toen twee keer de hoefzak eromheen gehad (vastgezet met zelfklevende bandage) ongeveer 12 uur per keer. dan trek je de laatste rotzooi eruit. verder heb ik de stal zo droog mogelijk geprobeerd te houden. Maar hij mocht wel naar buiten na een paar dagen. beweging was goed en de bak was altijd nog schoner dan de stal werd mij verteld. uiteindelijk zijn we met beide benen 11 weken zoet geweest... Maar ik heb ook wel meegemaakt dat er met een week weer gereden kon worden.

Succes ermee en beterschap voor je paardje!

Moska

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-06 18:28

Oja, mijn paard heeft nu dus ook alleen voor ijzers om de zool te ontlasten, maar dat was eigenlijk alleen nodig omdat er bij de eerste hoefzweer best veel van de zool weggesneden moest worden omdat de zweer zo diep zat.