NU nog scheren i.v.m. huidaandoening??? Kan dat???

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Demini

NU nog scheren i.v.m. huidaandoening??? Kan dat???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-06 18:30

Mijn 3 jarige heeft vooral in de zomer erg veel last van huidschilfers en bultjes onder de huid en het begint nu weer vrij erg te worden. Hij is alleen niet geschoren voor de winter, maar heeft wel altijd een flinke deken op gehad, zijn hals en benen hebben dus wel een klein vachtje, maar die ziet er niet erg gezond uit, net veulenvacht die hij kwijt moet.
Het lijkt me verstandig om hem te scheren zodat ik hem goed kan wassen met betadineshampoo en imaverol, maar kan dat kwaad als ik dat nu doe?
Ik weet dat het beter is om nu niet meer te scheren, maar wat is in deze situatie het verstandigste?

Zijn vacht op zijn hals is echt heeeeel erg pluizig en vaalbruin van kleur en er zitten allemaal happen in waar deze haartjes al uitgevallen zijn, niet bepaald gezond dus. Zijn voeding is al helemaal goed op hem afgestemd met hulp van een voedingsdeskundige, maar het gaat dus nu om de bestrijding van de eczeem.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 18:36

Kan wel, maar dan komen ze niet mooi in de zomervacht. Die wordt nu immers al aangemaakt en die scheer je dan al weer een stukje af.

Kyona

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 18:41

Als je nu gaat scheren, is de kans groot dat hij helemaal een waardeloze zomervacht terugkrijgt. Ik zou het iig niet doen, je verstoort zo het hele proces.

c_alsemgeest

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 19:27

Ik zou het even aankijken, de winter vacht gaat er nu toch af... met scheren loop je het risico een stuk van de nieuwe vacht af te halen (zoals boven al werd gezegd)

ellepel

Re: NU nog scheren i.v.m. huidaandoening??? Kan dat???

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 19:51

en een scheerapparaat wat je kunt instellen dan zodat de haren wat langer blijven?
weet niet of dat kan hoor

Allejandro

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 20:13

wat al gezegd is
je krijgt wssn een nog ergere vacht terug en dat wil je niet
niet doen dus!

Demini

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-06 21:52

Nee dat weet ik dus, dat je dan de zomervacht verpest, maar dit is natuurlijk ook niet fijn voor het paard, want het geeft heel erg veel jeuk zo.
dus is het dan in het belang van het paard fijner om hem te scheren om hem beter van de jeuk af je krijgen of toch maar nog een paard maandjes volhouden tot hij er uit zichzelf doorheen is?
Dat zijn vacht er niet mooier op wordt dat neem ik dan wel voor lief, het belang van het paard staat nu gewoon even voorop.
Ik ben alleen bang dat het dan allemaal een beetje in de war gaat lopen, ook met de wintervacht die hij straks weer aan gaat maken, want ik heb eigenlijk altijd eraan vast gehouden om na kerst niet meer te scheren.

sliertje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 00:54

Volgens mij kan je gewoon scheren hoor, tenslotte groeit het haar gewoon weer aan.... Dat er zomervacht doorkomt, moet weinig uitmaken. De lange winterharen gaan er nu toch al uit en als je daarmee wat afscheert moet weinig uitmaken lekker scheren!

daantjuhhh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 01:57

Volgens mij kan je gewoon het beste je paardje lekker rosborstelen en wat lijnzaadolie geven.
Zoals al gezegd word je verpest de vacht er alleen maar met scheren.
Je kan m zoiezo wel een keer op een warmere dag lekker wassen met verdund betadine shampoo, dat is nooit verkeerd.
Dan verliezen ze vaak ook weer wat vacht.

Demini

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-06 08:58

Lijnzaadolie krijgt hij iedere dag en we borstelen hem ook al een tijd met de ros, maar waar het nu dus om gaat is de afweging tussen de nadelen van nu scheren en de nadelen voor het niet scheren.
Dat de vacht er niet mooi van wordt is een bijzaak, als ik mijn pard dan van zijn jeuk afhelp dan is dat niet anders, maar het punt is dus, krijgt hij straks meer last van het scheren dan dat hij nu heeft van de eczeem of blijft het gewoon bij een schoonheidsfoutje als ik hem nu scheer?

magicrover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 09:07

ze hebben mij geleerd dat je kan scheren zolang de r in de maand zit. ik heb een paard wat ik vorig jaar rond deze tijd heb geschoren en hij zat top in de zomervacht. dit paard heeft altijd snel last van broei onder zijn deken, jeuk, kale plekken, haren staan omhoog, bulten en schilfers. ik heb al tig shampoos geprobeerd, maar het komt steeds terug. aan zijn voer ligt het niet is onderzocht. nu scheer ik altijd voor het laatst eind maart begin april. hij heeft nog nooit ergens last van gehad, en krijg op wedstrijd veel complimentjes dat hij zo mooi in de vacht zit. dus ik zou zeggen scheren met die handel en even kijken naar het weer ivm dekenkeuze.

sliertje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 11:45

nou, ben ik toch niet de enige Lekker scheren die handel!
Succes!

aerdenhout1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 16:50

Lekker scheren,er is niets zo erg als jeuk.Toevallig heb ik een week of wat geleden een van de oudere pony's geschoren omdat ook die erg veel jeuk had.Lekker een extra deken op en er is niets aan de hand.En zoals je zelf al zegt,het zal je een worst wezen als zijn vacht een zomer niet zo mooi is,hij is pas drie, dus ik neem aan dat je nog geen wedstrijden rijd,scheren dus!

Buckje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 21:42

Ik ga mijn veulen en twenter nu ook nog scheren ivm met hele erge luis.

Gewoon scheren, komt hij niet mooi in vacht nog een keer evt.

daantjuhhh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-06 17:18

als je luis hebt snap ik t.
Maar anders?? binnen 2 a 3 weken zijn ze toch hun vacht kwijt.
Die van mij is vorige week begonnen met verharen (als laatste van de stal) en is het nu helemaal kwijt.
En ze zat goed dik in der vacht.

daantjuhhh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-06 17:20

sliertje schreef:
Volgens mij kan je gewoon scheren hoor, tenslotte groeit het haar gewoon weer aan.... Dat er zomervacht doorkomt, moet weinig uitmaken. De lange winterharen gaan er nu toch al uit en als je daarmee wat afscheert moet weinig uitmaken lekker scheren!

Even nog een reactie hier op.
Ik heb vorig jaar Olly in februarie geschoren en pas in september kwam ze mooi in der vacht.

Demini

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-06 18:07

Die van ons zijn ook al een hele tijd aan het verharen, maar die zijn er echt nog niet helemaal doorheen hoor, het is hier nog niet bepaald warm geweest en vriest echt nog gigantisch veel en hir staan ze gewoon de hele dag buiten behalve 's nachts en de stal is aan de ene kant buiten en de andere kant binnen zeg maar.
Maar zoals ik al zei heeft hij een erg slechte vacht op het moment en komt daar dus moeilijk doorheen, terwijl de Houston al heel erg veel kwijt is, maar die heeft ook bijna geen vachtje gekregen.

daantjuhhh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-06 18:10

Ja kijk je moet het helemaal zelf weten uiteraard.
Je paard zal er niet dood aangaan ofzo.. dus zo erg is het allemaal niet.
Maar mijn ervaring is gewoon oliebol.
Olly is vorig jaar erg lang slecht en doffig geweest door het scheren, pas toen in september er een beetje wintervacht door kwam werd ze weer glad en mooi.

beantsje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-06 20:20

Ik zou niet scheren maar de deken eraf gooien, lekker frisse lucht en licht erbij!
Hoe komt hij trouwens aan die eczeem? Heb je de DA er weleens bijgehad?

je weet blijkbaar niet wat de oorzaak is, je haalt er een voedingsdeskundige bij en je wast met betadine (bacterien) en imaverol (schimmels) . Maar waarom laat je je paard gewoon niet nakijken? Het moet toch ergens vandaan komen, die slechte vacht.

P.s als het een parasiet ofzo is, en je scheert, moet ie die dekens weer op. Weer een bron van besmetting!

Demini

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-06 22:23

beantsje schreef:
Ik zou niet scheren maar de deken eraf gooien, lekker frisse lucht en licht erbij!
Hoe komt hij trouwens aan die eczeem? Heb je de DA er weleens bijgehad?

je weet blijkbaar niet wat de oorzaak is, je haalt er een voedingsdeskundige bij en je wast met betadine (bacterien) en imaverol (schimmels) . Maar waarom laat je je paard gewoon niet nakijken? Het moet toch ergens vandaan komen, die slechte vacht.

P.s als het een parasiet ofzo is, en je scheert, moet ie die dekens weer op. Weer een bron van besmetting!

Ehm, een paard wat al de hele winter met een deken op gestaan heeft en dus geen vachtje onder zijn deken heeft, ga je niet zomaar ineens zonder deken buiten zetten hoor. Daarnaast zit het op zijn hals en hoofd en in zijn oksels en onder de deken ziet hij er keuring uit, ook zijn vacht.
Het zal wel aan mij liggen maar ik snap even niet waar je de dikgedrukte wijsheid vandaan hebt gehaald hoor! Dit paard is vorig jaar allang onderzocht door een dierenarts! En samen met die dierenarts en de voedingsdeskundige is zijn rantsoen aangepast en hij heeft destijds een soort enting gehad die helaas niet is aangeslagen en vandaar dat we nu met de voeding verder proberen te komen, maar op dit moment wil ik het paard gewoon van zijn jeuk af hebben!
En ik weet wel wat de oorzaak is (nergens gezegt dat ik de oorzaak niet wist) en dat is dat hij een hele gevoelige huid heeft en het is me uitgelegd dat de uitslag een beetje te vergelijken is met psoriasis bij mensen (ik weet niet hoe je dat schrijft) en dat er niet heel veel aan te doen valt. Het is ook niet constant, maar komt ineens op.
Voortaan niet zelf allerlei conclusies gaan zitten trekken maar eerst gewoon even vragen!!!
Maar nogmaals, ik ben iemand die erg snel de DA erbij haalt en dat is dus allang gebeurt en met voeding zit het ook goed, dit paard komt niks te kort, mijn vraag is dus niet hierover maar of het beter is hem te scheren nu en hem zo van zijn jeuk af te kunnen helpen, of nog even volhouden tot hij het zelf allemaal kwijt is, want ik weet dus niet of de gevolgen van het nu scheren voor hem erger kunnen zijn dan nog een paar weekjes jeuk hebben.

onley

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-06 22:29

sjee gooi in godsnaam die deken in de emmer
waarschijnlijk heeft die zo een last van de warmte dat die constant aan het zweten is met de conclusie bulten irritatie schilfers en weet ik dat voor een stront echt waar sommige mensen zijn gewoon koppig laat die frisse lucht eraan een deken doet meer slecht dan goed die rotdingen!

en een dunnere regendeken opleggen dan
ja paard gaat het heus niet koud krijgen
hij is ja niet geschoren geweest.
en gaat nu de zomervacht in net als elk ander paard !!!

daantjuhhh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-06 22:52

Ik zou zelf ook niet ineens geen deken opgooien..
Wel kan je eventueel een luctiger dekentje proberen.
(ik zeg niet dat het door de deken komt, maar voor een gevoelige huid is een luchtige deken nooit verkeerd.)
(en even ter verduidiging: ik zeg niet dat je er geen luchtige deken op hebt)
Je zou bijvoorbeeld overdag een zomerdekentje erop kunnen doen.
En alleen als het regent een regendeken erop doen, (regendeken zijn verstikkend) (al word de kwaliteit steeds beter)

@ Onley, van wintervacht naar zomervacht gaat gelijdelijk.
Dat is er ook niet ineens in 1 minuut uit.
Afbouwen kan je al wel gaan doen.

beantsje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-06 23:15

nou....uh.. wat een felle reactie. Als het psoriasis is, oid, waarom dan wassen met betadine of imaverol? Dan zou je beter met iets kunnen wassen dat de huid kalmeert.
Het is toch logisch dat ik dan vraagtekens zet?
Trouwens, uit je eerste verhaal heb ik helemaal niet gehaald dat onder de deken de vacht wel super is.

en wat die deken betreft, volgende week wordt het een stuk warmer. Ik denk dat ik mijn paard dan ook weer onder de deken uithaal. Ze is al flink aan het verharen, je ziet al niet meer waar ze geschoren is. Ze krijgt dan alleen nog in de wei in de regen een regendeken.
Laatst bijgewerkt door beantsje op 09-03-06 23:18, in het totaal 1 keer bewerkt

daantjuhhh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-06 23:16

Maar als jij in het kanaal springt, hoef ik er nog niet in te springen (of een ander)

P.S. volgende week VEEL regen.

Demini

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-06 23:22

onley schreef:
sjee gooi in godsnaam die deken in de emmer
waarschijnlijk heeft die zo een last van de warmte dat die constant aan het zweten is met de conclusie bulten irritatie schilfers en weet ik dat voor een stront echt waar sommige mensen zijn gewoon koppig laat die frisse lucht eraan een deken doet meer slecht dan goed die rotdingen!

en een dunnere regendeken opleggen dan
ja paard gaat het heus niet koud krijgen
hij is ja niet geschoren geweest.
en gaat nu de zomervacht in net als elk ander paard !!!

Ik weet niet hoe ik mezelf duidelijk kan maken hoor! Hij heeft onder de deken nergens last van, de eczeem zit op zijn hals, hoofd en oksels, onder zijn deken ziet hij er kerngezond uit! Ik heb in overleg met de dierenarts een hele goede deken van bijna 400,- voor hem aangeschaft die hij aan zou kunnen van -40 tot +15 graden en die heeeeeeel erg ademend is. En nogmaals, dat die deken goed is is duidelijk te zien onder de deken.
Ik ga mijn paard niet ziek maken door hem van de een op de andere dag in een dun regendekentje te zetten terwijl het gewoon nog vriest af en toe hoor! Dat is hij dus echt niet gewend en dan kan je dat ook niet zomaar doen, daarnaast is de deken die hij nu heeft luchtiger dan een simpel regendekentje.
Dus hou je vooroordelen over koppige mensen alsjeblieft gewoon even voor je, want als er iemand het beste voor zijn paarden wilt dan ben ik het wel en geloof me, ze krijgen ook het beste!

Nu weer even graag ontopic blijven over de scheervraag anders laat ik hier een slotje op zetten want zo geeft dit topic geen antwoord meer op mijn vraag en voegt het alleen maar nutteloze uitspraken toe van mensen die totaal niet weten waar ze het over hebben!
Sorry hoor, maar ik kan echt giftig worden als mensen zomaar zelf conclusies gaan trekken en gaan lopen oordelen over iemand terwijl ze totaal niet weten hoe het allemaal in elkaar zit! En al zeker niet als ze gaan beweren dat ik mijn paard fout verzorg! Ik denk dat er heel wat mensen nog een voorbeeld aan zouden kunnen nemen hoor, want ik bel liever een keer teveel de hoefsmid, tandarts, dierenarts, fysio en noem maar op, dan 1 keer te weinig, belang van het paard staat bij mij altijd bovenaan!