Hier ben ik weer. Sommigen onder jullie zullen zich mij herinneren van het berichtje ‘paard at spons’.
Nou dit is gelukkig goed afgelopen, maar nu heb ik het volgende probleem.
Eergisteren middag kwam de DA om de tanden van alle 3 mijn paarden te vijlen.
Het was precies een jaar terug dat ze gevijld geweest waren. Hij zei dat ze alle 3 echt scherpe kantjes hadden en zelfs ulcers. Dus in ‘t vervolg geen jaar meer wachten maar om de 9 maanden laten vijlen.
Ok goed, ik daar mee akkoord.
PROBLEEM : sinds de DA geweest is (nu 36 uur terug), kan geen van mijn 3 paarden nog eten! Ze nemen allen een hapje hooi in mond proberen te knabbelen, maar het ziet er naar uit dat dat niet lukt en laten het opnieuw uit hun mond vallen.
Je kan zien dat ze honger hebben, maar het lukt hen niet te knabbelen.
Ook brokjes eten gaat helemaal niet meer, enkel wanneer ik de brokjes natmaak en vergruis likken ze het op. Paardensnoepjes waar ze normaal gezien zo verzot op zijn, willen ze niet meer uit mijn hand nemen. Soms proberen ze toch, maar van zodra het snoepje op de achtertanden komt, gaan de oren plat en spugen ze het weer uit. Wortels lukt ook niet, appels enkel wanneer in stukjes gesneden. Alleen brood willen ze wel nog eten. Lucerne ter vervanging van hooi heb ik ook al geprobeerd, maar helaas hetzelfde.
Is dit normaal? Zou er misschien iets verkeerd gegaan zijn bij het vijlen? En dan waarom precies bij alle 3? Kan het dat ze te erg gevijld werden en de zenuw van de tanden bloot kwam te liggen? Ik zeg maar iets, want ik heb geen flauw benul van paardentanden.
Wat moet ik doen? Ik vind het nogal vervelend mijn DA terug te bellen en te zeggen dat hij blijkbaar iets fout gedaan heeft, want het is best een aardige man. Maar ja, aardig of niet, mijn paarden zijn nu toch echt niet goed.
Iemand dit reeds meegemaakt en hoe lang duurde het vooraleer het paard weer normaal kon eten?
Ik heb nog nooit mash of slobber hoeven te voeren. Hoe maak je dit precies klaar? Ik ga er vanuit dat ik dit hier ook ergens kan vinden. Ik zal trouwens nu even naar de voerwinkel gaan.
En hoeveel slobber te voeren, wanneer paard anders helemaal niks eet? Ze zijn allen zo rond de 1.80m en wegen ongeveer 620 -750kg.
Het is zo’n zielig zicht, ze willen echt hooi eten, maar kunnen het gewoonweg niet. Ik zelf sta er echt bijna bij te huilen.
Alle antwoorden zeer welkom.
Groetjes,
Patsy.

.
. Op de zak staat vaak wel hoe je het moet maken. Ik doe er vaak een appeltje of mandarijntje door en een scheut zonnebloemolie.

onze tandarts had het al over dat electrische... zou dus niet goed zijn en te snel te veel eraf enzo ...
.
en dan horen/ zien/ voelen we wel of er weer iets bijgewerkt moet worden.
klinkt niet fijn ...